Zoopets föränderliga signaturer

#1 - 3 augusti 2004 10:56
Jag lade tidigt märke till att våra signaturer uppdaterades i samtliga historiska inlägg som gjorts och det kan kanske finnas en fördel i detta. Jag såg det först när jag läste ett mycket gammalt inlägg av Kjell som redan då såg framåt mot ciklidmötet 2004. Flera andra akvaristiska forum har också föränderliga signaturer men väl inte alla. Ibland blir det förvillande som t ex när jag på AKA forum klagar på att det tar tid att bli medlem och min signatur sedan har mitt medlemsnummer med i anslutning till inlägget.

Än värre blir det när ändringar i både signaturer och inlägg kan göras i efterhand och andras svar därmed kan uppfattas som konstiga.
Som nyligen då en signatur "Det finns inga dumma frågor-bara dumma svar" ändrades till "Är det inte konstigt, hur fötter kan lukta när de inte har någon näsa?"när en av zoopets mer kunniga medlemmar redan hade klargjort att frågan som ställdes var nog att betrakta som just dum.
Sedan gick flera medlemmar till frontalangrepp mot den kunnige medlemmen och det startades till och med extra tråd för ytterligare angrepp - dock med den ärligare rubriken att nu var det dags för pajkastning.

Zoopets föränderliga signaturer kan ställa till med problem.
Det vore nog bäst om de inte kunde ändras efter det att inlägget var gjort.
Zoopet kan ha förlorat en av sina duktigare medlemmars input.
Och även jag känner mej tveksam till att besvara frågor i framtiden.
#2 - 3 augusti 2004 10:59
signaturen ligger ju i en separat databas om jag inte kommer ihåg fel och laddas in när sidan laddas?

om den ska ligga i det "riktiga" inlägget så kommer ett annat problem som har disskuterats förr att signaturerna blir sökbara vilket förstör sökfunktionen efter som många har fiskar etc. i sin signatur. Och en förstörd sökfunktion är ju bra mycket värre än nått enstaka missförstån pga. signaturer? och då är det väl bättre att folk skriver vettiga signaturer och inte hela livshistorier.
#3 - 3 augusti 2004 11:06
Jag skulle gissa att förklaringen till att signaturen ändras är ganska enkel.
Signaturen lagras på ett (1) ställe, tillsamans med övrig personlig information.
Varje gång man läser ett inlägg/tråd så hämtas alltså signaturen från detta ställe och läggs till inlägget.
Visst kan man, rent teoretiskt, lagra signaturen tillsammans med inlägget, men det har flera nackdelar.
Signaturen används ganska ofta för att länka till en hemsida, den adressen kan ändras över tiden, med nuvarande teknik behöver man ju bara ändra signaturen så är adressen rätt överallt.
Ett mer tekniskt svar på varför det är som det är nu, är utrymmesskäl. Lagra en signatur på 30 tecken på ett ställe eller på 1000 ställen ger ganska stor skillnad.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 augusti 2004 11:18
Som framgått finns det ju både för och nackdelar med alla system.

En förhoppning vore väl annars att man tänker sig för en extra gång INNAN man anger en signatur och definitivt innan man ändrar den.

Om man nu av någon anledning skulle vilja ta upp en signatur till diskussion så bör man ju i så fall kopiera själva signaturen och lägga in den i sitt eget inlägg tillsammans med frågan.
#5 - 3 augusti 2004 11:24
Forumet stödjer vilket som. Jag valde när vi installerade dynamiska signaturer.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 3 augusti 2004 11:37
Forumet stödjer vilket som.

Om man måste välja antingen/eller så tycker jag att det nuvarande systemet är att föredra.
#7 - 3 augusti 2004 13:27
Om man måste välja antingen/eller så tycker jag att det nuvarande systemet är att föredra.
Ja, det tycker jag också.
En stor fördel med dynamisk lösning är att många har länk till personliga sidor i signaturen. Jag vill gärna att ev. ändringar slår igenom även i äldre trådar som folk läser. Statistik för min blogg den korta tid jag har haft den igång kommer nästan uteslutande alla (akvarie)besök via trådar - många gamla. Ett fåtal kommer via min profil.

