zoopet och ciklid.se nere

#1 - 24 april 2004 13:44
Hmm.. verkar som att dessa två sidor är nere rätt ofta?
Har ni hungriga sorkar i serverburkarna/DNSerna eller är det SBS? ;)

Mvh Fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 24 april 2004 14:04
Vi använder både FS-data och detta webbhotell kan definitivt INTE rekommenderas - speciellt under helgerna funkar det bedrövligt.
Vi på Zoopet håller på att titta på andra möjligheter för framtiden.
ciklid.se har väl förövrigt ännu inte ens kommit igång.
#3 - 24 april 2004 14:08
Jag hoppas verkligen att ni byter webbhotell, för detta har (enligt mig) strulat på tok för mycket för att det skall vara värt det =/
Förstör lite väl mycket att ligga nere var och varannan helg. Det är oftast då som man har tid att sitta där och surfa också.

Mvh Fredrik
#4 - 24 april 2004 14:20
Kolla på att skaffa egen lina samt server. Lönar sig om man har nån som sköter om skiten.
#5 - 24 april 2004 14:24
B-One är ju väldigt billigt annars... De senaste två åren har priser på webbhotell gått ner rejält....
#6 - 24 april 2004 15:54
Jag är fruktansvärt trött på dessa "krascher" som ständigt är återkommande inför helgerna eller under helgerna.
Det är bedrövlig service och det börjar bli dags för skadestånd.

Jag är mest på ciklid.se och de har större problem än vad zoopet.com har...

Bryt avtalen och ordna nytt webbhotell/ny server. För mig gör det detsamma att vänta några dagar med nedstängt för att det senare skall fungera felfritt i framtiden.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 24 april 2004 16:04
Bryt avtalen och ordna nytt webbhotell/ny server.

1/ Självklart kan man byta när som helst, men eftersom avtalet löper över en lång period så får man inte pengarna tillbaka om man bryter i förtid. Det handlar alltså om pengar.
2/ Det krävs en massa dataarbete för att byta webbhotell. Förra gången vi bytte webbhotell så la Christian ner en fruktansvärt massa tid på detta. Det gäller alltså att ha denna tid och den finns inte för tillfället.
#8 - 24 april 2004 16:26
Vad säger FS-data om alla dessa problem? har dom någon förklaring? Händer det alla f-datas kunder? och vad är problemen? Känns som lite dfålig tajming för dom nu när dom kör stora annons kampanjer etc.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 24 april 2004 16:36
Vad säger FS-data om alla dessa problem? har dom någon förklaring?

Dom säger inte mycket utan är överhuvudtaget usla på att kommunicera
#10 - 24 april 2004 16:54
Alla gör vi misstaget att inte kontroller vilka det köps tjäster av.
http://www.geonord.org/geonord/FS-DATA.html
#11 - 24 april 2004 16:55
1/ Självklart kan man byta när som helst, men eftersom avtalet löper över en lång period så får man inte pengarna tillbaka om man bryter i förtid. Det handlar alltså om pengar.

Som jag ser det har FS Data redan brutit avtalet genom att inte hålla den prestanda de utgett sig för att förmedla...
Jag kan aldrig tänka mig att FS data (?) har dessa problem medskrivet i avtalet. Med tanke på deras frekventa problem, vilket i sin tur skadar ciklid.se och zoopet.com så torde det vara dom som brutit avtalet. Jag skulle vara som en blodigel och kräva pengarna tillbaka för förlorad viktig nät-tid samt avbryta samarbetet med återbetalning av resterande tid som betalats in. Nu tänker en del "jaja snacka går ju", men faktum är att om man slår på stortrumman så brukar de flesta ge sig...
Dom kan ju knappast påstå att problemen varit sällan förekommande.

Jag kan dock förstå ert "trevande" i ärendet...men personligen är jag riktigt trött (=rejält förbannad) på detta problem.
#12 - 25 april 2004 11:19
Ursprungligen skickat av Tricella

...men personligen är jag riktigt trött (=rejält förbannad) på detta problem.

