Zoopetritt

#1 - 29 mars 2005 08:54
Eftersom detta ämne kom upp i Zoopet Väst-tråden så tänkte jag att man skulle starta en ny tråd om detta.
Vi ( Maria - Sjöjungfru, Morellen. Annsan och jag ) gjorde ju en himla trevlig tur på islandshästar i maj förra året.

Jag vill definitivt göra om det, finns det någon mer som är intresserad?
I så fall, någon som har något bra förslag på ett ställe som inte ligger alltför långt bort?
#2 - 29 mars 2005 08:58
Jag är intresserad om det är i närheten och inte är för dyrt. Gärna något annat än små islandshästar med. Jag vill ju inte gärna slå knäna i backen *s* Är ju 176 lång.

Tyvärr så känner jag bara till ställen med små islandshästar (med dåligt rykte) samt ställen med nordsvenskar och ardenner (dom ställen jag tipsa om förra året som verkar bra, ett hade någon hört något negativt om om jag inte minns fel)
#3 - 29 mars 2005 08:59
jag vill ju gärna ut igen, frågan är bara vart vi skall ta vägen.
gärna nått ställe som kan dela på vana och ovana så att alla får en chans att hänga med. Det var ju kul sist när alla var vana och kunde hålla ett högt tempo (aj, min rumpa!) Men samtidigt var det väl några osm inte kunde följa med eftersom hon krävde ridvana?
Förslag på ställen och datum? Jag skall försöka komma på något bra ställe...
#4 - 29 mars 2005 09:01
stället med nordsvenskar hade jag hört rätt stark kritik mot... stället med ardennrar verkar ljuvligt! Det är väl där man kan åka häst och vagn med? (i så fall kan ju Lenmar hänga på utan att riskera baddräktssäsongen?;) )
#5 - 29 mars 2005 09:25
Åh, jag hittade ett perfekt ställe... :)
Och så ligger det i Båstad...typiskt!
( www.westfield.nu )
Annars hade det ju varit perfekt.
Olika sorter och storlekar på hästarna, tex Irish Cob, nordsvensk, halvblod, connemara ( jag rider gärna mindre och lättare hästar )...
Verkar jättehärligt...
Men det blir nog svårt att hitta ett liknande ställe som ligger närmare Göteborg. :(
#6 - 29 mars 2005 09:40
Wow! Dit skulle jag tänka mig att åka till.

Man kan säkert matcha ihop det med en liten grillning. Har svårt att släppa det med ridtur kombinerat med ridningen *s*

Lite långt att åka men jag kan absolut tänka mig att åka dit ner om vi är fler som ska neråt och då kan dela på bensinkostnaden. Priserna var väldigt bra med tycker jag.
#7 - 29 mars 2005 10:00
Då jag inte följt den andra tråden så vet jag inte hur långt bort det får vara... :) Själv har jag kikat runt på olika typer av spa med ridning. Hittade ett som var av mitt intresse. http://www.stressa-av.nu/ Funderar på en helgtur med en kompis framåt slutet av april eller maj. Får se om min familjs flytt tar alla pengar :( Skulle verkligen behöva en paus från barn och vardagen..
//Camilla
#8 - 29 mars 2005 10:01
Visst ser det härligt ut! :)
Man har nog en härlig utsikt från hallandsåsen...
Och hästarna ser ju underbara ut...
Synd att ni har så långt tll Båstad. För mig är det ju inte alls långt, det väl ungefär en kvart att åka dit.
Tycker heller inte att det var så farligt dyrt.
#9 - 29 mars 2005 10:08
Ja, det i Österbymo ser ju också underbart ut...
Ligger ju nästan "hemma". :)
Tycker om när de har olika sorters hästar, så att alla kan få någon som passar i storlek och typ.
#10 - 29 mars 2005 10:12
Älskar nordisar. När vi flyttat funderar jag på att skaffa en nordis eller ardenner. Har hålt på med travare sedan jag var 4 år, men de skogstrollen är speciella. :)
//Camilla
#11 - 29 mars 2005 14:39
[font=Comic Sans MS][color=red]Åååh!! Det ser helmysigt ut. Jag vill gärna med, fast jag vet inte om det funkar. Min stora tar studenten nu i vår och jag känner redan vilket jättehål det gräver i min stackars plånbok. Men jag säger inte nej helt och hållet. Lovar att hålla mig uppdaterad.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Ett alternativ finns kanske här:[/color][/font]
http://www.gunvarbyn.com/
#12 - 29 mars 2005 17:42
Det med haflingers verkar också mysigt, men jag strävar lite åt spat... har inte ridit på 4-5år.. kommer nog bli öm där bak :D En helkroppsmasage efter ridturen skulle inte sitta helt fel. Pengarna styr som sagt..
//Camilla
#13 - 29 mars 2005 18:16
jag gillade Marias förslag. De hade en sextimmarsritt där som lät lockande... Hyfsade priser med - Fast en bit att åka...
#14 - 29 mars 2005 19:01
jag gillade Marias förslag.

Mmmm...det såg också härligt ut. Fast jag tyckte det var dyrt.
1000 kr för 6 timmar....[:O]
Senast jag var ute på en 6-timmarstur så betalade jag 635 kr och då ingick lunch och fika. Fast det var ju islandshästar....

Haflinger är jag faktiskt också väldigt sugen på.
Det ska finnas ett ställe här i närheten ( Simlångsdalen ) där de har turridning på haflinger.
Tyvärr så finns det ingen information om turer eller priser på deras hemsida.
#15 - 29 mars 2005 23:19
Jag gilla muppins förslag mycket bättre. Hafflinger är söta och rara men ack så små....
#16 - 30 mars 2005 05:24
Ursäkta om jag slinker in i tråden litegrann *ler* Tänke bara tipsa om ett ställe utanför Vedum där dom har turridning med Islandshästar. Har själv varit där 8 gånger, är inte ridvan (pälsallergiker men här går det bra).

Hästen är sadlad när man kommer och dåde ridvana och icke sådana kan ge sig ut på samma tur. Är själv 1.64 m lång så alla hästar passar mig *ler* men har haft med mig kompisar som ligger runt 1.80, vilket gått bra. Kan rekommendera personalen, otroligt trevliga!!!

http://www.islandshestar-vedum.com/
#17 - 30 mars 2005 08:08
Hafflinger är söta och rara men ack så små....

Men de är ofta större ( och kraftigare ) än islandshästar i alla fall.
Läste precis att medelmankhöjden på islänningarna är 132 cm, och mankhöjden på en haflinger varierar mellan 135 och 150 cm. ;) :D
Men ska vi bestämma oss vad för typ av hästar vi vill rida först och främst...
Jag röstar för ett ställe med blandade hästar, även om det är svårare att hitta ett sådant ställe.
Men då kan ju alla få den hästtyp som de trivs med.
Ska kolla runt lite till...
#18 - 30 mars 2005 08:45
Hmmm...de flesta turridningar är ju helt klart på islandshästar.....
Har kollat runt lite nu och hittade detta också:
http://www.semb.se/upplevelser/
De har bl a travhästavel, men jag vet inte vad det är för hästar som de har på turerna. Om man kollar på bilderna så verkar det vara lite blandat.
Det verkar som om man kan bestämma lite själv hur man vill ha det, och det var inte speciellt dyrt.
Om jag fattar det rätt så kostar t ex en 3-timmarstur med fika 360 kr....
Frågan är bara vad det är för hästar..men det kan man ju alltid ringa/maila och höra.
Edit: jag räknade fel, 2 timmar ska det ju vara istället för 3...inte så billigt längre då.

Eller detta kanske: ( hemsk hemsida )
http://home.swipnet.se/backhasten/backhasten2.htm
Turridning på nordsvenskar, fjordhästar, halvblodskorsningar och shettisar.
( Marie får ta en shettis då!! :D )
Det var inte heller dyrt, 3-timmarstur med fika 350 kr.
Men jag tror även att det går att ordna längre turer om man vill....

Så, vad säger ni?
Nåt som verkar bra?
#19 - 30 mars 2005 08:57
Off Topic

Nu har jag inget eget uppslagsverk hemma om de aktuella mankhöjderna i Sverige. Men är inte hafflinger lägre i snitt än islänningar i Sverige och mindre viktbärande? Och är inte islänningar avlade som ridhästar/klövjehästar och hafflinger som dragdjur?

Eller har jag glömt allt om hästeriet? Jag har för mig att många islandshästturridningställen importerar större djur än snittet pga svenska kytymer om rätt längd/tungd på ryttaren till den häst den kan rida för att det inte ska bli ramaskri om djurplågeri. Det är väl därför, förmodar jag, att många nordsvenskställen dykt upp i landet.

Nu har jag tänkt och skrivit igen *s*
#20 - 30 mars 2005 09:12
Men är inte hafflinger lägre i snitt än islänningar och mindre viktbärande?