Signaturen är i många fall ett utdrag ur den dynamiska profilen.
#8 - 3 augusti 2004 18:29
Ursprungligen skickat av BluesBoy

...kommer nästan uteslutande alla (akvarie)besök via trådar - många gamla. Ett fåtal kommer via min profil. ... Signaturen är i många fall ett utdrag ur den dynamiska profilen.

Många verkar inte tänka på att det finns en fiffig ikon ovanför meddelandet som heter "hemsida" och går direkt till den länken som står som hemsida i profilen. Jag har helt gått över till att använda den eftersom man kommer åt den även om man inte är oinloggad (men inte profilen) och jag har alltid signuter av eftersom jag är modemsurfare.
#9 - 3 augusti 2004 18:35
Hade inte tänkt på det - utmärkt tips (som vanligt)
#10 - 3 augusti 2004 18:50
"en av zoopets mer kunniga medlemmar redan hade klargjort att frågan som ställdes var nog att betrakta som just dum.
Sedan gick flera medlemmar till frontalangrepp mot den kunnige medlemmen och det startades till och med extra tråd för ytterligare angrepp - dock med den ärligare rubriken att nu var det dags för pajkastning. "

Nu tycker jag du är fånig Erikhur. Som flera redan påpekat i de trådar du refererar till handlade den fortsatta diskussionen INTE om SAKKUNSKAP utan om att UPPFÖRA SIG på ett trevligt sätt mot andra medlemmar (vilket denne person som du förvarar inte gjorde). Även om du är en killifantast och vill att alla fakta ska vara rätt när det gäller Killis är jag övertygad om att även du vill ha en respektfull och trevlig ton i forumen.
#11 - 3 augusti 2004 18:53
Många verkar inte tänka på att det finns en fiffig ikon ovanför meddelandet som heter "hemsida" och går direkt till den länken som står som hemsida i profilen.
Jisses! Efter mer än ett halvår på zoopet har jag inte ens lagt märke till den ikonen [:I]. Tack för tipset.
En liten synpunkt kan väl vara att ikonen visas även om man inte har någon hemsida angiven i profilen. Inte så kul att hamna på about:blank.
Jag köper argumentet att stänga av signaturen eftersom zoopet går lite onödigt tungt för det mesta. Jag är övertygad att det blir bättre framöver med föreslagna åtgärder enligt aktuella diskussioner från "driften".
#12 - 3 augusti 2004 18:54
<b>Bjurstrom</b>: Pajkastning var en annan tråd
#13 - 3 augusti 2004 19:08
Bjurstrom:
Komplettering: Jag beskrev i den här tråden den uppenbara provokationen som den kunnige medlemmen blev utsatt för - jag kommer själv ihåg den ursprungliga signaturen som tjejen hade och såg senare hur den hade ändrats (efter det att Haleli påpekat det för mej) vilket vidare förklarar att Halelis svar blev något mer "odiplomatiskt" än det borde blivit.
"Det finns inga dumma frågor - bara dumma svar" - Hur respektfullt och trevlig ton har det?
#14 - 3 augusti 2004 19:45
Nej, det var ingen provokation överhuvudtaget i det första inlägget. Förvånad över att du fortfarande inte riktigt ser det.

Den nya tråden (pajkastning) handlade inte heller om att kasta paj på den som uppförde sig som en "otrevlig och elitistisk expert", utan startade med att ta upp ett attitydproblem på ett allmänt sätt utan att referera till någon tråd eller person. När det sedan övergick till en viss tråd och person, försvarade sig denne med att hon hade helt rätt i sak, men visade bara med det svaret att hon inte förstått alls vad det handlar om, eftersom det inte handlade om rätt i sak, utan om attityd, bemötande, elitism, vett och sans, närsynthet, tolerans, osv.

