Ingen vill bygga akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeraphia
    • July 2006
    • 142

Ingen vill bygga akvarium

Urk!

I ungefär två år har jag haft en dröm om ett akvarium i en hylla, en inbyggd i väggen. Jag "bara råkar" ha en hylla med stadiga hyllplan som tål ungefär 3-400 kg och dessutom har en dörr bakom från ett annat rum (vilket ger full tillgänglighet)...

Problemet är att ingen vill bygga ett akvarium, jag har ringt alla glasmästerier på hela Gotland. En kan tänka sig att göra det, men har ökat priset med 1000:- från att jag frågade till några veckor senare...

Har alla sådana problem? Eller är det bara för att jag bor isolerad på en ö?

www.villemo.com

50 liter SA (sonens miniakvarium)
    205 liter Asien
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Ursprungligen postat av Zeraphia
    Urk!

I ungefär två år har jag haft en dröm om ett akvarium i en hylla, en inbyggd i väggen. Jag "bara råkar" ha en hylla med stadiga hyllplan som tål ungefär 3-400 kg och dessutom har en dörr bakom från ett annat rum (vilket ger full tillgänglighet)...

Problemet är att ingen vill bygga ett akvarium, jag har ringt alla glasmästerier på hela Gotland. En kan tänka sig att göra det, men har ökat priset med 1000:- från att jag frågade till några veckor senare...

Har alla sådana problem? Eller är det bara för att jag bor isolerad på en ö?

Det handlar ju inte bara om att limma utan man måste ha kunskap om det också.
    Förr limmades det nog ganska mycket akvarier, men nu för tiden är de fabrikstillverkade akvarierna så oerhört billiga att bara glasmästeriets glaskostnader överstiger vad ett motsvarnade akvarium kostar i affärerna. Därför blir specialbyggena bra mycket dyrare än affärernas standardakvarier om glasmästerier skall kunna lägga på ett vettigt pålägg. Detta gör att allt färre beställer specialbyggen och det gör också att färre och färre glasmästerier har kunskap om hur man limmar och därför hellre avstår även om nu någon kund skulle vara beredd på att betala vad det kostar.

Dock det finns ju några kvar i Sverige som limmar specialakvarier (även om jag känner flera som gjorde det tidigare men nu lagt av) - mina specialakvarium har dels limmats av en från Trollhättan och dels av Akvarielagret i Stockholm.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• petnym
      • May 2002
      • 5028

Jag känner igen problemet.

Akvarielagret i Stockholm, som Kjell hänvisar till, ville inte ens ge mig ett pris när jag skulle köpa ett måttbeställt akvarium plus glasskivor till min sump. Så dom skulle jag inte rekommendera. Till slut lyckades jag få dåvarande globefish att göra akvariet åt mig. (Globefish var dock svåra att ha att göra med, och har dessutom bytt ägare sedan dess).

Majornas glas i Göteborgstrakten brukar rekomenderas av andra i den änden av Sverige.
      Senast redigerad av petnym; 16 April 2010, 14:52.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Gaffel
        • December 2007
        • 6200

Att fabriksakvarier är så billiga beror oftast på att dessa är tillverkade av valsat glas till skillnad från det floatglas man normalt hittar på glasmästeri, skillnaden blir mest uppenbar på stora glasytor varför små akvarier med fördel kan limmas av valsat glas, problemet är att glasmästeri normalt bara har just floatglas hemma och då måste beställa det valsade glaset för att kunna komma ner i pris vilket i praktiken blir olönsamt.

Har själv erfarit att Björks Glasmästeri AB är ett eminent glasmästeri, dom är inte näriga och håller moderata priser, dom har som referens bla gjort en del arbeten åt Universeum.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

Kommentar

• ansjo
          • November 2005
          • 29967

Ursprungligen postat av Gaffel
          Har själv erfarit att Björks Glasmästeri AB är ett eminent glasmästeri, dom är inte näriga och håller moderata priser, dom har som referens bla gjort en del arbeten åt Universeum.
          Är det en Göteborgsfirma? Kan nämligen inte få tag i ett nytt 960 förutom då från Akvarielagret, men å andra sidan vägrar de skicka hit karet. Ska annars kolla med Jagefeldts i Lysekil, men är inte 100% nöjd med deras jobb den senaste tiden då det blir för mycket kladd...så någon ny bra glasmästare med humana priser vore tacknämligt att få tag på.
          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• karrokaja
            • March 2006
            • 5388

känner inte igen problemet... globefish i stockholm svara gärna på frågor och är väldigt hjälpsamma, man skickar bara måtten och frågar hur mycket det kommer att kosta och hur lång tid det kommer att ta och så svara dom bara
            Inga skyhöga prser heller, ett 980 liters kar kostar 7200. ganska normalpris på det.
            Sen är dom grymt duktiga och trevliga
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Administrator