Har alltid trott att det var tvärtom...men jag kan ju som vanligt ha fel. ;)
Men mankhöjden på en islännning ska visst ligga på ca 125-145 cm och haflingerns på ca 134-150 cm.
Sedan finns det ju givetvis en del hästar som inte ligger inom den "gränsen" och blir större...eller mindre.
Sedan vet jag inte vilken av raserna som är mest viktbärande, men båda ska ju klara av en vuxen med "normalvikt".
Det står att haflingern från början har använts mest till pack- och ridhästar, jordbruk och skogsskötsel.

Fast hur det nu än är, så spelar det ju ingen roll egentligen... :D
#21 - 30 mars 2005 09:19
[QUOTE=muppins]
Turridning på nordsvenskar, fjordhästar, halvblodskorsningar och shettisar.
( Marie får ta en shettis då!! :D )
Det var inte heller dyrt, 3-timmarstur med fika 350 kr.
Men jag tror även att det går att ordna längre turer om man vill....
[/QUOTE]
Låter ok om jag slipper shettisen :D

Billigt pris men jag fattar inte riktigt vad det det ligger någonstans. Synd att de inte hade fler bilder på sin hemsida.
#22 - 30 mars 2005 09:45
Tror att jag ska göra en liten sammanställning på förslagen som inkommit än så länge, så blir det lättare att jämföra....

www.westfield.nu : ( Båstad )

Irish cob, nordsvensk, connemara, halvblod.
Prisex: 3 tim 400 kr

www.stressa-av.nu ( Österbymo )

Fjordhäst, nordsvensk, dartmoor.
Prisex: Halvdagstur med fika 350 kr
Dagstur med lunch 650 kr

www.gunvarbyn.com ( Gunvarbyn, Dalsland )

Haflinger
Prisex: 2,5 - 3 tim med fika 500kr
6 tim med lunch och fika 1000 kr

www.islandshestar-vedum.com ( Vedum )

Islandshäst
Prisex: 2 tim med korvgrillning 375 kr
3 tim med fika 400 kr

http://home.swipnet.se/backhasten( Unnaryd )

Nordsvensk, fjordhäst, shettis, halvblodskorsning.
Prisex: 3 tim med fika 350 kr
#23 - 30 mars 2005 09:50
Käckt med sammanställningen. Men det känns svårt att välja.
#24 - 30 mars 2005 09:51
men jag fattar inte riktigt vad det det ligger någonstans

Det ligger i närheten av Hyltebruk...
Ungefär i höjd med Falkenberg och ca 5 mil inåt landet.
Det är ju närmare än Båstad för er....
#25 - 30 mars 2005 09:55
Men det känns svårt att välja.

Mmmm...men om vi tar bort de ställen som bara har "småhästar", islänningar och haflinger, så blir det bara tre kvar. :D

Ska fortsätta leta lite senare också....
#26 - 30 mars 2005 11:03
tycker också att vi kan pröva nått med olika storlekar på hästar. Även om jag vet att en islandshäst kan bära mycket känner jag mig rätt fånig när jag skall upp på en sån där liten med tunna ben - känns ju som om häststackarn skall gå av på mitten :-/
#27 - 30 mars 2005 11:15
Då har vi ju tre ställen med olika hästar än så länge....
Hittade förresten ett ställe till: www.tokarp.nu
De hade araber, islänningar, shettis, nordsvenskar och fjordhäst.
Fast de verkat inte ha någon turridning utan bara uthyrning av häst.
Kostar 300 kr för en heldag. Men tänk om man rider vilse!! :D [:O]

Vi får väl ha en omröstning sedan.
Men är det verkligen inte fler som vill hänga på?
Annsan??
#28 - 30 mars 2005 11:44
[QUOTE=muppins]
men jag fattar inte riktigt vad det det ligger någonstans

Det ligger i närheten av Hyltebruk...
Ungefär i höjd med Falkenberg och ca 5 mil inåt landet.
Det är ju närmare än Båstad för er....[/QUOTE]

*suckar längtansfyllt* mina hemtracker juh.....

När hade ni tjejer tänkt er detta??

Kunde inte följa med förra gången pga för lite ridvana och kass ekonomi.... o nu bor man åt H*lv*te för långt norrut.... Ska ner nångång efter skolavslutningen i juni för att lämna barnen till deras far... så frågan är när ni hade tänkt er detta... för finns det möjlighet så hänger jag gärna med.
#29 - 30 mars 2005 19:26
När hade ni tjejer tänkt er detta??

[left]Ingen aning faktiskt, men vi får väl försöka hitta ett datum då alla kan.
Fast om vi väntar så länge som till juni så tror jag att risken är stor att en del är upptagna ( semester och så... )

Så....är det något av förslagen som ni tycker verkar bra, eller ska vi fortsätta leta?
Hur lång tur och hur dyrt får det vara ungefär?
[/left]
#30 - 30 mars 2005 20:33
ju längre och billigare desto bättre *s*
#31 - 30 mars 2005 20:37
ju längre och billigare desto bättre *s*

Exakt vad jag tycker också! ;) :D

Det där Bäckhästen låter ju inte så dyrt och det verkar som om de kan ordna längre turer också. Man kanske skulle höra med dem vad det finns för alternativ och hur mycket det skulle kosta.
Problemet är ju ( som det stod på deras hemsida ) att det är väldigt mycket skog som har blåst ned där omkring och de inte vet var man kan rida osv....
#32 - 30 mars 2005 20:50
kan ju säga så här, att om vi skall blanda van och ovana ryttare blir det väl inte lika högt tempo som sist och då får det gärna vara billigt. Om vi däremot får lika mkt ridning för pengarna som sist så betalar jag nog liiite mer iaf *S*
(inte menat för att avskräcka någon ovan som är sugen utan rent egoistisk tankegång)
#33 - 30 mars 2005 20:55
Mmmm...man vill ju inte betala dyra pengar för en skrittrunda direkt... ;)
Men räcker det t ex med en 3-timmarstur ( ca 350 - 400 kr ) eller vill ni rida längre ( och dyrare )?
#34 - 30 mars 2005 23:26
En 3 timmars tur i sadeln blir lagom. Har man fika i mitten eller efteråt så blir det en heldagstur nästan.
#35 - 31 mars 2005 07:02
En 3 timmars tur i sadeln blir lagom.

Ok, de billigaste än så länge är ju Trollmarker Spa och äventyr ( stressa-av....) och Bäckhästen som båda tar 350 kr för en 3-timmarstur med fika.
( på många ställen stannar man ju på vägen och fikar, så då får man ju räkna med att det blir minst en halvtimme mindre ridning )
Till Österbymo är det ju iofs sig en bra bit att åka... men det är ungfär lika långt från både Halmstad och Göteborg, ca 25 mil.
West Field Hästsafari, stället i Båstad, är ju lite dyrare ( 400 kr ) och där verkar det inte ingå någon fika, men det kan man ju fixa själv och fika efteråt om man vill.

Jag kan tänka mig vilken som faktiskt, det är ju så svårt att veta vilket som är bäst om man aldrig har varit där innan...
Vilket tycker ni?
Eller har ni hittat några andra intressanta förslag?

edit: det står ju faktiskt 350 kr för en halvdagstur med fika på trollmarkers hemsida, men jag kan tänka mig att det är ungefär 3 timmar.
#36 - 31 mars 2005 09:19
Själv vart jag frällst i Trollmarker... :) Själv flyttar jag till Kolsva (Västmanland) och har en bit att åka. Kan styra lite med mitt företag när det ev. skulle passa att åka.
//Camilla
#37 - 31 mars 2005 10:19
Nu är jag med....har varit lite inaktiv ett tag. men nu blir ni inte av med mig..så det så..
Jag vill såklart följa med på en tur och jag tycker att ca 3 timmar blir alldeles lagom annars får jag så ont i baken.
Sen kan vi väl åka hem till någon med grillplats...öppna en vinare, grilla och ha mysigt .....
har inget tips på helg förutom att jag är borta hela kristi himmelfärd.

