Zoopetvästresan till Planted Aquarium i Tyskland

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 12 februari 2009 18:50
Under tiden 6-10/2 åkte ett gäng Zoopetvästare ner till Tyskland där huvudmålet var den stora husdjursmässan i Hannover. Denna mässa innehöll också en tävling om snyggaste vävtakvarium, snyggaste nano-akvarium samt ett räkchampionat.
Förutom denna husdjursmässa så besökte vi även 1 offentligt akvarium, 3 akvarieaffärer, 2 fiskodlare/importörer samt 1 räkodlare.

Jag håller på med en artikel från denna resa och den kommer att läggas upp här på Zoopet för allmän beskådan när den är klar.

Först kommer jag dock att lägga in fotona från resan - totalt drygt 900 st och av dessa kommer alltefterhand ca. 150 att läggas upp här på Zoopet.

Än så länge har jag "bara" lagt upp samtliga tävlande nanoakvarier (totalt 38 st) och de återfinns på denna sida (gäller enbart goldmedlemmar). Jag har ännu inte fått någon resultatlista från arrangörerna men om jag fattat det rätt var det nummer 20 som vann och nummer 35 som blev tvåa.

Fler foton kommer alltefterhand som de är genomgångna och redigerade.
#2 - 12 februari 2009 21:10
Kul att se Kjell:p.

Det som jag annars tyckte var den enda nackdelen med resan, var att räkkaren var dimmiga efter en liten fadäs av arrangörerna så de var väldigt svårfotade.
Jag tog några kort på räkorna men eftersom vattnet var så dimmigt var de inte mycket att titta på.
Så jag hoppas att du lyckades bättre med dina räkfoton från tävlingen:).
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 12 februari 2009 21:17
ansjo skrev:
Kul att se Kjell:p.

Det som jag annars tyckte var den enda nackdelen med resan, var att räkkaren var dimmiga efter en liten fadäs av arrangörerna så de var väldigt svårfotade.

Jag tog några kort på räkorna men eftersom vattnet var så dimmigt var de inte mycket att titta på.

Så jag hoppas att du lyckades bättre med dina räkfoton från tävlingen:).

Nej - tävlingsakvarierna i räkchampionatet var inget vidare att fota - som tur var fanns det ju istället en massa räkor att fota hos Logemann-brothers.

Nu har jag också lagt in foton på samtliga 32 tävlande akvarier i växtakvarietävlingen (samma länk som i mitt första inlägg i tråden). Vilket som vann - det vet jag ännu inte.
#4 - 12 februari 2009 21:19
Blev det ingen video den här gången? :(
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 12 februari 2009 21:25
Blev det ingen video den här gången? :(

Nej det går tyvärr inte att gå på två kryckor och hinna med att både fota och filma.
Uppriktigt sagt så går faktiskt egentligen inte att ens hinna med att fota - och jag har haft så in i hel..... ont i ryggen efteråt:(
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 12 februari 2009 21:27
Kolla gärna också in Ansjos och Annikas foton från resan som de har lagt in i Goldmedlemmarnas fotoarkiv.
#7 - 12 februari 2009 23:40
lite bitter att vi som bor i mellan sverige aldrig får chansen att hänga med på akvariumresor .ni i väst har det bra ....ps kjell kommer du ha något fördrag i västerås i år??
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 13 februari 2009 08:42
Tougaye skrev:
lite bitter att vi som bor i mellan sverige aldrig får chansen att hänga med på akvariumresor .ni i väst har det bra ....ps kjell kommer du ha något fördrag i västerås i år??

1/ Well, med på denna resa var en som bor i Uppsala och en som bor 8 mil norr om Örebro - så finns bara viljan så;)
2/ Inte vad jag vet - Västerås Akvarieförening har i alla fall inte hört av sig ännu
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 13 februari 2009 10:10
24 foton från måndagen är nu också inlagda.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 13 februari 2009 11:35
Samt 29 foton från lördagen
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 13 februari 2009 16:03
Nu är alla foton från resan inlagda - det blev totalt 183 st. Bl.a. finns där med samtliga tävlande akvarier i nano- resp. växtakvarietävlingen. Fotona finns på denna sida (enbart för goldmedlemmar).

De foton som ännu saknas är de från Kiel Aquarium som vi också besökte - dessa kommer så småningom in under Zoopetavdelningen "Offentliga akvarium".

Så snart jag från arrgörerna fått resultaten från de olika tävlingarna kommer jag också att lägga in en artikel som blir tillgänglig för alla.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 18 februari 2009 20:27
Nu är också researtikeln klar - trevlig läsning.

I artikeln finns också inlagd samtliga vinnare i nano- resp. växtakvarietävlingen.
#13 - 18 februari 2009 20:56
Snygt jobbat Kjell härlig läsning.
#14 - 18 februari 2009 21:38
Nu är också researtikeln klar - trevlig läsning.

I artikeln finns också inlagd samtliga vinnare i nano- resp. växtakvarietävlingen.

