Zooplanet.se, är det en ok affär?

#1 - 4 februari 2008 11:30
Hej alla!

För snart en månad sedan beställde jag en del grejer från www.zooplanet.se, pengarna drogs omedelbums, men jag har inte hört ett knyst sedan dess. Jag har mailat ett flertal gånger och även försökt komma i kontakt med dom via kontaktformuläret på deras hemsida och även provat med att ringa... men jag får ingen kontakt alls. Total tystnad. Det är som om affären inte finns...

Så nu undrar jag om det finns några forumister med bra erfarenheter från denna affär som kan lugna mej lite :).
#2 - 4 februari 2008 16:08
Beställde en alu-ställning för 14 dagar sen, men får inte svar på mina mail heller.
Hittade det här på nätet:

http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=1049
#3 - 4 februari 2008 16:50
kort sagt ni har blivit lurade.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 4 februari 2008 18:14
kort sagt ni har blivit lurade.

Det är väl för tidigt att slå fast. Däremot kan man väl påstå att drabbats av dålig service - framtiden får väl visa om ni blivit lurade
#5 - 4 februari 2008 19:33
ja men de står ju att ägarn inte har nåran pengar till varorna
#6 - 4 februari 2008 20:13
ja men de står ju att ägarn inte har nåran pengar till varorna


Tro inte på allt du läser.
Jag har själv handlat där för flera månader sen och då gick det bra.

Det kanske löser sej nu med.
#7 - 5 februari 2008 09:51
Äsch, det var ju ingen kul läsning...
Känns som om någon bitit av en större tugga än vad han klarar av att svälja.
Nåja, jag har blivit en erfarenhet rikare. Synd, då zooplanet hade rätt så fina erbjudanden på stoooora akvarier. Känns inte 'så' aktuellt att beställa därifrån nu...
#8 - 6 februari 2008 18:04
Hejsan
Jag beställde varor därifrån den 10 januari, pengarna drog de direkt
har inte hört nånting därifrån har både prövat o ringa o maila flera gånger utan resultat.
Känns lite hopplöst, de lovar snabb leverans men det kan jag ju inte hållla med om att det är hade verkligen behövt sakerna
#9 - 12 februari 2008 04:02
jag gjorde en beställning innan jul och har heller inte fått något eller hört något, dock så har jag inte betalt en krona än (postförskott), och lär inte göra det heller då jag anser att ordern makulerats numera.
#10 - 12 februari 2008 12:48
Beställde en ramp därifrån i våras. Det var väldigt struligt med leveransen, det tog många veckor men varan kom till slut i alla fall. Hoppas det löser sig för er andra också. Det är ju inte ett företag man kan rekommendera tyvärr.....
#11 - 13 februari 2008 17:59
Liten uppdatering...
Efter vad som måste kallas en total brist på kundkommunikation så har jag nu fått tillbaka mina pengar. Kan inte påstå att jag känner mej som en nöjd kund, men jag känner mej inte lurad längre iallafall :)
Bara synd att jag tappat en månad i ett mindre ombyggnadsprojekt...
Ska nu prova PWSS istället, wish me luck!
#12 - 13 februari 2008 18:33
Så bra. Då kanske jag också kan höra nåt snart. Har skickat många mail men utan svar.
Det är fem veckor sen jag la in beställningen.
#13 - 13 februari 2008 18:42
tråkig allesammans, hoppas ni får varan eller pengarna igen :(
#14 - 18 mars 2008 19:10
10 veckor har gått sen ja gjorde beställningen.
Mailat massor och ringt massor men inget svar.
Känner mej rätt blåst.
#15 - 19 mars 2008 19:27
hmm kanske ett något okonventioellt sätt, kan man inte ta reda på personens hemnr och börja ringa och tjata där? jag har haft kontakt med en på zooplanet, men det var flera år sen, och jag fick uppfattningen om att han var seriös och väldigt tillmötesgående.
#16 - 19 mars 2008 21:36
Äsch, det var ju ingen kul läsning...

Känns som om någon bitit av en större tugga än vad han klarar av att svälja.

Nåja, jag har blivit en erfarenhet rikare. Synd, då zooplanet hade rätt så fina erbjudanden på stoooora akvarier. Känns inte 'så' aktuellt att beställa därifrån nu...


Vad hjälper ett fint erbjudande i teorin, om han i praktiken inte kan leverera det?
#17 - 20 mars 2008 17:13
Jag köpte ett 900L terrarium därifrån. Det kom hem efter en månad med frakt och hela köret. Dock var det trasigt tack vare transport företaget DSV. Men Killen som styr zooplanet skickade ett nytt terrarium på en gång. jag rekomenderar Zooplanet, sen att det händer några enstaka väntetider och så, det händer överallt.
#18 - 20 mars 2008 17:34
Destroy skrev:
J..., sen att det händer några enstaka väntetider och så, det händer överallt.


