Kylning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Preacher
    • April 2003
    • 10

Kylning?

Finns d kylare till akvarium...

typ som doppvärmare fast tvärtom om ni förstår vad jag menar??

eller e d koppla slangar genom kylskåp osv som gäller??
  • h4d3s
    • March 2003
    • 19

jepp Aqua-medic har

http://www.aqua-medic.de/cgi-bin/php/display_product.php3?p_id=81&lang=en&cat_id=7
    xxxL Brackvatten under planering
    325L Malawe
    220L Polypterus Senegalis
    125L Silverhaj 2st
    50L Växter
    12L växter

1 Grön Leguan
    3 Skäggagamer
    1 B.C.Imperator

Kommentar

• Helena S.
      • March 2003
      • 280

Jo, men dom är ju så dyra, och dom jag har sett sänker bara ett par grader... Jag undrar varför det inte finns bättre grejer? Är det så svårt att kyla vatten?
      -Helena S.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

Jag undrar varför det inte finns bättre grejer?
        Självklart finns det bättre och ännu dyrare grejer men jag tycker nog att Aqua Medics kylaggregat är mycket bra.

Är det så svårt att kyla vatten?
        Bra mycket svårare än att värma i alla fall. Tänk bara på om du vill värma upp ett rum, en liten värmefläkt köper du för 200 kronor. Vill du ha ner temperaturen så kostar de billgaste anläggningarna runt 10.000 kronor.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• bjurstrom
          • March 2003
          • 233

eller så köper man en luftkonditionerare och får svalt och skönt i hela rummet... blir billigare också, akvarieprylar är tyvärr nästan alltid jäkligt dyra. Eller bydgetvarianten, en fläkt över ytan, för att föra bort värme från lysrör etc...

Andreas

http://www.rusta.se/product.asp?product_id=4161

Fasett Luftkonditionering

3 funktioner; kyla, fläkt och avfuktning.
          - Avfuktningskapacitet 1,1 l/tim
          - Vattentank 5,5 l
          - Ljudnivå: < 50dB
          - Miljövänligt kylmedium R407C
          - Hjul för enkel förflyttning
          - Mycket lättskött!

3.995:-

Mått
          38,7x83x66,7 cm
          Effekt
          2700 W kyleffekt
          Kapacitet
          9000 Btu/tim Kylkapacitet 320 m3/tim luftflöde
          Vikt
          37 kg
          Garanti
          1 år
          min sida på zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=264826

Kommentar

• small
            • January 2003
            • 470

Skaffa ett begagnat kylskåp. I sidorna av skåpet borras två hål, lagom stora för trädgårdsslang. I skåpet placerar man sedan ett lagom antal meter slang som dras ut genom hålen. Med hjälp av en cirkulationspump pumpar man sedan akvarievattnet genom skåpet ungefär som om det varit ett ytterfilter. Hur mycket man kyler reglerar man genom kylskåpets temperaturinställning och genom längden på slangen i skåpet.

Det här var ett tips jag fick när jag själv frågade om samma sak.Ett annat tips var att fylla PET-flaskor med vatten, in med dom i frysen, sen har har Du kylklampar som du lägger i akvariet.Inte snyggt men funkar tillfreställande enligt dom som provat.

Lycka till!
            /Micke

http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
            Att måla är ingen konst.

Kommentar

• swetrot
              • April 2003
              • 966

Nästan all kylning består av en "manick" som ger ifrån sig värme någonstans också. Skall kylningen bestå och vara effektiv behöver det som kyls ned vara isolerat från denna värme, som ett kylskåp. Ett akvarium är allt annat än isolerat och det blir därför väldigt dyrt att kyla ned det, vilken metod man än använder.

Så istället skall man försöka koncentrera sig på att inte få upp värmen så högt. Belysningen är vanligen en stor värmekälla, och precis som redan skrivits så räcker det ofta med att höja upp belysningen några centimeter och sedan sätta en liten fläkt som rör om luften mellan vattenytan och belysningen. Då förvinner mycket av den värmande effekten

Rummets temperatur har stor betydelse, vattnet i ett akvarium blir sällan svalare än 2 grader över rummets temperatur. Se till att dra för gardiner och persienner så att solen inte värmer upp rummet så mycket. Försök få genomgående ventilation, korsdrag, i lägenheten så blir luften inte särskilt mycket varmare än utetemperaturen i skuggan. Jag vet att det är svårt i små lägenheter som bara har fönster åt ett håll, men i värsta fall får man öppna ytterdörren lite under varma dagar. Har man en dum huskonstruktion får man kanske hjälpa korsdraget på traven med att ställa en fläkt på ett strategiskt ställe. Tänk bara på att stänga till inför natten, så att det inte är 15 grader i akvariet en morgon.

Swetrot

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Ytterligare ett tips.
                Pumphuvuden som sitter i akvariet producerar en hel del värme och detta gör att vattentemperaturen höjs. Bättre är därför att ha ytterfilter.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• petnym
                  • May 2002
                  • 5028

Försök få genomgående ventilation, korsdrag, i lägenheten så blir luften inte särskilt mycket varmare än utetemperaturen i skuggan. Jag vet att det är svårt i små lägenheter som bara har fönster åt ett håll, men i värsta fall får man öppna ytterdörren lite under varma dagar. Har man en dum huskonstruktion får man kanske hjälpa korsdraget på traven med att ställa en fläkt på ett strategiskt ställe. Tänk bara på att stänga till inför natten, så att det inte är 15 grader i akvariet en morgon.
                  Tvärtom brukar ofta fungera bättre. Särskilt under riktigt varma sommardagar. Man vädrar på natten och stänger ute den varma luften under dagen.

Peter
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• swetrot
                    • April 2003
                    • 966

Varma sommardagar kanske det fungerar, men temperaturen idag är ju inte mer än knappt 20 grader i luften på de flesta ställen i landet. I natt hade jag 12 grader i Stockholm, och nordlig vind. Det hade inte varit någon succé att ha balkongdörren öppen och låtit den "arktiska kylan" kommit åt akvariet en hel natt.

Swetrot

Kommentar

• Preacher
                      • April 2003
                      • 10

Får lov å tacka för alla svar,tror att jag kör med en kombination av att höja ljurampen å sätta i en fläkt (typ Pc-fläkt) samt skaffa ytterfilter....

nått å rekomendera burk på 125L med 20 Tigerbarber å snart (om allt vill sig väl ett par kräftor)

//Marcus

Kommentar

• Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8083

Du kanske skall vänta med mer fisk till kräftorna ätit upp dom du har
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

Kommentar

Arbetssätt...