Zuzzini till mina Ancistrus.??

#1 - 30 januari 2006 12:50
Hej ni där ute...

Jag har nu handlat hem zuzzini, har ju hört att det ska vara bra, men hur gör man? ska jag ta bort skalet? eller.... hur mycke ska jag lägga i?
Det är säkert många som tycker jag kommer med dumma frågor...men när man är osäker så...?

Tack på förhand, jo en sak till..ska jag mata med zuzzini på natten?

:confused: mvh Nina
#2 - 30 januari 2006 12:59
Hej,
Jag brukar INTE skala, utan skalet blir maten bara en kläbbig massa som inte håller ihop. Kör i en tex gaffel på en bit på några cm. Hos mig rensar de biten på ett par timmar. Bara att ta upp resterna och köra på igen. Tidigare lät jag gurkbiten sitta kvar med en följd att den lossnade och sögs in i pumpen. Men testa och se...dina fiskar kanske är annorlunda mot mina!
Lycka till.
Pelle
#3 - 30 januari 2006 13:26
Tack Pelle...
Men ska jag mata på dan eller natten?
#4 - 30 januari 2006 13:33
Jag brukar mata mina då jag matar de övriga fiskarna. Framförallt för att då får jag se mina L-077: or som annars håller sig undan. :D

Ancistrusarna jag har verkar inte bry sig om när de får zuccini utan kommer fram o överfaller den så fort den kommit i karet. [:D]
#5 - 30 januari 2006 13:52
[quote=Inez]Hej ni där ute...

Jag har nu handlat hem zuzzini, har ju hört att det ska vara bra, men hur gör man? ska jag ta bort skalet? eller.... hur mycke ska jag lägga i?
Det är säkert många som tycker jag kommer med dumma frågor...men när man är osäker så...?

Tack på förhand, jo en sak till..ska jag mata med zuzzini på natten?

:confused: mvh Nina[/quote]

Skär av en skiva på några cm, skölj den och låt gärna skalet sitta kvar. Intressant så äter vissa L-malar bara skalet medan andra bara det inuti. Och en del äter alltihop. Du märker snabbt vad som gäller för dina. Trä igenom en rostfrisked eller gaffel och lägg i. Jag brukar lägga i den på kvällen och låta den ligga över natten. Låt inga rester ligga i mer än ett dygn för då börjar de brytas ned och förorenar vattnet. Jag kompletteringsmatar mina L-malar med zucchini ca 2-3 gånger i veckan.
#6 - 30 januari 2006 15:21
Zuzzini/squash brukar jag lägga i mitt på dagen o tar upp den mitt på dagen där efter. O jag rekommenderar verkligen inte en kniv eller gaffel, då jag är rädd att dem kan göra sig illa på dem. Utan ta en tesked, på den finns det inget vasst eller spetsigt som dem kan skada sig på. i som sagt, ta ett par centimeter, jag brukar ta ungefär 1-2cm, det räcker fint.

Du kan även ta andra frukter och grönsaker, men rådfråga först så du inte slänger i något som inte ska vara i karet. (bara ifall du vill ge dem lite variation på deras mat)
#7 - 31 januari 2006 06:08
Mina L-malar älskar även sötpotatis.

Annons