Zophies 500 liter lycka :D

#1 - 29 april 2009 14:14
Ja här sitter man, ca 10 år sedan jag pysslade med akvarium sist, och nu har jag ett nystartat i vardagsrummet. Det passar bättre än perfekt mot den tidigare tomma väggen, som en helt egen levande tavla!

Ursprungstanken var att skapa något levande i lägenheten, tanken kom senare att köra på SA-temat som verkar ligga tungt över forumet för stunden :D. Men när jag råkade finna ett gäng trådfensregnbågar så övergick karet till ett sällskapskar.
Jag och sambon har beslutat oss för att vi noga ska välja de fiskar som vi tycker är vackrast för att få ett trevligt akvarium som inte känns alldeles för plottringt.

Det har nog gått lite väl fort fram med fisk men jag är medveten om det och håller koll på nitriten (har legat på noll de senaste dagarna) och har nitrivec utifall att något skulle gå snett.

Så åter till karet. Det är på 500 liter och är just nu bebott av:

Asiatiska skönheter och monster ;):
3 filterräkor
okänt antal körsbärsräkor (köpte 10 men fick typ 15)
5 Trådfensregnbågar - som just börjat komma igång med att "kaxa" sig så de visar sina vackra fenor mest hela tiden :D

Sydamerikanska fiskar:
4 guppysar
ca 30 glödbandstetror
1+1 Kakaduaciklid - hannen är kungen i karet just nu
Ancistrus som flyger fram som en turbodamsugare

Nedan följer lite bilder:
#2 - 30 april 2009 05:29
Dagens mätvärden:

PH 7
Nitrit: 0

Favoriterna i akvariet är för tillfället trådfensregnbågarna och kakaduacilkliderna. Skulle vara kul att utöka antalet av båda sen. Men hur många par dvärgciklider kan man ha i ett 500 liters?
#3 - 1 maj 2009 07:12
Jag har blivit väldigt förtjust i kakaduacikliderna, både i färg form och det lite småkinkiga humöret :p. Såg ett 54-liters akvarium igår med alla tillbehör och bänk för 500 kr och då slog mig tanken att man skulle kunna ha ett litet odlingskar dedikerat ett par kakaduor.
Överväger om det är bäst att ha ett par som permanent bor i 54 litaren eller om bara ska använda det som yngelkar.

Det är väldigt lätt att ryckas med i denna hobby :D
#4 - 1 maj 2009 11:12
Hej trevligt akvarium och val av fiskar! Även om jag skulle plocka bort guppysarna nu som jag antar var dina 'startpiloter' ?(risk för en jääääääkla massa yngel annars.)

Lätt att ryckas med ja.....! Det kan man nog lugnt säga.

Jag skulle nog ha ett permanent akvarium för ett par kakaduor om du vill försöka odla dom. Flytta fisk fram och tillbaka är ingen höjdare då fiskarna stressas rejält.

Antalet kakadua par i 500L, jag skulle nog inte ha fler än 3 hanar och 6 honor...men 3st grupper skulle verkligen vara häftigt, av samma sort alltså..!

Tips på fiskar som kan få dina tetror att stimma : 1 marmorgurami hane eller 1 annan lite vassare ciklid, Cryptoheros Cutteri, C.Septemfasciatus, Palettciklids-hane.

Finns säkert massor med fler tips vissa bättre än andra!

Hoppas det går bra med nitriten! Den brukar komma i "spikar" c:a 2 veckor efter uppstartat akvarium! Iallfall enligt min erfarenhet.
#5 - 1 maj 2009 11:17
Tips om du vill ha en stim fisk som stimmar otroligt fin så är det tigerbarben. Hade dock inte haft guppys med tigerbarb då de kommer sluta som mobboffer för tigerbarbarna.
#6 - 1 maj 2009 17:15
Markus1984 skrev:

Antalet kakadua par i 500L, jag skulle nog inte ha fler än 3 hanar och 6 honor...men 3st grupper skulle verkligen vara häftigt, av samma sort alltså..!

Tips på fiskar som kan få dina tetror att stimma : 1 marmorgurami hane eller 1 annan lite vassare ciklid, Cryptoheros Cutteri, C.Septemfasciatus, Palettciklids-hane.

Hur funkar paletterna med kakaduorna? För jag antar att det kan bli lite bråk om reviren i akvariet.
Marmorguramin lät annars mycket intressant, det är inte så att glödbandstetror och körsbärsräkor lever ett farligt liv tillsammmans med en sådan?

Jag hade en herrans tur idag, var ute för att köpa några växter. Men precis innan vi skulle gå råkade jag se att affärem sålde kakaduor. Och jag var så lyckligt lottad att jag fick med mig 3 tjejer hem. Inget annat ställe har velat sälja dem annat än parvis, så det var bara att slå till.
Försäljaren rådde mig att ha 3-4 honor på en hane om jag ville få upp lite yngel.

Jag kan säga att det var action från sekund ett som honorna kom ner i karet. Jag tror att honan vi haft sen innan är lite för ung för lek. För hannen blev alldeles till sig i trasorna nu när de nya kom och han försöker lura in honorna i varenda grotta i akvariet.
Så jag hoppas helt enkelt på lek inom en snar framtid:d.

Akvariet börjar bli ganska fint nu när ännu mer växter kommit ner, nästa vecka blir det till att sätta in ytterligare ett aquarellerör i rampen så att växterna sätter fart.
Just nu väntar jag mest på att den stora roten skall sjunka så att karet ska få det utseendet jag vill ha. Dock är den riktigt snygg nu när den flyter, och både räkor och ancistrusar uppskattar den lilla flytande fristaden.

Ska försöka ta lite bilder på Mr kakaduaciklid och hans harem senare ikväll.
#7 - 2 maj 2009 10:29
Ytterligare en dag i akvariets tecken. Jag har vart och inhandlat svart papper för att se hur det ser på baksidan av akvariet. Och jag tror nog allt att jag tycker om det. Kommer nog ta en tur till biltema för att inhandla solfilm någon dag.

Mest av allt gillar jag att tetrorna (eller i alla fall 28 av dem) började stimma omedelbart efter att den svarta bakgrunden kom upp. Jag får bara hoppas att det håller i sig. För akvariet blir 100 ggr snyggare direkt de stimmar. Annars ser de mest ut som strössel i hela akvariet - vilket inte är så himla tilltalande.

Paletter, scalarer eller marmorgurami är annars hittils de bästa förslagen tycker jag. Dockvet jag inte hur dessa funkar med körsbärsräkorna.

Jag överväger att ta till hålsågen på den stora roten för att underifrån göra två stora hål och på var sida ett som når in i respektive stora hål. Tänkte att det kanske hade blivit bra grottor till mina kakaduor?
(Sen att otålig är mitt andranamn kan ju också ha bidragit till idén.

Väldigt ful och pedagigisk bild om tänkt resultat ;)
#8 - 2 maj 2009 10:59
Zoooophie skrev:
Jag överväger att ta till hålsågen på den stora roten för att underifrån göra två stora hål och på var sida ett som når in i respektive stora hål. Tänkte att det kanske hade blivit bra grottor till mina kakaduor?

(Sen att otålig är mitt andranamn kan ju också ha bidragit till idén.

Väldigt ful och pedagigisk bild om tänkt resultat ;)

Jag gillar ide´n. Har en rot i källaren som vore lämplig för samma ändamål. Kanske något för min framtida mal odling :)
#9 - 2 maj 2009 12:58
Jo det känns som ett bra alternativ eftersom grottorna blir inbygda i roten. Tror allt det får bli så!

