Zoopet - betalsida, eller?

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 10 juni 2004 08:51
Zoopet var ju från början tänkt att bli en betydligt större sajt med alla sorters husdjur. Det hela skulle finansieras av bannersförsäljning.

Hela detta projekt har dock skrinlagts pga att det inte funnits något större intresse för att köpa banners. Detta är väl ingen större sensation eftersom det idag är få sajter som ekonomiskt bygger på annonser (banners) som ger överskott.
Eftersom sidan inte ekonomiskt går ihop så har detta inneburit att jag och Christian idag inte längre lägger ner så mycket tid på Zoopet och att det t.ex. därför nu inte längre händer så mycket här.

Vi har idag tre möjliga vägar att gå
Alt. 1/ Lägga ner sidan - detta är dock INTE aktuellt
Alt. 2/ Det får fortsätta som det är - dvs med minimalt intresse från vår sida (t.ex. med 10 nya artbeskrivningar per år istället för med mer än 100 som det var tidigare; med 2 nya artiklar per år istället 20 nya artiklar etc.). De brister som finns får vi fortsätta att leva med.
Alt. 3/ Att jag och Christian börjar arbeta aktivt med att förbättra sidan genom att lägga in betydligt fler funktioner.
En förutsättning för att vi skall göra detta är dock att sidan börjar ge ett visst överskott så att vi i alla fall får tillbaka lite för all den tid som vi lägger ner. Det enda möjligheten som vi ser att få in pengar är att delar av Zoopet blir en betalsida.

Det är om Alt. 3 som jag efterlyser en diskussion.

Självklart kommer det mesta av vad som idag finns på Zoopet även fortsättningsvis att vara helt fritt som Forumet, allt som finns i högermenyn på första sidan, de flesta artbeskrivningar etc.
Vad som kommer att ingå på betalsidan blir först och främst de tilläggsfunktioner som tillkommer.
Det blir ungefär som på aftonbladet.se där nyheterna kan läsas av alla men som har en avdelning som heter "plus" där det kostar ca. 300 kr per år att ta del av.

Vad Zoopets betalsida kommer att kosta är självklart avhängigt av hur många nya "plusfunktioner" som tillkommer, men med all säkerhet blir det en bit under vad Aftonbladets "plus-sida" kostar.

Vad jag efterlyser i denna diskussion är en helt förutsättningslös diskussion om vad som "Zoopets plus-sida" skulle kunna innehålla och som ni t.ex. anser att det skulle vara värt att betala en knapp 50-öring om dan för att ta del av.
Så vilka förbättringar och nya funktioner efterlyses?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 juni 2004 08:54
Denna fråga har redan berörts i en helt annan tråd och jag lägger nedan in ett inlägg från signaturen FI i denna tråd.
Kjell Fohrman

Här är ett fåtal funktioner som jag personligen skulle kunna tänka mig att betala för.

* Möjligheten att posta bilder direkt i trådarna, det borde gå att genomföra om bara de betalande medlemmarna kan utnyttja funktionen, då ni har allas adressuppgifter så är det nog ingen som törs missbruka förtroendet och posta stulna eller opassande bilder.

* Ett personligt modifierbart bildgalleri med möjligheten att skapa egna mappar för bilderna osv. Det vore även skoj om andra medlemmar kunde lägga in kommentarer och betygssätta bilderna.

* Möjlighet att använda valfria avatarer.

* Medlemmarnas bilder i stil med det som finns på ciklid.se.

* Användarrecensioner av produkter.

* En lista i användarprofilen med länkar till de artiklar man har skrivit.

* Artiklarna bör gå att betygsätta och en topplista med artiklar med högst betyg kan visas på förstasidan i stil med topplistan över de populäraste fiskarterna.

* En särskilt intressant eller på annat sätt "viktig" artikel kan väljas ut varje månad av er som driver sidan. Månadens artikel. Placeras länken på en bra plats på framsidan så sporrar det en att skriva inspirerande och engagerande artiklar vilket gynnar sidan.

* Samma sak skulle kunna göras bland medlemmarnas bilder, topplista baserad på betygssättning av medlemmarna, månadens bild skulle kunna utses av er som driver sidan. Alternativt så skulle man även kunna dela ut ett litet pris, kanske en gratis framkallning av vinnarbilden eller nåt liknande. Andra medlemmar borde också förmånligt kunna köpa en framkallning av "Månadens bild", fotografens namn måste givetvis tydligt visas på fotot.

* Varje år så skulle man kunna dela ut en foto-kalender innehållande årets vinnare i "Månadens bild".

* Medlemsrabatter och årliga specialerbjudanden, gärna på böcker och mat.

Sedan kommer jag tyvärr inte på något mer just nu, men några generella förändringar jag personligen skulle uppskatta är en mer strukturerad och enkel indelning av kategorierna på forumet. Det är även onödigt att visa upp antalet inlägg man har skrivit direkt i trådarna, detta borde gömmas bort i profilerna istället så att man inte luras att tro att en som har skrivit 3000 inlägg kan mer än en som har skrivit 3. Jag tycker även att listan på första sidan bör förändras(alternativt plockas bort) så att man ser vilken kategori tråden hör till samt så att listan delas upp så att t.ex. endast de 2 senaste inläggen i varje kategori visas upp, på så sätt så kan alla oavsett specialintresse ha nytta av listan.

I överlag så tycker jag dock att artbeskrivningarna i sig gör det värt att betala en liten slant om detta skulle krävas för att Zoopet säkert ska finnas kvar, inte flera hundra kanske men en liten slant...

Mvh Fredrik Isaksson
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 juni 2004 08:57
Och nedan följer ett inlägg av signaturen Annika i samma tråd
Kjell Fohrman

Jag gillar FIs idé om ett Zoopet-delux! Jag kan tänka mig att betala 200-350 kr per år för att tex:

*kunna skriva ut artbeskrivningarna i ett snyggare format som
reggade zoobutiker kan.
*få en medlemstidning.
*kunna lägga upp lite bilder i ett eget fotoalbum på Zoopet.
*få erbjudanden om rabatter på akvarietillbehör, foder, böcker etc.
Erbjudanden kanske kan finnas i form av en online shop för medl.
*få tillgång till ett medlems-artikel-arkiv där medl. kan lägga in
sina egna artiklar.

Har många idéer //Annika

#4 - 10 juni 2004 09:06
Jag gillar det som framkommit här. Många punkter av det som jag tycker känns relevant till en "plus-variant" finns redan i de inlägg som Kjell skrivit...

Däremot så ser jag verkligen att Zoopet.com och ciklid.se kunde samarbeta i en "plus-variant"...

Forumet och "baskunskaper/info" kan finnas tillgängligt för alla.
#5 - 10 juni 2004 09:07
Alt 3 är ett mycket bra förslag, FI tar upp en del av de önskvärda funktioner som vore fint att ha med, kanske skulle det vara ännu mer saker som ska ingå under "betaldelen".
Antal inlägg skulle jag däremot inte vilja att det försvinner, jag baserar inte kunskap med antal inlägg men det sätts i ett sammanhang ofta om personen är en sån som bara "springer förbi" och har slängt in 2-3 inlägg om nått denne har hört... detta på samma sätt som en betalande medlem skulle ses som mer seriös inom hobbyn i en disskussion.. därmed inte sagt att en som skrivit 2 inlägg inte kan något eller att en betalande medlem skulle vara seriös men det tillhör en del av allmänkänslan av en person när man inte prata "ansikte mot ansikte" för mig iallafall.

2-300kr per år är inga skuggor för min del att kasta in, jag har redan gjort ett halvtamt försök att bidra med en slant men dessa tas inte emot då det ställer krav från andra sidan(fast jag var nöjd som det var;) de som anser sig inte har råd har ju ändå möjligheten att vara med så..
#6 - 10 juni 2004 09:14
Jag tycker att det här är en lysande idé... alla funktioner som radats upp ovan är helt klart värda att betala för.
Jag vet inte om det skulle kosta för mycket att administrera följande, men tänka på det kanske, nämligen att även ta betalt för andra tjänster.
Forumet t ex.... låt den som registrerar sig använda forumet gratis i en period... sedan får man betala en liten summa, 100 kr/år, för att använda det. Då skulle man helt klart slippa en del mysko personer....
Jag skulle lätt betala 3-500 kronor för att få tillgång till Zoopet delux med de funktioner som FI och Annika föreslagit.
#7 - 10 juni 2004 09:16
Jag är allergisk betalsiter, men jag förstår att det kan bli nödvändigt.

Som jag ser det har Zoopet <u>en</u> gigantisk fördel gentemot alla andra akvariesiter på nätet: fiskbeskrivningarna. Det finns andra siter som har beskrivningar, men inte alls lika heltäckande eller bra som Zoopet.
Tillgång till fiskbeskrivningarna är nog det enda jag skulle betala för.
#8 - 10 juni 2004 09:21
Jag tycker det låter som en bra idé att ta ut en viss avgift för att få tillgång till allt på zoopet.com. Själv skulle jag kunna tänka mig en avgift för zoopet på en 200-300 kronor per år. Men då förväntar jag mig lite mer. Fler nya artbeskrivnigar, fler nya artiklar och fler nya bilder. Jag tror att det skulle locka fler användare om man kunde erbjuda den servicen mot en medlemsavgift. Idén med att använda sig av såkallade "banners" är också en bra tanke när det gäller att få in lite mer pengar till sajten.
#9 - 10 juni 2004 09:28
Betalsida?Visst borde man få betalt för att besöka Zoopet :-)
Har ni övervägt "icke akvaristisk" reklam (tex via Tradedoubler)?Banner längst ner på sidan och/eller när man loggar in samt en uppmaning till alla att klicka på reklambannern vid varje besök.Borde väl kunna ge motsvarande pengar?
mvh/harbard
#10 - 10 juni 2004 09:35
Jag betalar gärna för att få tillgång till medlemmarnas artiklar och fotoalbum. Vi vet att det finns mycket duktiga fotografer och artikelskrivare bland Zoopetarna och då skall det utnyttjas. F1 har kommit med de flesta funktioner som behövs, men jag funderar vidare.

