Zoopet-nydesign

#1 - 12 augusti 2003 00:39
Ibland har man verkligen lite att göra, eller så är man bara extremt jobbig/intresserad av grafik.

Har suttit och skissat nu en liten stund på hur man skulle kunna rita om Zoopet.com. Detta är inget seriöst förslag, men jag tycker ändå det är så himla skoj att göra hemsidor/design att jag bara var tvungen att prova. Skissen är inte på långa vägar klar, men här är ett utkast över hur det ser ut nu.
Ge gärna kommentarer på hur det börjar se ut. Vilken känsla ni får av den :)

http://www.fiend.nu/spool/bilder/zoopet_skiss_a.png
(obs, detta är en PNG-fil. Hoppas ni kan se den)

Mvh Fredrik
#2 - 12 augusti 2003 00:53
Jag tycker den såg bra ut...liknar den som är nu, men kändes ändå mer "strukturerad".

Jag gillade inte Zoopet-kladdet i rubriken...då duger dagens bättre.
#3 - 12 augusti 2003 00:56
Ursprungligen skickat av Tricella

Jag tycker den såg bra ut...liknar den som är nu, men kändes ändå mer "strukturerad".

Jag gillade inte Zoopet-kladdet i rubriken...då duger dagens bättre.

Aha. Det låter ju bra :)
Zoopet-kladdet.. vad syftar du på då. Det orangea med bubblorna eller?

Mvh Fredrik
#4 - 12 augusti 2003 02:04
Stilen och bubblorna...*s*
#5 - 12 augusti 2003 05:28
Det var väääääldigt många pilar =)
#6 - 12 augusti 2003 06:37
Snyggt!
#7 - 12 augusti 2003 06:42
Fint, men en idé är ju att dela in menyn i avdelningar för att göra det lätare att hitta. till exempel:
*Fiskar - artbeskrivningar, sjukdomar, att köpa osv
*Växter - artbeskrivn, alger osv
*kemi - om vatten och tester och sånt
*interaktivt - bli medlem, gallup, forum

nåt i den stilen
#8 - 12 augusti 2003 06:42
Finare som det är, detta är för pråligt. Zoopet är bra redan
#9 - 12 augusti 2003 09:06
Bra initiativ! =)

Så här spontant så tycker att din design ger en betydligt bättre struktur på sidan, lättare att hitta det man söker, känns luftigare och mindre grötigt osv.
Däremot så är designen lite stelare och tråkigare på något sätt...

Positiva saker:
Att antalet inlägg i en tråd står i en egen kolumn längst ut på respektive rad.
Att det är grå och vit bakgrund bakom varannan länk på ALLA länkar och inte bara i den stora menyn.
Att rubriken på "Utställningar och möten" kommer under datumet och inte direkt efter, samt att texten i dessa rubriker är "plain" och inte "bold".
Att det är röda AS, VS, FS osv i annonsbörsen, tydligt och bra. De står dessutom i en egen kolumn vilket gör att texten inte kan gå rakt under dem och göra allt till en enda gröt...

Negativa saker:
Att det så ruskigt många pilar överallt, små och stora.
Lite tråkigt utseende på något sätt, de runda olikfärgade fiskarna som gjorde allt lite småmysigt är nu borta...
Stelare logotyp, fel färg, röd är en tydligare och mer "skrikig" färg än gul och eftersom sidan i övrigt är så blå och behövs det ett tydligt avtramt från detta någonstans, antingen genom många färgglada bilder på rätt ställe, eller en skrikigare färg någonstans på sidan. De små fiskarna som fanns tidigare fungerade bra för detta ändamål, några väl utvalda snygga fotografier hade fungerat lika bra.

Bubblorna vid logotypen var för övrigt trevliga, så gjorde även jag på min lilla sida. Är det slumpen eller kan du ha låtit dig inspireras? ;)

Mvh Fredrik Isaksson
#10 - 12 augusti 2003 09:55
Nu såhär efter lite kritik, så insåg jag att jag kanske borde ha väntat med att lägga upp en skiss, tills den var lite mer klar :)
Detta var helt klart inget som var färdigt, eller på något sätt "som det kommer bli", men jag blev lite trött igårkväll och orkade inte göra mer :)
Ska skissa vidare nu efter jag ätit lite.

Och till FI:
Nej, jag har inte inspirerats av din sida. Blev bara av slumpen. Tror inte jag varit in där? :) Vad har du för adress?

