Zoopets första video inlagd

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 13 juli 2007 15:47
Så har vi så äntligen fått klart Zoopets första video. Den är på 39 minuter och är från mitt Singapore-besök.

Det har varit rätt mycket strul innan vi fick den någorlunda acceptabel - vi har dock lärt oss en hel del på vägen så förhoppningsvis kommer kvalitén att bli åtskilligt bättre nästa gång det är aktuellt.

Våra videos kommer att ligga under "Artiklar" och sedan under "Videos". Direktlänk för hemladdning ligger här.
Videon är på 600mb och den tar ca. 8-10 minuter att ladda hem om man har bredband.

Vi försökte också ladda upp en högupplöst version med åtskilligt bättre bildkvalitet men då låste sig Christans dator så det funkade inget vidare. Vi gör ett nytt försök med detta när Christian är tillbaka från sin semester.

Våra videos är enbart tillgängliga för goldmedlemmar.

Kom gärna med kommentarer och synpunkter på videon i denna tråd - vi behöver rejält med feed back så att vi kan göra dom ännu bättre nästa gång.
#2 - 13 juli 2007 16:35
Shit så trevligt....videodax i lödde med andra ord :)

Tar exakt 4 minuter att tanka hem enligt räknaren !
#3 - 13 juli 2007 17:15
Tack för filmen, Kjell! Det var roligt och intressant att se allt det där. kanske man skulle odla lite koi? :) Det kändes faktiskt lite grand som att ha varit där.

Om jag ska komma med konstruktiv kritik så är det ljudet vid intervjuerna som skulle kunna bli bättre, kanske textremsor? Hoppas på fler videor, det är alltid roligt med levande berättelser!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 juli 2007 17:40
pelun skrev:
Tack för filmen, Kjell! Det var roligt och intressant att se allt det där. kanske man skulle odla lite koi? :) Det kändes faktiskt lite grand som att ha varit där.

Om jag ska komma med konstruktiv kritik så är det ljudet vid intervjuerna som skulle kunna bli bättre, kanske textremsor? Hoppas på fler videor, det är alltid roligt med levande berättelser!

Vad gäller ljudet vid intervjuerna så har du helt rätt. Jag använde ju mikrofonen i kameran och eftersom vi stod några meter från kameran + att det var massvis av sorlande ljud från alla människor runt omkring så togs också detta upp. Nästa gång kommer jag att använda en separat intervjumikrofon för detta.
#5 - 13 juli 2007 19:26
Kanonbra! Gillade räkreportaget :D

//C
#6 - 13 juli 2007 19:36
Jätte bra video! Ser fram emot nästa.
#7 - 13 juli 2007 20:04
någon lugn bakgrunds musik hade kanske passat. kändes som att det kunde varit det när ni filmade vid mässan.

förövrigt var det en rolig överaskning på Fredagskvällen :).
Tack Kjell.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 14 juli 2007 10:18
fredd skrev:
någon lugn bakgrunds musik hade kanske passat. kändes som att det kunde varit det när ni filmade vid mässan.

förövrigt var det en rolig överaskning på Fredagskvällen :).

Tack Kjell.

Är det verkligen så trevligt med bakgrundsmusik - jag tycker att det mest är störande.
#9 - 14 juli 2007 10:39
jo jag tycker oftast att det är störande. Men just på mässan när du inte pratade fick jag för mig att det hade passat med nån låg och lugn bakgrunds musik :).
#10 - 14 juli 2007 11:29
Jag tycker det är mycket intressant att se fiskar, växter och akvarium i filmen.
När det är interjuv så hänger jag inte med pga det är inte textat :(
Annars är filmen bra tycker jag och ser fram emot nästa film. Hoppas det är lika mycket fiskar, växter och akvarium eller mer i nästa film :)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 14 juli 2007 12:18
abbimicke skrev:
Jag tycker det är mycket intressant att se fiskar, växter och akvarium i filmen.

När det är interjuv så hänger jag inte med pga det är inte textat :(

Annars är filmen bra tycker jag och ser fram emot nästa film. Hoppas det är lika mycket fiskar, växter och akvarium eller mer i nästa film :)

Bortsett från klippet på ministerns tal (som bara varar några sekunder) så tycker jag nog att man rätt hyfsat kan höra vad som sägs i intervjuerna om man drar upp ljudet - och då har jag ändå min hörsel lite nedsatt.
Dock som jag skrev ovan så kommer jag nästa gång att använda en extern mikrofon vid intervjuerna - man lär så länge man lever.

