Zoopet var ju från början tänkt att bli en betydligt större sajt med alla sorters husdjur. Det hela skulle finansieras av bannersförsäljning.
Hela detta projekt har dock skrinlagts pga att det inte funnits något större intresse för att köpa banners. Detta är väl ingen större sensation eftersom det idag är få sajter som ekonomiskt bygger på annonser (banners) som ger överskott.
Eftersom sidan inte ekonomiskt går ihop så har detta inneburit att jag och Christian idag inte längre lägger ner så mycket tid på Zoopet och att det t.ex. därför nu inte längre händer så mycket här.
Vi har idag tre möjliga vägar att gå
Alt. 1/ Lägga ner sidan - detta är dock INTE aktuellt
Alt. 2/ Det får fortsätta som det är - dvs med minimalt intresse från vår sida (t.ex. med 10 nya artbeskrivningar per år istället för med mer än 100 som det var tidigare; med 2 nya artiklar per år istället 20 nya artiklar etc.). De brister som finns får vi fortsätta att leva med.
Alt. 3/ Att jag och Christian börjar arbeta aktivt med att förbättra sidan genom att lägga in betydligt fler funktioner.
En förutsättning för att vi skall göra detta är dock att sidan börjar ge ett visst överskott så att vi i alla fall får tillbaka lite för all den tid som vi lägger ner. Det enda möjligheten som vi ser att få in pengar är att delar av Zoopet blir en betalsida.
Det är om Alt. 3 som jag efterlyser en diskussion.
Självklart kommer det mesta av vad som idag finns på Zoopet även fortsättningsvis att vara helt fritt som Forumet, allt som finns i högermenyn på första sidan, de flesta artbeskrivningar etc.
Vad som kommer att ingå på betalsidan blir först och främst de tilläggsfunktioner som tillkommer.
Det blir ungefär som på aftonbladet.se där nyheterna kan läsas av alla men som har en avdelning som heter "plus" där det kostar ca. 300 kr per år att ta del av.
Vad Zoopets betalsida kommer att kosta är självklart avhängigt av hur många nya "plusfunktioner" som tillkommer, men med all säkerhet blir det en bit under vad Aftonbladets "plus-sida" kostar.
Vad jag efterlyser i denna diskussion är en helt förutsättningslös diskussion om vad som "Zoopets plus-sida" skulle kunna innehålla och som ni t.ex. anser att det skulle vara värt att betala en knapp 50-öring om dan för att ta del av.
Så vilka förbättringar och nya funktioner efterlyses?