Guy
#11 - 10 juni 2004 09:38
Hej! Jag måste anmäla avvikande uppfattning. Det som fick mig att kasta mig in i mitt slumrande intresse var i mycket den fantastiska tillgängligheten på zoopet, men även på ciklid.se. Att kunna få support på minuten av engagerade, välvilliga personer är en fördel som ej kan överskattas. Varför skulle inte detta funka på en betalsajt? Jo, för att oavsett om man har kvar flera funktioner som gratistjänster, så är den bestående känslan att man missar allt intressant om man inte betalar. Dessutom är många (inte jag) rädda för att betala över nätet. Jag förstår att det finns behov av att dra in pengar, men ärligt talat, hur många personer blir det som lägger 300 kr per år för de funktioner som beskrivits ovan? Skillnaden i omsättning borde bli marginell. Däremot så tror jag man kan sälja annonser i högre utsträckning, förutsatt att sidan är lika välbesökt som nu. T.ex. borde akvarietillverkarna vara intresserad av enkla vägar till sina sajter. "Juwel Rio 200", vad är det? Nåja, detta är min känsla, jag önskar er lycka till med sajten för den är verkligen bra. Oavsett vad ni väljer så förstår jag dilemmat. Med vänlig hälsning;
David
#12 - 10 juni 2004 09:41
Tycker det är bra ideer och kan tänka mig att betala för tjänsten.
Har också en annan fundering. Det finns ett otal bra artiklar svenska och utländska på webben och många hittar man inte. Tänk om man kunde koppla dessa till ämnet. dvs om man hittar en bra artikel om t.ex odling av neontetra så kan denna läggas till artbeskrivningen.
Artiklar om fiskars näringsupptag finns hos foder etc. etc
Hade ett stort weblänkbibliotek varit något.
#13 - 10 juni 2004 09:43
Mikrobetalningar är senaste ravet.

SMS:a ett nummer så utökas t ex ens bildgalleri med 10 bilder till.
SMS:a ett nummer så får du lägga in en annons.
SMS:a ett annat (dyrt) nummer så hamnar din annons först.
SMS:a ett nummer så får du en guldstjärna i ett år.
SMS:a ett nummer så får man vara med i veckobildtävlingen med lotteri.
SMS:a ett nummer så får du valfri artbild som bakgrundsbild på din telefon.
SMS:a ett nummer så får du valfri medlemsbild som bakgrundsbild på din telefon.

Saker alla kan vara utan, men som ger lite extra edge/funktionalitet åt dom som vill.

Fungerar löjligt bra för blocket.se.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 10 juni 2004 09:47
jag har redan gjort ett halvtamt försök att bidra med en slant men dessa tas inte emot då det ställer krav från andra sidan(fast jag var nöjd som det var;)

Detta med att man kan ställa krav om man har betalt för något är faktiskt den främsta anledningen till att jag alltid varit emot att ha en del av Zoopet som betalsida (Christian har varit mer positiv till betalsida).
Idag är ju allt gratis och då kan man betydligt lättare strunta i de klagomål som kommer in, men om man betalt någon/några hundralappar så kan man också ställa krav (inom rimlighetens gräns).

Mina kommentarer till de förslag som inkommit och om möjligheten att genomföra dessa.

1/ Möjligheten att posta bilder direkt i trådarna
SVAR JA.

2/ Ett personligt modifierbart bildgalleri med möjligheten att skapa egna mappar för bilderna osv. Det vore även skoj om andra medlemmar kunde lägga in kommentarer och betygssätta bilderna.
SVAR JA.

3/ Möjlighet att använda valfria avatarer.
SVAR JA

4/ Medlemmarnas bilder i stil med det som finns på ciklid.se.
SVAR JA

5/ Användarrecensioner av produkter.
SVAR JA - ÄVEN RECENSIONER AV AFFÄRER

6/ En lista i användarprofilen med länkar till de artiklar man har skrivit.
SVAR - SANN0LIKT JA

7/ Artiklarna bör gå att betygsätta och en topplista med artiklar med högst betyg kan visas på förstasidan i stil med topplistan över de populäraste fiskarterna.
SVAR JA

8/ En särskilt intressant eller på annat sätt "viktig" artikel kan väljas ut varje månad av er som driver sidan. Månadens artikel. Placeras länken på en bra plats på framsidan så sporrar det en att skriva inspirerande och engagerande artiklar vilket gynnar sidan.
SVAR JA - MEN EN FÖRUTSÄTTNING ÄR FÖSTÅS ATT DET KOMMER IN FLERA ARTIKLAR PER MÅNAD.

9 A/ Samma sak skulle kunna göras bland medlemmarnas bilder, topplista baserad på betygssättning av medlemmarna, månadens bild skulle kunna utses av er som driver sidan. Alternativt så skulle man även kunna dela ut ett litet pris
SVAR JA

9 B/ Andra medlemmar borde också förmånligt kunna köpa en framkallning av "Månadens bild", fotografens namn måste givetvis tydligt visas på fotot.
SVAR NEJ - ATT BÖRJA SÄLJA FOTON KRÄVER EN MASSA ARBETE SOM INNEBÄR MER ARBETE ÄN DET GER PENGAR

10/ Varje år så skulle man kunna dela ut en foto-kalender innehållande årets vinnare i "Månadens bild".
SVAR - EVENTUELLT. FÖR DETTA KRÄVS ATT DET ÄR MINST 1000 BETALNDE MEDLEMNMAR ANNARS BLIR DET FÖR DYRT.

11/ Medlemsrabatter och årliga specialerbjudanden, gärna på böcker och mat.
samt
få erbjudanden om rabatter på akvarietillbehör, foder, böcker etc.
Erbjudanden kanske kan finnas i form av en online shop för medl
SVAR - EVENTUELLT. ENBART I MINDRE SKALA TYP NCS BONUSERBJUDANDE OCH/ELLER PÅ LÄTTFÖRPACKADE PRODUKTER TYP BÖCKER.

12/ kunna skriva ut artbeskrivningarna i ett snyggare format som
reggade zoobutiker kan.
SVAR JA

13/ få en medlemstidning.
SVAR NEJ OM DU MED DITT FÖRSLAG MENAR EN PAPPERSTIDNING - DET SKULLE BLI ALLDELES FÖR DYRT OCH KRÄVA FÖR MYCKET ARBETE

14/ få tillgång till ett medlems-artikel-arkiv där medl. kan lägga in sina egna artiklar.
SVAR JA

Andra synpunkter:

"Däremot så ser jag verkligen att Zoopet.com och ciklid.se kunde samarbeta i en "plus-variant"..."
Svar: Självklart kan vi samarbeta i vissa frågor, men jag tycker också att de bägge sidorna inte skall bli för lika utan behålla sin särprägel.

"Forumet t ex.... låt den som registrerar sig använda forumet gratis i en period... sedan får man betala en liten summa, 100 kr/år, för att använda det. Då skulle man helt klart slippa en del mysko personer...."
Nej forumet skall nog förbli öppet för alla även om det självklart innebär en del avigsidor som du skriver.

"Det är även onödigt att visa upp antalet inlägg man har skrivit direkt i trådarna, detta borde gömmas bort i profilerna istället så att man inte luras att tro att en som har skrivit 3000 inlägg kan mer än en som har skrivit 3."
Svar: Jag tycker nog inte att det stör så mycket - personligen så har jag även en viss nytta av att antalet inlägg syns direkt eftersom jag behandlar nykomlingar lite annorlunda än "gamlingar" när de skriver ett inlägg i fel kategori.

"Jag tycker även att listan på första sidan bör förändras(alternativt plockas bort) så att man ser vilken kategori tråden hör till samt så att listan delas upp så att t.ex. endast de 2 senaste inläggen i varje kategori visas upp, på så sätt så kan alla oavsett specialintresse ha nytta av listan."
Kan alltid diskuteras om ens denna lista skall finnas med och hur inlägg den skall innehålla. Oavsett vilket så skrivs det redan nu så många inlägg i Zoopets forum att den ändå mer blir av akademiskt intresse som en reklamskylt för att forumet finns.
#15 - 10 juni 2004 09:49
Visst är det okey att betala om man får något för det och bara att slippa påhoppande reklam och jobbiga banners är ju nästan nog.

Dock ställer jag mig tvärt emot alla former av SMS betalning!! Många ställen har enbart det och raderar då direkt bort alla oss som har företagsmobiler. Tror inte mitt jobb är villiga att betala för sånt.
#16 - 10 juni 2004 09:53
Har också en annan fundering. Det finns ett otal bra artiklar svenska och utländska på webben och många hittar man inte. Tänk om man kunde koppla dessa till ämnet. dvs om man hittar en bra artikel om t.ex odling av neontetra så kan denna läggas till artbeskrivningen.

AquaForum.dk har löst detta så att medlemmarna får lägga till sina fiskar i en egen artlista. Dessa är kopplade till artregistret så man har en funktion där man kan söka vilka medlemmar som håller just den arten. Där kan man även lägga till till externa länkar som handlar om den fisken.
Guy
#17 - 10 juni 2004 10:13

Dock ställer jag mig tvärt emot alla former av SMS betalning!! Många ställen har enbart det och raderar då direkt bort alla oss som har företagsmobiler. Tror inte mitt jobb är villiga att betala för sånt.

Det behöver inte vara SMS. Bara att ringa ett nummer. En bonus om man kan få jobbet att betala, i annat fall kanske ett Zoopet-betalkort 8)
#18 - 10 juni 2004 10:14
Men när det gäller det här med medlemmarnas artiklar ställer jag mej verkligen frågande. Skriver jag en artikel vill jag ju i första hand få den spridd.
Skall en artikel hamna på en betalsajt skall rimligen betalsajten köpa artikeln av författaren.
Det finns ju andra sätt att publicera sina artiklar men jag skulle välja zoopet om artikeln på så sätt blir mer spridd.

MVH Erik T

#19 - 10 juni 2004 10:18
Jag är gärna med och betalar men jag skulle i så fall vilja se lite olika betalnivåer; ju mer man betalar desto mer få man tillgång till. Jag känner inte att jag har nåt behov av att kunna visa avatarer och bilder på mig mitt i inläggen..
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 10 juni 2004 10:21
Det kom in ytterligare synpunkter under tiden som jag skrev mitt förra långa svar - kul att ni engagerar er.
Här några ytterligare svar från mig.

15/ Tillgång till fiskbeskrivningarna är nog det enda jag skulle betala för.
Som jag ser det skulle basfiskbeskrivningarna (ca. 500) vara tillgängliga för alla och sedan skulle alla nya artbeskrivningar enbart vara tillgängliga för "plus-medlemmarna". Antalet artbeskrivningar skulle utökas kraftigt från dagens 500 + 369 och sedan ytterligare en per dygn.

