Zoopet inte till för modemanvändare?

#1 - 4 januari 2004 15:05
Hej!
Vill säga att jag tycker att Zoopet är en bra och lärorik plats på internet men även att den är väääääldigt tungladdad... det verkar inte på något sätt ha tagits hänsyn till att det faktiskt finns de som fortfarande använder Modem, där ibland jag själv.

Det är synd för det blir tyvärr så att man tvekar för att gå ut på sidan pga man vet att det kommer ta en sådan tid bara för att ladda ner första sidan och ska man sedan vidare till forumet så tar det en liten evighet till.

Finns det inte nått sätt att göra sidan lite lättare på??

Kom nu inte med att jag ska ställa in min dator på att inte visa bilder eller annat inställningstjafs för det e jag inte det minsta intresserad av att höra, en av de anledningar jag har till att besöka zoopet är till stor del just bilderna.

Vill inte verka "gnällig" men för oss(mig) modemare, är det ett problem med dessa oerhört tunga sidor.

Mvh M.
#2 - 4 januari 2004 15:32
Finns inte ADSL på din ort då ?

Finns väl på de flesta ställen i Sverige nu.
#3 - 4 januari 2004 15:56
Håller helt med ovanstående, jag har isdn och upplever sidan som extremt seg... borde gå att göra något åt detta.
#4 - 4 januari 2004 15:57
Skaffa bredbandsbolaget som jag!!! [;)]
#5 - 4 januari 2004 16:07
Tycker nästan lite synd om er med modem.. Om det inte går att få BB på er ort bör ni klaga och klaga tills de sätter dit det. Om ni redan har det på er ort men inte anslutit er så rekomenderar jag er att göra det.
Jag personligen skulle aldrig klara av att gå tillbaka till modem efter att ha använt adsl i några år.
#6 - 4 januari 2004 16:57
Instämmer..
Antar att det går skitsegt över modem, då isdn går aningen tungt.
Det kommer att finnas modem (och ISDN) användare en lång tid framöver. Speciellt på landsbygden, där det inte finns ekonomiska incitament för att bygga ut ADSL. Även om det är tekniskt möjligt.

De många objekten som laddas vid första sidan lär ju svida för oss med långsammare anslutning. Att generera varje första sida dynamiskt borde lasta webservern när det blir många användare (antalet användare verkar ha ökat?!).

Klart att det är trevligt med en flashigare sida, men det får vägas mot vad som är viktigast. Vem är målgruppen av användare?

MVH/Palton
#7 - 4 januari 2004 16:57
Sidan är faktiskt av och till ganska seg på bredband också. Gissar att det har med många besökare och underdimensionerad server att göra.
#8 - 4 januari 2004 16:58
Men du, skippa förstasidan om den är det största problemet, och gå direkt in på aktiva ämnen när du ska besöka forumet: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/active.asp
#9 - 4 januari 2004 17:07
Varför inte avlasta webservern lite, generera lite mer statiska sidor och använda dynamisk generering av sidor där det verkligen behövs, som forum etc..

De statiska sidorna kan genereras/uppdateras av script batchvis istället för att exekveras varje gång, av varje användare. Det är klart att man förlorar lite funktionalitet, men vinner prestanda..

Bara en idé...

MVH/Palton
#10 - 4 januari 2004 18:58
"Trevligt" att höra att det inte bara är jag som upplever att zoopet är tungladdat.

Som svar till er som rekommenderar Adsl så kan jag berätta att jag mer än gärna velat ha det men då jag bor i en by som består av 12 hus och en(1) kyrka så går detta inte, det är knappast högprioriterat av telia.

Sedan så är det inte bara första sidan som är problemet det är faktiskt hela zoopet. Att gå in på forumet är minst en 1 timmes show bara för väntetiden mellan de olika inläggssidorna.

Hade gärna sett att det gått fortare då jag är inne på zoopet nästan dagligen....

Mvh M.

Hade varit trevligt om någon ansvarig för sidan kunde kommentera detta.
#11 - 4 januari 2004 19:02
jag har provat zoopet från modem när jag var hos en kompis utanför uppsala, så jag vet vad du menar..
la ner det innan jag kom fram till forumet..vi hade helt enkelt inte tid att vänta =(
#12 - 4 januari 2004 19:12
jag ska få bredband år 2006,härligt va!!!!!
#13 - 4 januari 2004 19:21
Ursprungligen skickat av uffe

jag ska få bredband år 2006,härligt va!!!!!