Du är nog inte ensam =/
Personligen börjar jag bli riktigt less.. suck..

Mvh Fredrik
#13 - 25 april 2004 12:28
Jag är webmaster på en community som hyr in sig på SBBS. Vi har haft ganska mycket problem där men det har vi blivit kompenserade för genom att vi har fått kraftigt sänkt pris. Från början skulle vi betala 12.000:- per år men nu ska vi bara betala 2.500:- för samma tjänst. Vi har bara legat nere ca 5-6 ggr sedan 1 mars när vi flyttade dit men de förstår i alla fall att det drabbar oss hårt.
#14 - 25 april 2004 12:32

Kjell !

Om man skulle erbjuda zoopet ett gratis-alternativ på nått universitet el högskola med riktiga maskiner (ej Windows) skulle ni i sådanafall ta det under övervägande ??

/Ove
#15 - 25 april 2004 12:49
Ett problem är att hela siten är byggd i ASP. Att konvertera till PHP skulle ta sin lilla stund.
#16 - 25 april 2004 12:52

Det går utmärkt att köra ASP-grejor under exempelvis Solaris !

/Ove
#17 - 25 april 2004 12:54
Ursprungligen skickat av Christian Alfredsson

Ett problem är att hela siten är byggd i ASP.

Det är väl därför det är det jobbigt att byta webbhotell - många databaskopplingar osv som ska göras om eller?!
#18 - 25 april 2004 13:17
Webbhotell med ASP.

http://www.internetstart.se/guider/webbhotell.asp
#19 - 25 april 2004 15:57
Tycker själv att MySQL databaser är jobbigast att flytta.
#20 - 25 april 2004 16:04
Tycker själv att MySQL databaser är jobbigast att flytta.

Från kommandoprompt:

mysqldump.exe -u användarnamn --password=lösenord -h från_host --opt databasnamn > databas.sql

type databas.sql | mysql.exe -u användarnamn --password=lösenord -h till_host databasnamn

Skapar en exakt kopia (tabeller, data, index osv) av den gamla databasen.

Alternativt går det att helt enkelt stänga av mysql-servern, kopiera filerna och lägga upp dom på det nya stället.

Inte så knepigt?
#21 - 25 april 2004 16:05
Okey... Håller med.. Har pysslat lite med MySQL och det är en del som kan gå fel... =|
#22 - 25 april 2004 17:08
Flyttar dem inte varje dag så det är nog det största problemet

Vet någon vilken leverantör som är bäst på att erbjuda snabb internetaccess hem med fast ip till företag? Jag har ju redan servern klar så kanske kan man flytta hem Zoopet och lägga sidan på en dedicerad server?
#23 - 25 april 2004 17:11
Det är inte många som är låter en ha servern hemma/företaget. Inte utan att ta bra betalt för det iaf. Tror det kostade drygt 3000 plus bandbredd av en isp här i stan och då ligger man under 1mb.
#24 - 25 april 2004 17:27

Det bästa tror jag vore om Ni kunde få låna några rack-units på en skola ! De har vanligtvis schyssta nät och dessutom oftast perverterad bandbredd till Internet.

/Ove
#25 - 25 april 2004 17:31
Jag vill ha servern hemma för att kunna installera övervakning och sköta den själv att ha den som dedicerad server hos en ISP funkar också. Problemet är att vi får betala en hel del för all den bandbredd vi utnyttjar.
#26 - 25 april 2004 18:15
Christian, ungefär hur många GB trafik per månad brukar vi zoopetsurfare orsaka?
#27 - 25 april 2004 19:05
Bra fråga. Jag får inte Loggfiler från FS-data fastän jag begärt det. Vad kan ca 250 Mb loggfil generera i trafik per dag? Vi betalar för mer än det som ingår i abbonemanget varje månad. 15 Gb uppskattningsvis. I framtiden vill vi dock förbruka mer. Tex videofilmer drar mycket mer.

Annons