16/ SMS:a ett nummer så utökas t ex ens bildgalleri med 10 bilder till.
SVAR. FLERA BRA FÖRSLAG SOM T.EX. DE TVÅ SISTA. SEDAN FINNS DET JU IDAG FLERA VETTIGA BETALFORMER SÅ ATT BINDA UPP SIG TILL SMS BEHÖVS SÄKERT INTE.

17/ AquaForum.dk har löst detta så att medlemmarna får lägga till sina fiskar i en egen artlista. Dessa är kopplade till artregistret så man har en funktion där man kan söka vilka medlemmar som håller just den arten. Där kan man även lägga till till externa länkar som handlar om den fisken.
SVAR. LÅTER SOM EN BRA IDÉ.

Sedan mina kommentarer till andra synpunkter som inkommit.

"Har ni övervägt "icke akvaristisk" reklam (tex via Tradedoubler)?Banner längst ner på sidan och/eller när man loggar in samt en uppmaning till alla att klicka på reklambannern vid varje besök.Borde väl kunna ge motsvarande pengar?"
Svar: Jodå, vi har inget emot reklam för andra verksamheter men tyvärr är akvaristiksidor inte direkt något som lockar till sig de med gott om pengar. Har också kollat vad t.ex. Tradedoubler skulle ge och de pengar som skulle komma in var försummbara.

"Varför skulle inte detta funka på en betalsajt? Jo, för att oavsett om man har kvar flera funktioner som gratistjänster, så är den bestående känslan att man missar allt intressant om man inte betalar."
Svar: Det är möjligt men de kommer ju inte att gå miste om så mycket jämfört med idag då inget nytt händer på sidan.

"Dessutom är många (inte jag) rädda för att betala över nätet. Jag förstår att det finns behov av att dra in pengar, men ärligt talat, hur många personer blir det som lägger 300 kr per år för de funktioner som beskrivits ovan? Skillnaden i omsättning borde bli marginell."
Det är möjligt att så är fallet - men i så fall faller ju hela idén och Zoopet kommer att ligga kvar på dagens nivå.

"Däremot så tror jag man kan sälja annonser i högre utsträckning, förutsatt att sidan är lika välbesökt som nu. T.ex. borde akvarietillverkarna vara intresserad av enkla vägar till sina sajter. "Juwel Rio 200", vad är det?"
Tyvärr är så inte fallet - vi har faktiskt lagt ner rätt mycket pengar på att marknadsföra oss, men intresset har varit mycket lågt. Tror läget hade varit helt annorlunda om sidan hade handlat om hundar och katter än om akvariefisk efetrsom den branschen är oerhört mycket större - nu är det dock så att mitt intesse är akvariefisk och därför handlar sidan om dessa.

"Men när det gäller det här med medlemmarnas artiklar ställer jag mej verkligen frågande. Skriver jag en artikel vill jag ju i första hand få den spridd.
Skall en artikel hamna på en betalsajt skall rimligen betalsajten köpa artikeln av författaren.
Det finns ju andra sätt att publicera sina artiklar men jag skulle välja zoopet om artikeln på så sätt blir mer spridd."
Svar: Det blir ju upp till den som skickar in att avgöra om de vill bidra eller inte - självklart är det frivilligt.
En viss ersättning kommer det också att bli genom att medlemmarna får rösta på de inskickade bidragen och vinster utdelas. Hur många och hur stora beror på hur många medlemmar som ansluter sig.
#21 - 10 juni 2004 10:30
Trevlig tråd. Här kommer några nya förslag från mig... :)

* Inköpta exklusiva artiklar från världskända akvarister.

* Lotteri. Varje år så lottas t.ex. en Back To Nature-bakgrund, Eheim-ytterfilter, enkel digitalkamera eller liknande ut till de betalande medlemmarna, lotterivinsten kan alternativt bytas ut mot en värecheck hos någon stor grossist som kan skicka saker över hela landet.

* Årlig medlemstidning. Varje år så skickas en tidning ut till de betalande medlemmarna, årets bästa inskickade artiklar och bilder sätts ihop till en snygg tidning på minst 50 sidor, gärna mer.

* Artiklar från studiebesök på offentliga akvarier med massor av bilder, gärna filmer också.

* Mer avancerad profil med möjlighet att lägga in ett fåtal bilder.

* Fler bilder i artbeskrivningarna, bilder på ungfiskar, fullvuxna fiskar, hona, hane, lekdräkt osv.

* Filmer på fiskarna i artbeskrivningarna, filmade och inskickade av medlemmarna eller vid behov filmade hos grossist/butik.

Mvh Fredrik Isaksson
#22 - 10 juni 2004 10:38
Förutsättningen för att det ska kunna bli utdelning av prylar bland de betalande medlemmarna är att det blir många som är med och betalar eller att det blir jäkligt dyrt.
Med utdelning av prylar måste det ju följa ett högre pris för att vara medlem.
En nackdel med sms:andet är att folk med mycket pengar skaffar sig fördelar framför dem som inte har det så gott ställt.
Jag vet inte om jag kommer fortsätta vara medlem om betalning är ett krav. Hur skulle betalningen ske?
Litar inte riktigt på något internetbaserat betalningssystem, risken är ganska stor att hackers går in och korpar åt sig av medlemsbetalningarna i så fall.
Jag kom visst bara med kritik, men det kanske kan bidra vid den fortsatta dialogen.
MVH Andreas
#23 - 10 juni 2004 10:42
internet betalningar är väldigt säkert idag och man kan gå via internet banker etc. som gör det änu säkrare för dom som inte vill använda kreditkort.

Går även att köra med tex. "aktiveringskoder" så man betalar på banken och får en kåd hemskickad etc. Finns tusentals olika variantert på bra och säker betalning.

Viktigast med en halv betalsajt är ju att #1 Gratis delen inte påverkas negativt (för det kommer fortfarande vara den flest folk använder) och försvinner folk där blir det mindre folk på sajten = färre folk som kommer tycka den är värd att betala för. #2 att man verkligen får något vettigt för det man betalar.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 10 juni 2004 10:42
18/ Inköpta exklusiva artiklar från världskända akvarister.
SVAR NJA. VET INTE RIKTIGT VAD DU MENAR. MEN NÅGON SLAGS WEBBSHOP KOMMER VI INMTE ATT BLI.

19/ Lotteri. Varje år så lottas t.ex. en Back To Nature-bakgrund, Eheim-ytterfilter, enkel digitalkamera eller liknande ut till de betalande medlemmarna, lotterivinsten kan alternativt bytas ut mot en värecheck hos någon stor grossist som kan skicka saker över hela landet.
SVAR JA. BEROR DOCK PÅ ANTALET MEDLEMMAR OM DET ÄR MÖJLIGT ATT GENOMFÖRA DESSUTOM VINSTER I ARTIKEL-TÄVLING OCH FOTOTÄVLING.

20/ Årlig medlemstidning. Varje år så skickas en tidning ut till de betalande medlemmarna, årets bästa inskickade artiklar och bilder sätts ihop till en snygg tidning på minst 50 sidor, gärna mer.
SVAR - KNAPPAST. OM DETTA SKALL VARA PRAKTIKST GENOMFÖRBART KRÄVS DET VÄLDIGT MÅNGA MEDLEMMAR. EN ALMANACKA LÅTER LITE MER REALISTISKT.

21/ Artiklar från studiebesök på offentliga akvarier med massor av bilder, gärna filmer också.
SVAR JA

22/ Mer avancerad profil med möjlighet att lägga in ett fåtal bilder.
SVAR JA

23/ Fler bilder i artbeskrivningarna, bilder på ungfiskar, fullvuxna fiskar, hona, hane, lekdräkt osv.
SVAR JA - HÄNGER DOCK PÅ OM VI FÅR IN FOTON

24/ Filmer på fiskarna i artbeskrivningarna, filmade och inskickade av medlemmarna eller vid behov filmade hos grossist/butik.
SVAR JA - DOCK MED SAMMA RESERVATION SOM OVAN

Annan synpunkt:

"Jag är gärna med och betalar men jag skulle i så fall vilja se lite olika betalnivåer; ju mer man betalar desto mer få man tillgång till. Jag känner inte att jag har nåt behov av att kunna visa avatarer och bilder på mig mitt i inläggen.."
Svar: Visst går det att lägga in flera olika nivåer, men risken är då stor att det leder till en massa administrativt arbete som "äter upp" inkomsten.
50 öre om dan är ju ändå inte en så stor summa att inte den som verkligen är intresserad inte har råd att ansluta sig.

"Hur skulle betalningen ske?
Litar inte riktigt på något internetbaserat betalningssystem, risken är ganska stor att hackers går in och korpar åt sig av medlemsbetalningarna i så fall."
Svar: Kommer säkert OCKSÅ att betal in via t.ex. postgiro på vanligt sätt - nackdelen med detta blir dock att man ansluts med några dagars fördröjning.
#25 - 10 juni 2004 10:44
Jag tycker det här med "Zoopet plus" låter jätte bra där man får betal för att få tillgång till extrafunktioner.
Men jag skulle du inte vilja betala för att få tillgång till artbeskrivningen eller forumet.
#26 - 10 juni 2004 10:52
Var emot det här med microbetalningar innan, men tycker faktiskt att det fungerar.

Så defdac's idé är definitivt något jag tycker är bra. Och som Kjell sa, så behöver det inte vara SMS.
Så länge det är små struntsummor man betalar för att få struntgrejer. Titta bara på ringsignaler och mobilspel marknaden! Det visar att folk är mogna/villiga för att betala en liten peng för något som man egentligen inte behöver.

Håller sedan med andra här som är emot betalsite. Jag är nog en av dem fastän jag inte vet om det! Det tar emot att betala för att "kunna surfa" till ett speciellt ställe (plustjänst på aftonbladet)! Hela internet har liksom växt för att det varit fritt fram att surfa var man vill. Tror nästan att betalsiter bara fungerar för XXX marknaden, där folk drivs av "naturliga" begär!! =)
Kanske ska ha strippande fiskar!! =))

Det var a piece of my mind.
Tackar ändå för en bra site och forum!
/Kid
#27 - 10 juni 2004 10:55
Måste tillägga att när jag skrev att jag tyckte att 3-500 var ett rimligt pris, så menade jag om även forumet ingick. Endast specialfunktioner, ja, då är väl 2-300 rimligt. Om jag tänker efter så använder jag bara forum och fiskbeskrivningar i dagsläget... många av de funktioner som har föreslagits, som artiklar och foton har man ju möjlighet att lägga på zoonen och länka.... och det är gratis.... Ja, jag kommer förmodligen, som den elitzoopetare jag är, att betala.... frågan är bara hur många som kommer att göra det...
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 10 juni 2004 10:59
Tror nästan att betalsiter bara fungerar för XXX marknaden, där folk drivs av "naturliga" begär!! =)

En kort kommentar bara - idag blir det fler och fler betalsajter (även inom andra områden än det nakna) och anledningen till detta är självklart att internet behöver utvecklas och för det krävs det pengar. Alla trodde att det där med banners skulle ge dessa pengar, men så har det inte blivit eftersom marknaden inte fanns. Och handen på hjärtat hur kul är det med banners överallt (vi har dom bara överst) och för att inte tala om dessa pop-up fönster.