Tjingeling
#38 - 31 mars 2005 10:53
Jag vill såklart följa med på en tur

Kanon! :)
Jag visste väl att du inte skulle svika oss efter den härliga turen förra året. ;)
Jag tycker också att tre timmar räcker, då blir det ju inte så dyrt heller.
( är ju fortfarande arbetslös och väldigt fattig... )
Om vi håller oss till en 3-timmarstur så kan vi kan övertala Maria - Sjöjungfru att hänga med också! :D

Förslag på datum då? ( och ställe! )
Annsan kunde ju som sagt inte vid kristi himmelfärd ( och då är det ju också auktion i Gbg ) och jag är bortrest den 20-22 maj.
Helgen emellan är det ju pingst och då kanske en del är bortresta också.
Den sista helgen i maj kanske vi skulle ha Zoopet väst-träff.
Hmmm..vad blir kvar??
Slutet av april?
Någon som kan då?
#39 - 31 mars 2005 11:32
[font=Comic Sans MS][color=red]Ja, vill vill jag i alla fall. Så bestäm ni nå´t så vem vet, jag kanske inte kan hålla mig *S*. ;) [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Har en hääärlig altan med murad grill på i söderläge hemma hos mig om det skall grillas, men det kanske är långt och åka, fast det beror väl på var det blir någonstans.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]:)[/color][/font]
#40 - 31 mars 2005 14:23
[font=Comic Sans MS][color=red]Westernridning kanske![/color][/font]

http://www.jultorpranch.se/
#41 - 31 mars 2005 14:33
[font=Comic Sans MS][color=red]Westernridning kanske![/color][/font]

Kollade faktiskt också på den sidan och tyckte att det verkade härligt.
Men tycker att det var väldigt dyrt - 250 kr/timme! [:O]
Känner inte riktigt för att slänga ut 750 kr för en ritt på 3 timmar.
Men det kanske finns något annat ställe med westernridning...
( fast måste de där hemska sadlarna vara så fruktansvärt obekväma??? ;) )

Var förresten precis iväg och köpte ett par nya ridvantar på Hööks.
Så nu bara måste vi ju komma iväg! :D ;)
#42 - 31 mars 2005 19:07
Det finns en kille i Marks kommun någonstans som oxå håller på med western. Fick tips från jobbet att det skulle vara bra. har dock inte hittat nån hemsida. han heter Håkan Ask, men eftersomjag är usel på att söka på nätet så kanske nån anna kan kolla.
Jag skulle gärna rida western
#43 - 31 mars 2005 19:11
[QUOTE=Annsan]Det finns en kille i Marks kommun någonstans som oxå håller på med western. Fick tips från jobbet att det skulle vara bra. har dock inte hittat nån hemsida. han heter Håkan Ask, men eftersomjag är usel på att söka på nätet så kanske nån anna kan kolla.
Jag skulle gärna rida western[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag var hos honom och red 3-dagars västernritt får ett antal år sedan, det var första året dom hade turridningar. Han är jättetrevlig. Då hette det i alla fall "Ävetyrsritt i skog och Mark"[/color][/font]
#44 - 31 mars 2005 19:53
Ska vi rösta fram villket ställe man skulle kunna tänka sig? I slutet av april eller maj skulle nog kunna fungera för mig om ekonomin håller, om man får hänga på?
1: Trollmarker
2: West Field
3: Haflinger..
//Camilla
#45 - 31 mars 2005 19:54
Har kollat upp Håkan Asks westernridning. Har inte hittat någon hemsida, men det heter "Rid i skog och mark" och telefonnumret dit är: 0320-73070

Finns även nåt i långt nere i skåne: http://www.westernriding.com/
Men det är också rätt dyrt ( vilket all westernridning verkar vara )...
250 kr för en timme eller 350 kr för två timmar.

Ännu ett dyrt ställe: http://www.ja-ranch.se/
#46 - 31 mars 2005 20:18
Mmmm...ska vi köra en omröstning???

Hmmm...jättesvårt.
Men jag röstar nog på nåt ställe med blandade hästar ( så att alla kan få möjlighet att hitta en häst som passar ).
Western hade varit kul, men det verkar tyvärr vara så himla dyrt.
( och dessutom kan jag bara inte med de där hemska sadlarna, får jätteont i benen och fötterna )
Nu har jag ju ingen som helst aning om vilket ställe som är bäst, men....

West Field verkar ju fint och hästarna verkar vara mysiga. Utsikten över havet uppe på hallandsåsen är nog inte fy skam heller. :)
Tyvärr ingick det inget fika i priset...men det kan man ju lätt ordna själv.
Nära för mig, men rätt långt för er andra.

Trollmarker verkar också vara jättefint.
Det står inte hur lång halvdagsturen är men det ingår i alla fall fika i priset.
Och det är ett bra pris.
Tyvärr ligger det ju en bit bort ( ca 25 mil eller nåt ), men vi har ju i alla fall ungefär lika långt att åka.
Och så kan jag ju sova hos föräldrarna i Nässjö på vägen hem om jag blir trött... :D

Bäckhästen har också ett bra pris på en 3-timmarstur där det ingår fika.
Tyvärr är ju hemsidan ingen höjdare så man får liksom ingen uppfattning om hur det ser ut. Lite synd.
Och så verkar det ha blåst ner en hel del skog däromkring, så de visste ju inte ens om det gick att rida överallt
( vilket det antagligen inte gör ).

Så jag röstar alltså:

1. West Field Hästsafari
( för att jag älskar havet och hästarna såg så mysiga ut )

2. Trollmarker Spa & Äventyr
( bra pris med fika och nära "hem" )

3. Bäckhästen
( bra pris med fika )
#47 - 1 april 2005 16:15
Så....vad tycker ni andra??
Har ni någon favorit än så länge?
#48 - 1 april 2005 18:22
Svåååååååååååårt!
men jag är nog inne på ungefär samma rangordning som föregående...
#49 - 2 april 2005 00:07
Bara jag får grilla och får med mig många zoopetare som möjligt samt slipper släpa knäna i backen så är jag nöjd!
#50 - 2 april 2005 07:51
Bara jag får grilla

Vill du att grillningen ska ingå eller ska vi fixa det själva efteråt?

Har ju inte hittat något ställe än där grillning ingår ( dock fika....).
Men kan alla tänka sig att åka så långt som till t ex Båstad?
#51 - 2 april 2005 13:44
Satt och funderade lite...
Om vi säger att man åker till West Field Hästsafari i Båstad ( om nu alla har råd och går med på det ), skulle man inte kunna göra så att t ex jag köper hem det vi ska grilla och har det hemma. Och efteråt så svänger vi bara förbi och plockar upp maten ( om man är i Båstad och ska norrut så åker man ju förbi Halmstad och det är inte speciellt långt ) och ger oss iväg till någon av alla färdiga grillplatser ( eller tar med oss engångsgrillar ) som finns uppställda vid havet....och sedan hoppas man på sol. [:-174]
Skulle inte det vara himla mysigt?
Eller blir det för krångligt?

Detta var alltså bara en liten fundering och nu behöver vi ju inte alls åka just dit.
Eller så åker vi till något ställe med där fika ingår i turen....
Kom med förslag!!!
#52 - 3 april 2005 16:35
Jag vill inte verka tjatig, men jag tror att vi måste bestämma datum och ställe ganska snart om vi ska rida innan alla är upptagna med skolavslutningar och semester och så...
I maj så verkar det ju vara ganska kört, men vad tror ni om slutet på april?
( men då får vi nog skynda oss så att det inte blir uppbokat, det börjar ju bli uterittstider nu... )
#53 - 3 april 2005 18:04
Jag tycker nog bäst om den första tror jag. Jag har ganska mycket aktiviteter i denna månad och ännu mer aktiviteter i Maj månad.
#54 - 3 april 2005 18:08
jag har svårt att veta något om mina tider specillt långt i förväg eftersom jag blir inring när folk är sjuka... men som det ser ut nu har jag inget uppbokat april/maj så om vi kan boka ett datum kan jag försöka hålla det ledigt.
#55 - 3 april 2005 18:16
Jag har ganska mycket aktiviteter i denna månad

Något datum som du vet att du är ledig? T ex 23, 24 eller 30 april?
#56 - 3 april 2005 20:02
I mitt fall så är det bättre ju senare i månaden som möjligt för mina pengar sinar fort så jag måste nog vänta tills nästa lön innan jag kan bege mig ut på ridtur. Det kvittar var vi rider...men helst inte islandshästar för det vore skoj att prova nåt nytt.
#57 - 3 april 2005 21:08
I mitt fall så är det bättre ju senare i månaden som möjligt

Ok, vad sägs om 30 april?
Är det någon mer än jag som kan då?
#58 - 4 april 2005 05:21
Jag kan då.
#59 - 4 april 2005 07:30
Bra!
Kom precis på att auktionen flyttades från den dagen dels pga att det är valborgsmässoafton då.
Men eftersom de flesta verkade kunna gå på auktionen så får vi väl hoppas att ni inte har hittat på något annat än så länge...
Dessutom brukar ju de flesta uteritter börja på förmiddagen.

Fler än Annsan och jag ( muppins ) som kan den 30 april?
#60 - 4 april 2005 07:54
Jag kan!
Helst inte för tidigt bara för jag jobbar kvällen dagen innan kóch kommer inte hem förrän vid 1 halv 2. Det blir ju ca 2-3 timmars resa och då är det käckt att vara utvilad. Ska vi se om vi kan få ritten att starta vid 11 halv 12 kanske? Då får vi timmarna som är varmast och soligast.
#61 - 4 april 2005 08:17
Jag kan!