En hobby, diskussions-forum eller vad det vara månde handlar om så mycket mer än bara kunskap. Visst är kunskapen viktig, men mycket långt från allt. Att utöva en hobby med ofantligt med kunskap, men inte få ut någon glädje av det t.ex. är ju inte värt något alls.

Sedan ska ju även de som beter sig otrevligt få väl mycket kritik av många personer och då är det snarare kritikerna som bör kritiseras och lugna ned sig. Alla gör vi fel och det måste vi tolerera och förhoppningsvis kan vi även lära oss och ändra på oss. Sedan är det nog bra att inte ha får mycket prestige. Ingen ska behöva sluta för att man känner att man gjort bort sig. Tvärtom blir man nog nästan alltid förlåten och minnet är kort dessutom...
#15 - 3 augusti 2004 20:12
Ursprungligen skickat av bjurstrom

... Den nya tråden (pajkastning) handlade inte heller om att kasta paj på den som uppförde sig som en "otrevlig och elitistisk expert", utan startade med att ta upp ett attitydproblem på ett allmänt sätt utan att referera till någon tråd eller person.

...

Sedan ska ju även de som beter sig otrevligt få väl mycket kritik av många personer och då är det snarare kritikerna som bör kritiseras och lugna ned sig. Alla gör vi fel och det måste vi tolerera och förhoppningsvis kan vi även lära oss och ändra på oss. Sedan är det nog bra att inte ha får mycket prestige. Ingen ska behöva sluta för att man känner att man gjort bort sig. Tvärtom blir man nog nästan alltid förlåten och minnet är kort dessutom...

Ojdå. Allt detta från den person som inledde angreppet ifråga.
Ingen kommentar om "inga dumma frågor-bara dumma svar"...
Inser inte ens sambandet mellan trådarna ifråga - ensam om detta?
Ett citat om "otrevlig och elitistisk expert" som inte ens zoopets sökmotor hittar igen - och ej heller jag.
"Alla gör vi fel" - det kan jag acceptera...
"Tvärtom blir man nog nästan alltid förlåten och minnet är kort dessutom..." Det kan vi alla fall hoppas på - men vem skall här bli förlåten egentligen?
Övriga kommentarer egentligen överflödiga
#16 - 3 augusti 2004 20:55
Christian/Kjell: Av nyfikenhet, vad är det för forum/plattform som ligger i botten?
#17 - 3 augusti 2004 20:57
Givetvis är ingen ensam skyldig när det blir bråk, det kräver två eller fler för att det ska ta fart. och som jag skrev i slutet så kan det även bli för mycket av kritik och tillrättavisande mot den som felar (vilket det blev efter ett tag i det här fallet). men nog med tjafs om det. Lite bråk är oundvikligt på ett forum och inget att hänga upp sig på. Bara att glömma och gå vidare.
och som vanligt är det bra att skilja mellan sak och person. Kritik av vad någon gör eller säger är (bör vara) just kritik av det och inte av hela personen.

Andreas

ps1
vet inte vad jag ska säga om "inga dumma frågor-bara dumma svar"...
det finns gott om bra, mindre bra och dåliga citat och ordspråk i folks presentationer. Just denna har jag nog ingen åsikt om.

ps2
citationstecknet var inte direkt citat av vad någon sagt, utan det var mina ord. Citationstecknet var menat i betydelsen: ungefär eller förmildrande. kanske är fel att skriva så, jaja... i talspråk när man markerar citat med fingrarna har det ofta en betydelse att man menar motsatsen mot det man säger, hmm, lurigt det där...
ds
#18 - 3 augusti 2004 20:59
Eftersom det är erikthur's tråd som har devierat lite (med hans hjälp) från ursprungsinlägget så tar jag tillfället i akt att replikera vid sidan om trådens syfte...