Den som väntar på nått gott väntar alltid för länge, eller hur var det nu?... [:D]
#14 - 4 januari 2004 19:23
Ursprungligen skickat av palton

Varför inte avlasta webservern lite, generera lite mer statiska sidor och använda dynamisk generering av sidor där det verkligen behövs, som forum etc..

De statiska sidorna kan genereras/uppdateras av script batchvis istället för att exekveras varje gång, av varje användare. Det är klart att man förlorar lite funktionalitet, men vinner prestanda..

Bara en idé...

MVH/Palton

Låter som en kanonidé. Ska titta på om jag kan fixa det.
#15 - 4 januari 2004 19:24
Zoopet är överhuvudtaget ganska segt just nu. Ska prata med vårt webbhotell så fort man kan nå dem. Kanske behöver vi köpa mer bandbredd.
#16 - 4 januari 2004 19:27
Hur mycket har ni just nu?
Vad har ni för server?
#17 - 4 januari 2004 19:32
Maya, har inte din kommun något el eller kabel-tv bolag som bygger ut Internet.
Själv sitter jag i styrelsen för kommunens bolag som bygger ut infrastrukturen för Internet, vi bygger för cirka 25 millioner statliga och egna pengar och målsättningen är att alla tätorter och de flesta i kommunen ska ha tillgång till Internet.
I små kommuner är inte Telia och de stora villig att satsa på någon utbyggnad, det är för lite pengar att tjäna.
Vårt bolag har som målsättning att nästan alla ska ha åtminstone 256 kb uppkoppling och med ny teknik framledes kan det räcka med 8-10 ledningsväg från telestation.
Även radiolänk används.
#18 - 4 januari 2004 19:35
Men alla kommuner värdesätter inte internet eller kabelTV utan ser hellre att deras sjuksköterskor elelr lärare har en skälig lön och att allt sånt funkar!
#19 - 4 januari 2004 19:55
Det finns statliga pengar till utbyggnade av internet att få.
http://www.pts.se/

Jag kan tillägga att jag har ett "spelmodem" och har 2.35 Mbit/s motagning.
Sändning 473.69 kbit/s just nu.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 4 januari 2004 20:19
Jag skall prata med Christian om detta imorgon och se vad vi kan göra för att komma tillrätta med problemet.
#21 - 4 januari 2004 20:19
Felet ligger inte hos Zoopets webbhotell eftersom jag får fram sidorna sekundsnabbt. Kan jag få det kan alla få det - förutsatt bra med kräm i linan.

Så då kan vi sluta oss till att Maya antingen har problem med sin internetleverantörs modempool och att det antingen är den som är överbelastad om även övriga hemsidor går slött.

Går vissa hemsidor utan grafik snabbt att få upp så bör du lära dig hur cachen fungerar i din webbläsare:
1) Hur du tömmer cachen.
2) Vilka olika lägen den har.
3) Hur du ställer in storleken på den.

Med cachen rätt inställd blir framsidan typ 70 kb att överföra, och har du hårdvarukomprimeringen påslagen på modemet motsvarar det uppskattningsvis mindre än 10 kb att föra över varje framsida. (Dessa beräkningar är inte riktigt sanna då fiskbilden t ex är dynamisk och blir olika för varje besök till framsidan.)

Man klarar sig bra med cachen i automatiskt läge och en rensning då och då samt defragmentering av hårddisken. Rasslar din dator väldigt mycket när du surfar bör du absolut göra en defragmentering, vilket faktiskt påverkar just surfning med cache väldigt mycket då cachen snabbt börjar innehålla fruktansvärt mycket filer - en rensning då och då förhindrar dock det.

Christian kan hjälpa klienternas cachar genom att sett en lämplig expiry time i response-headern, vilket dels avlastar zoopetservern enormt och även gör surfarna glada.

Att slå på hårdvarukomprimeringen i modem är verkligen något de flesta modemägare bör kolla in om dom orkar. Oftast är den påslagen by default, men är modempoolen uppfuckad så kan det vara så att internetleverantören inte har riktigt har läget under kontroll.
#22 - 4 januari 2004 20:49
Hej!

Vill nån förklara hur jag ska göra eller var jag kan få information om hur jag ställer in mitt modem.

Min dator är inte ett år gammal och jag använder xp.
Defrag har jag inte gjort med denna datorn än. men finns det nåt sätt så jag kan surfa snabbare så är jag tacksam.

Enda möjligheten för mig att få bredband är med tiscali parabolsurf. En investering på några tusen och sen måste man ändå betala teleräkninarna. bara mottagningen går via parabol. Sen är den desutom mängdbegränsad.

