Tystare pump än Eheim compact?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

Tystare pump än Eheim compact?

Till mitt 240 liters har jag en filterhörna med filtermaterial och en Eheim compact 1000 som cirkulationspump. Trodde det var av den tystlåtnare sorten, men tycker den låter alldeles för mycket! Har akvariet vid fotändan av min säng så hade varit trevligt med lite lugn när man ska sova.

Idag testade jag att placera pumpen på alla sätt och vis, givetvis med filtermatta under och på sidorna för att dämpa vibrationer. Testade den även "lös" i akvariet, men den låter lika mycket oavsett hur jag gör!

Har tidigare haft köpta innerfilter och kan inte minnas att de lät speciellt mycket, det jag har nu till mitt 60l kar låter inte alls.

Tips på någon pump som är mer tystlåten än den jag har?
    Kan powerhead vara bra?

Eller låter alla cirkulationspumpar mycket och borde jag därmed byta till ett annat filtreringsalternativ?
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

min Eheim compact låter absolut inget! kan inte ens höra om det är på eller ej.
    du kanske har smuts i impellerhuset (?). där impellern sitter kanske det finns smutsavlagringar som rasslar mot impellern?

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Ursprungligen postat av LS10
      Till mitt 240 liters har jag en filterhörna med filtermaterial och en Eheim compact 1000 som cirkulationspump. Trodde det var av den tystlåtnare sorten, men tycker den låter alldeles för mycket! Har akvariet vid fotändan av min säng så hade varit trevligt med lite lugn när man ska sova.

Idag testade jag att placera pumpen på alla sätt och vis, givetvis med filtermatta under och på sidorna för att dämpa vibrationer. Testade den även "lös" i akvariet, men den låter lika mycket oavsett hur jag gör!

Har tidigare haft köpta innerfilter och kan inte minnas att de lät speciellt mycket, det jag har nu till mitt 60l kar låter inte alls.

Tips på någon pump som är mer tystlåten än den jag har?
      Kan powerhead vara bra?

Eller låter alla cirkulationspumpar mycket och borde jag därmed byta till ett annat filtreringsalternativ?
      Jag har också en compact och de låter förjäkligt tycker jag, deras minsta compact 300 är dock tyst! Prova den här den är väldigt tyst http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=296&page=1
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• LS10
        • November 2010
        • 258

Ursprungligen postat av freddi36
        min Eheim compact låter absolut inget! kan inte ens höra om det är på eller ej.
        du kanske har smuts i impellerhuset (?). där impellern sitter kanske det finns smutsavlagringar som rasslar mot impellern?
        Pumpen är helt ny, den och akvariet har bara varit igång i tre veckor och den har låtit likadant hela tiden. Så såvida ngt inte är trasigt inuti (men den fungerar som den ska) så är det nog pumpmodellen som låter så mycket.

Har du compact 1000?

Kommentar

• LS10
          • November 2010
          • 258

Ursprungligen postat av åheim
          Jag har också en compact och de låter förjäkligt tycker jag, deras minsta compact 300 är dock tyst! Prova den här den är väldigt tyst http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=296&page=1
          Åh vad skönt att höra att det inte bara är jag som är känslig.
          Tack för länken, ska absolut fundera på att investera i en sådan. Men hur sätter man den i akvariet? Ser ju inte ut att kunna placeras på botten som eheimpumpen.

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Ursprungligen postat av LS10
            Pumpen är helt ny, den och akvariet har bara varit igång i tre veckor och den har låtit likadant hela tiden. Så såvida ngt inte är trasigt inuti (men den fungerar som den ska) så är det nog pumpmodellen som låter så mycket.

Har du compact 1000?
            Nej 600 och 300. 600.an låter som ett as så jag kan tänka mig hur 1000 låter
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• perfetto
              • March 2008
              • 1593

Min Eheim Compact 3000+ låter inte mycket alls. Den pumpar runt 2800l/h.

Kommentar

• LS10
                • November 2010
                • 258

Verkar som det är ganska många olika erfarenheter när det gäller pumpar, iallafall vad jag har läst i andra trådar.

Nu har jag iaf beställt pumpen från länken ovan, så hoppas jag att jag får lite lugn och ro här hemma.

Kommentar

• Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

Jag har en Compact 1000 och en 2000.

2000 är väldigt tyst, men 1000 är en katastrof. Verkar som att just 1000-pumpen fått en kass design.

Jag har iofs min 2000 upphängd i skumgummi, medan 1000 sitter med sugkoppar.
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

Kommentar

• LS10
                    • November 2010
                    • 258

Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                    Jag har en Compact 1000 och en 2000.

2000 är väldigt tyst, men 1000 är en katastrof. Verkar som att just 1000-pumpen fått en kass design.

Jag har iofs min 2000 upphängd i skumgummi, medan 1000 sitter med sugkoppar.
                    Ah, intressant, att det kan skilja så mycket mellan olika storlekar på samma modell! Jag har min liggande på botten med filtermatta runt om men det hjälper inte ett dugg. Provade dessutom atrt hålla den i handen i akvariet men tyckte det lät en massa då med.

Kommentar

• linusthaman
                      • April 2011
                      • 46

jag har en Aquarium systems 3000 och har även testat Eheim Compact+ 2000, men jag tycker båda låter som cementblandare
                      båda hänger löst i slangen och ligger mot en tjock bit blå filtermatta.

någon som testat
                      Sicce Syncra eller 1.5 & 2.0
                      Tunze 1073.050 eller 1073.020

jag är ute efter en tyst pump, 1500 - 2000 l/h (gärna men inte måste ställbar)
                      jag har kört ytterfilter men jag vill slippa slangar utanför akvariet.
                      jag kör en BTN Amazonas och hela baksidan är ett filter

rekommendationer på en annan pump

Kommentar

• Kapten Zoom
                        • January 2011
                        • 814

Aquaels cirk.pumpar är ljudlösa.
                        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

Kommentar

• NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

Sicce Syncra och Tunze silent är samma pump, sicce är tillverkaren...

Båda är bra och tysta pumpar, tunze´s stryrbara(specialvarianten) skall vara något tystare då det inte är en 50hz pump.
                          Vad jag läst så skall det minska resonansbrummet man kan få från en pump.
                          Där har jag dock ingen personlig erfarenhet...

//NiXoN

Kommentar

• linusthaman
                            • April 2011
                            • 46

Ursprungligen postat av NiXoN
                            Sicce Syncra och Tunze silent är samma pump, sicce är tillverkaren...

Båda är bra och tysta pumpar, tunze´s stryrbara(specialvarianten) skall vara något tystare då det inte är en 50hz pump.
                            Vad jag läst så skall det minska resonansbrummet man kan få från en pump.
                            Där har jag dock ingen personlig erfarenhet...

//NiXoN

tack för info
                            du verkar vara lite insatt/kunnig på detta
                            vadhar du för pump/ om du nu har en tyst sådan
                            / LinusK

Kommentar

• NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

Jag har några olika kan man säga...

Men dom som motsvarar lite den funktionen du är efter så kan jag dra kort om.
                              Aquabee2000/1, pålitlig men kan få ett litet brummande ljud om den belastas/stryps(skall bytas mot en sicce).
                              Oceanrunner 3500, låter en hel del inget som jag vill ha i drift normalt.

Den tystaste pumpen jag har överlag är en Deltec 4040, jag får lägga örat emot för att höra om den går(eller kolla på flödet).

//NiXoN

Kommentar

Arbetssätt...