Gelé bildas i ytterfiltret?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svetsaren
    • July 2009
    • 193

Gelé bildas i ytterfiltret?

Hej.

Har haft ett par olika ytterfilter genom åren. Stannade mitt AM Top-filter igår, för att lägga i en finare filtermatta i översta korgen. Det har varit igång i en månad nu.

Men det var bannemej som gelé på vissa ställen i filtret. Att det är vanlig goja/lera/ruttnade växtdelar och annat brunt äckel är jag bekant med, men detta var som någon genomskinlig och svagt brunaktig gelé som samlats på sina ställen. (Ser ut som sån där gelé som finns i burkskinka)

Har biobollar, makaroner och blå filtermatta i, som jag sköljde ur bra innan uppstart, så det borde inte vara någon anledning.

I min gamla 2015 i samma akvarium syns inte samma fenomen. Den hade jag isär förra veckan.

Sannolikt är gelén någon bakteriegegga, men vad beror det på?

Jag har inte använt EasyCarbo och PMDD förut, så kan det ha med dessa "tillsatser" att göra?

Denna gelé saboterar i alla fall effektivt flödet.

Någon som sett samma sak?
    Senast redigerad av Svetsaren; 20 November 2009, 14:38.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

Är det möjligen snigelägg kanske?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Administrator

• December 2001
      • 48148

Använd ett förfilter - placera en bit filtermatta över insugskorgen
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Detta:

dök upp i ett av mina akvarier. Det är nån form av koloni av encellig organism eller kanske rotatorier. Kan det vara nåt sånt?

Alternativt kanske en sån här:

Dvs ett sötvattensmossdjur. De ser bara ut som brunt slem när man tar upp dem ur vattnet. Insidan av ett filter vore en perfekt miljö för dem.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• Svetsaren
          • July 2009
          • 193

Hmm. Nä, jag satte redan från uppstarten av filtret på en blå filterkloss på insugskorgen. Sniglar har jag inga, eftersom praktbotian ätit upp samtliga sedan länge. Först de senaste veckorna har jag haft äppelsniglar, och de äggen klistrar honorna fast ovanför vattenytan. (Äggen har jag dessutom lyft över till förökningsakvariet).

Såna där blobs som Azur länkar till, skulle det möjligtvis kunna vara. Det är bara märkligt att jag aldrig sett liknande gelébildning tidigare i ett filter.

Min fundering är att det kanske varit för dålig cirkulation i filtret, pga igensatt förfilter. Det var mest kring gummipackningarna mellan korgarna (Am Top-modellen är ju en pirat-2028) som skinkgelén satt tydligast, men även i impellerkammaren. På substrat och biobollar märktes inte något alls. Kanske någon koloniserande kinesisk specialbakterie som hängt med från fabriken?

Kommentar

• Martin_Blomberg
            • January 2008
            • 256

Ursprungligen postat av Svetsaren
            Såna där blobs som Azur länkar till, skulle det möjligtvis kunna vara. Det är bara märkligt att jag aldrig sett liknande gelébildning tidigare i ett filter.
            Sorry, kunde inte hålla mig:

Kommentar

Arbetssätt...