Himla bra!
Då är vi tre som kan den 30 april:
Annsan
muppins
Marie J

Nu gjorde jag en sån fin lista som Kjell brukar göra till Zoopet Väst.... :D ;)
#62 - 4 april 2005 08:30
Duktig Muppins! *s*
#63 - 4 april 2005 08:35
jag kan 30/4. Nu är vi lika många som vi fick ihop sist... Hur många måste man vara i en grupp?
#64 - 4 april 2005 08:52
Då är vi fyra som kan den 30 april:
Annsan
muppins
Marie J
Morellen

Visst är jag duktig när jag gör en sån fin lista....! :D

Har vi bestämt vart vi ska åka då?
Kan alla tänka sig West Field Hästsafari ( med eget fika eller grillning efteråt )?
Kollade på deras hemsida och tar tar grupper på högst 6 personer, så 4 st går säkert bra...
#65 - 4 april 2005 09:00
Oerhört fin lista !
jag kan tänka mig alla ställena *s* Hade det inte varit för min tunna plånbok hade jag föreslagit att vi prövar alla ;-)
#66 - 4 april 2005 09:01
West Field Hästsafari verkar perfekt! Dom kanske kan lösa det med tex korvgrillning:
#67 - 4 april 2005 09:10
Kollade lite på West Fields hemsida nu ( broschyren som man kunde skriva ut ) och såg att de inte verkade ha den där 3-timmarsturen för 400 kr.
På våren och hösten hade de bara dessa turer:

½ Day Ride: Över Hallandsåsen med havsutskikt ända till Danmark.
Lunch ingår. ca 4 timmar. 500 kr

1 Day ride:
Fortsättning på ½ Day Ride. Lunch på Bränneslätts gård.
Sedan mot bl a Axeltorps ravin. ca 6 timmar. 700 kr

Beach Ride:
Rid på stranden. Lunch ingår. ca 3 ½ timme. 500 kr
( fast på ett annat ställe på deras hemsida så står det att det bara är strandridning mellan v. 41 och 43 och då bara 2 ½ timme....knasigt. )

Skumt att det står olika på olika ställen på deras hemsida.
Kanske är bäst att ringa och höra med dem.
De kanske kan ordna andra turer också.
Men hur mycket får det kosta ungefär?
#68 - 4 april 2005 09:20
Jag ringde precis dit men det var ingen som svarade ( de är väl antagligen ute i det härliga vädret [:-174][:-174][:-174])....
Men jag lämnade ett meddelande på deras telefonsvarare så vi får se om de ringer upp lite senare.
#69 - 4 april 2005 22:03
Jag måste tyvärr meddela att min ekonomi sprack i och med flytten. [:-118] Det vart mer extrakostnader än väntat :( Jag får hoppas på att det går fler turer...
//Camilla
#70 - 5 april 2005 08:13
Jag måste tyvärr meddela att min ekonomi sprack i och med flytten.

Jättesynd, men det blir säkert fler turer. :)

Ringde som sagt och lämnade ett meddelande till West Field igår. ( på telefonsvararen sa de att det var lättast att nå John som har hand om ridningen genom att lämna ett meddelande så ringer han upp senare )
Hade sedan en bokad tid på AF så jag var tvungen att springa ut en sväng.
Givetvis så har han ringt när jag inte var hemma... :(
Så jag ringer dit igen, men det är ingen som svarar.
Sedan ringer jag två gånger till under eftermiddagen/kvällen och sista gången ( vid 19-tiden ) så lämnar jag ett nytt meddelande och säger att han jättegärna får höra av sig igen.
Får se om han ringer idag. Måste hålla mig inne om han gör det, annars börjar det ju bli pinsamt... :o

Om han ringer, är det något speciellt ni vill att jag ska fråga om?
Hur mycket får det kosta ungefär?

#71 - 5 april 2005 08:35
visst är det typiskt att de ringer när man bara måste iväg och göra ett litet ärende och har vaktat telefonen för övrigt? Det är ju en gammal sanning att en vaktad telefon aldrig ringer;)
För min del går gränsen vid 500. Jag kan altså tänka mig halvdagsturen där också (även om man får ont i rumpanefteråt) Men mer än så skall det helst inte bli. Man får ju skjuta till lite bensinpengar men det räknar jag inte in just nu...
Det intressanta är väl dels om de har de kortare turerna, dels hur stora grupper det skall vara. Sedan är det ju bra att veta om det finns plats den trettionde eller om vi skal försöka skaka fram ett nytt datum.
#72 - 5 april 2005 08:42
Ok, jag ska försöka att smygvakta telefonen idag då.... ;)
Kommer säkert att ringa när jag står i duschen eller går ut med soporna eller nåt.
Jag kan också tänka mig en sådan halvdagstur ( och då ingick ju lunch också )....
Men där går min gräns också eftersom jag är väldigt fattig just nu.
Kan ni andra också tänka er en halvdagstur på 500 kr om det inte finns kortare?

Edit: Fast om man tänker efter så känns det ju nästan bättre med 4 timmar med lunch för 500 kr än 3 timmar utan lunch för 400 kr ( om de nu har den turen )....
För om de kan ordna t ex korvgrillning till en 3-timmarstur så vill de nog ha minst 50 kr till för det. Och då är vi ju uppe i nästan samma summa.
Men vi får se vad han säger om han ringer......
#73 - 5 april 2005 09:35
Ja 500 som max låter bra i prisläge.
#74 - 5 april 2005 11:54
Nu har jag pratat med John på West field Hästsafari.
Det som fanns nu var 3 timmar ( utan lunch ) för 400 kr.
Men vi kan ju fixa eget fika eller korvgrillning.
Sedan fanns det bara längre turer med övernattning som jag fattade det.
Det fanns plats den 30 april ca kl 15.
Han kunde ta upp till 5 st varje grupp.
Jag sa att jag skulle prata med er och sedan höra av mig igen...
Så vad säger ni, ska jag ringa och boka en 3-timmarstur kl 15 den 30 april?

Förresten, Maria Sjöjungfru????
#75 - 5 april 2005 17:26
Tänkte ringa imorgon och boka om alla tycker att det verkar bra.
Får nog inte vänta för länge efersom det kan bli fullbokat då...
#76 - 5 april 2005 17:57
Det funkar fantastiskt bra för mig klockan 15.00 den 30/4. Talihooo cowbooooyyyyssss
#77 - 5 april 2005 18:27
Det funkar fantastiskt bra för mig klockan 15.00 den 30/4. Talihooo cowbooooyyyyssss

Himla bra! :)
Hoppas att ni andra också ger ert godkännande.... ;)

Hur ska vi göra med maten då? ( jag vet ju att jag kommer att vara jättehungrig efter turen! )
Ska vi ha med oss fika dit eller ska vi fixa nåt att grilla efteråt?
#78 - 5 april 2005 19:40
känns lite sent på dagen om det startar vid tre... Men det blir nog värre att hitta ett datum som funkar för alla.
#79 - 5 april 2005 20:57
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag måste avstå denna gången, får inte varken tid eller ekonomi att gå ihop. Jag hoppas verkligen att ni får en jättemysig tur. Jag kommer att vara såååå avundsjuk. Ta många kort och berätta hur ni hade det efteråt.[/color][/font]
#80 - 5 april 2005 21:54
[font=Comic Sans MS][color=red]Jag måste avstå denna gången[/color][/font]

Jättesynd, men det kommer som sagt säkert fler tillfällen.
känns lite sent på dagen om det startar vid tre

Var tyvärr enda tiden som fanns....
Men går det bra ändå?
Får se vad Marie säger också, hon ville ju inte att det skulle starta för tidigt...
Men för att det inte ska bli så sent, så kan vi ju göra så att vi samlas en liten stund innan och fikar ( eller vad vi nu ska äta ).
#81 - 5 april 2005 23:31
Jag får hålla med om att det var lite väl sent. Går det att rucka på tiden några timmar?

Det är ju ändå Valborg och jag och vännerna ska till brasan mm på kvällen (En årlig tradition).

För ska vi börja rida vid 15 och turen tar 3 timmar så kanske vi är klara med allt vid halv 7 på kvällen och så ska vi grilla lite efteråt och då är det för mig nästan 2,5 - 3 timmars väg hem. Då är jag hemma kanske vid tio elva på kvällen.

Börjar vi rida vid tex 12 så är man hemma igen vid ca sju på kvällen.

Kan du kolla om tiden inte går att rucka på? Det är ju ändå Valborg.
#82 - 6 april 2005 07:11
Det är tyvärr inte så mycket jag kan göra, det var den enda tiden som fanns.
Men vi kan väl äta innan?
Till Göteborg tar det nog 1 ½ timme med bil, sedan vet jag inte riktigt hur lång tid det tar till Stenungsund därifrån....
#83 - 6 april 2005 08:39
Jag förmodar att vi samkör och det är väl jag som kör då det brukar vara lämpligast (och jag gillar att köra) och då ska det lämpas folk på olika ställen med. Och vips så har en timma till gått.