Tanken är väl att försöka spela in riktigt stora akvaristiska evenemang - nästa som jag vet blir aktuell är akvarieutställningen i Duisburg i höst.
Sedan spelade jag faktiskt också in ett saltvattensföredrag som Svein Fosså höll i Singapore - jag har dock ännu inte hunnit kolla igenom detta för att se om ljudet håller måttet.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 14 juli 2007 12:19
fredd skrev:
jo jag tycker oftast att det är störande. Men just på mässan när du inte pratade fick jag för mig att det hade passat med nån låg och lugn bakgrunds musik :).

Vad tycker ni andra - skall det vara bakgrundsmusik eller inte?
#13 - 14 juli 2007 13:54
Man är faktiskt lite allergisk mot hiss musik.

Jag och polaren gjorde en 120min lång film om vårt besök i Japan och platser där det var mycket ljud som tunnelbanorna osv då hade vi musik svagt i bakgrunden.
Vanlig riktig musik.. jag vet ju inte om ni får använda vilken musik ni vill men får ni det så visst.
#14 - 14 juli 2007 14:32
Bortsett från klippet på ministerns tal (som bara varar några sekunder) så tycker jag nog att man rätt hyfsat kan höra vad som sägs i intervjuerna om man drar upp ljudet - och då har jag ändå min hörsel lite nedsatt.

Dock som jag skrev ovan så kommer jag nästa gång att använda en extern mikrofon vid intervjuerna - man lär så länge man lever.

Tanken är väl att försöka spela in riktigt stora akvaristiska evenemang - nästa som jag vet blir aktuell är akvarieutställningen i Duisburg i höst.

Sedan spelade jag faktiskt också in ett saltvattensföredrag som Svein Fosså höll i Singapore - jag har dock ännu inte hunnit kolla igenom detta för att se om ljudet håller måttet.

Det är inte det som är problemet utan att jag är döv så hör jag inte ett dugg :)
#15 - 14 juli 2007 21:31
Ville bara säga tack för titten... verkligen kul och jag hoppas få ser mer framöver.
P.s Ingen bakgrundmusik till detta...
Eliza
#16 - 16 juli 2007 09:06
Skippa bakgrundsmusiken tack. Det hör inte hemma i reportage.

Nu tror ju jag dock att Kjell är klok nog att inse att hissmusik tråkar ut tittarna ^^

//C
#17 - 16 juli 2007 12:08
Och jag får bara upp ljudet när jag fösöker se filmen :( Kan man inte se en .avi med quicktime?
#18 - 16 juli 2007 12:44
Kanske kan ni texta allt som sägs, även kjells berättarröst. För som sagt, det finns några som är döva här och dom har väl lika mycket rätt att förstå som vi andra. lite extrajobb men det kanske det är värt;)
Annars tycker jag det var en bra första film!

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 16 juli 2007 12:47
Mamma Mia skrev:
Och jag får bara upp ljudet när jag fösöker se filmen :( Kan man inte se en .avi med quicktime?

Inte en susning - Christian kan kanske svara men han är ju på semester.
Jag var i alla fall tvungen att ladda hem det gratisprogram som det också ligger en länk till innan jag kunde se den.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 16 juli 2007 12:49
battalionP skrev:
Kanske kan ni texta allt som sägs, även kjells berättarröst. För som sagt, det finns några som är döva här och dom har väl lika mycket rätt att förstå som vi andra. lite extrajobb men det kanske det är värt;)

Annars tycker jag det var en bra första film!

/Hans

Det är väldigt mycket jobba att texta alltihop - men det klart om, det finns flera Goldmedlemmar som är döva så kan vi kanske överväga det
#21 - 16 juli 2007 13:08
Mamma Mia skrev:

Nej det kan du nte tyvärr, Men ladda ner VLC.
http://www.videolan.org/mirror.php?mirror=http://ftp.endpoint.nu/pub/software/videolan/&file=vlc/0.8.6c/win32/vlc-0.8.6c-win32.exe

Det är väldigt mycket jobba att texta alltihop - men det klart om, det finns flera Goldmedlemmar som är döva så kan vi kanske överväga det