Jag har en liten fråga angående vattnet. För som det ser ut nu så färgas det mörkt te-färgat efter ett fåtal dagar. Hur ofta och hur mycket vatten kan jag byta? Jag vill ju gärna att växterna ska få lite ljus så de inte dukar under + att man gärna vill ha mer än ee halv meter sikt i karet...
#10 - 2 maj 2009 13:54
Det går bra att ha Apistogramma och Palettciklider i samma kar, jag har nu 1 par paletter,1 par A.Baenshi, 1 trio A.Juruensis och 1 trio med C.Septemfasciatus, funkar utmärkt.

De blir ju tuffare vid lek osv, men det löser sig i större akvarium.
#11 - 2 maj 2009 14:22
Sitter och tittar in i akvariet och stör mig lite lätt på att det känns dåligt belyst. Det hela beror delvis på det för närvarande brungula vattnet.

Tror även att det gör sitt att jag bara har en ramp med 2 st 150 cm 58 watts rör. Så jag överväger seriöst att investera i reflektorer. Är juwels reflektorer ok eller rekomenderas ett annat märke?
#12 - 2 maj 2009 17:32
Zoooophie skrev:

Mest av allt gillar jag att tetrorna (eller i alla fall 28 av dem) började stimma omedelbart efter att den svarta bakgrunden kom upp. Jag får bara hoppas att det håller i sig. För akvariet blir 100 ggr snyggare direkt de stimmar. Annars ser de mest ut som strössel i hela akvariet - vilket inte är så himla tilltalande.

Jag har svart bakgrund och mina tetror stimmade bara i början. nu ser det mest ut som strössel hihi
#13 - 2 maj 2009 17:41
Har tre marmor gurrami varav 1 hane, hon de gör inte att mina svarta neontetror
stimmar, har 10 sånna. Det ser bara ut som en fisk soppa :) Vet inte om det är annat med glödbands tetra men det skulle jag inte tro!
#14 - 2 maj 2009 18:10
Av att det är te-Färgat skulle du tänkt på innan då du kunde ha kokat rötterna ett antal gånger och hällt ut vattnet och så upprepat denna enkla handling som man gör innan rötter kommer i vatten.Men att det är Färgat är ingen större fara men för dina växter så kanske det hindrar ljuset men att det skulle ta död på dem inom en vecka eller två tvivlar jag på ,efter ett vatten byte blir det lite bättre angående färgen på vattnet men inte helt 100%det tar ett taga.
#15 - 2 maj 2009 19:48
Av att det är te-Färgat skulle du tänkt på innan då du kunde ha kokat rötterna ett antal gånger och hällt ut vattnet och så upprepat denna enkla handling som man gör innan rötter kommer i vatten.Men att det är Färgat är ingen större fara men för dina växter så kanske det hindrar ljuset men att det skulle ta död på dem inom en vecka eller två tvivlar jag på ,efter ett vatten byte blir det lite bättre angående färgen på vattnet men inte helt 100%det tar ett taga.

Jag har kokat båda rötterna 3-4 ggr i omgångar, men det räckte visst inte, det är lätt att vara efterklok ;). Den ena roten, den som fortfarande flyter, färgar knappt alls, det verkar vara den som sjönk först som är den största boven.
#16 - 2 maj 2009 19:59
Ok nu har dagens stora drama utspelats. Jag tog upp roten för att fixa de tidigare nämnda grottorna. Fick kämpa mot körsbärsräkor som inte ville lämna sin mysiga bostad, dessutom var det en ancistrus kvar som kvickt kom ner i karet igen.

Själva borrandet var ett kapitel för sig - träet var hårdare än stenhårt så de stora borren klarade inte av att borra. Note to yourself- "Borra inte i blött trä" . Dock gick det bättre med ett mindre borr. Så nu är roten ihålig lite här och var.

När vi sedan skulle lägga ner roten i karet igen och först bara skölja av den så gjorde vi en mycket förvånande upptäckt. I hålet där ancistrusen legat fanns inte bara bajs utan även rom! EXTREMT förvånande eftersom jag vart övertygad om att alla tre vi har är killar. Frågan är om de klarar att de vart ovan vatten i 5 min. Oavsett var det en glad upptäckt eftersom vi planerat att köpa en fullvuxen hona för att definitivt veta att vi skulle ha en.

Ena hanen simmade snabbt ner i hålet för att vakta och syresätta sina ägg i alla fall. Synd att jag inte såg äggen från början, men de låg långt inne i ett hål och syntes bara om man fick ljuset i en särskild vinkel.
#17 - 2 maj 2009 21:17
överraskning två för dagen.... förklaringen till varför mina tetror blivit så tjocka trots sparsam matning : Råkade från 2m håll se nått litet vitt som rörde sig... ETT frisimmande yngel. Guppysarna har vart i farten och de andra har fått sig en ordentlig måltid ;).

Både yngel och rom på en och samma dag - det börjar kännas bra! (även om jag vet att både guppys och ancistrus är 1000 ggr väre än kaniner på att föröka sig) Men ungar är alltid trevligt :d
#18 - 3 maj 2009 07:44
Tänkte uppatera med några bilder:

Det lilla guppy-ynglet:

Kakaduacikliden (han fullkomligen avskyr kameran)
http://i669.photobucket.com/albums/vv54/zooophie/DSC08848-2-1.jpg

Nitriten ligger fortfarande under 0,01 (finns ingen färg för noll på mitt dropptest) och allt verkar vara frid och fröjd i akvariet.
#19 - 5 maj 2009 05:04
Här kommer en liten uppdatering om hur det går för mig:

Igår blev det att vi flängde runt stan i jakt på låga, krypande, växter. Och med oss hem fick vi:
3 st låga småbladiga växter (kommer inte ihåg namnen såhär nu på morgonen)
2 st stora knippen med javamossa
1 st liten mangrooverot
1 st stor mangroverot
1 st aquarelle-rör
1 st reflektor
2 rullar Fiskelina

:D En massa nya "leksaker" helt enkelt. Rötterna kokades i omgångar - och färgade inte ut mycket alls. Så när utfärgningen avtagit satte vi ner dem i akvariet klädda med lite javamossa. Och båda sjönk omedelbums.

Men när lyckan över att inredningen blivit jättelyckad var som störst så började vi höra ett "knäppande" ljud med ca några minuters mellanrum. Det lät helt enkelt inte bra alls!

Två gånger under kvällen blev knäppningarna nästan som mindre knallar. Vi tänkte att antingen är det akvariet, vilket vore högst obra. Eller någon av de nya sakerna till rampen. Så vi testade att sära på rampen och akvariet och lyssna. Men självklart knäppte ingen av dem då.

Är det någon som har en ide om vad som kan ha orsakat knäppningarna?
Det känns lite som så att hade det vart akvariet så hade jag haft åtskilliga liter vatten på golvet vid det här laget. MEn självklart är man nervös. Jag har drömt mardrömmar om spruckna fogar och panikräddning av fiskar.

Jag funderar över om det skulle kunna vara plasten i reflektorn. För när rampen ligger på akvariet blir den (rampen) herrans varm. Den blev inte alls lika varm igår när vi testade att lägga den på golvet för att se vart det knäppte ifrån.