Jag ser verkligen inget provokativt i den signatur som hänvisas. Den stämmer så vitt jag kan se. Det finns inga dumma frågor men vissa svar kan man vara utan. (det är alltså så som jag tolkar Det finns inga dumma frågor bara dumma svar)
Bland dessa svar är t.ex. : Därför att du är en okunnig liten fjant som skall hålla tyst i närheten av storheter som jag själv eller mina gelikar. (underförstått att den okunnige samtidigt skall känna på sig att det är en storhet i närheten)

Andra svar, dock mindre irriterande, man kan vara utan är t.ex. "Och?" som jag såg idag. (det rörde sig om ett inlägg utan fråga)

Hursomhelst. I "orginaltråden" till detta rabalder fanns där faktiskt redan en bra förklaring given av erikthur vilken frågeställaren insåg och där borde tråden tagit slut. Det var först efteråt som en "expert" med översittarattityd bestämde sig för att "sätta nybörjaren på plats".

Om någon skulle be någon om ursäkt så torde det vara experten och till nybörjaren... (Om misstaget begicks att inkludera signaturen i inlägget så är det faktiskt läsarens fel och inte författarens.)

/J
#19 - 3 augusti 2004 21:09
Så Bjurstrom citerade sej själv... Lurigt det där (instämmer).
Men plötsligt kom jag på vad som kan ligga bakom Bjurstroms attack på Haleli i frågan om Alf & Anitas akvarier, kanske detta:
<b>http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29110</b>
Döm själva. Tyvärr var minnet lite kort så det dröjde ett tag innan jag kopplade ihop incidenterna...
Jag skulle föredra om Haleli kunde känna sej accepterad i forumet - hon har onekligen en del kunskaper om fisksjukdomar om deras behandling som forumet behöver. Och får vi tillbaka Haleli så är jag beredd att förlåta även Bjurstrom...
#20 - 3 augusti 2004 21:38
Men hallå!!!! Har vi inte redan en pajkastningståt??? Varför inte fortsätta i den, när ändå ämnet ligger väldigt nära det som behandlats där... eller varför fortsätta överhuvudtaget???
#21 - 3 augusti 2004 21:50
"Christian/Kjell: Av nyfikenhet, vad är det för forum/plattform som ligger i botten?"

tja det är väl det blåa som ligger i botten av sidan :)

sen det där killitjafset bryr jag mig inte om, vill man bo i den miljön så är det upp till dom :)

#22 - 3 augusti 2004 21:50
Din teori om att jag skulle vara arg på Haleli (och vilja ge igen) för att hon deltagit i en tråd jag startat om foder och hade en annan åsikt än mig är helt felaktig. De har inget med varandra att göra. Fodertråden ligger senare i tid och jag var irriterad över Halelis attityd INNAN hon skrev i fodertråden, inte p.g.a. att hon skrev något jag ogillade där. Dessutom har det inte sagts något i den tråden som upprör mig det minsta, tvärtom är det bra med olika åsikter och argument för och framförallt mot mitt ursprungliga påstående, det var liksom det som var meningen.

Egentligen var diskussionen om Haleli över, men du tog upp den igen genom ditt första inlägg i den här tråden och jag kunde inte hålla mig från att svara på en så partiskt beskrivning och ihärdigt försvar. Halelis attityd var långt från ok, det är enkelt att se för (en opartisk) läsare och frågan har dessutom redan diskuterats. Så punkt slut om det. Men det var väl dumt av mig att inte ignorera ämnet helt. Så vi är väl skyldiga båda två. Håller för övrigt med Tant Nancy om att det bästa är att inte tjafsa/diskutera detta mer, finns ingen anledning egentligen.

Det betyder inte att jag tycker illa om Haleli och det tror jag inte andra här heller gör. man måste kunna ta befogad kritik utan att lämna ett forum eller känna hela sig och sin person kränkt. Det är ingen som vill sparka ut folk från zoopet och jag hoppas att Haleli stannar kvar och inte är så känslig eller långsikt att hon lämnar forumet. Hon har säkerligen mycket erfarenheter och intressanta tankar att bidra med och givetvis är det att föredra att hon stannar kvar, deltar och är accepterad...
#23 - 3 augusti 2004 22:44
tja det är väl det blåa som ligger i botten av sidan :)

sen det där killitjafset bryr jag mig inte om, vill man bo i den miljön så är det upp till dom :)