Jag bor ändå mitt i skåne, men mellan tätorterna så inget bredband här heller är vad de olika leveranörerna säger.

Ett annat problem är att ingen kan säga när dom får hit nåt, bara att det inte finns underlag. Telia borde ha ett datum tycker man.

Urban

#23 - 4 januari 2004 21:04

Vill nån förklara hur jag ska göra eller var jag kan få information om hur jag ställer in mitt modem.

På den gamla goda tiden när jag körde Creatura MMBBS med ett US Roboticsmodem så skickade man AT-kommandon till modemet via en terminal.

OT: På det sättet kunde man stressa upp det stackars 9600-modemet till riktigt trevliga hastigheter. På skoj överförde en kompis en flera megabyte står textfil med enbart tecknet "A" i och jag har för mig vi kom upp i 4 kb/sek (vilket var maximala matningshastigheten mellan Amigan och modemet).

#24 - 4 januari 2004 21:09
Modemsurftips:
Om man surfar i samma fönster hela tiden är det oanvändbart med modem, men om man istället högerklickar och väljer öppna i nytt fönster på alla länkar fungerar det riktigt bra. Då har man alltid några sidor att läsa under tiden som de andra laddas, så jag tycker inte det är något större problem över mitt 56k modem.

Värre tycker jag är att forum-prenumerations-mejlen inte har tråd-ämnet i rubriken på mejlet, det är tidsödande att öppna 15 st yahoo-mejl som alla säger att det kommit olika svar på samma tråd.
#25 - 5 januari 2004 16:01
Tack Kjell för att du uppmärksammar mitt och tydligen andras problem också.

Även ett tack för en väldigt bra och lärorik plats på internet!!
#26 - 5 januari 2004 18:22
Det kan ju oxå vara en kostnadsfråga det där med bredband. Om man som jag bor i ett villaområde på en liten ort så kostar det ordentligt. Om jag vill ha fiber (max 4 Mbit) draget till mitt hus kostar det 8500 i engångsavgift samt 2700 i månadsavgift. Det kan det inte vara värt. Tack och lov finns billigare alternativ via Radio-LAN på min ort och jag kommer i februari få 1 Mbit för 400 i månaden samt en engångsavgift på 2000.
Jag kan tänka mig att en del av er som bara ropar: SKAFFA ADSL DÅ! bor hemma hos era föräldrar, och inte behöver tänka på kostnaden. Jättebra att Christian och Kjell tar dessa synpunkter på allvar.
#27 - 5 januari 2004 18:46
Nu vet jag inte om Bredbandsbolaget bara finns i "storstäder". Det är mycket prisvärt. 295:-/månad --> 10Mbit/bostad. Bra drag =)

//Peter
#28 - 5 januari 2004 20:29
Med Opera kan man man med ett enkelt klick göra så den inte ladda bilder. Sen är det bara att klicka igen för att få den att ladda bilder igen. Man kan även klicka där det ska vara en bild och ta vissa bild. Man kan också göra så den laddar färger m.m.
Jag skulle kört Opera om jag hadde modem.
#29 - 5 januari 2004 22:46
Bor man på en liten ort och kommunen är ointresserad av internet så kan man starta en ekonomisk förening och själva dra alla kablar o sånt om man har ett par personer i samhället som är villiga att hjälpa till för en billig peng. Radiolan kan man ganska enkelt sätta upp också med en förening. Bara en tanke för de som har nån eller några kunniga inom området på orten.
#30 - 5 januari 2004 23:00
Opera är ett bra tips. Jag använder den i kombination med IExplorer.

Opera har jag förinställd på att alltid igga popups/javascript vilket är en fröjd om man ska in i bannertäta områden med äckliga plugins och skumma javascript som blåser upp sidor i fullformat och där det inte är viktigt med att layouten är exakt rätt.

Överlag är den snabbare, och ibland enda vettigt fungerande alternativet om man både har extremt slö dator och slö lina.
#31 - 6 januari 2004 01:17
Som webbdesigner/utvecklare har jag alltid undrat hur folk som stänger av javascript kan surfa över huvud taget. Visst, popups kan man ju vara utan, och där tycker jag Google toolbar gör ett utmärkt jobb. Men många hemsidor bygger ju helt eller delvis på javascript, för att saker och ting ska fungera över huvud taget.

Så - berätta!
#32 - 6 januari 2004 08:21
Att surfa utan java e enkelt, man struntar i sidor totalt..