Problemet med zooplanet är väl att pengarna drogs direkt, inga varor skickades och att det inte gick att få kontakt med någon för att få klarhet i vad som hände med ordern. Inga bra signaler till kunderna...

Visst händer sånt ibland, men när man ser en sån länk som Magnus postade i andra inlägget i den här tråden så får man väl ändå se det som ett tecken på att allt inte står rätt till med zooplanet.

Min länk till zooplanet ligger i alla fall tills vidare (helt ensam) i "Handla-inte-här" mappen
#19 - 20 mars 2008 18:05
Problemet med zooplanet är väl att pengarna drogs direkt, inga varor skickades och att det inte gick att få kontakt med någon för att få klarhet i vad som hände med ordern. Inga bra signaler till kunderna...



Visst händer sånt ibland, men när man ser en sån länk som Magnus postade i andra inlägget i den här tråden så får man väl ändå se det som ett tecken på att allt inte står rätt till med zooplanet.



Min länk till zooplanet ligger i alla fall tills vidare (helt ensam) i "Handla-inte-här" mappen


Tycker det är helt oacceptabelt! Kan inte förstå att inte folk har högre krav på näthandel idag.... Att tycka att det är helt ok med långa leveranstider och uteblivna svar på mail etc tycker jag är mycket kontigt. Såna butiker går fetbort för mig oavsett hur "billiga" dom är.
#20 - 20 mars 2008 19:29
Detta står på första sidan på zooplanet:



Välkommen till ZooPlanet

Jag vill börja med att dementera alla dom rykten som sprids på nätet om zooplanet

Sanningen är att jag har haft en enom ordering samtidigt som jag flyttat lagret och bytt jobb.

Detta har gjort att du som kund har blivit lidande och inte kunnat få dina varor i tid

Jag kommer dom närmaste dagarna personligen ringa upp dom drabbade och se till att det blir en posetiv lösning

Så till detta är klart hoppas tar jag inte emot några fler odrar

När jag är ikapp vilket räknas ske någon gång nästa vecka så öppna vi upp igen med nya krafter och extra personal som kommer att sköta Zooplanet åt mig

Jag kan inte mer än beklaga det inträffade tills detta är klart hoppas jag med lite översende.

MVH

Lennie Karlsson



Öppetider Mån-Fre 10-18 Lör 10-13

#21 - 21 mars 2008 08:09
gickan_87 skrev:
Detta står på första sidan på zooplanet:


Det fick han upp på hemsidan den 20 mars. så det är ju kul och se att det händer saker. har sedan början på februari försökt både på telefon och via mail hur många gånger som helst försökt få ett svar vad som hänt min beställning utan att lyckats. De lovade snabb leverans när jag la in om beställningen 10 jan hade man vetat om det här hade jag aldrig gjort det.
Ligger ute med dom pengarna vart tvungen och ta saker från ett annat ställe, kunde inte vänta, särskilt när man aldrig får ett svar. Vad han än säger kommer jag aldrig handla därifrån igen.
JeBoro
#22 - 21 mars 2008 08:49
Nej det viktigaste med att ha företag är väl att ta hand om sina kunder. Finns ingen ursäkt för ett sånt beteende mot sina kunder. Plus att kräva betalning innan kunder har fått sina saker. Men detta är ju ett fint exempel på att man ALDRIG ska betala innan man har fått sina saker. Det har jag aldrig gjort och det kommer jag inte i framtiden heller.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 21 mars 2008 08:58
JeBoro skrev:
Men detta är ju ett fint exempel på att man ALDRIG ska betala innan man har fått sina saker. Det har jag aldrig gjort och det kommer jag inte i framtiden heller.

Nåväl jag betalar nog rätt ofta in pengar i förskott när jag handlar på internet och skall man ha något från vissa företag så får man också acceptera det.
De enda som ibland kan sega med leveranserna av de jag beställt ifrån och betalt i förskott är amazon.com, men de brukar i alla fall meddela när saker är försenade.

Förseningar kan ju uppstå men då är åtminstone information om vad som händer ett minimikrav och denna verkar definitivt inte ha fungerat på detta ställe.
JeBoro
#24 - 24 mars 2008 13:09
Jag har svårt att förstå varför en del kräver betalning innan dom skickar hem varor. Postförskott har fungerat i alla tider och jag tycker att det borde fungera nu med. Det är väl iof sig en sak om man beställer nåt från ett annat land då förstår jag att det kanske är svårare att betala med postförskott eller faktura. Men när man handlar från en sajt här i sverige förstår jag inte meningen med att betala innan leverans.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 24 mars 2008 13:22
JeBoro skrev:
Jag har svårt att förstå varför en del kräver betalning innan dom skickar hem varor.