• December 2001
              • 48148

Ursprungligen postat av Gaffel
              Att fabriksakvarier är så billiga beror oftast på att dessa är tillverkade av valsat glas till skillnad från det floatglas man normalt hittar på glasmästeri, skillnaden blir mest uppenbar på stora glasytor varför små akvarier med fördel kan limmas av valsat glas, problemet är att glasmästeri normalt bara har just floatglas hemma och då måste beställa det valsade glaset för att kunna komma ner i pris vilket i praktiken blir olönsamt.
              GCG hade en gång en föredragshållare som jobbade på Pilkington och han sa att det var exakt samma glas i de billiga akvarierna som det glas som säljs av glasmästerierna.

Prisskillanden ligger snarare i
              1/ Kvantiteter - stora akvarielimningsföretag beställer gigantiska mängder med glas och får därmed mycket stora rabatter.
              2/ Utnyttjande - glasskivorna tillverkas i specifika storlekar och det gäller att anpassa tillverkningen så att svinnet blir så litet som möjligt
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Zeraphia
                • July 2006
                • 142

Det största problemet torde ligga i att jag bor så isolerat, det finns inte någon direkt marknad på ön för att kunna nischa sig mot akvarietillverkning.

Har varit i kontakt med akvarielagret och det verkar bli bra mycket billigare än jag trott.. Hoppas att det blir bra också

www.villemo.com

205 liter Asien

Kommentar

• Sumpan
                  • December 2008
                  • 238

Ursprungligen postat av Zeraphia
                  Det största problemet torde ligga i att jag bor så isolerat, det finns inte någon direkt marknad på ön för att kunna nischa sig mot akvarietillverkning.

Har varit i kontakt med akvarielagret och det verkar bli bra mycket billigare än jag trott.. Hoppas att det blir bra också
                  Akvarium som beställs från akvarielagret är det bra kvalitet på!
                  200L Asien
                  56L
                  27L

Kommentar

• VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

En liten trådnappning:
                    Hur stort kar vågar man limma själv? Häjden på karet borde väl vara den avgörande faktorn på hur riskabelt arbetet blir om jag minns min fysik rätt.
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

• Zeraphia
                      • July 2006
                      • 142

Ursprungligen postat av Sumpan
                      Akvarium som beställs från akvarielagret är det bra kvalitet på!
                      Tack, det låter toppen!

www.villemo.com

205 liter Asien

Kommentar

• sandish
                        • August 2009
                        • 462

Är inte så insatt i de olika företagen och så....
                        Men jag vet att tjejen specialbeställde ett 450L från http://www.akvarieleasing.se/ här i stockholm

Citerat från sajten: Givetvis har vi även sällskapsfisk, bl.a. 10 talet diskus sorter och vackra och spännande dvärgciklider.
                        Akvarier, foder, växter och tillbehör till verkligt bra priser!
                        Ni kan även beställa akvariestorlek och design helt efter ditt eget önskemål.
                        500L Monster Tank
                        1st Paroon haj
                        3st Påfågelciklider (Oscar)
                        1st Gibbicep

1 st Redtail Catfish

Kommentar

• Zeraphia
                          • July 2006
                          • 142

Tack för alla förslag och all input!

Vi är väl i princip helt klara, väntar på ett "vi kör" från akvarielagret. Det krångliga blir nog att få hit det, i värsta fall får vi ta båten över och hämta det. Det är nackdelen med att bo på Gotland, det är en hel dags resa för att få hem olika specialgrejer, typ som akvarium..

www.villemo.com

205 liter Asien

Kommentar

• Dragge
                            • October 2004
                            • 229

Det kan säkert vara värt en liten roadtrip för ett bra kar.. Och en liten utflykt nu när våren tittar fram kan ju vara rätt trevligt

Kommentar

• Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

Ursprungligen postat av VisualDarkness
                              En liten trådnappning:
                              Hur stort kar vågar man limma själv? Häjden på karet borde väl vara den avgörande faktorn på hur riskabelt arbetet blir om jag minns min fysik rätt.
                              Jo höjden är viktig men längden är oxå en viktig faktor då du efter en viss längd måste börja limma in stag av nåt slag och dom är lite kritiska så ett högt men smalt kar är inte så svårt att limma, sen om man tar lite tjockare glas än absolut minimum blir det lite lättare.

Kommentar

Arbetssätt...