Förövrigt kan nämnas att den särklassigt största anonnssajten för privatpersoner blocket.se faktiskt är en betalsajt.
#29 - 10 juni 2004 11:16
Ursprungligen skickat av AndreasBK

Litar inte riktigt på något internetbaserat betalningssystem, risken är ganska stor att hackers går in och korpar åt sig av medlemsbetalningarna i så fall.

ja, och om man tittar i kors kan ögonen fastna så.

betala för plus-tjänster är en bra ide. med detta inte sagt att jag själv skulle betala för det :)
#30 - 10 juni 2004 11:16
Jag betalar gärna för en sida som Zoopet. Många av förslagen som inkommit är bra. Speciellt det som beskrivs om
* AquaForum.dk,
* rabatt på böcker, foder, tillbehör etc.
* kunna skriva ut artbeskrivningar i ett snyggare format som reggade zoobutiker kan.

Thomas Tofft
#31 - 10 juni 2004 11:19
Hur många medlemmar har Zoopet idag?
Många är ju unga och kanske inte har råd men kan det inte vara realistiskt att tro att åtminstone 15% är villig att betala för en massa utökade funktioner om det inte är alltför dyrt?
Hur många betalande medlemmar skulle det bli i så fall?

Mvh Fredrik
#32 - 10 juni 2004 11:19
Jag skulle också kunna tänka mig att betala en slant. Många av idéerna som skrivits ovan är riktigt intressanta.

Måste dock säga att jag tycker det låter som ett riktigt hästjobb för Kjell och Christian och att jag är tveksam till om tillräckligt många kommer att bli medlemmar för att finansiera det hela.
#33 - 10 juni 2004 11:28
Ja det får ju inte bli för mycket jobb för några få personer! Man kanske skulle utse en styrelse som kunde arbeta ideellt med att få fram lite bra synpunkter om vad som behöver göras. Något i stil med vad som finns inom NCS. Ett riktigt "järngäng" som skulle stå i fokus för utvecklandet av idéer för zoopets framtid!
#34 - 10 juni 2004 11:31
FI: nästan 6500 st medlemmar registrerade.
#35 - 10 juni 2004 11:46
Daniel Odell: Det är nästan 6500 registrerade ja...men hur många i realiteten är registrerade och aktiva besökare på Zoopet? Det är mer intressant siffra att få reda på...

Hur många har inte registrerat sig för att sedan inte använda den mer? Ett av Zoopets större problem är faktiskt denna anonymitet på registrerade medlemmar...

Det finns en hel del "registrerade namn" som inte använts på länge skulle jag tro...
#36 - 10 juni 2004 11:47
[^]Helt spontant, tänkte jag när jag läser denna tråd:
1. Det är vad jag kan förstå ganska många ungdomar som bor hemma och fortfarande inte arbetar, jag tror knappast att de ha råd att betala. I och för sig en prioriteringsfråga. Men som ensamstående mamma till tre barn varav 2 tonåringar, hade jag INTE betalat ex. 300:- för en "betalsijt", nix.
2. Får man vara bara lite ironisk så skulle jag också kunna säga att om det inte vore för att Zoopet.com var fritt hade jag heller inte drabbats av denna ciklid/akvarienoja som jag insjuknade i, tidigt i våras. Hade det varit en betalsijt hade jag aldrig ramlat in på saken ens utan bara lagt ned projektet, 42 litersakvarium som fiskarna bara dog i och vart genomgrönt för det mesta[:-142]
Vore det inte en idé att ex börja ta betalt för sälja/köpa annonserna? Samma säljare/köpare lägger ju in annonserna flera gånger och själv tycker jag inte att det skulle vara ett dugg konstigt att betala en summa för att få sälja eller köpa något som jag vill ha.
Så är det ju även med Blocket.se, betaltjänst JA- men bara om du skall lägga in annons! Sen håller jag med en del andra att nog skulle det gå att fixa lite fler annonsplatser på sidan.

Om jaq är intresserad av att betala då? spontant - nej! men vid eftertanke - antagligen för jag kände mig tvungen, för detta är en sådan toppensida att hämta kunskap i, när man står där med problemen.[:-13]
#37 - 10 juni 2004 11:51
senaste veckan så har ca 390 personer skrivit ett eller fler inlägg i forumet (var lite fler en vad jag trodde faktist) och det är bara i forumet hur myckewt folk som kollar på artbeskrivningar etc. är ju svårt för oss dödliga att se.

Sen är ju frågan hur många som är tillräkligt aktiva för att tycka att det blir värt att betala för det.

vi är ju tex. bara 29 personer med över 1000 inlägg, fast det kanske säger mer om oss än om dom andra =)
#38 - 10 juni 2004 11:54
Har inte läst alla svar på den här tråden, men skulle definitivt tänka mig att betala, särskilt om det är så att man då kan lägga ut bilder osv!
Är inne på zoopet varje dag, och skulle därmed inte klara mig utan det, vilket jag tycker att alla medlemmar på zoopet skulle betala för att ni skulle kunna förbättra sidan!

Mvh Malawi´n
#39 - 10 juni 2004 11:59
Om man räknar lite hypotetiskt så tror jag att Zoopet i realiteten ca 3000 besökare med varierande besöksfrekvens...kanske t o m lägre än så.

Av dessa 3000 så tror jag att ca 800 skulle kunna betala beroende på "plus"-delens innehåll. 100-150kr ser jag som ett ok belopp för medlemmar där man kan ta del av plus "standard"...och att man sedan prisbelägger utskrift av artbeskrivningar utöver detta (nedladdningar) plus Gold (för butiker m m till ett annat årsbelopp typ 250kr).
#40 - 10 juni 2004 13:04
Hoppas att det kommer att göras på ett sånt sätt så att vi som inte kan SMS:a osv också kan gå med i "plus". Betalning med VISA för dem som vill?

Och Kjell, jag tror FI menade att man skulle köpa in artiklar från kända författare (koning,au osv) som endast plus medlemar skulle kunna läsa, inte att det skulle vara som en webshop
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 10 juni 2004 13:29
25/ Vore det inte en idé att ex börja ta betalt för sälja/köpa annonserna? Samma säljare/köpare lägger ju in annonserna flera gånger och själv tycker jag inte att det skulle vara ett dugg konstigt att betala en summa för att få sälja eller köpa något som jag vill ha.
SVAR: KANSKE SKULLE ANNONSAVDELNINGEN KUNNA INGÅ I PLUS-PAKETET, VILKET SKULLE INNEBÄRA ATT ANTALET ANNONSER MINSKAR MEN ATT KVALITÉN PÅ DOM HÖJS.

26/ Och Kjell, jag tror FI menade att man skulle köpa in artiklar från kända författare (koning,au osv) som endast plus medlemar skulle kunna läsa, inte att det skulle vara som en webshop.
SVAR: I SÅ FALL MISSFÖRSTOD JAG DET. SVARET BLIR I SÅ FALL KANSKE - DET BEROR JU PÅ HUR MÅNGA SOM BLIR MEDLEMMAR.
EN ANNAN FUNKTION SKULLE KUNNA VARA ATT "PLUS-MEDLEMMARNA" DÅ OCH DÅ SKULLE FÅ MÖJLIGHET ATT STÄLLA FRÅGOR DIREKT TILL INTERNATIONELLA KÄNDISAR - T.EX. AD KONINGS - CIKLIDER, SVEIN FOSSA - SALTVATTEN, CLAUS CHRISTENSEN - VÄXTER ETC.
FRÅGORNA OCH SVAREN SKULLE SEDAN KUNNA SAMMANSTÄLLAS SÅ ATT ALLA PLUS-MEDLEMMAR SKULLE KUNNA LÄSA DOM.

Andra synpunkter:

"Så är det ju även med Blocket.se, betaltjänst JA- men bara om du skall lägga in annons!"
Svar: Det finns ju i stort sett inget annat än annonsdelen på blocket - så de tar ju betalt för 99% av sin sida. Även om Zoopet blir en betalsida så kommer ändå mer än 90% av vad som finns där idag att vara gratis.

"Sen håller jag med en del andra att nog skulle det gå att fixa lite fler annonsplatser på sidan."
Svar: Som jag skrivit tidigare så har vi försökt denna väg utan framgång. Så om ni vet med er om att det är så så be eventuellt intresserade att maila mig - annars lämnar vi ämnet.

"Det är vad jag kan förstå ganska många ungdomar som bor hemma och fortfarande inte arbetar, jag tror knappast att de ha råd att betala. I och för sig en prioriteringsfråga. Men som ensamstående mamma till tre barn varav 2 tonåringar, hade jag INTE betalat ex. 300:- för en "betalsijt", nix."
Svar: Ett problem i sig men basfunktionerna (menyn på högersidan, 500 artbeskrivningar och forumet) kommer ju hela tiden att vara gratis så den som har råd kommer ju inte att drabbas allt för hårt.
Det handlar ju om att utveckla Zoopet så att de som är beredda att betala lite grann för att få ytterligare funktioner.
#42 - 10 juni 2004 13:52
Förövrigt kan nämnas att den särklassigt största anonnssajten för privatpersoner blocket.se faktiskt är en betalsajt.

Det är just det jag menar med microbetalningar! =)
Blocket fungerar bra för att det är:
1. Gratis för sökarna/surfarna.
2. Tar litet betalt för varje annons. Struntsumma som inte märks. Man drar sig inte för att slänga in en annons för att det är för dyrt.

Så om zoopet kunde komma upp med några sådana "nästan gratis" tjänster vore det bra.