Mvh Fredrik
#11 - 12 augusti 2003 10:19
Klart mycket bättre... Zoopet ser skit ut som det är nu (men inehållet är förstklassigt)... Forumet är riktigt hemskt med all skit som står innan själva inläggen börjar. Fiskarna i toppen på nuvarande sidan ser bara fula ut. Den längst ner är dock klockren.

Loggan på din sida kanske skulle kunna vara lite anorlunda... Varför inte har bubblor istället för O:en och göra den lite större... Kanske byta ut några av pilarna till t.ex. fyrkandet (istället för själva den vita pilen. Samma blå knapp alltså).

#12 - 12 augusti 2003 10:28
Hej!
Inget ont mot dig Fredrik, men jag gillar den som är nu mycket bättre.
Mvh Maria
#13 - 12 augusti 2003 10:31
Hej Fredrik.. Jag gillar skarpt den nya sidan som du har gjort.. Jag tycker att det ser lättare ut att hitta på den sidan som du har gjort.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 12 augusti 2003 10:37
Tror säkert att en hel del kan förbättras vad gäller layout på "Första sidan" och alla synpunkter är välkomna.
En del i Fredriks förslag tycker jag blev bättre (t.ex. tydligare kalender), annat sämre (t.ex. otydligare skrift, känns lite plottrig).
Svårt dock att jämföra tydligheten eftersom mycket fattas i Fredriks förslag - som vilka som är inne på chatten (visserligen inte så många, men om vi plockar bort det hamnar det ännu mer i skymundan), senaste artbeskrivningen (samt senaste 10 växt- resp. fiskbeskrivningarna), senaste kommenatren (samt senaste 10 kommentarerna), senaste artiklarna, vi som står bakom.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#15 - 12 augusti 2003 10:50
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Svårt dock att jämföra tydligheten eftersom mycket fattas i Fredriks förslag

Som Kjell säger så är det mycket som fortfarande fattas. Detta är bara en skiss och är inget som är klart. Det är ungefär som att jämföra och se hur ett hus kommer se ut då man fått upp reglarna ;)
"Va, det fattas ju fönster och väggar? Det kommer ju dra kallt då det blir vinter och varför finns det inget tak på huset än?" =)

Sitter och pysslar lite nu då jag göra mig lite att äta.
Försöker ta åt mig kritiken och bättra på lite.

Problemet är att alla inte kommer tycka att den "nya" grafiken är tilltalande. En del gillar den gamla, en del den nya och så kommer det vara :)

Min ide är inte att göra om Zoopet och få Kjell/Christian att göra som jag gjort, utan bara visa hur "jag" skulle ha ritat det :)

Mvh Fredrik
#16 - 12 augusti 2003 10:52
"Nej, jag har inte inspirerats av din sida. Blev bara av slumpen. Tror inte jag varit in där? :) Vad har du för adress?"

Jag vet inte om du får ut något av att gå dit, vi snackar äkta amatör-sida här vet du... ;D
Men klicka på "huset" här ovanför mitt inlägg så hittar du sidan.

Hur som helst, som ett första utkast så tyckte jag att det var bra, många saker var mycket bättre. :)
Det var främst själva designen som jag tyckte blev lite tråkigare, lite för statiskt och allvarligt på något sätt. Inte lika inbjudande om man säger så.

Mvh Fredrik Isaksson
#17 - 12 augusti 2003 11:00
Jag sitter just nu och bygger en hemsida om leguaner, och där är planen att alltid visa senaste foruminläggen i en spalt till höger, oavsett vilken sida på hemsidan man är inne på.

Så den biten av fiends designförslag tycker jag ni ska norpa - att ha menyn till vänster (gärna även på forumsidorna) och ha hans snygga högerspalt på alla sidor.
#18 - 12 augusti 2003 11:09
Snyggt!

Några små anmärkningar bara.

1. Byt plats på menyn och "forumet"-spalten. Enklare att ha menyn där den alltid har varit.

2. Texten i rubriken borde vara större och försök att inte ha en bubbla precis bakom ett O. Det ser lite dumt ut.

3. Annars väldigt snyggt!
#19 - 12 augusti 2003 11:38
Hej igen.

Har gjort lite mer på skissen nu medan jag åt frukost :)
http://www.fiend.nu/spool/bilder/zoopet_skiss_b.png

Där ligger ett litet nyare förslag. Fortfarande är det många detaljer som inte stämmer och saker som saknas, men nu börjar det ta lite mer form iaf :)

Kom gärna med mer kritik!
Det är väldigt svårt att själv se allt. Och nu är det meningen att sidan ska bli så "tilltalande" som det bara går (för de flesta) :)

Mvh Fredrik
#20 - 12 augusti 2003 11:45
Ursprungligen skickat av Mariaa

Hej!