Känns inte kul alls det här, vågar knappt åka till föreläsningarna idag för man vet inte vad man kommer hem till:(.
#20 - 6 maj 2009 05:10
Så, nu har knäppandet avtagit. Verkar som om problemet löstes av möbeltassar mellan akvatium och ramp!

Tog lite kort på karet igår när vi blivit lite lugnare ;) ursäkta den smutsiga rutan, ska fixas!

Hela karet, mittersta roten flyter fortfarande, men det börjar ta sig!

Idag blir det en sväng till Ciklidhobby i Nol för att hitta en kakaduahane till. :D
Bilagor:
#21 - 6 maj 2009 10:14
Sitter nu hemma i soffan, jag borde egentligen plugga materialteknik, men på något konstigt vis känns det mycket mer lockande att bara sitta och studera fiksarnas beteenden.

Som exempelvis att min nuvarande kakaduahane har ett bestämt revir i mitten av karet. Närmare bestämt det område där den mesta maten ramlar ner. Han sätter de flesta på plats ordentligt om de kommer för nära. Fast han verkar inte se ancistrusarna som något hot alls då de får ligga vart de vill på "hans område".
Kakaduans honor har lika mycket vilja de, och håller ständig koll på varandra. Dock verakr två av dem trivas bra i varandras sällskap då man ofta ser dem simma tillsammans.

Jag stör mig inte längre på tetrornas strösseleffekt eller de gula vattnet, för hela karet har börjat se så naturligt ut. Och jag kan ärligt säga att akvariet var den bästa present sambon någonsin kunde ha gett mig.

Hittills har allt gått bra (peppar peppar...) och jag hoppas att det ska fortsätta på det viset. Nitriten ligger på noll och PH 7.

Det är lustigt att man börjar fundera över framtida projekt redan nu. Men jag har nog bestämt mig för att det ska finnas en golvbrunn i vardagsrummet vid ett eventullt husbygge om en herrans massa år ;)

Tror bestämt att det är dax att bli guldmedlem snart så att man kan posta bilder direkt i tråden. För det är så himla kul att titta på!
#22 - 6 maj 2009 10:26
Visst är det lätt att fastna framför akvariet :d och då är mitt bara en 5:e-del av ditt i storlek! Tycker för övrigt att ditt akvarium är riktigt snyggt och kommer säkert bli ännu snyggare när växterna kommer igång ordentligt.

Haha...golvbrun i anslutning till akvariet skulle ju inte vara helt fel :d
#23 - 6 maj 2009 18:23
Nu har sambon och jag vart uppe en sväng i nol och införskaffat en "kompis" till kakaduacikliden. Trodde att det skulle ta hus i helv-te när jag släppte i nykomlingen, men den som blev mest paff var han vi hade tidigare. Han blev blek som bara den och har sedan ikoppningen av de två nykomlingarna följt efter den nya hanen.
De har bråkat lite, men mest ser det ut som någon typ av följa John där de mäter sina fenor och står i.

Här har ni lite bilder på förloppet :D

Jag och sambon har även noterat att en av våra kakadua-honor urskiljer sig från de andra honorna i formen. Jag ska försöka ta ett kort på henne för jag överväger om det kanske är en annan art.

Så till dagenn [COLOR=Magenta]tokiga[COLOR=Black] tanke. Sambon min påstår bestämt att man skulle kunna tillverka en egen co2 nläggning och använda sig av vanliga koldioxidtuber som man har till en sodastreamer.
I min hjärna låter detta ganska galet, så någon som kan får gärna hjälpa mig att få honom på bättre tankar ;)
[/COLOR][/COLOR]
#24 - 7 maj 2009 07:22
Idag har jag sett små ancistrusar, små små svansar som virvlar inne i grottan. Vilken tur att de klarade helgens äventyr!

Har även noterat att jag vehöver mer växter och rötter som delar av karet, för de två kakaduahanarna följer efter varandra och slåss i ett. Hoppas att det lugnar sig lite.

Sambon kom hem med fem nya växter och två nya rötter igår, så vi planterade och fixade för att skapa lite tydligare avgränsningar i karet. Dock verkar inte detta ha hjälpt nämnvärt då den större hanen fortfarande letar efter och jagar vår gamla hane.
Jag vet att det är normalt att de slåss men det verkar som om den nya bestämt sig för att ha ihjäl den andra hanen.

Just nu lutar det åt att den nya får flytta in i ett 50-liters kar med en tjej för vi vill inte att vår gamla hane skall behöva sätta livet till. Dessutom tror jag att chansen är större att en annan ciklidart skulle kunna funka med hanen vi hade från början.

Lite bilder på det stora karet:

#25 - 8 maj 2009 19:52
Sambon kom hem med fem nya växter och två nya rötter igår, så vi planterade och fixade för att skapa lite tydligare avgränsningar i karet. Dock verkar inte detta ha hjälpt nämnvärt då den större hanen fortfarande letar efter och jagar vår gamla hane.
Jag vet att det är normalt att de slåss men det verkar som om den nya bestämt sig för att ha ihjäl den andra hanen.

Just nu lutar det åt att den nya får flytta in i ett 50-liters kar med en tjej för vi vill inte att vår gamla hane skall behöva sätta livet till. Dessutom tror jag att chansen är större att en annan ciklidart skulle kunna funka med hanen vi hade från början.
#27 - 10 maj 2009 17:30
För någon vecka sedan inhandlades tre st Gastromyzon punctulatus. De är ju så bedårande söta och dessutom himla trevliga att titta på!
Idag har två av dem surrat kring varandra , lika envetet båda två. Tänk om det skulle kunna vara lek ;):d. Fast antagligen är det väl två hanar som buffas lite.
Det lustiga är att under den senaste kvarten då de "lekt" har de hunnit byta färg. och växlat mellan guldgul med mörk rand på ryggen till att nästan bli så mörkt bruna att de var svarta. Har fått några schyssta bilder och filmer på dem, så inväntar bara att guldmedlemskapet skall gå igenom så att man kan lägga in bilder direkt i tråden:D.

mina "Borneo suckers" in action !

:d
#29 - 15 maj 2009 11:48
Nu äntligen är man guldmedlem så att man kan få in bilder i inläggen!

Sedan förra inlägget har det hänt en del. Sambon och jag beslutade oss häromdagen för att göra oss av med de 30 glödbandstetrorna eftersom de inte stimmade. Vi tyckte inte att fiskarna hade ett större skönhetsvärde var för sig och dessutom var de glupska som få (vilket resulterade i knapert med mat till trådfensregnbågarna trots att vi inte matade för lite, tetrorna blev snarare bollformade).

Sagt och gjort, vi ringde till affären som kunde ta emot dem och sedan var det bara att håva upp de små liven. Jag var glatt överraskad att proceduren inte tog mer än en kvart och varenda liten tetra kom med.

Tomrumet efter tetrorna fylldes igår av 11 st nya trådfensregnbågar, så nu är det 16 st som glatt simmar omkring i karet och visar upp sig för varandra.

Dessutom fick vi med tre st nya "borneo suckers"- jag har nog aldrig sett en sötare fisk, både i utseende och sätt!