Förstår att det kanske inte är lätt att förstå syftningen som tråden utvecklats, men från början handlande ämnet om forumet och dess funktion. :)
#24 - 4 augusti 2004 06:07
Två påpekanden är av nöden:
Tråden handlar och att signaturer kan förändras och att detta kan påverka hur inlägg uppfattas (måånga akvarium-tråden). Jag startade tråden och borde därför veta den handlar om. Jag försökte få in detta i rubriken men det fanns inte plats nog. (Pajkastning är inte min hobby...)
Bjurstroms fodertråd och attackerna på Haleli i ovanstående nämnd tråd ligger i stort sett parallellt i tiden.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 4 augusti 2004 07:53
Att det blev ett frontalangrepp mot en viss person berodde främst på att denne skrev
"Det är bara att beklaga när någon amatör som du försöker dra ner deras hobby till en låg nivå. Skäms !"
och inte pga att någon signatur förändrades.

Inte desto mindre så är ju detta faktum ganska ointressant eftersom poängen med denna tråd är att påvisa att Zoopets signatur kan förändras så låt oss återgå till detta.
Detta att signaturen förändras är ju faktiskt inte mycket märkligare än att man kan ändra i sina egna inlägg i efterhand och om man gör detta så kan ju den efterföljande diskussionen ibland verka minst sagt konstig.

Så därför kan det var vettigt att man kopierar (om det inte är alltför långt) det man vill diskutera/ifrågasätta/diskutera och lägga in i sitt eget inlägg - detta oavsett om det rör sig om en signatur eller vanlig text.
#26 - 4 augusti 2004 08:02
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Att det blev ett frontalangrepp mot en viss person berodde främst på att denne skrev

"Det är bara att beklaga när någon amatör som du försöker dra ner deras hobby till en låg nivå. Skäms !"

och inte pga att någon signatur förändrades.

Haleli besvarade den frågan när Susanna fortfarande skyltade med den något provocerande devisen: Det finns inga dumma frågor-bara dumma svar. Det borde åtminstone vara en förmildrande omständighet. Summan av all senare pajkastning mot Haleli tycker jag nog är värre än halelis odiplomatiska sätt att uttrycka sej.
#27 - 4 augusti 2004 08:04
Jaha, det kanske _du_ tycker men varför tror du att Haleli inte är kvinna nog att försvara sig själv? Det blir lite tramsigt det här i nuvarande tappning...

/J
#28 - 4 augusti 2004 08:15
Ursprungligen skickat av Joacim

Jaha, det kanske _du_ tycker men varför tror du att Haleli inte är kvinna nog att försvara sig själv? Det blir lite tramsigt det här i nuvarande tappning...

Jag har lite svårt att hinna med att besvara alla nya - dock mindre allvarliga - påhopp. Tramsigt tycker jag nog det har varit alltför länge nu.
#29 - 4 augusti 2004 08:47
Jag måste bara få fråga en sak! Observera att det här inte är riktat till Erik nu... utan jag vill bara veta om jag har missat något...

Är det bara jag som anser att frasen "det finns inga dumma frågor - bara dumma svar" är ett vedertaget uttryck?
Om någon frågar mig något och börjar med
- Ursäkta, en dum fråga ...
(vilket är ganska vanligt)
Så svarar jag ofta med ovanstående fras... är det bara jag som gör det????
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 4 augusti 2004 09:01
"det finns inga dumma frågor - bara dumma svar" är ett vedertaget uttryck?

Visst är det det ett vedertaget uttryck. Men uppriktigt sagt så är det faktiskt ett rätt dumt uttryck (även om jag själv ibland också har skrivit det), för visst sjutton finns det BÅDE dumma frågor och dumma svar.
Vore nog mer korrekt att säga - inte ens dumma frågor förtjänar dumma svar - eller nåt sånt.

