Streamer!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jakob.S
    • July 2011
    • 43

Streamer!!!

Hejsan! jag har nu ett längre tag varit sugen på att få mitt vatten att röra på sig, har ett kar på 320 L Malawi och ett 500 L med oscar i. skulle denna lilla streamern funka i något av karen? ni får gärna länka andra tex vågmaskiner.

MVH Jakob
    530L Påfågelciklider
    320L Malawi/Mal kar
    5st 100L Guppy/Barber
    1st 100L Malar
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

ja den funkar la i vilket som helst av karen. men lite för klen för malawit. jag har ett 250L malawi med en streamer på 2000l/H
    sen är det ju inte wavemaker till dessa utan de snurrar bara på.

Kommentar

• freddi36
      • December 2010
      • 2882

det finn streamers från tunze och vortech som man kan reglera flödet på så det blir som vågor.
      dessa är dock dyra. 1000-2000 kr beroende på modell..

Kommentar

• NiXoN
        • December 2003
        • 2068

Den streamern gör knappt till eller från i så stora kar, när vi pratar streamers så får du nog börja på 2-2500l/h för att det skall bli någon större skillnad.
        Flödet är så brett o mjukt att det inte brukar störa fiskarna nämnvärt även om dom simmar riktigt nära pumparna, det blir helt enkelt mer naturligt än en powerhead.
        Det finns flera tillverkare men jag kan väl delge lite av mina erfarenheter så slipper du kanske ett felköp

Jag har en Vortech Mp10, den kan göra vågor i kar upp till en 200 liter, kör en 5000l/h ca.
        Den kan även köra olika simuleringar av vattenflöden på rev/kust och den kommer med en tillhörande kontrollenhet.
        Nackdelar är att den låter en hel del och den kostar strax under 2papp.
        Fördel är att propellern drivs med en magnet av motorn som sitter på utsidan av karet=mindre värme.
        Den har även ett ytterst bra/brett flöde som har gjort den väldigt uppskattad på saltsidan.
        Har även provat den större modellen MP40 som rekommenderas för kar kring 500l, ungefär som lillebror och den enda akvarieprylen sambon någonsin klagat över.

Sen har jag (4st) Tunze 6055 som kan köra varierande flöde enligt hur man programmerar den(den behöver dock ett separat styrdon/dator).
        Tunzen är en kompakt streampump och den är riktigt tyst samt gedigen.
        Min personliga favorit.

Koralia, har haft en som hållit bra men den har varit med i flera år med lite impellerbyten så har den funkat väl.
        Ok pump men betydligt lägre byggkvalitet än man får med en tunze och långtifrån samma design/funktion man har med en vortech.
        Dom har även styrbara pumpar men det är ingen storsäljare...

Seio, Var tidigare nöjd med dessa pumpar o hade 4 st, ingen styrning och gammal sovjet design.
        Nu har jag dock fått ett par ordentliga stötar av dessa pumpar så jag har kasserat samtliga.
        Dom har dock en ny modell som ser ut som en puck, den kan variera flödet och vissa modeller kostar under tusenlappen.
        Jag är dock skeptisk, den lär låta lite och med mina tidigare erfarenheter så känns det inte som om jag skulle rekommendera o testa.

//NiXoN

Kommentar

• Bygert
          • March 2010
          • 2169

Instämmer med övriga i att den du kikat på känns för klen. Jag använder Boyu 28 W i ett 140 l och det snurrar den runt rätt ordentligt, den skulle nog fungera i ett 300 liter också om det inte är orkan man vill ha. I 500 liter kanske det vore rimligt med två såna pumpar
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

Kommentar

• åheim
            • April 2006
            • 13197

Ursprungligen postat av Bygert
            Instämmer med övriga i att den du kikat på känns för klen. Jag använder Boyu 28 W i ett 140 l och det snurrar den runt rätt ordentligt, den skulle nog fungera i ett 300 liter också om det inte är orkan man vill ha. I 500 liter kanske det vore rimligt med två såna pumpar
            Men 28W på en streampump är ju helt galet, de ska vara enerhisnåla!
            Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Bygert
              • March 2010
              • 2169

Så alltså är den lilla Boyun på 7 W för ett par hundringar eller så mycket bättre än Turbelles värsting på 54 W för drygt 7000?

Kommentar

• åheim
                • April 2006
                • 13197

Vadå 7w?, Bygert du sa att den va på 28w
                Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

Jag gissar på att 28W är en modellbeteckning inte antalet watt?
                  Boyu har börjat hitta till den svenska marknaden på senare tid då en grossist börjat ta in dom.
                  Tycker dock inte att dom verkar direkt prisvärda men det är bara en personlig åsikt.