Andra roliga nyheter är att jag nu har frisimmande ancistrusyngel, samt att det är lek på kakaduorna i båda karen (placerade ena kakadua-hanen i ett 50-literskar tillsammans med en hona) och igår blev vi livevittnen till lek- jättehäftigt!
Om inte detta vore nog så har tre av körsbärsräkorna blivit knallröda och bär på rom. Känns som om karet är barnafödandets paradis! ;)

En uppdaterad lista av vilka som bebor stora karet:

Vid ytan eller lite överallt:
3st Scalarer
4 st guppies

Mittensegmentet:
16 st trådfensregnbågar - planerar att utöka stimmet senare

Bottenlevande
3 st ancistrus + okänt antal småttingar
6 st Borneo suckers - som för ovrigt inte är en mal och äter ej alger.
1+4 Apistogramma cacatuoides

Räkor:
5+ Körsbärsräkor
3 st filterräkor
#30 - 16 maj 2009 20:09
Idag såg vi de första kakaduaynglen! Upptäckte små svarta prickar som studsade omkring brevid en väldigt stissig hona. Det verkar vara ca 20-30 st och mamman vaktar dem stenhårt.

Är det någon som har tips på hur jag skall göra för att få behålla några yngel? Lämna en lampa utanför karet tänd på natten eller så?
#31 - 17 maj 2009 08:38
En kort film på kakadua-honan och hennes yngel:

http://www.zoopet.com/video/showphoto.php?photo=76&ppuser=50567
#32 - 19 maj 2009 16:48
Snabb uppdatering såhär i tentatider!
Kakaduorna i lilla karet lyckades äta upp sina ägg, så det är inga yngel där än. Men idag upptäckte jag kakaduakull nummer två i stora karet :D

Så nu har jag två honor som är ilskna som bin mot alla andra invånarna i karet. Och vi försöker oss på att kläcka artemia för glatta livet.

I förrgår fick scalarerna lämna karet, tråkigt, men sambon och jag insåg att vi hellre ville se yngel som växer upp. För de var på kakaduahonan något enormt. Så de fick åka tillbaka till en butik, känns väldigt dumt men man lär sig av sina misstag.

Det som är mest synd är att jag verkligen gillade blickfånget i scalarerna. Är det någon som har ett bra förslag på vacker lite större fisk som inte rotar bland kakaduorna på botten så mottages förslag tacksamt.

Nä tillbaka till mekanikböckerna!
#33 - 20 maj 2009 14:29
Hur tålmodig måste man vara när det kommar till en flytande rot?
Min stora rot har legat och guppat runt i karet i snart 5 veckor, och det känns som om tålamodet har tagit slut, jag vill mest bara få ner den.

Jag har borrat i den (gick sisådär eftersom trät var värre än en betongvägg), kokat den mm. Så nu börjar jag fundera på hur man lämpligast löser problemet?
Jag överväger starkt att angripa roten med antingen såg eller yxa ;). Egentligen hade jag tänkt att ta ut den helt idag, men så såg jag att min riccia fluitans hade vuxit fast på den. Detta var toksnyggt men det snygga gör ingen större nytta när man inte kan se det!
#34 - 20 maj 2009 14:48
Roligt att du också har trådfenad regnbågsfisk! Skaffa några honor också, så spelar de än värre både hanar emellan och för honorna. :)

Akvariet ser riktigt fint ut!

Kanske du kunde binda fast roten på en tung sten eller något?
#35 - 20 maj 2009 15:28
Jens A. skrev:
Roligt att du också har trådfenad regnbågsfisk! Skaffa några honor också, så spelar de än värre både hanar emellan och för honorna. :)

Akvariet ser riktigt fint ut!

Kanske du kunde binda fast roten på en tung sten eller något?

Tyvärr jag har inte kunnat få tag på några honor än, men jag är på jakt! Skall kolla om jag kan specialbeställa ytterligare några st och se om man kan få tag på några tjejer.
De 16 som går i karet nu spelar väldigt fint, men jag kan tänka mig att de blir snäppet vassare när det finns honor också.

Det är ju en fruktansvärt fin fisk! Som man gärna har ett reält stim av. Hur många har du och vilka andra fiskar går med dem i ditt kar?

Jag ska försöka hitta på något bra med roten, känns lite vanskligt med sten ifall tyngden på något vis skulle lossna för i så fall har jag ett sprucket täckglas sen ;).
#36 - 22 maj 2009 09:47
Zoooophie skrev:
Tyvärr jag har inte kunnat få tag på några honor än, men jag är på jakt! Skall kolla om jag kan specialbeställa ytterligare några st och se om man kan få tag på några tjejer.

De 16 som går i karet nu spelar väldigt fint, men jag kan tänka mig att de blir snäppet vassare när det finns honor också.

Det är ju en fruktansvärt fin fisk! Som man gärna har ett reält stim av. Hur många har du och vilka andra fiskar går med dem i ditt kar?

Jag ska försöka hitta på något bra med roten, känns lite vanskligt med sten ifall tyngden på något vis skulle lossna för i så fall har jag ett sprucket täckglas sen ;).

Just nu har vi 10 st i ett 120 liters, tyvärr alla hanar...men vi skall bestäla lite honor senare. De går ihop med glödljusrasboror, panda-pansarmalar, bilbukar, regnbågsciklider och ett gäng äppelsnäckor.

Tyngden lossnar nog inte om man bara binder fast den ordentligt. Men kanske lite nervöst ändå. :)
#37 - 22 maj 2009 10:15
Zoooophie skrev:
Hur tålmodig måste man vara när det kommar till en flytande rot?

Min stora rot har legat och guppat runt i karet i snart 5 veckor, och det känns som om tålamodet har tagit slut, jag vill mest bara få ner den.

Jag har borrat i den (gick sisådär eftersom trät var värre än en betongvägg), kokat den mm. Så nu börjar jag fundera på hur man lämpligast löser problemet?

Jag överväger starkt att angripa roten med antingen såg eller yxa ;). Egentligen hade jag tänkt att ta ut den helt idag, men så såg jag att min riccia fluitans hade vuxit fast på den. Detta var toksnyggt men det snygga gör ingen större nytta när man inte kan se det!

Jag har rötter som ligger nedtyngda i ett akvarium i förrådet. Tippar att de legat under stenar i snart 2 månader. Det känns som att flytkraften minskat rejält på vissa, även om det är en bit kvar...
#38 - 22 maj 2009 16:43
Jag har rötter som ligger nedtyngda i ett akvarium i förrådet. Tippar att de legat under stenar i snart 2 månader. Det känns som att flytkraften minskat rejält på vissa, även om det är en bit kvar...

Att vänta på en rot som sjunker är lite som att sitta och titta på färg som torkar (har gjort det många ggr och det är inte spännande alls!) ;) Men nu verkar det som om en av cacatuoidesflickorna har bosatt sig där uppe så den får glatt flyta omkring ett tag till.

Idag inhandlades 4 st nya trådfenor, en som garanterat skulle vara en tjej. Dock är hon mer rosafärgad än de andra och skygg. Jag hoppas i alla fall att hon skall acklimatisera sig. Dessutom blev det två st snäckätande snäckor samt en snäcka utan namn som hade som spikes över hela skalet.
#39 - 22 maj 2009 17:58
Riktigt snyggt:D

Hur är trådfenorna som fisk? Stimmar dom mycket ?
#40 - 25 maj 2009 09:22
wallström skrev:
Riktigt snyggt:D

Hur är trådfenorna som fisk? Stimmar dom mycket ?

De håller ihop till viss del, men kan också sprida ut sig. Så en egentlig stimfisk är de inte. Mera en gruppfisk, eller vad man skall säga.
#41 - 25 maj 2009 14:32
Jens A. skrev:
De håller ihop till viss del, men kan också sprida ut sig. Så en egentlig stimfisk är de inte. Mera en gruppfisk, eller vad man skall säga.