Om jag åker till Helsingborg där pappa bor (10 min från E6) så tar det 3 timmar då brukar jag ha ett kort stopp för rökning och toabesök. Så jag har lite känsla för vilken tid det tar för mig.
#84 - 6 april 2005 08:52
Ok, hur ska vi göra då?
Är det någon som kan på söndagen om de har ridning då ( 1 maj )??
Jag ska försöka få tag på John lite senare idag, men eftersom han jobbade skift så var det väldigt svårt att få tag på honom ( sa han själv )....
#85 - 6 april 2005 09:59
Så, hur gör vi om det nu inte finns någon annan tid?
Ska jag åka själv ( snyft ) eller ska vi försöka hitta ett annat ställe som har tid för 4 personer kl 12 den 30 april?
Om vi ska hitta ett annat ställe så överlåter jag bokningen åt någon annan eftersom jag kommer att vara bortrest några dagar...
#86 - 6 april 2005 11:01
Så...nu har jag äntligen fått tag på John....
Han sa att kunde ta det lite tidigare och skulle försöka fixa så att vi kunde rida vid 12-tiden istället. Dock var han inte riktigt säker eftersom det hängde på när hans fru, som var bortrest, kom hem...eller nåt i den stilen.
Så det kunde ev. bli någon halvtimme senare, hoppas att det är ok.
Men jag har i alla fall bokat nu för [size=3]4 personer kl 12 den 30 april[/size].
Så nu finns det ingen återvändo... ;) :D
Han skulle höra av sig till mig i god tid innan och meddela exakt tid och vart vi skulle åka.
De flyttar nämligen hästarna till ett annat ställe inför sommaren
(se karta: http://www.westfield.nu/html/5index.html ) och han sa att de eventuellt skulle flyttas innan vi kom.
Men det får vi alltså reda på i god tid innan...
#87 - 6 april 2005 11:19
[size=5][color=red]Underbart muppins![/color][/size]

Du vet vad vi vill ha! fasiken vad du kan greja och dona så det passar perfekt!

Bauta blöta kramar! [size=1]( slangen hoppa av när jag skulle fylla vatten)[/size]
#88 - 6 april 2005 11:25
Ja...nu finns det som sagt ingen återvändo! :D
Tyckte det var bäst att boka när jag ändå pratade med honom eftersom det var så krångligt att prata in meddelande och sedan sitta hemma och vänta på svar och så vidare...
Han var i alla fall trevlig att prata med ( irländare brukar vara trevliga... ;) ) och han lovade att han skulle göra allt han kunde för att vi skulle kunna rida vid 12.
Hoppas bara nu att vädret blir fint och att hästarna är lika mysiga som de ser ut... :)

Hur ska vi göra med fikat då?
Ska var och en ha med sig eget fika eller ska vi fixa nåt gemensamt att grilla någonstans efteråt?
#89 - 6 april 2005 11:29
Vi får väl fika med eget medhavd fikakorg efter ritten och snacka lite.
#90 - 6 april 2005 12:31
tokfint!:D
#91 - 11 april 2005 10:31
Dagarna börjar närma sig!

Jag kör och morellen har paxat plats. Annsan ska åka med mig varken hon vill eller inte men det vet hon inte om än. *s*

Ska vi plocka upp dig på vägen med Muppins?
#92 - 11 april 2005 11:04
Ja, nu börjar det närma sig så smått...
Jag var faktiskt "hemma" i Nässjö i helgen och smygtränade lite... :D
På fredagen blev det en turridning på islandshäst i 2 ½ timme och i lördags var jag och en kompis ute och red. Blev en tur i skogen plus några varv i ridhuset.
Till och med ett litet skutt blev det. ( jag hatar att hoppa men blev sugen på att skutta över ett litet hinder som stod i ridhuset. Fast de var tvungna att sänka det till typ 30 cm innan jag vågade mig över... :D ;) )
Har lite ont i benen nu kan jag säga.....

Ska vi plocka upp dig på vägen med Muppins?

Om ni har plats i bilen så får ni gärna göra det.... :)
#93 - 11 april 2005 11:05
Vi är ju bara 3 personer ner så lilla du borde vi få plats med. Vi får boka plats där vi hämtar dig vid ett senare tillfälle. Du kan ju fixa med vägbeskrivning från dig till farmen.
#94 - 11 april 2005 19:46
Ja ja ja....glöm inte mig...
Tack Marie för att du tvingar mig att åka i din bil :o) för hade jag inte fått åka med dig så hade jag vålgästad din bil och vägrat gå ur förrän vi var framme...iallafall...så det så...du kommer inte undan.
Ska jag baka kanelbullar och ta med mig min läckande termos igen?
#95 - 11 april 2005 19:46
Varför blir det så konstiga smilgubbar närman gör smilegubbtecken..han ser ju sjuk ut :o)
#96 - 11 april 2005 23:21
Du får gärna baka några kanelbullar Annsan som vi kan smaska på påväg ner. Gärna lite kaffe i din läckande termos med *s* Kanske morellen kan ta med en dricka typ cola med och någon ka¨ramell? Jag kan ta ´lite frukt.

Varför gubben ser sjuk ut *hm* kör jag så illa *asg*
#97 - 12 april 2005 06:54
Jag tror att John på West Field hade ringt till mig när jag var borta i helgen ( tyckte jag kände igen numret ).
Han sa ju faktiskt att han skulle ringa mig när han visste om hästarna skulle flyttas eller inte innan turridningen, men jag trodde inte attt han skulle ringa så snart.
Men han ringer säkert igen ( eftersom det var så svårt att få tag på honom ).
Jag säger till när jag har fått besked...

Ska jag ha med mig nåt till fikat efteråt, eller ska ni äta allt på vägen ner? :D
Jag åker ju bara med en liten bit.....
#98 - 12 april 2005 09:47
Där nere käkar vi eget medhavd käk som vi kommit överens om förrut. Alla vill ha olika förmodar jag.

Hur långt har du till farmen?
#99 - 12 april 2005 09:48
skall försöka hindra de andra från att tömma hela matsäcken på väg ner... Blir så synd om hästarna som skall släpa på övermätta zoopetare..
Men lite kaffe är inte dumt!
Har varit tvungen att sluta på ridskolan eftersom det alltid krockade med mina inringda vikariat *muttrar argt* så all min tjuvträning har väl varit förgävels vid det här laget...
#100 - 12 april 2005 10:00
Hur långt har du till farmen?

Det kan väl vara ca 3 mil eller nåt till Båstad, sedan är det nog en mil till antingen Killeröd eller Haga.....
#101 - 12 april 2005 10:12
Då bor du ju "granne" nästan!
#102 - 12 april 2005 10:15
[QUOTE=Morellen]skall försöka hindra de andra från att tömma hela matsäcken på väg ner... Blir så synd om hästarna som skall släpa på övermätta zoopetare..
[/QUOTE]Just därför vill jag inte ha små islandshästar och haflingers o dyl utan stpra rejäla cobar eller liknande typer.
#103 - 15 april 2005 19:22
Nu har jag kollat in hästarna. Jag vill ha Ronja :o) Inte så hög fallhöjd, och så är hon skäck...de ä fint.
Jag fixar bullarna, och läckande kaffetermos och allsångshäfte att ha i bilen...kanske kan skippa det sista...
#104 - 15 april 2005 19:35
Jag skulle tat westernridning :D
#105 - 15 april 2005 20:41
:) Jag kommer när ritten är klar, alltid gott med fika
#106 - 15 april 2005 22:56
Du är så välkommen!
#107 - 20 april 2005 12:44
[QUOTE=Guy Palm]:) Jag kommer när ritten är klar, alltid gott med fika[/QUOTE]
Ja, gör det! Du kan få bli zpets hov-fotograf :D
#108 - 24 april 2005 21:16
dags för nedräkning??
#109 - 24 april 2005 21:35
Ja nu är det inte många dagar kvar.
#110 - 25 april 2005 06:36
Ja, nu närmar det sig med stormsteg! :)
Hoppas bara att vi har tur med vädret.... [:-174][:-174][:-174]
John på West Field har inte hört av sig igen, men jag väntar ett par dagar till innan jag fösöker få tag på honom.
#111 - 25 april 2005 19:08
Snart så..
Hur ser planeringen ut nu? Är det fika under resvägen som gäller och sen en fika efteråt, eller gäller det fortfarande att vi skulle äta nåt ihop? Har kollat igenom vad som skrivits innan men nog inte riktigt fått koll. Jag vet att jag ska ta med Java och bullar iallafall. Marie, när bör vi dra hemifrån, hur många timmar vill du ha på dig?
#112 - 25 april 2005 23:35
Jag återkommer med resetider mm.
#113 - 28 april 2005 15:02
Har nu ringt till West Field och lämnat ett meddelande på deras telefonsvarare.
Hoppas att han hör av sig innan lördag så att vi vet vart vi ska ta vägen. :)

Ska passa på att dansa lite soldans också, så att det inte regnar på oss på lördag. [:-174][:-174][:-174]
#114 - 28 april 2005 17:39
[QUOTE=muppins]
Ska passa på att dansa lite soldans också, så att det inte regnar på oss på lördag. [:-174][:-174][:-174][/QUOTE]