Inget ont mot dig Fredrik, men jag gillar den som är nu mycket bättre.

Mvh Maria

Nejdå, inget ont tagit åt mig! :)
Självklart så ska alla få säga precis vad de vill. Men jag blir nyfiken då du säger så. Vad är det som du finner "bättre" med den nuvarande sidan tex? :) *försöker förstå*.

Mvh Fredrik
#21 - 12 augusti 2003 11:48
Ursprungligen skickat av FI

Jag vet inte om du får ut något av att gå dit, vi snackar äkta amatör-sida här vet du... ;D

Men klicka på "huset" här ovanför mitt inlägg så hittar du sidan.

Det var främst själva designen som jag tyckte blev lite tråkigare, lite för statiskt och allvarligt på något sätt. Inte lika inbjudande om man säger så.

Hejdu! :)
Nu har jag kikat runt lite på sidan. Tror jag varit där nån gång, men det var inget som jag tänkte på (bubblorna alltså) då jag skissade på sidan faktiskt. Tänkte bubblor passade bra där i "vattnet" :)

Ang den "statiska" designen så har jag gjort så för att göra den mer lättläst och ge den ett mer "seiöst" intryck. Det har också sina nackdelar då man förlorar lite av det "lekfulla". Kom gärna med förslag om hur man ska göra det lite mer lekfullt? :)
Har dock lagt ut en ny skiss nu.
Du får kika på den (finns länkad i ett annat inlägg)

Mvh Fredrik
#22 - 12 augusti 2003 11:51
Ursprungligen skickat av Makka

1. Byt plats på menyn och "forumet"-spalten. Enklare att ha menyn där den alltid har varit.

2. Texten i rubriken borde vara större och försök att inte ha en bubbla precis bakom ett O. Det ser lite dumt ut.

Hej!
Ang nr1 så anser jag att menyerna skall vara till vänster. Du läser oftast från vänster -> höger (vilket gör att du ser menyn först) och det är oftast också så som alla sidor är uppbyggda. Bara Zoopet.com som jag vet inte har så.

Ang nr2.
Det är nåt som jag kommer att ändra. Bubblan bakom O:et lade jag bara där för att jag inte orkade peta undan den någon annanstans :) Detaljer som jag kommer att ändra sen. Men just nu satsar jag på lite "grövre" ändringar.

Tack för kritiken! =)

Mvh Fredrik
#23 - 12 augusti 2003 12:19
Ditt förslag B var snyggt tycker jag. Mest för jag tyckte om den blåa färgen i huvudet :)

Annars är jag svag för extremt avskalad design. .... vilket kanske märks på mina egna webbar ;-)

Det märks dock att du har talang för inom din genre, speciellt när man tittar på din egna web.
#24 - 12 augusti 2003 12:25
"Tänkte bubblor passade bra där i "vattnet" :)"

Jo det var precis så jag också tänkte. ;)

"Kom gärna med förslag om hur man ska göra det lite mer lekfullt? :)
Har dock lagt ut en ny skiss nu.
Du får kika på den (finns länkad i ett annat inlägg)"

Så där ja, nu börjar det likna nåt, den där designen gillade jag jättemycket! =)
Nu känns det genast som att man kommer till ett lite roligare ställe, de där fiskarna vid rubriken tar liksom bort mycket av det blodiga allvaret som annars kan infinna sig i många diskussioner. Mycket bra! =)
Indelningen "Tips & Råd", "Information" och "Zoopet" var också ett bra inslag, det gör det lättare att hitta den avdelning man letar. :)

Jag vet inte om det är möjligt men går det att peta in en bild på ett snyggt akvarium någonstans på sidan, t.ex alldeles under "Välkommen till Zoopet.com" eller under den beskrivande texten eller på samma ställe som artbeskrivningen över malen?
...bara så att man redan vid första anblicken förstår vad det är som är så fint med akvarier osv, lite skön reklam som får folk intresserade för hobbyn liksom. ;)

Mvh Fredrik Isaksson
#25 - 12 augusti 2003 12:26
Ursprungligen skickat av orm

Ditt förslag B var snyggt tycker jag. Mest för jag tyckte om den blåa färgen i huvudet :)

Annars är jag svag för extremt avskalad design. .... vilket kanske märks på mina egna webbar ;-)

Det märks dock att du har talang för inom din genre, speciellt när man tittar på din egna web.

