1000l presumtivt Tanganyika kar sprack

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

1000l presumtivt Tanganyika kar sprack

Jag har alltid haft karet på den tilhörande 4x2 benställningen som ger bra viktfördelning, dessutom lagt en 1 tums spånskiva ovanpå detta för att ytterligare viktfördela. Såklart vägt in allt med vattenpass.
    fanskapet stod dessutom på en betongsula, med laminatgolv på. Skumplast etc emellan betong laminat enligt konstens alla regler.
    nu verkar det trots allt som att fastigheten/golvet satt sig något litet, och i vilket fall som så sprack ena kortsidan, 60*70cm 12mm glas.

Till min fråga: jag har sett vissa som lagt frigolit under karet, men gillar inte tanken då jag anser att det skapar mer insatabilitet än det tillför nytta?! Hellre hade jag då lagt en sådan där 1cm hårdgummimatta som man bla har som ljudisolerade i båtar?M

kommentarer på detta mottages tacksamt då glasis kommer o hämtar lortet för reparation på månda.😀

mvh
    Brustna drömmar
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

Beklagar, jag vet hur det låter när ett 960 liters kar spricker i botten...
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• stefan.peterson
      • February 2007
      • 165

Ursprungligen postat av ansjo
      Beklagar, jag vet hur det låter när ett 960 liters kar spricker i botten...
      Japp, jag med men det var länge sedan. Som ett gevärsskot kl 0030, denna gång var vattenskadan begränsad tack o lov, tur i oturen

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Och personligen ställer jag aldrig ett kar på en beställning någon mer gång...
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• stefan.peterson
          • February 2007
          • 165

Ok hur gör du??

Kommentar

• flygrc
            • June 2006
            • 2755

Den stora fördelen med helglas som står på mjukt underlag är att det blir självjusterande vilket minskar risken för spänningar men kravet på noggrann lodning kvarstår.

Att kortsidan spricker låter konstigt, inget mekaniskt som hänt utifrån eller sten som trillat i karet ?
            Kortsida på 60x70 i 12 mm låter som väldigt bra dimensioner.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Ursprungligen postat av stefan.peterson
              Ok hur gör du??
              Jag har mindre kar numera som står på bänkar, har ett 540 på gång som jag ska bygga en bänk till.
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• stefan.peterson
                • February 2007
                • 165

Ursprungligen postat av flygrc
                Den stora fördelen med helglas som står på mjukt underlag är att det blir självjusterande vilket minskar risken för spänningar men kravet på noggrann lodning kvarstår.

Att kortsidan spricker låter konstigt, inget mekaniskt som hänt utifrån eller sten som trillat i karet ?
                Kortsida på 60x70 i 12 mm låter som väldigt bra dimensioner.
                Ja strange, men det finns inget sånt i närheten, visserligen en doppvärmare men det har suttit där hur lönge som helst. Hade varit troligare med långsidan. Botten är dubbel, med glas ytterst och plexiglas ovanpå det dubbellimmat så den är nväl närmast som pansar.har ingen bra förklaring själv därav att jag ber om råd. Doppvärmaren kan heller inte ballat ur för vattned var inte typ kokhett ochvfiskarna ok....märkligt...

Kommentar

• stefan.peterson
                  • February 2007
                  • 165

Jag har mindre kar numera som står på bänkar, har ett 540 på gång som jag ska bygga en bänk till.
                  Men vad ser du för skillnad på en "bänk" och mina stativben med spånskiva...det är ju stabilt det med ?!

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Jag säger bara vad jag råkade ut för, och hur jag "löser" det. En benställning med ett kar på, är inte så självbärande som en akvariemöbel om det skulle bli sättningar i golvet.
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

Jättetråkigt med karet
                      Av ren nyfikenhet, vad gör man när detta händer? En kubik vatten på golvet är mycket vatten, man vet ju vad en hink kan ställa till med..

Kommentar

• stefan.peterson
                        • February 2007
                        • 165

Jag säger bara vad jag råkade ut för, och hur jag "löser" det. En benställning med ett kar på, är inte så självbärande som en akvariemöbel om det skulle bli sättningar i golvet.
                        Ja så är det nog, jag är som sagt tacksam för alla råd o synpunkter.

Kommentar

• stefan.peterson
                          • February 2007
                          • 165

Ursprungligen postat av freddi36
                          Jättetråkigt med karet
                          Av ren nyfikenhet, vad gör man när detta händer? En kubik vatten på golvet är mycket vatten, man vet ju vad en hink kan ställa till med..
                          Nu var det så lyckligt att rutan inte flög ut utan att det började rinns rejält. Ren tur att jag var på plats och kunde sätta spannar o börja torka. Golvet kommer ju inte att bli bra igen, men hufsat och det var dåligt innan. Dessutom bottenvåning så det har nig gått ned i grunden....på gott o ont...som att kissa i byxorna, inte så ila i början men kan bli obehagligt efter ett tag, kanske....
                          när det hände mig första gången, var det träblälklag och tredje våning....inte bra alls...

Kommentar

• simpson
                            • July 2012
                            • 666

Ursprungligen postat av freddi36
                            Jättetråkigt med karet
                            Öppnar en dörr och väntar

Har man en grovdammsugare kan man ju börja suga upp, annars svabb eller trasor och försöka få bort så mycket vatten som möjligt.

Kommentar

• Hemi
                              • February 2013
                              • 180

Läskigt när sånt händer men har inte själv varit med om det. Blir ibland förvånad över hur många akvarier på tunna aluminiumställningar som står i akvarieaffärer. Fast ett och annat har ju spruckit och lagats efter vad jag sett.Har tidigare kört och har nytt projekt på g 720 l stående på "hel låda" alltså i princip en självbärande konstruktion i plyfa. Tror inte den kan vika sig även om golvet skulle röra sig.

Lite förvånad över uppgifterna, tvivlar på att det är jätteviktigt att burken står exakt i våg. (vilket inte alla golv gör eller är plana heller för den delen, har kollat många yrkesmässigt)) Men viktigare måste väl vara att botten ligger jämt ann mot bänken, viktigare än att det lutar någon mm ? Brukade tidigare köra bladmått eller pappersark för test.
                              Men är också osäker på om frigolit är det bästa underlaget? Kanske inte riktig utjämnande?

Fö är inte alla långa aluminiumskenor som jag använt som riktbrädor helt 100 måste kollas..Kan diffa någon mm ibland..OCH är inte akvariet tillverkat på ett absolut plant underlag är inte dess botten helt plan gissar jag..Glas är ju ganska böjligt har kollat flera ggr hur mycket det går att böja innan det spricker, förvånansvärt mycket....

I övrigt är ögat ett ganska bra mått, lätt att se om man syftar längst kanten av en bräda eller skiva tex om den är helt rak eller diffar någon mm. Även eventuell skevhet kollas lätt genom att lägga två hyvlade brädor eller dylikt tvärs på båda ändor av bänken och rita en penstreck parallellt med kanten på den ena brädan och från den andra med ögat syfta att strecket ligger helt i linje med kanten på den ..små skillnader syns tydligt.
                              Senast redigerad av Hemi; 23 February 2013, 16:47.

Kommentar

Arbetssätt...