I övrigt håller jag med och uppskattar att det inte vimlar med banners och pop-ups här på zoopet. =)
Håller även med att internet behöver pengar! Problemet är detsamma som för 3G: Hur ska man tjäna pengar? Vilka tjänster är folk intresserade av och är villiga att betala?

En kort kommentar till de som tycker/tror att den unga skaran zoopetare inte kan betala för sig:
Vet ni hur mycket sms-mobilspel-ringsignaler marknaden omsätter?! Och vilka är det som är kunderna? Jo, dagens ungdom/barn! Nyckeln till framgången är som defdac har sagt: microbetalningar.
Tror nästan att det är så att dagens ungdom är mer villiga/mogna att betala för sådana tjänster än den äldre generationen. Jag t.ex. skulle ha svårt för attt betala 20-30kr bara för att ladda ner en häftig ringsignal/mobilspel!

mvh =)
/Kid
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 10 juni 2004 14:06
Det är just det jag menar med microbetalningar! =)

Blocket fungerar bra för att det är:

1. Gratis för sökarna/surfarna.

2. Tar litet betalt för varje annons. Struntsumma som inte märks. Man drar sig inte för att slänga in en annons för att det är för dyrt.

1. Självklart kommer det också på zoopet att vara gratis att kolla på och svara på annonser.
2. 20-80 kr är väl inte direkt en struntsumma för EN annons.
#44 - 10 juni 2004 14:11
Jag har också lite svårt för betal-sajter. Jag läser numera Expressen iställer för Aftonbladet.
Viss av den information jag är intresserad av som hamnat på Aftonbladets "Plus" sidor, läser jag helt enkelt på andra ställen.

Jag inser också att en företeelse som Zoopet måste ha inkomster för att gå runt. Det är ju en väldigt väl fungerande sajt, och den ingår numera i mitt mer frekventa surfande.

Jag själv har sedan jag uptäckt Zoopet blivit betydligt mer intresserad av växter i akvariet. Och andra som skrivit inlägg före mig i denna tråd har fått värdefull hjälp att stävja alger mm i sina akvarium.

Så Zoopet fyller definitivt en funktion.

Skulle jag betala för att få tillgång till viss information? Njae, jag vet inte riktigt! Avatarer och bilder direkt i forumet i all ära, men just de bitarna är jag inte beredd att betala för.

Utökade artbeskrivningar är intressant men inte kritiskt. Jag letade efter Odessabarb här på Zoopet. Den finns inte med bland artbeskrivningarna för tillfället. Men det finns ju fortfarande en uppsjö av information kring denna fisk på Internet.

Artiklar från duktiga akvarister skulle vara intressant att läsa. Men man kan ju fortfarande hitta mycket intressanta artiklar runt om på Internet.<b>Det stora fördelen med Zoopet är att allt samlas under ett tak.</b>

Recensioner av prylar och butiker är intressant.

Teknisk djuplodande information är intressant. T.ex Defdac's berättelser om ett lysrörs olika egenskaper. Eller kurs i akvariekemi.

Någon typ av rabatt hos ett antal geografiskt spridda akvariebutiker hade lättare fått mig att acceptera en medlemskostnad. Betalande Zoopetmedlemmar handlar fraktfritt hos butik XXXX....

<font size="1">Edit:</font id="size1">
Borde inte företag som nämns ofta på forumet kunna betala lite "Goodwill" pengar. De får ju rejält med gratisreklam här. Jag tänker på företag som PWSS, Globefish, (Hjortgatans)

Visst känner dom väl till att dom vinner kunder genom Zoopet?!

Men jag förstår samtidigt att dessa företag inte ensamma kan stå för kalaset.

Kom precis på en funktion som hade varit kul:
Jag tittade på Zoopets förstasida, och där var en bild på en Rundbandad Barb.
Om jag nu skulle vilja köpa en sådan fisk, så skulle jag vilja veta vilka butiker som hade den hemma.
Tänk om ett någorlunda stort antal butiker kunde ansluta sig till Zoopet och hela tiden visa sitt "lagersaldo".
#45 - 10 juni 2004 14:19
Jag hoppas verkligen inte zoopet blir en betal-sajt =/
#46 - 10 juni 2004 14:31

Är det någon som undersökt hur väl aftonbladet.se's PLUS-tjänster har slagit ut ?? Jag misstänker att det fortfarande kostat mer är det gett !

Jag skulle aldrig betala för en nyhetstjänst, däremot för zoopet skulle jag utan tvekan kunna tänka mig att betala en liten slant.

Misstänker dock att man behöver "dra in" mer än 300SEK/medlem och år för att skall bli några pengar av det ! Det blir nog svårt av de yngre besökarna.

Nej jag måste nog säga att Alt 2 är det bästa, för mig är den bästa delen av zoopet forumen.

En annan idé för att spara pengar måste väl vara att byta web-hotell på både zoopet och ciklid. Det nuvarande verkar ju ganska kass.
#47 - 10 juni 2004 14:33
För det första, så givetvis är nog de flesta, som är ganska aktiva här, beredda på att betala en summa för att få Zoopet att leva kvar, inkl. mig själv. Det är ju en otrolig sida/sajt med hur mycket fakta som helst.
Frågan är väl kanske bara att bestämma sig hur mycket och vad man betalar för.
Kjell - Man kanske to.m kan få till att vissa lättare kan bli uteslutna för upprepade störande inlägg som bara ställer till förtret för de som är hyggliga och svarar seriöst hur mycket och länge som helst.
Kid: Jag kan inte låta bli att kommentera ditt inlägg angående ungdomar.
Jag är helt klar över hur mycket en del av dem lägger på SMS och spelsajter, men det är en del det, långt ifrån alla ungdomar har råd till det. Trots det kvarstår ju fakta att det är vi äldre som betalar till dem[:-34]
#48 - 10 juni 2004 14:37
Det finns annonser och det finns annonser.
Jag har idag lagt in en annons om mikromask mer för att göra den tillgänglig för andra intresserade eftersom jag själv tidigare inte kunde få tag på den via zoopet.
Jag räknar inte med att göra någon förtjänst på detta för om räknar man med den tid det egna arbetet tar så är det förmodligen ren förlust.
Men jag ser det som en sorts kompiserbjudande till andra likasinnade.
Den annonsen är nog ett exempel på en annons som inte skulle läggas in på zoopet om detta blev avgiftsbelagt.

#49 - 10 juni 2004 14:42
Många väldigt bra ideer,jag lägger gärna några hundringar om året.
MVH Jörgen.
#50 - 10 juni 2004 14:56
Min första kontakt med zoopet var när jag desperat behövde information om mina fiskar, vid sjukdomar och problem. Utan dessa fantastiska artbeskrivningar hade mitt intresse för zoopet aldrig uppstått. Jag anser dessa artbeskrivningar vara av en sådan kvalite att de är klart värda att betala för, men motsätter mig det ändå av två anledningar:

1.) Genom ökad kunskap bidrar zoopet till förbättrad djurhållning. Att begränsa denna kunskap resulterar i att de fattiga förblir okunniga och skötseln av akvariedjur försämras. Utöver de ca 6000 medlemmarna är jag övertygad om att minst lika många tittar in tillfälligt för att ta till sig mer kunskaper. Alla nya artbeskrivningar och annan kunskap som tillkommer på sidan bör utan begränsning visas för alla. Kunskaper leder till en förbättrad värld och bör ovillkorligt delges allmänheten.

2.) Genom att dölja stora delar av artbeskrivningar, ex genom det system med basinformation och plusinformation som föreslagits, kommer färre att söka sig till sidan. Antalet medlemmar kommer att minskas och följdaktligen även antalet betalande medlemmar. Att betala för informatin som du inte vet vad den innehåller kommer också att kännas tveksamt för många. Dessa artbeskrivningar är zoopets ansikte utåt och troligtvis den största orsaken till zoopets många medlemmar.

Även forumsdelen anser jag bör kvarstå som gratisfunktion. Den är till stor del att anses som en tilläggsfunktion till artbeskrivningar och informativa artiklar. Det är också den som lockar folk att dröja kvar på sidan, annars försvinner besökare efter att ha läst de artiklar de sökt. Forumet är en stor källa till kunskap och bör av samma anledningar som artbeskrivningarna finnas tillgänglig för ickebetalande medlemmar.

Jag är nog inte den enda som faktiskt inte kan avvara ens en hundralapp om året till dylika funktioner eller lyxartiklar. Är man enbart snål anser jag att man får skylla sig själv om man missar något, men vi som lever på socialbidrag, har barn eller av andra orsaker inte har mer pengar än vad som krävs åt mat och hyra, skall vi frysas ute från kunskapskällor och gemenskap?

Att däremot låta folk betala för mindre viktiga funktioner, sådana som i första hand fyller våra behov att ha "det lilla extra", är ett utomordentligt förslag. Däribland kan nämnas avatarer, personliga sidor med bildgallerier o dyl, egna artiklar, annonser och alla andra små finesser som medlemmar kan glädjas åt.

Mitt förslag är att ni tar en titt på www.repti.net som har ett mycket bra system med ickebetalande och betalande medlemmar.

Finns det ingen möjlighet att utnytja medlemmarnas kunskaper i kodning och faktainhämtning? Ett system där medlemmar skriver artbeskrivningar och artiklar, som sedan godkänns av er och publiceras. Även många medlemmar är kunniga i kodspråk och hemsideredigering, och kan bidra med ny design, kodning och publicering av godkända artiklar osv. Även underhåll av forum skulle kunna deligeras till utvalda medlemmar. Många med mig är nog villiga att ställa upp med arbetskraft för att hålla zoopet kvar, även om förmågan att betala är begränsad.

Slutligen vill jag tillägga att jag anser detta vara en av de bästa platserna på internet, ett underbart ställe att uppehålla sig på. Jag beundrar verkligen er som arbetar med sidan och vill berömma er för ett fantastiskt jobb. Om min ekonomi hade tillåtit hade jag utan tvekan bidragit med pengar, oavsett extrafunktioner eller inte.
#51 - 10 juni 2004 15:02
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

16/ SMS:a ett nummer så utökas t ex ens bildgalleri med 10 bilder till.

SVAR. FLERA BRA FÖRSLAG SOM T.EX. DE TVÅ SISTA. SEDAN FINNS DET JU IDAG FLERA VETTIGA BETALFORMER SÅ ATT BINDA UPP SIG TILL SMS BEHÖVS SÄKERT INTE.

