Till mitt 240 liters har jag en filterhörna med filtermaterial och en Eheim compact 1000 som cirkulationspump. Trodde det var av den tystlåtnare sorten, men tycker den låter alldeles för mycket! Har akvariet vid fotändan av min säng så hade varit trevligt med lite lugn när man ska sova.
Idag testade jag att placera pumpen på alla sätt och vis, givetvis med filtermatta under och på sidorna för att dämpa vibrationer. Testade den även "lös" i akvariet, men den låter lika mycket oavsett hur jag gör!
Har tidigare haft köpta innerfilter och kan inte minnas att de lät speciellt mycket, det jag har nu till mitt 60l kar låter inte alls.
Tips på någon pump som är mer tystlåten än den jag har?
Kan powerhead vara bra?
Eller låter alla cirkulationspumpar mycket och borde jag därmed byta till ett annat filtreringsalternativ?
Idag testade jag att placera pumpen på alla sätt och vis, givetvis med filtermatta under och på sidorna för att dämpa vibrationer. Testade den även "lös" i akvariet, men den låter lika mycket oavsett hur jag gör!
Har tidigare haft köpta innerfilter och kan inte minnas att de lät speciellt mycket, det jag har nu till mitt 60l kar låter inte alls.
Tips på någon pump som är mer tystlåten än den jag har?
Kan powerhead vara bra?
Eller låter alla cirkulationspumpar mycket och borde jag därmed byta till ett annat filtreringsalternativ?
Kommentar