Ta inte fel dans bara!!![:-38] vi vill ju inte ha fullt med [:-171] [:-171] [:-171]
#115 - 28 april 2005 19:22
Så nu har jag pratat med John på West Field igen.
Det gick bra vid klockan 12.
Har även fått en vägbeskrivning...hoppas att jag förstod rätt nu.
Hmmm...om jag förstod rätt så stämmer inte kartan på deras hemsida riktigt med vägbeskrivningen jag fick.
Men jag tar med han mobilnummer också, så får vi ringa om vi inte hittar.
Skulle också meddela att det inte finns någon toalett där så vi tänker på det innan.
Han frågade även om vi ville fika efteråt ( jag vet inte om det ingick i priset eller hur han menade), men vad jag förstod så skulle vi ta med oss det själva.
Jag sa att jag inte visste så han sa att vi fick bestämma det när vi kom dit...eller nåt.
Jag kanske låter lite förvirrad nu...och det är jag.
Hmmm..undrar verkligen om jag fick vägbeskrivningen rätt, ändå frågade jag två gånger. :confused:
Men han sa att vi skulle svänga höger och på kartan visar det ju vänster...skumt.
Ja ja, vi ska nog hitta. Den där halvön är ju inte så himla stor. ;)
Fast det skadar nog inte om vi har lite extra tid på oss. ( från mig tar det nog en halvtimme ungefär, om man inte kör alltför mycket fel... )
#116 - 28 april 2005 19:59
[font=Comic Sans MS][color=red]Ha det jättebäst på lördag, jag håller alla tummar jag har för att ni får fint väder och en härlig tur :)[/color][/font]
#117 - 28 april 2005 20:09
[font=Comic Sans MS][color=red]Ha det jättebäst på lördag, jag håller alla tummar jag har för att ni får fint väder och en härlig tur :)[/color][/font]

Tack så mycket! :)
Jäätesynd att du inte kan hänga med men jag lovar att tänka på dig när vi galopperar fram över ängarna.....;)
Nästa gång får du allt se till att följa med!
#118 - 28 april 2005 23:30
Vi åker från dig drygt en timma innan så vi har gott om tid!

Jag ringer runt till alla i morgon kväll och bestämmer plats och tid.

Jag har inte ridit på länge så jag kommer väl gå som John Wayne efteråt...
#119 - 29 april 2005 12:43
[QUOTE=Marie J]Du får gärna baka några kanelbullar Annsan som vi kan smaska på på väg ner. Gärna lite kaffe i din läckande termos med *s*. Kanske morellen kan ta med en dricka typ cola med och någon karamell? Jag kan ta med lite frukt.[/QUOTE]

Ska vi göra så som jag föreslog sist? Och sen egen medhavd fika? Eller kan dom fixa något? Han frågade om det om jag inte minns fel. Kanske lite frillad korv med bröd?

Titta in och kollade hästarna igen och jag blev attans förtjust i lilla Ronja. Hon verkar vara en häst som passar min smak. Vilka är era favoriter?
#120 - 29 april 2005 14:51
[QUOTE=Annsan]Nu har jag kollat in hästarna. Jag vill ha Ronja :o) Inte så hög fallhöjd, och så är hon skäck...de ä fint.
Jag fixar bullarna, och läckande kaffetermos och allsångshäfte att ha i bilen...kanske kan skippa det sista...[/QUOTE]
Annsan har pixat Ronja för länge sen...
Allra goaste hälsningar till Er allihop,
Ha en underbar dag
Maria Koskräck
#121 - 29 april 2005 14:54
Nu har Rosa redig tittat in med *asg*
Det finns trygga nordsvenskar med så du kan gott ta på dig stretchbyxorna och åka med och rida. Det finns plats i bilen och jag kan hämta och lämna ända framme vid din dörr.

Vad har du nu för ursäkt att inte följa med?
#122 - 29 april 2005 17:05
Jag har nu pratat med både Annsan och muppins och bestämt tid. Morellen, om du läser här i kväll. Ring mig om tid, får ej tag i dig!

Glömde en sak med. INGA HÄSTKLÄDER MED HÄSTLUKT I BILEN! Vi får ha dom i bagaget i påsar.
#123 - 29 april 2005 17:46
Har packat mina ridkläder i plastpåse nu då.... :)
Har även bakat lite muffins ( fast de blev konstiga ) och inhandlat en påse godis. :p

Glöm inte kameran!
#124 - 29 april 2005 18:39
jag hamnade i radioskugga där ett tag... men nu är jag inprickad i körschemat så jag skall stå beredd mend hästkläderna packade och cola och godis i bagaget...
Jag blev förtjust i lilla ronja med... men å andra sidan såg de andra mysiga ut med... Jag vet inte vem jag vill ha!!! Kanske ger sig imorgon när man ser dem live
skall bli kul det här!!
#125 - 29 april 2005 19:08
Ahha...det blir catfight om Ronja....
Kul Marie, jag kommer också se ut som en cowboy efteråt...vi får väl hitta på nån snuskig historia om att vi har ridit hela helgen....för det har vi ju...
Ser fram emot morgondagen...hoppas vädret håller i sig. Jag tog med mig regnjacka...en rosa...lite pessimistiskt..men men..
#126 - 29 april 2005 20:39
Har ni redan packat! Jag har inte ens tagit fram dom än! Jag hoppas dom passar.
#127 - 30 april 2005 05:41
God morgon!
Nu är det dags att vakna till liv. Själv är jag uppe med tuppen. Jag ska åka iväg om en halvtimma så jag har mycket att stå i.

Är ni andra vakna?
#128 - 30 april 2005 05:51
Jag är vaken...fast det dröjer ju att tag tills ni kommer och hämtar upp mig.
Så jag hinner nog med att diska min jättedisk från igår... ;)

Inget regn här just nu i alla fall. Fast det är rätt så grått....
#129 - 30 april 2005 05:56
God morgon Muppins!

Jag hoppas verkligen att vädret håller i sig och inte regnar. Nu ska jag snart åka så jag får väl börja packa ner alla grejerna.

Då ses vi om ett par timmar.
#130 - 30 april 2005 05:59
Nu ser jag att det börjar att kika fram lite lite blå himmmel mellan allt det gråa... :)
Var inte orolig, jag har ju dansat soldansen! [:-174][:-174][:-174]

Vi ses!
#131 - 30 april 2005 06:09
Fortsätt du och dansa en stund till muppins så den verkligen bestämmer sig för att komma fram och stanna kvar. *asg*
#132 - 30 april 2005 06:41
vaken! Nu gäller det bara att se om ögonen går med på linser idag...
#133 - 30 april 2005 06:52
[COLOR=DarkGreen][SIZE=4]Ha en riktigt trevlig valborg ritt!!![/SIZE][/COLOR] :)
#134 - 30 april 2005 15:31
Så var man hemma igen efter en jättetrevlig dag....
( de andra har ju några mil kvar att åka ;) )
Vädret var perfekt för ridning, hästarna var mysiga och naturen på Hallandsåsen var vacker.
Detta måste vi göra om snart igen!
#135 - 30 april 2005 16:43
[font=Comic Sans MS][color=red]Kul att det blev en lyckad tur!![/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Nästa gång måste jag bara hänga med, är såååå avundsjuk på er!! Fast jag får ju rida på måndag igen, alltid någon tröst.[/color][/font]
:)
#136 - 30 april 2005 17:21
Det var verkligen en lyckad tur! Bra väder, trevlig turledare, goa hästar och underbart sällskap. Men jag kommer nog att ha träningsvärk imorgon.
Så här glada var vi redan vid avfärd:
#137 - 30 april 2005 18:07
Ja det var en fantastisk tur!

Så pass bra att vi beställde en ny tur 4 eller 5 juni för rutinerade ryttare. Tyvärr kunde han ej svara på plats om det gick eller inte. Men han ska höra av sig inom kort.

Vi har ridit i halland och i skåne och passerat gränsen där det var danmark förut. Vi har också ridit där budkavelritten gick. Massa historiska platser.

Sen var vi inte långt ifrån ett ställe där allt i jorbruket skötes enligt gamla mått med hästar och hässning av ett yngre par med 4 barn.

Jag visste inte att hallandsåsen bestod av så många olika teränger. Vi red i granskog, bokskog, myrar, ängar och enbuskeängar.

Det var lite kuligt för ledaren gjorde en praktfull vurpa med sin häst som var en gosig ponny som inte ville går först. Då han ansåg att vi var såpass rutinerade så miljöträna han hästen samtidigt.

Vi blev väldigt förtjust i våra tilldelade hästar och vi bestämde att ingen skulle få Ronja då 3 utav oss paxa henne *s* Jag hoppas vi får "våra" hästar nästa gång med.

Tack till er för en underbar dag!

Kram Marie!