Jag håller med om detta, de stimmar jättefint vid vattenbytena i alla fall ;). Men jag tycker att deras skönhet överväger det faktum att de inte stimmar så himla bra.
Dock så kan jag säga att mina håller ihop betydligt bättre nu när de är 20 än när de var 10 st.
#42 - 26 maj 2009 06:27
Idag har jag både bra och dåliga nyheter, kan börja med de dåliga:
3 st trådfensregnbågar har gått bort utan någon som helst symptom på sjukdom. Jag hoppas verkligen inte att det är någon sjukdom som sprids i karet. Mest troligt är väl att det var stressen efter ett större vattenbyte som tog knäcken på dem.

Den bra nyheten:
Vi har smått i lilla karet där kakaduahane nr två och en tjej går ensamma. Till min "förfäran" så var ynglen ganska stora, dvs jag har inte upptäckt dem på säkert en vecka. Och jag och sambon har grämt oss över att de inte fått till det :P
Tji fick vi!
#43 - 26 maj 2009 07:37
Zoooophie skrev:
Idag har jag både bra och dåliga nyheter, kan börja med de dåliga:

3 st trådfensregnbågar har gått bort utan någon som helst symptom på sjukdom. Jag hoppas verkligen inte att det är någon sjukdom som sprids i karet. Mest troligt är väl att det var stressen efter ett större vattenbyte som tog knäcken på dem.

Den bra nyheten:

Vi har smått i lilla karet där kakaduahane nr två och en tjej går ensamma. Till min "förfäran" så var ynglen ganska stora, dvs jag har inte upptäckt dem på säkert en vecka. Och jag och sambon har grämt oss över att de inte fått till det :P

Tji fick vi!

Svarade i den andra tråden.

Men grattis till småkakaduorna! :)
#44 - 29 maj 2009 13:28
Jens A. skrev:
Svarade i den andra tråden.

Men grattis till småkakaduorna! :)

Tack, det är så himla kul med yngel! Tyvärr hr ena honan blivit avmed sina ungar men en hona i stora ochhonan i det lilla karet har ca 6-7 yngel var som börjar komma upp lite i storlek nu.

Som tur är har inga andra fiskar gått bort, så någon sjukdom verkar det inte ha vart utan helt sonika bara stress.

Idag har jag kommit på den tokiga ideen att jag skulle vilja ha en mossvägg längs hela baksidan av karet... för tänk va snyggt det hade vart!

Sambon och jag har blivit mer och mer inne på att försöka "lumma till" karet och försöka täcka botten med mossor osv.

Vi har även köpt två hålstenar idag för att binda ner roten med, jag får hålla koll på ph:t lite extra men jag hoppas att rötterna hjälper till att hålla det hyfsat lågt under tiden som det tar innan roten vill sjunka helt.
#45 - 1 juni 2009 19:25
Nu har kakaduorna åter igen lyckats och kull nr fyra är född i det stora karet. Jag skall uppdatera med lita nya bilder ikväll när solen gått ner och speglingarna i karet försvunnit!
#46 - 10 juni 2009 21:27
Nu har det inte uppdaterats på länge så det är allt dax för lite nya bilder!
Ni får ursäkta smutsen på framrutan, det skall tas bort snarast ;)

Många växter - särskilt mossor har tillkommit nu när sambon och jag kommit fram till hur vi vill att karet skall se ut.
#47 - 10 juni 2009 21:38
Jättefint! snygg inredning:)
#48 - 10 juni 2009 22:38
Du har fått en jättefin skog i karet, ser bra ut!
#49 - 10 juni 2009 22:42
snyggt:D Vad heter växten som är framför kokosnöten?:D
#50 - 11 juni 2009 06:33
Tack för alla fina kommentarer, växten framför kokosnöten heter Pogestemon helferi och är en av de nyaste i karet. Tycker den är väldigt fin och hoppas att den skall trivas!
#51 - 11 juni 2009 19:05
Har vart med om en helt underbart kul sak idag. Var och inhandlade 10 st galaxy rasboror (vet att de har annat namn men hjärnan står still för tillfället) i alla fall så har samtliga trådfensregnbågar börjat stimma i ett tätt stim efter att dessa tio småttingar släpptes i.
Tycker att det är väldigt roande eftersom rasbororna är de fredligaste fiskarna i detta universum :d
#52 - 12 juni 2009 10:27
Höjdarakvarium! :p

Har aldrig sett att våra trådfenor varit rädda för något, men det är fint när de stimmar. :)
#53 - 12 juni 2009 10:56
fasen va sniggt du har fått till det, såg tråden nu och damn vad fin skog du har fått det :).
#54 - 13 juni 2009 06:36
Jens A. skrev:
Höjdarakvarium! :p

Har aldrig sett att våra trådfenor varit rädda för något, men det är fint när de stimmar. :)

Tyvärr gick deras noja över efter några timmar och nu flyger de runt i akvariet som vanligt :)
Men det var verkligen jättevackert när de stimmade!

Jag är verkligen nöjd med galaxyrasbororna, hade läst att de kunde vara lite skygga, och i affären verkade de mest livrädda. Så jag räknade med att man kanske inte skulle se till dem så mycket i första taget. Men de simmar glatt omkring helt orädda och har redan, efter två dagar, lärt sig att ett lätt knackande ljud betyder mat.

Jag är verkligen väldigt glad att vi valde att ha "småfisk i stort kar" för man får verkligen se deras beteenden och de verkar stormtrivas!
#55 - 13 juni 2009 06:37
macke_fisk skrev:
fasen va sniggt du har fått till det, såg tråden nu och damn vad fin skog du har fått det :).

Tack så jättemycket! just nu vill jag mest bara att det skall växa så att skogen blir ännu tätare :D
#56 - 18 juni 2009 22:54
dags för bilder igen:D
#57 - 26 juni 2009 20:48
På begäran kommer här lite nya bilder på både gamla och nya fiskar. Införskaffade idag ett par gula fjärilsciklider, jag föll pladask när jag såg dem i butiken :d
Har dessutom hunnit få ytterligare en kull kakaduaciklider, samt att jag har en hona som vaktar, de är bra på att leka de små liven!
#58 - 26 juni 2009 20:56
Igår fick vi även för oss att göra en ny aquascape i lilla karet så det blir lite bonusbilder på det. Det är ett 42-literskar bebott av två kakaduaciklider (som förhoppningsvis skall yngla), en ancistrus på uppväxt, samt en monstersnigel och ett stim av gertruds regnbågsfisk(nyförvärvade idag och av sambon kallad "bananfisk" pga den gula färgen- som saknas på bilden då de ligger i påsen)

Bild1 - hela karet, det skall växa lite samt tillkomma en bakgrund så man slipper se sladdarna.

Bild 2 - vi har gömt en lekgrotta i stenraset

Bild 3och 4 - Monstersnigeln!

Bild 5 och 7 - gertruds regnsbågsfisk

Bild 6 - Självklart vill den annars kameraskygga kakaduahonan vara mitt i vägen när man ger de nya lite uppmärksamhet :D
#59 - 26 juni 2009 21:00
Det stora karet är helt klart riktigt snyggt! Men iden med stenröset i det lilla va nice, kommer säker bli riktigt snyggt om mossan växer över.
#60 - 26 juni 2009 22:34
Monster Snail Keepers, fan vad ball snäcka! :p
#61 - 27 juni 2009 00:17
Johanski skrev:
Monster Snail Keepers, fan vad ball snäcka! :p

MSK ftw!:p
#62 - 27 juni 2009 08:00
Haha, jag har en gång haft det latinska namnet på snigeln, skall försöka leta fram det igen. Men han är helt klart störtcool när han plogar sig fram genom det finkorniga gruset!