Sedan tar juh telefon bolaget ut CA 50% av kostnaerna för sms betalning, vet inte till vilken summa dock. men iallafall på ~10kronors belopp. dvs mindre förtjänst än mååånga andra betal sätt
#52 - 10 juni 2004 16:35
Ursprungligen skickat av Tricella

Hur många har inte registrerat sig för att sedan inte använda den mer? Ett av Zoopets större problem är faktiskt denna anonymitet på registrerade medlemmar...

Det finns en hel del "registrerade namn" som inte använts på länge skulle jag tro...

Ett förslag vore...att dessa inaktiva medlemar raderas från listan efter en viss tid av inaktivitet...Förslag: efter en tid av 1år kanske??!! Eller kortare tid det avgör Ni som företräder Zoopet.

DS:fimpa dessa inaktiva medlemar så att vi får ett mera realistisk antal aktiva medlemar.
#53 - 10 juni 2004 16:58
En tanke bara, utan att ha läst igenom hela diskussionen.
Jag har länge pratat om detta, fast gjort en hänvisning till Lunarstorms PRO-funktion (där man betalar för att få extratjänster).

Har även givit väldigt mycket förslag kring detta och skickat många ideér till forumet genom den långa period som jag funnits här.

Tidigare så möttes mina förslag med väldigt blandade reaktioner. Vissa kastade galla över ideén att betala för något, vissa gillade det.

Jag har även efterlyst tidigare ideér om att fördela upp arbetet på flera personer, alternativt att man kan hitta många olika betalningssätt.

Läs detta:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14486

Skall läsa vidare nu och se om det står nåt intressant i denna diskussion.

Mvh Fredrik
#54 - 10 juni 2004 17:06
Efter att ha läst igenom min tråd och även denna tråd så förstår jag inte varför inget som jag tog upp hänvisades till i nåt av det som bl.a Kjell skrev.
I tråden som jag startade (Yes, I want mucho credits now [:-30] (ironi)) så står det redan en del kring dessa förslag som många har gett förslag om här.

Glömdes min tråd/de förslag som gavs där helt bort och förkastades den helt?

Jag bara undrar.

Mvh Fredrik
#55 - 10 juni 2004 17:07
Jag är alltid emot att betala:)
Men eftersom jag tycker denna sajt är bra så är det inte alls en dum ide.

Men jag tycker att forumet MÅSTE vara gratis för alla. Annars är det en stor risk att allt dör. Samma gäller nog för annonsbörsen, I alla fall för att köpa. Men annonseringen kanske kan ligga på betalning.

Anser som gosatta att det inte skall ske med mess, Hatar det. struligt och jobbigt. Känns löjligt nog dyrare också.

En summa för allt är bättre än massa små belopp som man måste prioritera samt att funktionen blir värdelös ibland om för få använder den.
#56 - 10 juni 2004 18:34
Några tankar

1. Enbart en kalender skulle jag gladeligen själv betala en engångssumma för även om jag inte fick tillgång till alla andra eventuella medlemsförmåner på zoopet. Dock vet jag inte vad den skulle kosta att göra och administrera hantering kring detta så det kanske inte blir lönsamt i alla fall.

2. Forumet måste som många sagt redan vara helt gratis annars kommer det att dö ut. Däremot tror jag att det går att ta betalt för t.e.x. avatarer och annat liknande som syns på sidan av ens namn. Personligen skulle jag inte betala för det men jag är rätt säker på att det är många andra som skulle göra det.

3. Artbeskrivningarna är tillsammans med forumet zoopets klart största tillgångar. Jag tror dock att man skall fundera i banorna att man kan få tillgång till de utförligare artbeskrivningarna under en kortare period för en lägre summa pengar. D.v.s. man behöver inte vara årsmedlem utan man kanske betalar 25kr för att få tillgång till artbeskrivningarna under en dag eller en vecka. Det finns nog många som inte skulle betala 300kr för ett årsmedlemskap men som gärna skulle betala 25kr den gång de behöver komma åt den utförligare artbeskrivningen.

4. Artiklar tror jag också att många skulle vara intresserade av. Här tror jag också man skall fundera i banorna kring att man om man inte vill vara fullvärdig årsmedlem ändå kan få tillgång till en viss artikel under en kortare period för en lägre summa.

5. Låt medlemmarna hjälpa till att fylla zoopet med information. Detta är egentligen kanske inget man skall ta betalt för däremot så borde det kunna innebära en drastisk minskning i arbetsbelastningen för er som arbetar med forumet idag. Det finns nog många medlemmar som skulle kunna bidra med både artiklar, artbeskrivningar och foton så att ni snarare bara behöver godkänna dem innan de publiceras istället för att ni skall behöva göra allt jobbet själva.

6. Jag tror att en viktig faktor för att ni skall få många att betala är att det skall finnas flera möjligheter, man bör kunna köpa ett "guld" medlemskap för ett år och få tillgång till allt under ett år. Men jag tror att många inte kommer att känna sig ha råd men årsmedlemskapet men däremot gärna skulle betala för att få tillgång till en viss funktion under en kortare tid för en lägre summa.

7. En annan sak som jag säkert tror att folk skulle betala för är en mindre avgift för att delta i olika tävlingar.

8. Om det visar sig att ni inte bestämmer er börja ta betalt för delar av zoopet så tycker jag i alla fall ni skall fundera på att låta folk frivilligt stödja zoopet ekonomiskt. Som tack kanske man kan få någon indikation på att man stödjer zoopet under sitt namn i forumet. Är det en frivillig gåva så tycker jag inte att ni behöver känna att vi kräver nått tillbaka, utan var och en som stödjer zoopet gör det helt av fri vilja.
#57 - 10 juni 2004 18:43
Nu måste jag också blanda mig i diskussionen.

Jag har läst igenom alla inlägg, själv skulle jag kunna tänka mig att betala en mindre summa för en sådan kanon site som Zoopetplus skulle bli.
Även om jag inte är den flitigaste besökaren tycker jag att det skulle vara helt okej.
Men, detta är enbart för att jag tycker Zoopet är så super suveränt.

Jag är annars helt allergisk mot betalsiter, dyker jag på en betalsite i mitt sökande på nätet så blir jag inte långvarig där.
Så jag tror tyvärr att det kan drabba antalet nya medlemmar negativt.

//E [:-38]
#58 - 10 juni 2004 18:55
Undrar om det finns något intresse för en av mina gamla idéer.

Jag har dragit den för Kjell och Christian förut, men jag tänkte kolla om det låter intressant i zoopetarnas öron.

Jag har funderat på en avdelning där alla användare kan "lägga upp" sina egna akvarium, med bilder och fulla beskrivningar.

Jag tar ett exempel på hur det skulle kunna fungera:

Jag lägger upp mitt akvarium, skriver in måtten (150*60*60), väljer vattentyp (sötvatten), anger grustyp (biltemasand) och döper det till "Übertanken".
Jag laddar upp en helbild av akvariet, som kommer användas när mitt akvarium visas i listor och vid sökningar osv, plus några närbilder och bilder tagna ur andra vinklar.
Här kan jag också fylla i typ och styrka på belysning och pump, filter, m.m.

Sedan väljer jag att "installera" lite fisk.
Jag väljer till 8 praktbotior, skriver eventuellt in namn, storlek i cm, ålder (födelseår eller månad) på varje fisk. Lägger till en plecostomus och lite guramis av olika sorter, plus ett par guldfiskar.

Nu kan jag se att det optimala pH-värdet för fiskarna är 6-7.5.
Optimal temperatur är 25-26 grader, men det blir lite för varmt för guldfiskarna. Alternativ temperatur är 23 grader, men då blir det lite för kallt för praktbotiorna.

Jag väljer att "installera" lite växter och laddar eventuellt upp mitt planteringsschema. Jag blir varnad om att belysningen kanske är lite i det klenaste laget för mina mer ljuskrävande växter. Eventuellt får jag några sponsrade länkar till butiker som säljer belysning.

Jag går och gör lite vattentester och skriver sedan in mina mätvärden för t.ex pH, kH, NO2, NO3, FE, PO4... När jag matat in värdena några gånger kommer jag kunna se grafer och historik på mina mätvärden.
Andra värden kommer räknas ut, t.ex CO2-nivån baserat på pH och kH.

Jag blir varnad för att nitrathalten är lite för hög för fiskarna, och att CO2-halten är lite för låg för växterna. Får några förslag och länkar till artiklar som hjälper mig att komma tillrätta med vattenvärdena.

Jag lägger upp några schemalagda aktiviteter, t.ex byter jag 30% vatten en gång i veckan, och blir meddelad via SMS/E-post när det börjar bli dags. När jag har bytt vatten bockar jag av att jag har gjort det, och kommer i framtiden kunna se historik över hur bra jag har skött mina byten. Kanske intressant att jämföra grafer mellan tiden mellan vattenbyten och mätvärden från akvarievattnet?
Jag lägger upp scheman för lite mer, t.ex byta lysrör en gång/år, rengöra filtret en gång/månad.

Jag går till Budget-sidan och antecknar att jag köpt fiskmat för 103:-och reflektorer till detta akvarium för 300:-. Efter ett tag kan jag se hur mycket varje akvarium har kostat mig totalt och hur mycket det kostar per månad/år.

Några fördelar med ett sådant här system:

* Nybörjare skulle kunna "testköra" sina akvarium innan de lägger upp dem på riktigt, bli automatiskt varnade för de vanligaste "fällorna" ("Om du undrar vart dina neontetror tog vägen, fråga Scalaren"), och låta någon erfaren akvarist ta en titt på hela upplägget innan de bestämmer sig för att gå och handla.

* Det blir svårare att missa och dra ut på saker som vattenbyten. Perfekt för de som har många akvarium (zooaffärer?) och vill hålla koll på mätvärden, vattenbyten osv.

* Smidigt med massor omvandlare som automatiskt beräknar så mycket som går utifrån vilka mätvärden du anger osv. Kanske en PMDD-kalkylator?

* Det blir ditt eget krypin. Folk kan surfa runt och kolla på dina och andras akvarium, hitta folk som har samma sorters fiskar/växter, se dina bilder osv. Lite som på Zoonen fast värre. Varje akvarium skulle kunna ha sin egen dagbok/loggbok.

* Folk kan drömma sig bort och designa hur deras 10000-liters akvarium skulle se ut.

* Topplistor:
Snyggast akvarium? (röstning/betygsättning)
Snyggast fisk? (röstning/betygsättning)
Snyggast växt? (röstning/betygsättning)
Vem sköter sina vattenbyten bäst? ;)

Idéerna tar aldrig slut med ett sådant här system. Skulle en sådan här avdelning göra folk villiga att betala en slant?