Sannolikt pga
1/ Postförskottsavgiften är rejält hög
2/ Löser inte mottagaren ut förändelsen så åker avsändare på att betala alla avgifter (inkl. retur frakten)
JeBoro
#26 - 24 mars 2008 20:43
1/ Ja men postförskottsavgiften betalar ju mottagaren
2/ När jag har beställt varor så har nästan alla företag meddelat att hämtar man inte ut sina varor så blir man debiterad för returfrakt + andra eventuella avgifter.

Jag är envis :)
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 24 mars 2008 21:22
JeBoro skrev:
1/ Ja men postförskottsavgiften betalar ju mottagaren

2/ När jag har beställt varor så har nästan alla företag meddelat att hämtar man inte ut sina varor så blir man debiterad för returfrakt + andra eventuella avgifter.



Jag är envis :)

1/ Ja men vem vill betala dubbel frakt pga detta;)
2/ Jodå så skriver man, men bara mycket stora företag som har mycket förmånliga inkassoavtal med inkassobyråer driver detta.
För övriga så kostar det mer att driva in dessa avgifter än vad skuldbeloppet är på.
Kommer ihåg själv hur det var för en herrans massa år sedan när jag själv sålde via postförskott och även då var det rätt många som inte löste ut sina paket, eller folk som hade skojbeställt i andras namn.
Det var helt menigslöst att försöka få de kunder som hade struntat i att lösa ut sina paket - det kostade med än vad man kunde få in.
Det värsta var när det handlade om frysfoder, växter och liknande - det blev ju förstört.

Obsevera att jag inte på något sätt försvarar att man tar betalt i förskott och sen inte skickar varorna direkt/ eller alternativt skickar tilbaka pengarna om man inte kan leverera
JeBoro
#28 - 24 mars 2008 21:40


Obsevera att jag inte på något sätt försvarar att man tar betalt i förskott och sen inte skickar varorna direkt/ eller alternativt skickar tilbaka pengarna om man inte kan leverera


Nej det förstår jag.

Och jag vet att frakten blir dyrare med postförskott med. Men det är en avgift som jag är beredd att betala för att veta att ingen ska blåsa mig på mina pengar. Är ju en svår fråga med för det är ju lika lätt för den som säljer saker att bli blåst på grund av att ingen hämtar ut varorna.

Om man tänker på service så är det ju mycket lättare när man går in i en affär för att handla nåt. Då har man ju bara på någon minut fått en uppfattning av hur bra service den butiken har. Detta är ju lite svårare när man handlar på nätet, man har ju ingen aning första gången man beställer från ett företag.
Så största anledningen att jag inte betalar innan jag har fått mina saker är nog feghet, vill inte bli blåst på mina pengar.
#29 - 25 mars 2008 18:43
:confused:
JeBoro skrev:
Nej det förstår jag.

Om man tänker på service så är det ju mycket lättare när man går in i en affär för att handla nåt. Då har man ju bara på någon minut fått en uppfattning av hur bra service den butiken har. Detta är ju lite svårare när man handlar på nätet, man har ju ingen aning första gången man beställer från ett företag.

Så största anledningen att jag inte betalar innan jag har fått mina saker är nog feghet, vill inte bli blåst på mina pengar.


Där har du kärnan till att internetbutiker finns :)

Det egentligen enda sättet dom kan konkurrera på är med priset, service märker man inte förrän man får problem eller har beställt.
Och priserna ÄR låga, problemet för internetbutikerna är att dom inte har råd att hålla lager då det hela tiden dyker upp nya som vill "sno" åt sig av kakan.
En etablerad zooaffär har en helt annan buffert och en trognare kundkrets och därmed kan hålla ett lager!

Handla med förnusft och på tips från andra, eller välj den "lokala" zooaffären, dom kan oftast ta hem saker på beställning om du bara flörtar lite ;)
JeBoro
#30 - 25 mars 2008 20:17
som jag skrev innan, jag handlar där jag kan betala med postförskott ;)
#31 - 13 april 2009 17:59
Jag kikade lite på sidan nu och tänkte kolla om någon beställt något därifrån. Men så fick jag för mig att söka på det istället, och fick upp några sidor om folk som haft väldiga problem. Dock är allt från 2008, så jag tänkte kolla - är det någon som köpt något från Zooplanet.se nyligen?











Annons