Kjell Texta filmer är inte alls svårt eller krångligt :)
Om ingen annan kommer påbörja det så kan jag göra det ikväll.
#22 - 16 juli 2007 15:11
Fiddan, det vore bra om du kan texta filmen så hänger jag med :)
Vilket program använder du när du textar filmer?
#23 - 17 juli 2007 19:59
Hur gick det?
#24 - 17 juli 2007 22:11
Sorry det kom lite saker ivägen igår [:-118]
Men hade tänkt dra igång med det nu, men jag måste ha hjälp med vad den danske killen säger.
#25 - 17 juli 2007 22:53
Det fungerade inte alls. Fast jag laddade hem DivX som där stod att man skulle göra. Nu ska jag gå och sura, hejdå.
#26 - 17 juli 2007 23:29
Ladda hem VLC media player istället :) så slipper du krångla med codecs.
#27 - 18 juli 2007 10:32
Men jag kan inte sånt där. Glenn har redan försökt hjälpa mig så han fick skäll. Stackaren. :(
#29 - 18 juli 2007 14:57
abbimicke Ville du hjälpa till att texta filmen? Kjell tjötar på ganska friskt så det var lite jobbigare än vad jag trott..
Subtitle Workshop använder jag och har kommitungefär 40 rader dvs 5 min typ.
#30 - 18 juli 2007 17:56
Riktigt bra, kul att se lite från andra sidan av akvarievärlden.

Väntar på nästa film, lycka till med den.

Skönt amatörmässig (hoppas du inte tar det på fel sätt kjell;))

/lmo
#31 - 18 juli 2007 18:07
Fiddan skrev:
abbimicke Ville du hjälpa till att texta filmen? Kjell tjötar på ganska friskt så det var lite jobbigare än vad jag trott..

Subtitle Workshop använder jag och har kommitungefär 40 rader dvs 5 min typ.

Jag kan inte texta filmen eftersom jag är döv.
Subtitle Workshop är ett bra program för att texta filmer och du kan säkert få mycket bra tips om du går in på www.undertexter.se hur man underlättar att texta filmen.

Själv har jag textat en film men då var det teckenspråk till svenska och det var därför jag kunde texta filmen. Jag körde också med Subtitle Workshop och sedan fick jag bränna in texten till en SVCD skiva men minns inte hur jag gjorde det.
#32 - 18 juli 2007 19:06
I början på filmen fanns det några akvarium med en grön matta av växter (mossa skulle jag tro), vad är det för växt såg ganska fräckt ut:p

Är den lättskött, klipper man den, går den att få tag på:confused:

/lmo
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 21 juli 2007 08:45
lmo skrev:
Riktigt bra, kul att se lite från andra sidan av akvarievärlden.

Väntar på nästa film, lycka till med den.

Skönt amatörmässig (hoppas du inte tar det på fel sätt kjell;))

/lmo

Jo en amatörfilm är det ju minst sagt. Jag köpte kameran strax innan jag åkte och jag hade aldrig tidigare filmat med en videokamera.
Ljudet räckte inte till vid intervjuerna och jag var själv tvungen att sköta kameran samtidigt som jag intervjuade.
Att läsa in texten visade sig vara väldigt svårt - ett klipp kanske bara är på 3-4 sekunder och då hinna säga det man skall på den tiden är inte så lätt.

Så det finns mycket som kan bli bättre och nästa gång så kommer jag t.ex. att använda en separat mikrofon vid intervjuerna.
Jag skulle också vara väldigt tacksam om det kom in lite konstruktiv kritik på vad som kan förbättras (förutom ljudet vid intervjuerna då).

Vad gäller Fiddans textning så är det självklart bara kul om det blir av och det var ju inte heller det minsta svårt. I så fall kommer vi att lägga upp en med och en utan text.
#34 - 21 juli 2007 10:07
Men jag tycker att amatörmässigt har sin charm. Det blir mer personligt. Det tycker jag är bättre. :)

(Jag lyckades se filmen till slut.)
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 21 juli 2007 10:30
maria_ skrev:
Men jag tycker att amatörmässigt har sin charm. Det blir mer personligt. Det tycker jag är bättre. :)

Ja någon proffsvideo kommer det ändå aldrig att bli;) - för att göra en sådan så har jag varken kunskapen, intresset, tiden eller utrustningen.
Det handlar väl snarare om att göra den mindre amatörmässig så därför efterlyses kritik.

Annons