//NiXoN

Kommentar

• Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

28 W är effekten, det är 7 W också, det finns olika modeller. Vilket nåt är energisnålt eller inte kan man självklart inte bedöma annat än genom att ställa det i relation till vad det uträttar, en långtradare kan ju ha en mycket effektivare motor än en personbil även om den drar långt mycket mer per mil.

När det sen gäller Boyus energieffektivitet så är den inte så lysande, den verkar ligga bland de sämre. Turbelle skyfflar lika mycket vatten med kanske halva energiförbrukningen men då är ju inköpspriset bra mycket högre också. Man tjänar in det på några år men man skall ju ha pengarna som skall ut nu om man skall köpa en dyrare pump också.

Det skall ju också sägas att det är svårt att jämföra streamerpumpar, när det gäller t ex ett ytterfilter så går det ju att t ex se hur lång tid det tar att fylla en hink, laborerar pumpfabrikanterna med fantasisiffror så kan de räkna med att bli avslöjade. Att mäta flödet på en streamer är mycket svårare och när det gäller t ex Boyu så finns det synnerligen olika uppskattningar om hur mycket den pumpar. Tyvärr är det nog så att man helt enkelt får känna sig fram med att jämföra pumpar i akvarium och se vad de uträttar, siffrorna som fabrikanterna anger kan vara glädjekalkyler.

Kommentar

• NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

Konkurrenterna brukar sköta mätningen bland stremer tillverkarna, Vortech sponsrade nyligen en mätning som visade på att tunze hade gjort en optimistkalkyl på sina pumpar.
                      Det är dock inget jag blivit så upprörd över då dom verkar leverera det som behövs för att det skall fungera i mitt system.

Jag tycker att det är lite äpplen o päron med streampumpar, olika typer av flöden ger olika användningsområden även om liter per timme är relativt lika.
                      Man får helt enkelt prova sig fram till vad man gillar/behöver för typ av flöde.

//NiXoN

Kommentar

• Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

Now that we have some real independent data on the flow output of propeller water pumps, it is possible to compare real world performance to the rated output of several propeller pumps.

Det är ju sant att flödet inte säger allt, hur det flödar betyder också en del för hur effekten blir. Å andra sidan är det ju anmärkningsvärt att ange dubbla verkliga flödet för en pump, det är lite väl stor felmarginal. Pumpen säljs också fortfarande i Sverige med den felaktiga flödesangivelsen.

Kommentar

• NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

Ja dom har inte ändrat någonting i sin märkning vad jag vet, och det verkar inte helt klart huruvida dom kommer att göra det heller.
                          Vad jag förståt så har tunze gjort en mätning med en "påse" som har en viss volym och sen baserat på hur fort den fylldes har man räknat ut flödet. Sen vet jag inte hur deras siffror kan skilja sig så stort från det nya experimentet(som sponsrades av vortech).

Jämför jag min Mp10 och en 6055 så känns det inte som om min mp10 skulle vara kraftigare utan närmast lite vekare.
                          Sen är ljudet nåt som gjort att det är helt innaktuelt för mig med byte till vortech, det låter som en RC bil i full snurr när man har en MP40.

//NiXoN

Kommentar

• Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

Tunze verkar ju ha gått med på att deras flödessiffror varit felaktiga och grundade på teoretiska beräkningar som inte visat sig hålla i verkligheten. Inte så att de medvetet fuskat men när de nu upptäckt att det gått fel borde de ju göra nåt åt marknadsföringen.

Så en streamer kan föra oväsen? Jag har inte ens funderat på om Boyun överhuvudtaget låter så den måste vara tyst. Sen är ju det där med pumpar och oväsen individuellt, jag har ju sett t ex Eheims pumpar beskrivna som allt från tröskverk till knäpptyst. Det verkar finnas en del måndagsexemplar i pumpvärlden och det gör det ju ännu svårare att säga nåt generellt.

Kommentar

• NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

Jag är känslig för ljud så om jag säger att det är tyst så brukar dom flesta hålla med
                              Vortechen är i en klass för sig med ljudet, man kunde höra den stora i hela lägenheten även med dörarna stängda.
                              Den lila låter lite beroende på varvtalen...
                              Tunzen brukar vara knäpptysta och klagar man så brukar dom byta ut pumpen väldigt snällt, vissa större modeller kan låta lite men då går det att köpa silence kit till dom om man är känslig.
                              Billiga streamers kan ha lit brumm ljud om det vill sig ila, sen brukar dom ha betydligt sämre fästen, vissa kör t.o.m med sugkoppar.

Eheim har lite måndagsex enligt min erfarenhet, jag tror de har en del o göra med dom varierande omdömmen.

//NiXoN

Kommentar

Arbetssätt...