PS! Morellen, skicka alla korten till mig med i bums. Jag är så nyfiken så jag måste se dom genast!
#138 - 30 april 2005 18:20
Oj, vilken snygg grupp med ryttare!! :)
Jag skulle också vilja ha de korten som blev någorlunda bra, så skicka gärna till mig också om du vill.
Hoppas verkligen att det finns plats i början av juni, annars kanske det finns plats sista veckan i juni om alla kan då.
Glömde ju nämna att vi fick hoppa också....det var en hel del träd som fallit över vägarna i skogen. :D Jag tycker egentligen att det är jätteotäckt att hoppa, men "min" häst Amanda var jättemysig och hoppade mjukt och fint. ( till skillnad från vissa andra hästar ;) )
Hon hade ju t o m varit fälttävlanshäst på Irland...
Så det var faktiskt jättekul i alla fall! :)
#139 - 30 april 2005 18:34
mina bildfiler är rätt stora... så att skicka alla kan bli lite hopplöst. Kan försöka bränna dem på cd till auktionen.
min häst hoppade också mjukt och fint - bara det att hon hoppade ett osynligt hinder som var en halvmeter högt minst när stocken låg på marken *s* Yiha cowboys!
#140 - 30 april 2005 18:42
Kanske vi kan ta dom genom msn?
#141 - 1 maj 2005 08:50
Nu har jag, den gamle, vaknat och är pigg som en pelikan! Jag har fortfarande inte ont någonstans, inte ens stel eller muskelömhet! Hur går det med er ungdomar då? Hur känns era kroppar?
#142 - 1 maj 2005 09:18
Jag är lite stel, men inte alls så stel som jag trodde att jag skulle vara.
Lite träningsvärk på insidan av låren har jag som alltid när jag ridit.
Men det fick jag även när jag red varje vecka på ridskola, så jag hade ju inte förväntat mig något annat... :D
Idag hade det också varit perfekt ridväder! ;)
Åh, jag vill verkligen göra om det igen, snart!!
#143 - 1 maj 2005 10:02
lite stel och öm i rumpan men det är förkylningen som är jobbigast.. har drömt om skäckiga hästar i natt!

Marie; jag skall försöka göra en zip-fil av bilderna och lägga dem på en sida där du kan hämta alla. Tror det går smidigare än att hålla på att skicka en och en...
#144 - 1 maj 2005 16:18
Fy fan...jag kan knappt röra mig idag. Ont som satan (ursäkta franskan) idag. Fredrik fick sätta på mig strumporna för jag kan inte börja mig framåt. Baken är den som tagit minst stryk och den gör jäkligt ont ändå. Det känns som om nån har stått och hoppat på min rygg och låren är ömma som efter ett maratonlopp. men oj oj va skoj det var. Jag är väldigt nöjd med lillaknubbisen Adda som sköttesig så bra så bra.
#145 - 1 maj 2005 16:56
Men hallå!!! Ni är ungdomar som ska vara så vältrimmade. Jag hade inte ridit på 2 år medans ni har ridit innan. Jag måste vara i väldigt god form. Kanske det är gymet och mitt monteringsarbete som gör att jag klarar mig bättre än er ungdomar.

Det går nedför för ungdomen *asg*
#146 - 1 maj 2005 18:01
John på West Field ringde precis till mig ( han hade inte ditt telefonnummer, Marie ).
Den 5 juni var det tyvärr fullt. Den 4 juni fanns det bara tre platser kvar men då får vi rida med två andra ( ridvana ) personer.
Om vi inte ville rida då så sa han att han hade gott om platser längre fram.
Så hur ska vi göra?
#147 - 1 maj 2005 18:56
För mig är det helt ok och jag tror inte att Annsan tackar nej heller. Längre fram i juni så är det mycket aktviteter och så. juli och augusti är det båtväder och då vill jag gärna vara ute med båten. Tacka ja till datumet.
#148 - 1 maj 2005 19:22
Ok, ska jag ringa och boka för 3 st den 4 juni då?
Fast jag har ju ingen aning om hur lång turen är eller vilken tid på dagen....får fråga det när jag ringer imorgon. Men om det inte är några konstigheter ( som sent på kvällen eller så ) så kan jag ju preliminärboka i alla fall tills jag har pratat med er igen. ( om det nu går att göra så vill säga )
#149 - 1 maj 2005 19:22
då var det ju tur att jag inte egentligen har råd... så blir det ju inte så jobbigt att det "bara" var tre platser... lova att klappa Allie från mig!
#150 - 1 maj 2005 19:58
Jag har inga problem att beblanda mig med andra ryttare :o) så boka du Linda.
#151 - 1 maj 2005 20:04
Jag har inga problem att beblanda mig med andra ryttare :o

Hehe...nu tänkte jag av någon underlig anledning på alla konstiga ord olika betydelser som vi diskuterade i bilen på väg till Båstad... :D ;)

Ok, men jag ringer imorgon då och säger att vi gärna vill "beblanda oss" med de andra ryttarna... :)
Undrar bara vad det är för tur, dumt att jag glömde fråga det....
#152 - 1 maj 2005 20:52
Han vet ju vad vi är för prickar nu och vad vi vill ha ut av vår ridtur, så det ordnar sig säkert. Boka Freddy för mig!!!!
#153 - 2 maj 2005 11:25
Har ringt John och lämnat ett meddelande på telefonsvararen nu.
Ska höra vad det är för tur och hur mycket det kostar osv när han ringer upp...
#154 - 2 maj 2005 23:37
Du bokade väl "våra" hästar med *asg*
#155 - 3 maj 2005 07:35
John ringde precis...
Det blir en 3 ½ h tur kl 14.00 den 4 juni. Det kostar 475 kr och fika ingår.
Tyvärr kan jag ju inte göra något åt tiden eftersom vi hänger med på en redan bokad tur.
Turen kommer att starta i närheten av Kattvik och han skulle göra om hemsidan inom de närmaste dagarna och då lägga in en vägbeskrivning.

Tyvärr glömde jag bort att boka "våra" hästar... :(
Men det går säkert att fixa när vi kommer dit eftersom alla hästarna måste gå med denna gången.
#156 - 3 maj 2005 08:23
Det gör inget att klockan blir sent för det är ju ingen speciell helgdag då.
#157 - 3 maj 2005 08:33
Det gör inget att klockan blir sent för det är ju ingen speciell helgdag då.

Ok, det låter bra. :)
Jag blev lite orolig för att ni skulle tycka att det var alldeles för sent, men jag kunde ju inte gärna begära att de som redan hade bokat sin tur flyttade på den. ;)
Fika ingår ju också på denna turen, så vi behöver ju inte stanna kvar efteråt och fika om vi inte är fruktansvärt kaffesugna då... ;)
Hoppas att det blir en bra tur och att vädret blir hyfsat.
Vi vet ju i alla fall att hästarna är mysiga och naturen är fin. ( vid Kattvik är det jättevackert tycker jag )
Jag längtar redan! :D
#158 - 3 maj 2005 08:54
glöm inte att ta med kameran och att använda den! ;-)
#159 - 3 maj 2005 10:57
[QUOTE=Morellen]glöm inte att ta med kameran och att använda den! ;-)[/QUOTE]Vi ska skärpa oss med det! Vi lovar!
#160 - 3 maj 2005 11:00
Synd att du inte kunde följa med, Morellen....
Men jag ska försöka att komma ihåg att använda kameran nästa gång.
Synd bara att min kamera är så klumpig att ha med sig när man rider... :mad:
#161 - 8 maj 2005 19:27
Så, nu har jag ( med Morellens godkännande ) lagt upp lite bilder från ridturen på min Zoon.....
#162 - 31 maj 2005 08:09
Nu börjar det närma sig Zoopetritten....:)
Nu har de äntligen ändrat kartan på www.westfield.nu och även lagt in en liten vägbeskrivning, så vi ska nog hitta.
Hoppas bara att det inte regnar på lördag. [:-171]
#163 - 31 maj 2005 13:12
Det ska bli sol! För det har jag bestämt! ;)
Hoppas jag får min lilla älskling igen.
#164 - 31 maj 2005 14:02
Hoppas jag får min lilla älskling igen.

Jag hade faktiskt en "mardröm" inatt om att någon av de andra två som ska med på ritten snodde "min" häst.... ;) :D
Vi får se till att komma i god tid då, så att vi kan "paxa" våra hästar när vi kommer fram.... :) ;)
#165 - 31 maj 2005 18:24
Nu är det klart att Fredrik kör oss ner till Bålstad. Marie, kan du ta dig ner till Göteborg tror du? Eller om du bor hos Daniel så kan vi hämta upp dig där. Linda hämtar vi vid bensinmacken igen. Sen umgås Fredrik med sin kompis i Bålstad innan han hämtar upp oss igen efter ridningen. Marie "dumpas" i Kungsbacka efteråt. Funkar det brudar?
Sen tycker jag att Linda ska dansa igen för det funkade på vädret förra gången :o)

Kraaamar i massor.
Just det...ska vi inte ta med fika den här gången? Hur ser planeringen ut?
#166 - 31 maj 2005 18:42
Låter jättebra det där.... :)
Ska dansa lite soldans så att vi får hyfsat väder i alla fall. ;)
Tänkte också höra om jag ska ha med mig något. Fast det kanske inte behövs eftersom fika ingår i turen...
#167 - 31 maj 2005 21:06
Vilken tid var det vi skulle rida?
När ska vi åka från Gbg?
Jag hoppas min tumme är bra tills dess. Jag kom på det att jag nog inte vill ha hästkläder i någon buss så jag får se hur jag löser det praktiska. Jag hade funderingar på att köra ner till Kungsbacka och ställa bilen där och samåka fram och tillbaks. Tyvärr är varken Daniel eller kidsen disponibla som chaffisar.
#168 - 31 maj 2005 21:16
Vilken tid var det vi skulle rida?

