Köpa akvarium från Akvarielagret, svårt eller omöjligt?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

Köpa akvarium från Akvarielagret, svårt eller omöjligt?

Efter mycket fundering och många turer hade jag i fredags bestämt mig. Jag skulle köpa ett nytt möbelakvarium hos Akvarielagret. Jag ville ha Diversa 450 liters Modern i päron. Snyggt som attan.
    Klicka på bilden för större version

Namn: modern-150-prosty.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,1 KB
ID: 2182467

Klampade upp till kassan; jag vill köpa ett akvarium. -Jaha ett måttbeställt eller färdigt. Ett färdigt Diversa 450 liters modern/päron. Såg du något där inne i utställningsrummet du vill ha? Nej, just den modellen jag vill ha verkade inte finnas. -Bara så du vet så tar det 1 månad innan jag lägger nästa beställning och 2 månaders leverans. Så 3 månader, är det något du kan leva med? Va, 3 månader? Det var inget vidare? -Hmm, jag kanske kan ha ett på lagret. Låt mig kolla i helgen, jag ringer dig.

Helgen gick, självklart inget samtal. Igår måndag sökte jag Krister 3 ggr. Till slut; -Jo glasmästaren är här nu. Jag kollar och ringer tillbaks.

Inget.

Det enda jag undrar är - går det över huvud taget att köpa ett akvarium från akvarielagret? Jag stod redo med bankkortet i högsta hugg ocgh var redo att spendera uppåt 10 000 för akvarium och bakgrund. Och vad har glasmästaren med Diversas möbelakvarier att göra? Och varför försöker de prångla på kunderna deras utställningsex? Finns väl ingen som vill köpa demoex i andra sammanhang.

Kan det vara så enkelt att de köpt in ett gäng kasserade möbler från Diversa i Polen och skär till akvarierna själva och försöker sen prångla ut dem till överpris som ett färdigt paket? Jag såg för övrigt på ett 150-cm set att karet var 1 cm för kort för ställningen, men det kanske var inom felmarginalen för Diversa? Eller så har de skurit till själva...
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

• ansjo
    • November 2005
    • 29967

Hmm, lite mycket antaganden och gissningar låter det som.
    Jag kan hålla med om att det är jäkligt frustrerande om man blir lovad att bli uppringd och inte blir det. Speciellt om man är en kund och vill handla något, och i de flesta fallen brukar jag gå till en annan affär. Ibland får man ändå bita i det sura äpplet, och svälja stoltheten och ringa upp själv som du gjorde. Efter ytterligare en fadäs från affärens sida hade jag personligen ringt upp en gång till, och frågat om de vill sälja ett kar eller vad de håller på med.
    Jag skulle nog även kollat runt lite bland affärerna, det kan vara fler som tar in dessa kar.

Att affärerna säljer sina utställningskar är inget ovanligt, vill man ha med ett kar i bakluckan på bilen direkt är det inte mycket att välja mellan. Kan man däremot vänta på leverans av ett nytt kar är det säkert ok det med. Ett kar blir inte dåligt under många år ifall det står uppställt, så den saken ska du inte vara orolig över!
    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• petnym
      • May 2002
      • 5028

Det är nog så enkelt att deras glasmästare håller till där de har sitt lager... Men man kan ju tycka att de borde ha koll på vad som står och skräpar på lagret... Jag har förövrigt också dåliga erfarenheter av akvarielagret i Stockholm som på förfrågan inte var intresserade av att bygga mig ett måttbeställt akvarium. Trots att de hävdar att de gör måttbeställda akvarium... Motiveringen var att det skulle bli för dyrt. (Jag måste ha verkat "fattig" på något sätt...) Det slutade givetvis med att jag beställde mitt akvarium på annat håll. Det tycker jag du skall göra också...
      Senast redigerad av petnym; 23 August 2011, 12:51.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• candra
        • January 2010
        • 455

Vad är det man säger...första intrycket...
        Om jag hade blivit bemött sådär, hade jag aldrig litat på dom...och aldrig köpt nåt av dom, hur mycket jag än ville.
        // Candra

240l sällskap 20l Nano

Kommentar

• Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

Äh, jag åker dit och terrar dem.
          Senast redigerad av Kapten Zoom; 23 August 2011, 13:35.

Kommentar

• ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

Jag hade beställt av någon annan.. även jag måste sett fattig ut.. bemötande + pris = no no..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

Kommentar

• ansjo
              • November 2005
              • 29967

Ursprungligen postat av Kapten Zoom
              Äh, jag åker dit och terrar dem.
              Gott, det är ju du som har stålarna!
              /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Kapten Zoom
                • January 2011
                • 814

Var dit nyss. Gissa vad, de ska ringa när de kollat...

Funderar nu på ett sprojtans akvastabil från Fridhemsakvarier istället...

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Akvastabil har jäkligt snygga kar, men lite dyrare...
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• hult87
                    • February 2010
                    • 1287

verkar ju som dom inte vill sälja nått, lite fel inställning när man jobbar i affär

Kommentar

• Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

De ringde faktiskt nu vid 19-tiden och hade kollat lagret. Så det var ju schysst gjort. Antagligen ligger lagret litet avsides, så det kanske är litet svårt att komma till.

Så litet cred ska de ha.

Kommentar

• doktorn
                        • February 2009
                        • 109

Wow, det var ju storslaget att de ringde. Hur blir ditt beslut då? Jag är nyfiken.
                        Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02

Kommentar

• svea
                          • February 2005
                          • 2476

När det gäller Fridhems Akvarier så har jag bara goda erfarenheter av dem. Mycket serviceminded.

Mina bilder
                          Min zoon

Kommentar

• Kapten Zoom
                            • January 2011
                            • 814

Beslutet är oklart. För beskedet jag fick var att de inte hade ovanstående modell på lager. Så ska det köpas något därifrån så är det antingen deras kantstötta demoex, som jag i så fall tänkte deala på. Eller vänta i 3 månader på ett nytt från Polen.

Eller ett nytt Akvastabil från Fridhemsakvarier.

Det fjärde alternativet är att rescapa mitt befintliga Juwel 260. Jag fick 70-80 kg fin rådasand av en snubbe på ciklid.org. Behövs bara litet nya slimline och kanske skicka ut innerfiltret. Och en herrans massa jobb!

Fast först kick off med jobbet i helgen och hälsa på en hundvalp. Så det är fullt upp så att säga.

I våras såldes ett Akvastabil 530 i Haninge med en grym BTN-bakgrund för 5000. Kan ju lungt säga att jag ångrar idag att jag inte bara gick och köpte den. När jag äntligen bestämt mig mentalt, hade en annan köpt och hämtat hem det.

Klicka på bilden för större version

Namn: P2200044_2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,8 KB
ID: 2135055

Kommentar

• apistoberra
                              • December 2006
                              • 8

Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                              Kan det vara så enkelt att de köpt in ett gäng kasserade möbler från Diversa i Polen och skär till akvarierna själva och försöker sen prångla ut dem till överpris som ett färdigt paket? Jag såg för övrigt på ett 150-cm set att karet var 1 cm för kort för ställningen, men det kanske var inom felmarginalen för Diversa? Eller så har de skurit till själva...
                              En annan teori är att aliens byggt bon i just de päronfärgade bänkarna och att polackerna därför inte vågar gå in på den avdelningen, men de hälsar att bänkarna i idegran är snygga och bara lite för stora...
                              40 liter: Apistogramma "yellowtail"
                              64 liter Syd amerika projekt

Kommentar

Arbetssätt...