B-förslaget är ju mer genomarbetat än det andra. Där har jag jobbat en timme till. Har kanske lagt ned 3.5-5 timmar på denna skiss. På den till fiend.nu har jag jobbat väldigt mycket mer. Men då är denna skiss till Zoopet.com bara nåt "plojprojekt" också :)

Ang avskalad design så är de väldigt funktionella och stilrena. Gillar din sida. Den är enkel, snabb, stilren och lagom avskalad. Inget märkvärdigt, men väldigt funktionellt! :) (och går fort att göra)
Däremot så kan det bli lite problem ifall man har en väldigt omfattande site som zoopet.com att försöka göra "enkel". Då krävs det lite färger, bilder och annat för att få den att se vettig ut. Sen har jag alltid gillat lite mer "färgglada" sidor. De får ett mer mysigt och inte lika kallt utseende :)

Gillade förresten ditt akvarie:
http://akvarie.vatt.net/images/576_front.jpg
Den bilden visar ett väldigt fint akvarium. Har du några fler bilder på det, så lägg gärna ut! :)

Mvh Fredrik
#26 - 12 augusti 2003 12:45
Ursprungligen skickat av FI

Jag vet inte om det är möjligt men går det att peta in en bild på ett snyggt akvarium någonstans på sidan, t.ex alldeles under "Välkommen till Zoopet.com" eller under den beskrivande texten eller på samma ställe som artbeskrivningen över malen?

...bara så att man redan vid första anblicken förstår vad det är som är så fint med akvarier osv, lite skön reklam som får folk intresserade för hobbyn liksom. ;)

Hehe. Bara så ni vet. Bara för att jag inte kommenterar 100% på alla inlägg så tar jag åt mig av allt ni skriver. Har gjort ett förslag enligt detta. Vi får se hur lyckat det blir. Har även stuvat om lite mer saker också :)

Men nu ska jag hoppa in i duschen och börja städa lite :)

Mvh Fredrik
#27 - 12 augusti 2003 13:13
Ibland så är man lite väl ambitiös :)

http://www.fiend.nu/spool/bilder/zoopet_skiss_c.png

Detta blir dock den sista skissen innan jag säger att "nu ids ja int putsa mer" :)

Mvh Fredrik - hoppar in i duschen
#28 - 12 augusti 2003 13:54
Senaste skissen är klockren! Mycket bra! =)

Mvh Fredrik Isaksson
#29 - 12 augusti 2003 14:24
Tycker din skiss nr C ser väldigt fin ut. Den är behaglig för ögat och lagom "rolig". Jag tycker om att ha menyn till vänster och gillar din uppdelning av innehållet.

Chatten däremot borde hamna högre upp, eftersom fisk 10-i topp ju är mer kuriosa (?).

#30 - 12 augusti 2003 14:29
Ursprungligen skickat av syrolis

Chatten däremot borde hamna högre upp, eftersom fisk 10-i topp ju är mer kuriosa (?).

Det är ju nåt man kan tänka på. Som sagt, det är inte klart och jag vet inte om det kommer bli det, men det var skoj att försöka rita nåt nytt iaf :)

Ska sitta och putsa lite mer sen ikväll på detaljerna och fina till en del saker som är lite snea och vinda. Har även tänkt peta in gallupen nånstans, men den kommer inte se ut som den gör nu.

Mvh Fredrik
#31 - 12 augusti 2003 14:39
Jag vet inte med er, men jag gillar att forumet är längst upp till vänster..det är för det mesta dit man vill ändå ju =)
men annars är det bättre att spalta upp inlägg/antal svar, FS/annons & sånt så det blir lättare att läsa..
gillar när det blir mer "stilrent" och inte för mycket plotter, man blir lite stressad av att titta på såna sidor...
gillade faktist den "nya" sidan =)
lite pluttig text bara...
#32 - 12 augusti 2003 14:46
Ursprungligen skickat av JR

Jag vet inte med er, men jag gillar att forumet är längst upp till vänster..det är för det mesta dit man vill ändå ju =)

Tror till stor del att det bara är en "vanesak"? =)
Men det är vad jag tror iaf *ler*.

Mvh Fredrik

Annons