Intressant artikel Kjell, ni verkar haft kul samt sett många fina akvarium!
#15 - 18 februari 2009 21:41
Bra artikel Kjell, f*n att det ska vara så långt till nästa gång:p...
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 19 februari 2009 09:17
Tack lillfrasse, Nic och ansjo för kommentarerna - kul att åtminstone några tagit sig tid till att läsa den:D

ni verkar haft kul

Ja kul är väl bara förnamnet - jag tror nog att vi alla (trots att de flesta av oss var mer eller mindre sjuka:() emellan varven skrattade så att det knöt sig i magen:d
#17 - 19 februari 2009 09:32
Fantastiskt fin artikel! Mycket bilder och högintressant läsning. Toppbetyg och hatten av! Det känns nästan som att man varit med!
Undrar om det inte blir en Schnitzel till lunch idag...
:)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 19 februari 2009 09:36
MaxB skrev:
Undrar om det inte blir en Schnitzel till lunch idag...

:)

Egentligen så skulle vi väl haft schnitzel på lördag när vi träffs (kanske en monster:p) - både lillfrasse och staan kommer ju.
#19 - 19 februari 2009 09:39
Egentligen så skulle vi väl haft schnitzel på lördag när vi träffs (kanske en monster:p) - både lillfrasse och staan kommer ju.

Ja, det var inga dåliga "elefantöron" ni mumsade på! En sån där laddning skulle jag lätt kunna placera i "bilbuksmagen" just nu!
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 19 februari 2009 09:44
MaxB skrev:
Ja, det var inga dåliga "elefantöron" ni mumsade på! En sån där laddning skulle jag lätt kunna placera i "bilbuksmagen" just nu!

Nu börjar du låta precis som staan och lillfrasse lät INNAN de tog itu med sina schnitzlar:p
Så prata går ju - nu måste du hänga med nästa gång för att bevisa att inte också du bara är stor i orden;)
#21 - 19 februari 2009 09:48
Nu börjar du låta precis som staan och lillfrasse lät INNAN de tog itu med sina schnitzlar:p

Så prata går ju - nu måste du hänga med nästa gång för att bevisa att inte också du bara är stor i orden;)

Jo, nu när man läst artikeln och ser hur kul och intressant det är - så är jag såklart enormt sugen på att haka på nästa gång!
En sån där schnitzel skall jag käka till förrätt!!!:)
#22 - 19 februari 2009 11:31
MaxB skrev:
Jo, nu när man läst artikeln och ser hur kul och intressant det är - så är jag såklart enormt sugen på att haka på nästa gång!

En sån där schnitzel skall jag käka till förrätt!!!:)

Det tar jag som ett löfte, både schnitzeln och att du åker med. Så boka upp första helgen i oktober:p!
#23 - 19 februari 2009 13:54
Tack Kjell för trevlig läsning!
#24 - 20 februari 2009 10:45
himla kul att läsa om er resa! fjärilarna såg riktigt fina ut! :)
#25 - 20 februari 2009 11:12
smurfmats skrev:
himla kul att läsa om er resa! fjärilarna såg riktigt fina ut! :)

Det gjorde de verkligen, så jag fick med mig ett litet stim på 20 ungdjur hem, och de stimmar värre än de flesta tetrorna i karet:p...
#26 - 20 februari 2009 11:15
woow! ett stim med fjärilar hade vart en syn! :) hade man bara haft karet.. :)
#27 - 22 mars 2009 15:57
I onsdags fick äntligen de tyska snygg-guppysarna sina första bäbisar :D
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 22 mars 2009 15:59
Annika skrev:
I onsdags fick äntligen de tyska snygg-guppysarna sina första bäbisar :D

Grattis:d
#29 - 22 mars 2009 16:02
Grattis:d

Tack! Med tanke på hur tjock honan var när jag köpte henne tog det väldigt lång tid innan det blev några yngel.
#30 - 22 mars 2009 16:41
Men vi är många som är intresserade, så det gör väl inget:p!
Kul i vilket fall, och det ska bli kul att se om de blir lika snygga som pappan;)!
#31 - 16 maj 2009 07:31
Lite uppdate:).
Fick i min hand i förra veckan tidningen PetScandinavia som är en branschtidning för zooaffärer i Skandinavien.
Kjell har varit så duktig och skrivit en artikel om lite av vår resa samt en sammanfattning av delen Planted Aquarium på husdjursmässan vi var på. Kul artikel som var bra som vanligt, och med lite bilder på både oss som var där samt bilder från mässan:).
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 16 maj 2009 08:33
ansjo skrev:
Lite uppdate:).

Fick i min hand i förra veckan tidningen PetScandinavia som är en branschtidning för zooaffärer i Skandinavien.

Kjell har varit så duktig och skrivit en artikel om lite av vår resa samt en sammanfattning av delen Planted Aquarium på husdjursmässan vi var på. Kul artikel som var bra som vanligt, och med lite bilder på både oss som var där samt bilder från mässan:).

Ja ni är ju kändisar nu:D
#33 - 16 maj 2009 13:43
Finns det någonlänk annars får du spara ett ex åt mig Anders
#34 - 16 maj 2009 13:43
Jag sparar den åt dig Kaj:).
#35 - 19 maj 2009 08:55
Jag vill också titta i tidningen :)
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 19 maj 2009 09:15
Annika skrev:
Jag vill också titta i tidningen :)

Påminn mig när du kommer på grillfesten;)

Annons