Att ovanstående formulering är så pass vedertagen är väl just menat som en positiv uppmuntran till de som är osäkra att fråga istället för att tiga still. Det tycker jag är ett mycket bra syfte och tycker därför att det är ett bra uttryck, om än inte helt korrekt.
#31 - 5 augusti 2004 22:30
Ursprungligen skickat av erikthur

Och får vi tillbaka Haleli...

Jag vet inte om jag missat någon mening i något inlägg från Haleli, men jag har inte kunnat hitta att hon på något sätt uttryckt att hon skulle lämna forumet. Uppenbarligen har hon inte heller lämnat det eftersom hennes nick fortfarande ligger kvar. Vad säger hon egentligen om din ridderliga (?) insats i hennes ställe?
Jag skriver inte så ofta här, men läser ganska ofta och jag får nog säga att jag studsade till över Halelis ton i svaret redan innan jag förstod hur gammal flickan som frågade var. Att hon dessutom är aktiv i en akvarieförening och därmed, i mina ögon, skall befrämja ett groende intresse för akvaristik, istället för att trycka ner den gör inte saken bättre.
#32 - 6 augusti 2004 06:33
Kort svar till Kryddan03:
En del kommunikation har också skett med e-mail.
Måånga akvarium-kalabaliken drog igång 29 juli.
Jag vet inte vad Haleli tycker om vad som hänt efter 1 aug då hon skickade ett e-mail där hon tackade för stödet fram tills dess.
Som det har utvecklats kanske många inlägg (mina och andras) bort varit oskrivna.
Men jag hoppas fortfarande att Haleli kommer tillbaka men jag kan ju också förstå om hon inte vill...
#33 - 25 november 2004 21:49
Ja det är väl bara att beklaga när en amatör som jag drar upp detta ämne igen men jag blir uppriktigt sagt väldigt ledsen när jag inte varit inne på zoopet för ett långt tag och sen när jag tittra hit igen,har erik dragit upp ett ämnde som tycks handla främst om MEJ för typ 3e gången nu.Visst jag skrev i "många akvarium " den lilla repliken "lite taskigt men men" elelr nåt sånt.Ni kanske inte har förstått det än men de lilla orden "men men" betyder ungefär "men skit samma, whatever eller aja" har jag inte rätt? sen förstår jag inte varför man drar upp vad jag haft för citat heller jag mena "det finns inga dumma frågor-bara dumma svar", för de som inte visste det heller så kallas det ordspråk. O-R-D-S-P-R-Å-K! sen har vi då "är det inte konstigt, hur fötter kan lukta när de inte har någon näsa?" jag vet inte om ni inte hört ett skämt på länge men kallar ni det där för en fråga så har ni iaf enormt fel.för det kallas också skämt! S-K-Ä-M-T! ett skämt som jag hörde av min kompis och tyckte att det var ganska fyndigt, visst tyck då att jag har dålig humor!dessutom uppfattar jag det som erik har nånting emot mej eftersom det just nu känns som om allt jag skriver blir sk pajkastning.ni tycker säkert att detta är pajkastning hela skiten jag skriver men jag skriver bara att jag tycker det är ganska lågt att jag inte ens kan ha vilket citat jag vill utan att man ska dra upp det!
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 25 november 2004 22:08
"Fördelen" med internet är ju att minnet är extremt kort - så varför dra upp en tre måndaer gammal tråd som ingen ens kommer ihåg vad den handlar om och ännu mindre vem det var som hade de signaturer som erikthur klankar på.
#35 - 26 november 2004 14:50
Det enda jag gjorde var att,söka på mitt namn för jag visste inte hur jag skulle komma in på min profil annars.Sen kommer den här tråden upp.Visst jag kanske är fjortig nu men jag kan bara inte skita i att skriva nåt när folk t.om klagar på vad jag har för citat!
"Är det inte konstigt, hur fötter kan lukta när de inte har någon näsa?"när en av zoopets mer kunniga medlemmar redan hade klargjort att frågan som ställdes var nog att betrakta som just dum.
Nä jag vet inte vad du tycker men jag tycker iaf inte det är kul!
#36 - 26 november 2004 15:20
släpp det.

Annons