Jag måste inte se allt, allt måste inte va perfekt, å kan inte en webbare fixa sin sida så hoppar jag vidare!
#33 - 6 januari 2004 08:42
Hmmm... använder själv modem, och visst kan Zoopet vara "småsegt" ibland, men absolut inte mer än så. Jag brukar sällan få vänta mer än enstaka sekunder för att komma vidare, och ofta inte ens det. Jag har alltså inga större problem med att surfa zoopet på modem!
#34 - 6 januari 2004 09:10

Som webbdesigner/utvecklare har jag alltid undrat hur folk som stänger av javascript kan surfa över huvud taget.

Men många hemsidor bygger ju helt eller delvis på javascript, för att saker och ting ska fungera över huvud taget.

Så - berätta!

Det är en kick att göra en design helt i tables/CSS som fungerar på alla browsers 8)

Om jag någon gång måste skriva ett Javascript har jag misslyckats.
#35 - 6 januari 2004 10:08
Det beror på vad man vill uppnå (eller snarare kunden). Själv jobbar jag tight med en designbyrå och de vill alltid ha en massa häftiga funktioner och det är en kick att göra dem i javascript istället för flash. [:)] HTML-biten lämnar jag helst över åt någon annan även om jag kan den vilket kanske syns på min otroligt vackra akvariesida. [:D]
#36 - 6 januari 2004 11:23

det är en kick att göra dem i javascript istället för flash. [:)]

Ja om man vill knyta sig till en viss IExplorer version ;)
#37 - 6 januari 2004 11:34
Det behöver man inte göra. Elle jo, man måste ha en realtivt ny webbläsare men det måste inte vara IE.
#38 - 6 januari 2004 11:46
*höjer glaset till en skål för webbutveckling*

*grottar ner sig i en hög med plyschiga Java-reflection-klasser*
#39 - 6 januari 2004 14:40
Men jag orkar inte bry mig om allt sånt där längre, nu ska jag byta bransch! Men vad har det här sidospåret med topic att göra? [:)]
#40 - 6 januari 2004 15:49
Skål förresten! [:)]
#41 - 6 januari 2004 16:21
Jag använder javascript främst vid postande av formulär, för att förenkla det så mycket för besökaren som möjligt. En liten förklaring bara.

Sen tycker jag absolut en sida ska funka och se bra ut i alla browsers, men nu skiter jag faktiskt i gamla netscape, eftersom den faktiskt har en massa buggar vad gäller stylesheets :-)
#42 - 6 januari 2004 16:23
Akta er med skålandet förresten, vi vill väl inte att den här tråden ska stängas också ;-)
#43 - 6 januari 2004 16:39
Ne det vill man inte!
Tobbe
#44 - 6 januari 2004 16:49
Hej!

Hur gör jag för att använda opera och vad är detta?

finns det nåt mer jag kan göra i väntan på mitt bredband?(det kommer nog innom 10 år)

Jag använder xp och min dator är köpt i våras.
Jag använder brandväggen i xp och även norton antivirus.
Men jag förstår inte så mycket av hur det fungerar i burken.

Urban

#45 - 18 januari 2004 21:29
Jag kan säga att bilderna på fiskarna uppe och nere är bilder som är onödigt stora kan göras om till jpeg eller gif så blir de ca 10 gånger mindre, som det är nu är det ca en halv meg bmp bilder som laddas varje gång, och med modem tar det tid. Det konstiga är att när man höger klickar på någon bild och tittar på egenskaper så står det jpeg men det verkar ändå vara bmp bilder?
/Micke
#46 - 18 januari 2004 21:40
Jag kanske hade fel det där med bilderna???
Men det går lite långsamt med modem:(
#47 - 18 januari 2004 21:51
Aktiva forum blir flera MB stort att ladda ned när man blir anonym användare efter ett par veckor och den tar alla trådar sedan man senast var anonym. Inte kul alls. Förstår inte hur en enkel tabell, med i och för sig många rader, kan bli så gigantisk att det tar flera minuter att få ner sidan? Det är ju nästan bara text.
#48 - 14 augusti 2004 11:05
Hej!

Jag vill bara väcka denna tråden igen för jag har upptäkt ett alternativ som fanns tillgängligt även för mig.

Jag har ingen möjlighet att få bredband utan parabol(för dyrt) vilket jag tycker är konstigt för jag bor ju mitt i skåne.

Men nu har jag teknat föregångaren till bredband som heter Telia duocom. Man får två linjer in som man kan använda till vad man vill. Surfningen går 2,5 gånger så snabbt in och vill man skicka nåt ut så går det 5 gånger så snabbt. Om man inte surfar kan man prata på båda linjerna.
Tips till någon där ute kanske.

Urban

Annons