Hittade namnet - Horned Armour Snail (Brotia pagodula)
#63 - 3 juli 2009 00:26
Har du fler av monstersnäckan? Kan dem föröka sig lätt? Var fick du tag på den? VILL HA VILL HA
#64 - 3 juli 2009 09:12
Jag har tyvärr bara en, men jag tycker att han är störtskön! Jag köpte min på Hornbach här i Göteborg.
#65 - 4 juli 2009 16:28
Idag har det hänt grejer!
Åkte en sväng för att lyssna på ytterfilter och fick konstig nog med mig ett hem ;)
Efter en massa mätanden igår insåg vi att eheimvarianterna vi kollat på inte skulle få plats under karet. Så mot (nästan) allas inrådan inhandlades ett fluval fx5.

varför kan man undra:
- största filtret som fick plats
- Var överraskande tyst när det gick i butiken
- Rejäl plast, känns pålitligt!
- Vettigt pris, fick betala 2000 kr för filtret(prisgaranti är bra) + 200 för extra filtermattor

Nu är det installerat och klart och jag kan säga som så att vår ljusramp låter mer än filtret :D så jag kan inte klaga.
Det som låter från filtret är helt enkelt vattnets cirkulation inget dovt vibrerande eller irriterande ljud.
Just nu är det lite luftbubbelljud men det minskar mer och mer, det har ju trots allt bara vart igång i en timme.
Det är bra blås i karet nu i alla fall!

Fick även med oss två nya monstersniglar till till det lilla karet :D
#66 - 4 juli 2009 16:35
Det blir säkert bra med en FX5:)!
Detta med olika filter är verkligen en het fråga och ingen vill ge sig om vilken de tycker är bäst. Sedan kan man undra hur många som dissar en sorts fiter verkligen testat och ägt ett sådant;)...
#67 - 4 juli 2009 16:54
ansjo skrev:
Det blir säkert bra med en FX5:)!

Detta med olika filter är verkligen en het fråga och ingen vill ge sig om vilken de tycker är bäst. Sedan kan man undra hur många som dissar en sorts fiter verkligen testat och ägt ett sådant;)...

Jag hoppas att det blir bra, hade gärna haft ett eheim men som sagt hade fått gå ner avsevärt i kapacitet för att få plats med det, och det kändes aningens dumt att köpa ett lite för klent filter för 3000 kr. Jag har insett att frågan är ganska infekterad lite som Volvo vs Saab :P.
Men som sagt det enda störande moment jag läst om är ljud, och i vardagsrummet går redan dator nonstop och pumpen i lilla karet och ljurampen på stora låter redan ;)

Så vi ger det en chans helt enkelt!
#68 - 4 juli 2009 19:25
Lycka till men nya filtret hoppas det går bra!
#69 - 4 juli 2009 20:00
även jag är hel nöjd med min Fx5!
#70 - 6 juli 2009 07:49
Lite nya bilder på karet! hålet i vänstra hörnet skall fyllas ut med någon lite högre växt, men då utblåsen på både ytter och innerfiltret är i närheten så måste det vara en växt med "stadga" i dvs tjocka stjälkar. Är det någon som har bra förslag så är det bara till att hojta till!

Ni får ursäkta de gröna prickalgerna på rutan vi har fortfarande efter 2 månader inte vart duktiga nog att införskaffa en algskrapa, men det står som nästa punkt på "att-göra"-listan ;)

Kan inte låta bli att lägga in en bild på monstersnäckorna också :P
#71 - 6 juli 2009 11:02
Det ser bra ut, och är så där lagom "rörigt" som jag gillar:D!
Det finns några olika sorters växter som skulle passa där, och kan du få taga i Limnophila aromatica skulle den vara snygg där. Nu kräver den ofta co2 och bra med ljus, men det ser ut att växa på bra i din burk så ett försök kanske?
Annars skulle det nog funka med tex Vallisneria spiralis, trots att den inte har hård stjälk.
#72 - 14 juli 2009 09:20
Tack för växtråden, ska kika vad det finns för utbud i stan!

Igår skapeades det om för fulla muggar, vi trodde att roten i mitten sjunkit, men tji fick vi. Så vi slängde helt sonika ut den ur karet, orkade inte vänta mer ;).

Vi åkte och köpte en ny som sjönk som en sten efter kokning. Det ser brutalt tomt ut i karet, men det skall fixas. Dock ska vi ta det mkt lugnt med fixandet ett tag då våra galaxys går bort en efter en av okänd anledning. Skall knäppa några bilder ikväll så att ni får se förvandlingen!
#73 - 17 juli 2009 19:32
Kameran ligger oladdad, typiskt dåligt, så det dröjer lite med bilder.

Fjärilsciklidhonan gick bort häromdagen, hon kom aldrig igång med att äta . Så nu har jag en fjärilshane som är frisk men olycklig. De två höll ihop väldigt sött.

Jag funderar på att senare, när jag vågar, införskaffa en liten grupp fjärilar så han får lite sällskap och chans att bilda par med en ny hona. Men hur många är rimligt att ha i ett 500-literskar?
#74 - 17 juli 2009 19:37
köp 3 honor så kan han välja och vraka.. det gjorde jag till min bolivianska fjärilshane
#75 - 17 juli 2009 20:13
rick skrev:
köp 3 honor så kan han välja och vraka.. det gjorde jag till min bolivianska fjärilshane

Är eventuellt sugen på att köpa ytterligare en hane, skulle det kunna fungera? och köpa kanske 1 hane och 4 honor?
#76 - 17 juli 2009 20:16
Vilket underbart fint kar du har! En fin växt som skulle passa med resterande är echinodorus osiris, så otroligt snygg svärdsplanta, har en sån i mitt kar. Dina snäckor äger :D
#77 - 17 juli 2009 20:25
Sjukligt dålig kamera och mkt dåligt rengjord ruta [:I]. Men såhär ser det ut just nu. Det har gallrats en hel del bland väterna eftersom de växer som ogräs. Det är även en del som skall byta plats, men skall försöka låta karet gå för sig självt utan en massa rotande händer ett tag.
#78 - 17 juli 2009 21:06
Johanski skrev:
Vilket underbart fint kar du har! En fin växt som skulle passa med resterande är echinodorus osiris, så otroligt snygg svärdsplanta, har en sån i mitt kar. Dina snäckor äger :D

Tack så mycket för de vänliga orden!
Jag har spanat in svärdsplantor av olika slag och är helt 100 på att det blir en senare. Jag har även börjat fundera på att införskaffa en lotus, jag tycker att de är riktigt vackra, men den ska ju få plats någonstans med :P
#79 - 19 juli 2009 19:20
Lite nya bilder, tyvärr har jag gröna prickalger på framrutan, så jag har insett att det är dags att köpa en riktig algskrapa, vad skall man ha för en?

I veckan får det nog bli till att köpa några nya fjärilsciklider, för vår ensamma hane verkar sakna sllskapet. Jag har även insett att det nog vore bra att befolka karet ytterligare eftersom det känns hemskt tomt!
#80 - 19 juli 2009 19:24
Algskapa är bara dåligt och dyrt.. Köp en isskrapa på en bensinmack.. mycket effektivare
#81 - 20 juli 2009 08:27
rick skrev:
Algskapa är bara dåligt och dyrt.. Köp en isskrapa på en bensinmack.. mycket effektivare

Tack för tipset!
#82 - 20 juli 2009 12:53
Iadg var vi ute efter vänner till den gula fjärilscikliden, men när vi kom tillaffären var de slut.... surt!