Vid 14.00....

Ungefär vilken tid är ni i Halmstad?
Får man ha ridkläder i bilen eller ska vi byta om när vi kommer fram? :)
#169 - 31 maj 2005 21:28
Ska vi försöka vara där vid 13.00 då så vi hinner sträcka på benen och paxa de bästa hästarna då *s*
#170 - 1 juni 2005 09:01
Ska vi försöka vara där vid 13.00 då så vi hinner sträcka på benen och paxa de bästa hästarna då *s*

Låter bra tycker jag! :) :D
Då får vi nog köra från mig vid ca 12.30.....så hinner vi köra lite fel också. ;)

Tillägg: Nu har de uppdaterat sin sida lite till. ( vi ska svänga vid ett rött hus :D )
Verkar som om vi ska ut på en sk "Canter Ride"... Turlängden och tiden stämmer i alla fall ( 3½ h vid 14.00 inkl. "väffla eller räka macka" ;) ).
Priset är 5 kr billigare än vad han sa när vi pratades vid, men det kan jag leva med... :)
Åh, vi får i så fall rida vid Hovs Hallar och Kattvik, det är så vackert där.
Härlig utsikt över havet!
Hoppas att det blir fint väder också...
#171 - 1 juni 2005 10:35
Jag tror inte Freddan vill ha ridkläder i bilen, så packa dom i väska om ni kan. Marie, det var väl inte så dum ide att ställa bilen i Kungsbacka. Annars så är det ju inte så långt att ta tåget in. Så kan du parkera bilen i göteborg istället...eller nåt. Du får göra som du vill :o)
Marie, hur långt tid tog det ner förra gången. Minns du det?
#172 - 1 juni 2005 11:34
Räkna med 3 timmar, med lite stopp här och där, så då får vi åka senast 10.00.

Jag tvärvägrar ta ridkläder på tåget med. Det luktar inte bra för medpassagerarna då jag ej kan duscha av mig, tänker också på allergirisken. Så buss och tåg är inte att tänka på så då är egen bil till kungsbacka enda alternativet. Man kanske kan parkera på kungsmässan utan att få böter. Annars så är jag inte bra på att hitta i kungsbacka faktist. Har ni något förslag?
#173 - 3 juni 2005 09:06
Tja ba...kungsmässan är ju gratis så där tycker jag att du ska stå. Om vi åker vid 10..00 heifrån så är vi vid Kungsbacka 10.30 ca. Ska vi säga att du står vi MC-donalds vid Kungsmässans parkering? Jag hör av mig till dig ikväll Marie.
#174 - 3 juni 2005 09:10
Nu är det inte långt kvar.... :)
Tyvärr verkar det inte om min soldans har hjälpt speciellt mycket. ;)
Inte om man ska lita på SMHI:s prognos för morgondagen.... [:-171]
( fast det verkar som att det kan bli lite sol på eftermiddagen/kvällen i alla fall )
John ringde till mig igår kväll. Han ville bara höra så att vi fortfarande var tre stycken och att vi hittade dit. Vi får ringa om vi åker vilse...
Han frågade också om vi ville komma lite tidigare och hjälpa till att borsta hästarna, och jag sa att vi kommer nog lite tidigare.
Han skulle nog vara där från ca 13.15.
Tyvärr glömde jag bort att fråga om vi kunde få "våra" hästar igen... :(
Men jag blev så snopen när han ringde igår så jag glömde helt bort det.
Fast det ordnar sig säkert när vi kommer dit.

Ungefär vilken tid är ni i Halmstad?
Ni kan ju ringa som förra gången när ni svänger av E6:an, men bara så att jag vet på ett ungefär.
Ska jag ha med mig något?
#175 - 3 juni 2005 09:35
Annsan; Vi kanske ska åka lite tidigare tycker jag så vi kan stoppa på vägen, hämta muppins, samt hitta det nya stället. Bra att du hör av dig för jag har inte ditt hemnummer. Din mobbe hade du ju varit ute och slarvat med *s*

Muppins; det är väl det bästa att ringa som vi gjorde sist. Men jag hittar inte ditt nummer. Det är käckt om du fixar en karta som sist så får du vara kartläsare..

Om vi kommer tidigt så kanske får våra hästar som vi vill ha! Vi måste i alla fall komma tidigare än de andra.
#176 - 3 juni 2005 10:02
Marie, jag har skickat ett meddelande med mina telenummer till dig.
Har även skrivit ut en karta från Eniro, men jag tror inte att det ska vara några problem att hitta.
John sa att bara vi hittar till Hovs kyrka så skulle det inte vara så svårt att hitta hästarna...
Håller även på att ladda batterierna till kameran. Måste ju ta lite kort denna gången nu när inte vi har Morellen som fotograf... ;)
#177 - 3 juni 2005 19:28
Tja Linda, Jag har pratat med Marie och vi avvaktar till kl.08-30 imorgon bitti. Jag tänkte åka vid 9.30 så jag ringer dig när vi börjar närma oss Halmstad.
Kram
#178 - 3 juni 2005 19:32
OK, det låter bra.
Krya på dig nu, Marie!
#179 - 4 juni 2005 05:50
Nu har jag vaknat till liv och mår faktist bättre så nu börja jag packa väskorna mm. Ses om ett par timmar.
#180 - 4 juni 2005 06:05
Jättehärligt, Marie! :)
Verkar som vädret också blir lite bättre än vad jag förväntat mig, eller vad sägs om halvklart och 17 grader i eftermiddag?

Vi ses!
#181 - 4 juni 2005 06:10
Låter bättre än regn och rusk i alla fall. Jag packar regnkläderna i fall att. Ska åka och köpa morötter med strax. Efter den rejäla frukosten. Får inte glömma kameran med. Jag tänkte ta med mig en ryggsäck så det är lättare att ha med sig viktiga saker.
#182 - 4 juni 2005 17:16
Hemma igen efter en jättehärlig ridtur. :)
Underbar natur med ängar,bokskogar och hav....
Gott fika ( kaffe och våffla ) med underbar utsikt över havet i Kattvik.
Vi hade ganska tur med vädret, en hel del sol och bara ett par korta regnskurar på vägen hem.

Tyvärr använde jag inte kameran så mycket denna gången heller, men jag tror att Marie var mer flitig med sin....
#183 - 4 juni 2005 18:04
Åhhhhhhh, vad mysigt! Fick ni "rätt" hästar då?
#184 - 4 juni 2005 18:56
Jadå...vi fick "våra" hästar, så alla blev nöjda och glada. :)
#185 - 6 juni 2005 08:28
Klart vi fick våra hästar!

Jag har varit bortrest så jag har tyvärr inte varit här på några dagar. Jag återkommer med kort så fort jag har lagt in den i datorn.

Men det var fantastiskt mysigt. Nästa tripp tar vi väl till hösten.
#186 - 8 juni 2005 13:46
[QUOTE=Marie J] Nästa tripp tar vi väl till hösten.[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Hoppas verkligen jag kan hänga med då. Det ser ju helmysigt ut. Kul att ni fick en trevlig tur. :) [/color][/font]
#187 - 9 juni 2005 00:20
Här vill jag läska med lite bilder från turen.
#188 - 9 juni 2005 08:49
Oj, det var hemskt var du hade varit flitig med kameran! :)
Jättekul med alla bilder...
Åh, så härligt det var!
Vill åka dit igen... ( jag kanske tar en tur när jag känner mig rik, jag har ju inte så långt dit )
#189 - 9 juni 2005 09:05
När man har en sån trygg pålle som Freddy så är det inga problem att ta kort ridandes. Problemet har varit att 90% av bilderna är suddiga pga av lunkandet *s* Den nästan svarta hästen på näst nedersta bilden är Freddy. Visst är han stilig!

Fick ju mest kort av muppins då jag red sist och hon red näst sist.
#190 - 9 juni 2005 09:15
Fick ju mest kort av muppins då jag red sist och hon red näst sist.

Äh, det gör inget! :D ;)
#191 - 9 juni 2005 18:05
åhhhhhhhh vad ljuvligt det ser ut! Och nån har "min" Allie... nästan så man blir lite avundsjuk...

Annons