Det vore perfekt att lägga detta som en avdelning på zoopet, eftersom det redan finns en användarbas, och artregister för fiskar och växter.
Detta skulle ju också kunna hjälpa artregistret att växa eftersom folk skickar upp bilder på sina fiskar och växter, och ger Zoopet rätt att använda dem.

Vad säger ni, skulle ni använda ett sådant här system eller låter det som för mycket krångel?
#59 - 10 juni 2004 19:18
Kanon Smisker... är redan beredd att betala rejält mycket mera än 300 per år för den tjänsten.
Men det kanske vore läge att ta betalt för varje akvarium isåfall... ser bara till mig själv som har 14 akvarier hemma och är på G att starta ett akvarieskötselföretag....*snälla Kjell... inte för dyrt :-)*
#60 - 10 juni 2004 19:29
Att ta betalt på nätet är ju alltid en känslig fråga även om jag personligen inte har något emot det. Folk har blivit alldeles för bortskämda med att "informationen vill vara fri" och gnäller så fort de förväntas öppna penningpungen trots att det finns någon som BETALAR (och lägger ner tid och energi) för att de skall kunna berika sig själva.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att betala för denna tjänsten, mest som en gest till admin ty utan deras jobb hade jag varit bra mycket mer okunnig nu.

Men jag vill samtidigt påpeka att mer än hälften har jag lärt mig av mycket kunniga människor på forumet och för tillfället är det växtakvaristik mitt intresse brinner för. (cred till de som är medvetna om att de bidrar mycket :) f.t. önskar jag finna en lösning på PMDD bara...)

Jag tror att det blir svårt att locka nya medlemmar att betala, av ovan nämnda skäl, men troligtvis finns det en (stor?) del av de nuvarande aktiva som skulle plocka fram kosingen med en axelryckning.
/J
#61 - 10 juni 2004 19:31
Ursprungligen skickat av Smisker

....skulle ni använda ett sådant här system eller låter det som för mycket krångel?

Jättekul idé. Låter väldigt komplext dock.

Kanske kan Christian skriva en fristående applikation för den typ av statistik/analys funktioner du beskriver. Denna kanske sedan kunde säljas med förtjänst.

Det är kanske inte alla affärer som har fast koppling till Internet. Skulle fisk och växtdatabasen kunna säljas till akvariebutiker tillsammans med ett grafiskt gränssnitt? Om man krypterar databasen så att det blir svårare att missbruka innehållet. Affärerna kan sedan abonnera på uppdateringar av databasen.
#62 - 10 juni 2004 19:46
Hej!

<font color="red">Snabbare modemsurf tack!</font id="red">

Jag skulle gladeligen betala för en funktion som gör att vi modemsurfare som inte kan få bredband får snabbare zoopet.
Kanske ett program som gör att alla bilder och reklam lagras efterhand så datorn bara behöver ta emot lite text.(jag har provat surfa utan bilder, men en del funktioner försviner då)

medlemsskap på 120 kr/år och snabbt surf tack!

Urban
#63 - 10 juni 2004 19:59
Holmby,

Visst låter det lite rörigt, men man kan ju göra det enkelt och gömma de lite mer knöliga funktionerna i ett avancerat-läge.
Kanske skulle alla zoopetanvändare kunna använda de mindre avancerade funktionerna gratis, men betalanvändare får förmåner som kalkylatorer, beräkningar, grafer, påminnelser via SMS osv.

Kanske kan Christian skriva en fristående applikation för den typ av statistik/analys funktioner du beskriver. Denna kanske sedan kunde säljas med förtjänst.

Jepp, det borde gå att fixa genom att slänga ihop en Accessdatabas med Formulär, rapporter osv. Det skulle nog passa zooaffärer bäst, som du säger.

Det finns ju många fördelar med en webapplikation å andra sidan.
* Svårt att piratkopiera, eftersom det teoretiskt bara fungerar när man loggar in som en betalande användare.
* Alla med en internetanslutning kan använda det, oavsett operativsystem (Mac, Linux...)
* Dina akvarium finns alltid sparade på en central server, de försvinner inte vid datorkrasch, ominstallation eller om du sätter dig vid någon annan dator.
* Smidigt att länka vidare till hjälp/informationssidor.
* Inga versionsproblem, alla kör hela tiden automatiskt senaste versionen.
* Det "Community" som skapas där användarna kan studera andras akvarium.

Med det inte sagt att en fristående applikation är fel, allt har sin plats.

Kan tillägga att jag utvecklar sådana här applikationer i mitt jobb, och jag hjälper gärna till om det behövs. Ett tag var jag inne på att skriva det själv på fritiden, men det föll på att jag inte kunde få tag på några artregister att använda. Nu kommer jag antagligen ha fullt upp med jobbet minst ett halvår framöver, så det blir inte mycket tid över för sådana här projekt tyvärr.
Myzco
#64 - 10 juni 2004 20:09
Hej! Jag tycker det ska vara som det är, fast locka hit fler besökare. Sen kan ni ju starta en poll på hur många som är redo att betala en viss summa, om det är typ 10 pers. tycker jag att det är onödigt att lägga ner massa jobb på betalfunktioner.
Kjell Fohrman
Administrator
#65 - 11 juni 2004 08:25
Eftersom många inlägg har dykt upp sedan mitt senaste inlägg så blir det återigen en lång genomgång från mig - dock är det ju viktigt att detta diskuteras nu eftersom denna tråd kommer att ha en stor betydelse för Zoopets framtid

<b>Förslag på nya funktioner</b>:

27 - Någon typ av rabatt hos ett antal geografiskt spridda akvariebutiker hade lättare fått mig att acceptera en medlemskostnad. Betalande Zoopetmedlemmar handlar fraktfritt hos butik XXXX....
SVAR: TYVÄRR TROR JAG ATT INTRESSET ÄR MINIMALT FRÅN LANDETS AKVARIEAFFÄRER SÅ ÄVEN OM DET ÄR EN BRA IDÉ SÅ TROR JAG ATT DEN BLIR SVÅRGENOMFÖRBAR.

28 - Jag tittade på Zoopets förstasida, och där var en bild på en Rundbandad Barb.
Om jag nu skulle vilja köpa en sådan fisk, så skulle jag vilja veta vilka butiker som hade den hemma.
Tänk om ett någorlunda stort antal butiker kunde ansluta sig till Zoopet och hela tiden visa sitt "lagersaldo".
SVAR: HELT OGENOMFÖRBART - NÄR ZOOPET STARTADE SÅ HADE VI EN KARTA MED LANDETS ZOOAFFÄRER INPRICKADE. DE VAR ANGIVNA MED ADRESS, TEL.NUMMER, ÖPPETTIDER ETC. AFFÄRERNA ORKADE DOCK INTE ENS MEDDELA OSS OM DE FLYTTADE ELLER ÄNDRADE ÖPPETTIDERNA SÅ SNART BLEV LISTAN HELT INAKTUELL - ATT FÅ AFFÄRERNA ATT KONTINUERLIGT UPPDATERA VILKA FISKAR DE HAR I LAGER VORE OMÖJLIGT.

29 - Jag har funderat på en avdelning där alla användare kan "lägga upp" sina egna akvarium, med bilder och fulla beskrivningar.
Jag lägger upp mitt akvarium, skriver in måtten (150*60*60), väljer vattentyp (sötvatten), anger grustyp (biltemasand) och döper det till "Übertanken".
.... Här kan jag också fylla i typ och styrka på belysning och pump, filter, m.m. ... Sedan väljer jag att "installera" lite fisk. .... Nu kan jag se att det optimala pH-värdet för fiskarna är 6-7.5.
Optimal temperatur är 25-26 grader ....Jag väljer att "installera" lite växter och laddar eventuellt upp mitt planteringsschema. ...Jag går och gör lite vattentester och skriver sedan in mina mätvärden för t.ex pH, kH, NO2, NO3, FE, PO4... Jag lägger upp några schemalagda aktiviteter, t.ex byter jag 30% vatten en gång i veckan, och blir meddelad via SMS/E-post när det börjar bli dags. ....Jag går till Budget-sidan och antecknar att jag köpt fiskmat för 103:-och reflektorer till detta akvarium för 300:-. Efter ett tag kan jag se hur mycket varje akvarium har kostat mig totalt och hur mycket det kostar per månad/år. (Detta inlägg är avkortat).
SVAR: VISST VORE DET EN DRÖM OM NÅGOT SÅDANT FANNS, MEN ATT SKAPA DET DU VILL SKULLE HANDLA OM ÅRATAL MED ARBETE. JAG HAR SETT EN DEL SOM FÖRSÖKT NÅGOT LIKNANDE SOM DET SOM DU FÖRESLÅR MEN KANSKE BARA MED 1-2% AV INNEHÅLLET OCH DET BLIR DÅ GANSKA FUTTIGT.
JAG HAR SJÄLV TIDIGARE HAFT FUNDERINGAR PÅ EN BETYDLIGT ENKLARE VERSION SOM MER SKULLE FUNKA SOM VÄGLEDNING NÄR MAN KÖPER ETT AKVARIUM GENOM ATT MAN KOMBINERAR IHOP OLIKA SAKER SOM A) FOTON PÅ OLIKA AKVARIEMODELLER B) FOTON PÅ OLIKA AKVARIEBAGRUNDER C) NÅGRA OLIKA GRUPPER MED VÄXTER SOM MAN KAN PLANTERA D) OLIKA FISKKOMBINATIONER (MALAWI, TANGANYIKA, ASIEN, SÄLLSKAP SYDAMERIKA, DISKUS ETC.)
SEDAN KAN MAN TITTA PÅ HUR OLIKA KOMBINATIONER SER UT - ÄVEN DETTA SKULLE KRÄVA VÄLDIGT MYCKET JOBB, MEN ÄR I ALLA FALL PRAKTISKT GENOMFÖRBART.

<b>Andra synpunkter:</b>

"Är det någon som undersökt hur väl aftonbladet.se's PLUS-tjänster har slagit ut ?? Jag misstänker att det fortfarande kostat mer är det gett !"
SVAR: Enligt Aftonbladet (part i målet) har det blivit en stor succé med mer än 100.000 medlemmar på en kort period.