Men vi fick med oss 5 nya "Gertruds regnbågsfisk" och en HC hem till lilla karet.

Så nu har kakaduaparet som vägrat leka flyttats till storkaret, där går nu 5 honor och en hane så vi får hoppas på lite smått!

Vi passade även på att flytta ett tiotal körsbärsräkor till lillkaret, helt enkelt för att rädda dem från mr kakadua som gärna festar på de små liven.

Invånarna i de bägge karen ser ut som följer:

Lilla karet- 42 l med 1w/l
9 Gertruds regnsbågsfisk (varav två hanar som raggar hårt)
1 ancistrus på uppväxt
2 Monstersnails
10 körsbärsräkor

Vi hoppas på lek på gertrudsen efterom vi gärna vill ha ett stim i stora karet sen

Stora karet: 500 l med 0,25 w/l
1+5 Kakaduaciklider
ca 4 st kakaduayngel storlek större
15 st trådfensregnbågshanar i desperat behov av sällskap, så om någon ser damer till dessa inom ca 10 mil från gbg så hojta till!
4st galaxyrasboror
1 gul fjärilsciklid, hane
1 lekpar ancistrus
med okänt antal yngel
5 Borneo suckers
20~ körsbärsräkor
3 Filterräkor
2+3 Endlerd guppy

Det lustiga är att stora karet ser helt tomt ut. Så tja jag hade lätt kunnat tänka mig 20-30 trådfensflickor och 3 gula fjärilar.
Rasbororna känns som ett misslyckat försök tyvärr, många hade krokiga ryggar och såg mer ut som ett liggande "S" än en fisk. Jag har kikat i butikerna och det verkar dessvärre vara likadant överallt, mycket tråkigt.

Det hade även vart trevligt att kunna tillföra ett stim gertruds för att komplettera.

Det känns som om vi vet precis vad vi vill ha men att det är smått omöjligt att hitta.

Har även kommit på att det vore ganska bra att inventera karet på vilka växter man har.

Dessa bor i storkaret:

Mossor
Javamossa – Taxiphyllum barbeiri
Taiwan mossa – Taxiphyllum alternans
Spiky moss - Taxiphyllum
Peacock moss Taxiphyllum
Riccia fluitans
Monosolenium tenerum
Christmas moss – Vesicularia
Mossboll - Cladophora aegagrophila

Låga växter
Lilaeopsis brasiliensis
Micranthemum umbrosum
Blyxa japonica
Echinodorus quadricostatus
Pogestemon helferi
Anubias barteri (tror jag)

Höga växter
Hydrogyphila plysperma
Cabomba caroliniana
Alternanthera reineckii 'Purple' (lilacina)
Rotala indica
Vattenspikblad
Hornsäv
Eusteralis stellata
Bacopa av nåt slag?
Ceratopteris thalictroides
Cryptocoryne crispatula var. balansae

Lilla karet:

Anubias
Riccia fluitans
Pogestemon helferi
HC
Ceratopteris thalictroides
Spiky moss
Lilaeopsis brasiliensis

[FONT=&quot]
[/FONT]
#83 - 22 juli 2009 16:29
Idag har vi vart på utflykt till Åleds i Halmstad, och jag kan bara säga : herrejesunes vilken fin affär och trevlig och kunnig personal!

I framtiden får det nog allt bli ett åledskar modell superstort :D

Med oss hem fick vi 10 st galaxy rasboror som såg ut att vara i toppskick, samt en pitbullpleco till lilla karet. Dessutom köptes räkmix, svarta mygg artemia, cyklops och artemiaägg. Det blir helt klart en vända dit till hösten när säsongen är igång ordentligt igen! (Då lär det komma med många fler påsar hem ;))
#84 - 22 juli 2009 19:13
Cikliderna är inte alls sugna på galaxy´s ? tycker dom är så snygga. Men man vill ju inte mata ciklider med dessa dyringar.

Fick för mig att du va från gbg? inte säker men om ;-) Har du sett om Herkules zoo´s Galaxy ser ut som S ?

Mvh Victor
#85 - 22 juli 2009 21:14
Wictor_88 skrev:
Cikliderna är inte alls sugna på galaxy´s ? tycker dom är så snygga. Men man vill ju inte mata ciklider med dessa dyringar.

Fick för mig att du va från gbg? inte säker men om ;-) Har du sett om Herkules zoo´s Galaxy ser ut som S ?

Mvh Victor

Cikliderna mina är snälla mot alla andra fiskar så där är det inga problem alls! Jo jag bor i Göteborg, så det blev en rejäl avstickare för att komma till Åleds. Mina första galaxys inhandlade jag på just herkules och jag var som sagt inte nöjd med kvaliteten på dem. Men det kan ha varit en "sämre omgång", vet inte hur deras exemplar ser ut nu de kan ju mycket väl vara bättre.

Dock känns det riktigt bra att ha köpt nya som är alldeles runda och goa och magen och som piggt simmar omkring i ett stim i karet.
#86 - 24 juli 2009 21:23
Ditt stora kar har verkligen blivit fint:) jag tycker att det var jättemysigt.
Det lilla blir nog lika mysigt när väl växterna har tagit sig ser fram mot bilder på det med.
#87 - 27 juli 2009 08:19
Lite nya bilder på karet
#88 - 27 juli 2009 08:22
Jag tycker det har blivit jättemysigt, det känns nästan som om man är i en fin skog.:)
#89 - 28 juli 2009 12:25
Förstår du hur otroligt jäkla snyggt det här är? Jag sitter med mitt lilla, tomma 150-liters och bara svimmar av chocken att få se ett såhär snyggt akvarium! :D Och fiskblandningen verkar ju också vara perfekt, jag som varit sugen på att skaffa kakaduaciklider!
#90 - 28 juli 2009 13:06
Tackar så väldigt mycket för de fina komplimangerna! Jag känner själv att vi börjat komma nära "målet" med det stora karet, och det är väldigt kul att fiskarna trivs,
Jag hoppas bara att jag skall kunna hämta ett gäng trådfenshonor nästa vecka så börjar det likna något!
#91 - 28 juli 2009 15:37
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Då får väl jag vara mot strömmen och säga ett nja![/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Inte illa menat, men en massa snabbväxtare som skymmer halva ytan, utan någon särskilt struktur gör inte ett femstjärnigt kar.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men uppenbarligen växer det bra så att du har underlag för att jobba vidare![/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ta inte detta som kritik utan som motivation:p[/SIZE][/FONT]
#92 - 28 juli 2009 16:35
c90368 skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Då får väl jag vara mot strömmen och säga ett nja![/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Inte illa menat, men en massa snabbväxtare som skymmer halva ytan, utan någon särskilt struktur gör inte ett femstjärnigt kar.[/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men uppenbarligen växer det bra så att du har underlag för att jobba vidare![/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ta inte detta som kritik utan som motivation:p[/SIZE][/FONT]

Motivation it is :D!
Hydrogyphila polysperma, cabomba och hornsäv skall helt bort från detta kar, den har bara fått leva kvar för rent utfyllnadssyfte. Men nu känns det inte som om det behövs längre.

Vattenspikblanden kommer dock att få vara kvar eftersom jag tycker den är väldigt fin, man får bara knipsa av den ofta.

Jag vill jobba mer med mossorna, de är så himla vackra när de kommer till sin rätt.

Det känns som om det är först nu som vi insett vad vi gillar/inte gillar och vad vi faktiskt vill skapa. Akvaristik är ju en väldigt nyuppväckt hobby för oss båda, men vi har kommit en bra bit de senaste tre månaderna!

Det är långt kvar till de fem stjärnorna vill jag lova, men vi jobbar på det :D
#93 - 2 augusti 2009 19:36
Idag hittade vi våra första galaxy-yngel. Jag såg lekbeteende på dem och tog upp en bit av javamossan och la i ett yngelkar för några dagar sedan, och idag simmade där 2 st yngel. Tyvärr har jag inga bilder eftersom det är ren lögn att försöka fota en genomskinlig 3 mm lång varelse ;).

Vi vill ju självklart ha fler galaxys så vi skickade över 7 vuxna individer till yngelkassen i 100-litaren för att försöka odla fram några fler.

Vi håller tummarna och hoppas att försöket ger utdelning :d
#94 - 2 augusti 2009 19:44
ohh...vad spännande! Är själv jättesugen på galaxys! :)
#95 - 2 augusti 2009 21:27
ToveTott skrev:
ohh...vad spännande! Är själv jättesugen på galaxys! :)

Håller med!! Blir nog Galaxys för min del snart också...
#96 - 3 augusti 2009 05:38
Vad ska du mata dina galaxy-yngel med?
#97 - 3 augusti 2009 06:18
Är ju inte lita avundsjuk på ditt underbara kar!!!
Funderar också på ett större sedan när vi är klara med gillestugan
#98 - 3 augusti 2009 08:06
ToveTott skrev:
Vad ska du mata dina galaxy-yngel med?

Jag använde liquifry och kläcker artemia
#99 - 4 augusti 2009 11:04
Det blev en ny kakaduahane förra veckan efter att hane nr 2 gått över till andra sidan. Vi kom fram till att båda hanarna troligtvis dog av ålder, de var från samma kull och handlaren sa att de va ca 1 år när vi köpte dem. De dog med en veckas mellanrum utan några synliga tecken på sjukdom.

Här är kung i karet nr tre i alla fall
#100 - 4 augusti 2009 11:08
Zoooophie skrev:
Det blev en ny kakaduahane förra veckan efter att hane nr 2 gått över till andra sidan. Vi kom fram till att båda hanarna troligtvis dog av ålder, de var från samma kull och handlaren sa att de va ca 1 år när vi köpte dem. De dog med en veckas mellanrum utan några synliga tecken på sjukdom.

Här är kung i karet nr tre i alla fall

Herkules zoo right? Köpte ett par av dessa för någon vecka sedan..
#101 - 4 augusti 2009 12:06
Wictor_88 skrev:
Herkules zoo right? Köpte ett par av dessa för någon vecka sedan..

Japp vi kikade lite varstans men tyckte att denna var riktigt fin så han fick följa med hem!
#102 - 4 augusti 2009 13:21
Snyggt kar, jag förstår dig precis när det gäller prunkande växtlighet, det skär i hjärtat att slänga växter.(eller annonsera dom, de går åt)
#103 - 13 augusti 2009 08:06
Karet rullar på, vi har tagit bort snabbväxarne nu i alla fall :D
#104 - 13 augusti 2009 08:35
Zoooophie skrev:
Karet rullar på, vi har tagit bort snabbväxarne nu i alla fall :D

Och det ser direkt trevligare ut:d
#105 - 13 augusti 2009 15:39
Underbart!
#106 - 14 augusti 2009 12:55
Jag har ju flyttat över 8 st galaxyrasboror till 100-litaren för att yngla av sig, så frågan är hur många galaxys är rimligt att ha i stora (500l) karet?

Just nu går där:

5 ancistrus av varierande storlek
2 Siameser
4 Borneo suckers
ca 10 Kakaduaciklider (uppenbarligen skall ju vissa bort, de är lite många, men 4 st är ungar på uppväxt)
1 gul fjärilsciklid - skall bli en tjej till hanen så småningom
20 st Trådfensregnbågar
9 st Gertruds regnbågsfisk
4+2 Endlers

+ diverse räkor

Om man skall köra 1 liter/cm fisk så är jag grovt räknat uppe i 300 liter.
Men fiskarna i sig belastar ju ytterst lite.

Vore det rimligt att ha 50+ galaxys?
Funderar även på att utöka regnbågarna med 20 st...

Skulle det bli för mycket tro?
#107 - 26 augusti 2009 22:50
Dags för uppdatering igen!
Efter att ha läst i diverse katastroftrådar tittade vi extra noga på vårt kar och såg att golvet under hade sjunkit lite. Så vi åkte till bygghandeln och införskaffade två stora skivor och hinkar i mängder. Efter det följde några timmar av fiskfångande, grustvättande och vattentömning innan vänner och familj kom hit för att hjälpa till att få in en stor skiva under ställningen och en ny skiva under karet.
Därefter följde lodning till fördärvelse, och sedan en mycket snabb spontanrescape.
Proceduren tog från 15.30 till 02.30 och sambon kom fram till att han aldrig någonsin vill göra detta igen :D
Det är ju ett gigantiskt jobb, och kroppen värkte gott när vi gick och la oss!

Såhär ser det ut idag: Vi har ansat hårt bland växterna och för tillfället sitter det ingen svart bakgrund - vi skall bestämma oss om det skall finnas en eller inte.
Dessutom har det tillkommit 40 st lyktögonfisk "lamp-eye"
#108 - 26 augusti 2009 22:56
Bra ni är försiktiga :)
#109 - 27 augusti 2009 08:53
Vi var väldigt försiktiga sist med, men nu såg vi att det hade rört på sig så det vara bara till att göra om och göra rätt. Det känns som om man sover tryggare om natten nu, så det var ju helt klart värt jobbet.
Jag kan bara tänka mig hur det känns när ett akvarium springer läck så jag lider verkligen med dig!
#110 - 12 mars 2010 12:33
Nu var det väldigt längesedan jag uppdaterade den här tråden, för att göra en lång historia kort: vi inhandlade "de sista fiskarna" som i våra ögon skulle göra karet komplett, och tyvärr så gick något åt pipsvängen. De nya fiskarna avled snabbt, varpå även resterande fiskar blev färre till antal illa kvickt. Enbart de fiskar som vi själva fött upp + några endlers överlevde. Vi vet inte vad som drabbade karet, vi testade vattnet utan några indikationer på dåligt vatten och vi testade att medicinera mot allt känns det som. Men nu har karet fått gå och ta igen sig i några månader och fiskarna som är kvar är välmående.

Nu har vi vågat starta om på nytt. Vi har valt tåliga fiskar denna gång, så just nu går där några levandefödare och ett underbart stim om 60 st neonregnbågar :d. Alla ser mycket pigga och välmående ut och jag måste bara säga att regnbågarna är underbara! Så mycket trevligare än tetror i mina ögon, och stimmar dessutom väldigt mycket bättre.

Jag hoppas att det kommer gå bättre denna gång!
#111 - 12 mars 2010 15:52
Ibland händer det märkliga saker som aldrig får sin förklaring:(

Men ni gjorde helt rätt som lät karet "vila" ett antal månader innan ni köpte nya fiskar.

Hoppas det går bra i fortsättningen.

Annons