"En annan idé för att spara pengar måste väl vara att byta web-hotell på både zoopet och ciklid. Det nuvarande verkar ju ganska kass."
SVAR: Det sparar inga pengar utan anledningen till en flytt är snarare att förbättra tillgängligheten och sidans snabbhet. Dock är det rätt mycket jobb med en flytt och idag drar vi oss för mer jobb.

"Kjell - Man kanske to.m kan få till att vissa lättare kan bli uteslutna för upprepade störande inlägg som bara ställer till förtret för de som är hyggliga och svarar seriöst hur mycket och länge som helst."
SVAR: Sidan blir kanske mer seriösare genom att kvalitén på sidan höjs, men att det delvis blir en betalsida gör det inte på något sätt lättare att utesluta folk - det är redan idag väldigt enkelt.

"Det finns annonser och det finns annonser.
Jag har idag lagt in en annons om mikromask mer för att göra den tillgänglig för andra intresserade eftersom jag själv tidigare inte kunde få tag på den via zoopet.
Jag räknar inte med att göra någon förtjänst på detta för om räknar man med den tid det egna arbetet tar så är det förmodligen ren förlust.
Den annonsen är nog ett exempel på en annons som inte skulle läggas in på zoopet om detta blev avgiftsbelagt."
SVAR: Håller med om att detta blir en negativ konsekvens - tror nog själv mer på idén att enbart "plus-medlemmarna" kan annonsera och de gör det "gratis", eller eventuellt en kombination av detta, dvs plus annonserar gratis och övriga betalar en slant.
Negativ till en generell avgift på t.ex. 20 kr för alla annonser då kommer säkert sådana som den du beskriver (och som vi vill ha kvar) att försvinna helt -enligt mitt förslag så kommer de enbart att försvinna för icke plus-medlemmar.

"Genom ökad kunskap bidrar zoopet till förbättrad djurhållning. Att begränsa denna kunskap resulterar i att de fattiga förblir okunniga och skötseln av akvariedjur försämras. Utöver de ca 6000 medlemmarna är jag övertygad om att minst lika många tittar in tillfälligt för att ta till sig mer kunskaper. Alla nya artbeskrivningar och annan kunskap som tillkommer på sidan bör utan begränsning visas för alla. Kunskaper leder till en förbättrad värld och bör ovillkorligt delges allmänheten."
SVAR: Problemet är ju att det är inte så frågan står - utan en utveckling mot en delvis betalsida så blir det inga nya artbeskrivningar överhuvudtaget och då bidrar vi garanterat inte till ökad kunskap.

"Genom att dölja stora delar av artbeskrivningar, ex genom det system med basinformation och plusinformation som föreslagits, kommer färre att söka sig till sidan. Antalet medlemmar kommer att minskas och följdaktligen även antalet betalande medlemmar. Att betala för informatin som du inte vet vad den innehåller kommer också att kännas tveksamt för många. Dessa artbeskrivningar är zoopets ansikte utåt och troligtvis den största orsaken till zoopets många medlemmar"
SVAR: Artbeskrivningarna på de 500 vanligaste arterna kommer alltid att vara tillgängliga utan kostnad för alla.

"Att däremot låta folk betala för mindre viktiga funktioner, sådana som i första hand fyller våra behov att ha "det lilla extra", är ett utomordentligt förslag. Däribland kan nämnas avatarer, personliga sidor med bildgallerier o dyl, egna artiklar, annonser och alla andra små finesser som medlemmar kan glädjas åt."
SVAR: Man kan inte ha ett för plottrigt betalsystem då blir det för administrativt krångligt att sköta. Sedan gäller det ju då också att man tar betalt för de funktioner som är poulära annars ger det ju ändå inte några pengar och då blir det meningslöst.

"Finns det ingen möjlighet att utnytja medlemmarnas kunskaper i kodning och faktainhämtning? Ett system där medlemmar skriver artbeskrivningar och artiklar, som sedan godkänns av er och publiceras."
samt
"Låt medlemmarna hjälpa till att fylla zoopet med information. Detta är egentligen kanske inget man skall ta betalt för däremot så borde det kunna innebära en drastisk minskning i arbetsbelastningen för er som arbetar med forumet idag."
SVAR: Jodå, förslaget om en delvis betalsida bygger på att medlemmarna kommer att ställa upp med artiklar, fototn etc. etc. annars kommer det inte att funka.
Men alla dessa saker kräver administrativt jobb av oss och i dagens läge så skulle fler "medhjälpare" innebära mer arbete för oss vilket inte är intressant för tillfället.

"Ett förslag vore...att dessa inaktiva medlemar raderas från listan efter en viss tid av inaktivitet...Förslag: efter en tid av 1år kanske??!! Eller kortare tid det avgör Ni som företräder Zoopet."
SVAR: Vem är inaktiv? De allra flesta som besöker Zoopet tittar bara - de annonserar inte och de skriver inte i forumet. Det visas 10 gånger så många artbeskrivningar per dag som det skrivs inlägg i forumet. Självklart har man också rätt att kolla på Zoopet utan att delta aktivt.

"Efter att ha läst igenom min tråd och även denna tråd så förstår jag inte varför inget som jag tog upp hänvisades till i nåt av det som bl.a Kjell skrev.
I tråden som jag startade (Yes, I want mucho credits now (ironi)) så står det redan en del kring dessa förslag som många har gett förslag om här.
Glömdes min tråd/de förslag som gavs där helt bort och förkastades den helt?"
SVAR: Frågor liknande denna har tagits upp åtskilliga gånger tidigare genom åren och jag har inte letat igenom alla gamla trådar i ämnet (den du hänvisar till är 9 månader gammal). De 2 inlägg jag kopierade in i början var dagsaktuella inlägg i en annan tråd. Så du och alla andra som har åsikter i ämnet och har ventilerat det tidigare - ta gärna upp det igen.

"Anser som gosatta att det inte skall ske med mess, Hatar det. struligt och jobbigt. Känns löjligt nog dyrare också.
En summa för allt är bättre än massa små belopp som man måste prioritera samt att funktionen blir värdelös ibland om för få använder den."
SVAR: Föredrar nog också en fast summa som gäller för alla tilläggsfunktioner - risken är annars stor att det blir för mycket administrativt arbete.
Annars vore det ju en bra lösning om man t.ex. betalade 30 öre varje gång man kollade på en artbeskrivning. Dessa 30 öre skulle mer än väl dra in de pengar som behövs för Zoopets utveckling. Tyvärr skulle det då bli väldigt oprakiskt att kolla på artbeskrivningarna (omständigt att betala varje gång) samt dessutom så skulle det mesta av pengarna försvinna till den som "betalföretaget".

"Artbeskrivningarna är tillsammans med forumet zoopets klart största tillgångar. Jag tror dock att man skall fundera i banorna att man kan få tillgång till de utförligare artbeskrivningarna under en kortare period för en lägre summa pengar. D.v.s. man behöver inte vara årsmedlem utan man kanske betalar 25kr för att få tillgång till artbeskrivningarna under en dag eller en vecka."
SVAR: Som jag nämnt tidigare - för många olika betalningsnivåer gör det hela administrativt tungrott. Dessutom kommer ju faktiskt de 500 vanligaste att vara gratis.

"Om det visar sig att ni inte bestämmer er börja ta betalt för delar av zoopet så tycker jag i alla fall ni skall fundera på att låta folk frivilligt stödja zoopet ekonomiskt. Som tack kanske man kan få någon indikation på att man stödjer zoopet under sitt namn i forumet. Är det en frivillig gåva så tycker jag inte att ni behöver känna att vi kräver nått tillbaka, utan var och en som stödjer zoopet gör det helt av fri vilja."
SVAR: Att starta en insamling ställer en hel del krav som registrering hos myndighet, övervakning av Notarius Publicus, inregistrering av ideell förening etc. om man skall följa svenska lagar och det gör vi.
Dessutom handlar det ju till syvende och sist även om att en viss summa måste in - antingen genom en avgift för plus-funktioner eller genom skänkta pengar.

"Snabbare modemsurf tack! Jag skulle gladeligen betala för en funktion som gör att vi modemsurfare som inte kan få bredband får snabbare zoopet."
SVAR: Om vi satsar på en "plus-avdelning" så innebär det en ombyggnad av sidan och då måste detta självklart tas i beaktande.

"Jag tycker det ska vara som det är, fast locka hit fler besökare. Sen kan ni ju starta en poll på hur många som är redo att betala en viss summa, om det är typ 10 pers. tycker jag att det är onödigt att lägga ner massa jobb på betalfunktioner."
SVAR: Som det är nu vill vi inte ha fler besökare - fler besökare innebär mer jobb och mindre pengar (högre webbhotellkostnader) så i dagens läge vill vi definitivt INTE ha fler besökare.

SLUTLIGEN JAG EFTERLYSER FLER SYNPUNKTER PÅ VILKA PLUS-FUNKTIONER SOM VORE INTRESSANTA.
#66 - 11 juni 2004 10:10
När man läser igenom denna tråden så ser allt ut som att Zoopet kommer bli en Community! Några vill ha "krypin", andra "Fotoalbum", mm.

Jag gillar allt, även att betala, men tror att det kommer drabba Ciklidsällskapet negativt. Det kommer nog finnas några som väljer att lägga en slant här istället för ett medlemskap där, trist i så fall.

Detta med en "community" har ju varit uppe innan, då avslogs tanken i stort sett av alla, men nu har väl idén fått gro ett par månader. =)

Jag säger bara, -Kör på! Att betala typ en trehundrig motsvarar ju knappt en L-mal, knappast en discus (jo, en liten kanske) eller ett litet stim Praktbotior..
Myzco
#67 - 11 juni 2004 10:27
Ursprungligen skickat av Torstensson

Jag säger bara, -Kör på! Att betala typ en trehundrig motsvarar ju knappt en L-mal, knappast en discus (jo, en liten kanske) eller ett litet stim Praktbotior..

hehe, så kan man ju också tänka..

hur blir det med pollen? hur många som är intresserade att betala..
#68 - 11 juni 2004 10:49
Ursprungligen skickat av Torstensson

Jag gillar allt, även att betala, men tror att det kommer drabba Ciklidsällskapet negativt. Det kommer nog finnas några som väljer att lägga en slant här istället för ett medlemskap där, trist i så fall.

Vi får väl hoppas att NCS-medlemmar får rabatt, då finns det ju ytterliggare ett starkt skäl att vara medlem i NCS.
#69 - 11 juni 2004 11:47
Ja, jag skulle gärna betala några hundringar för att få ett större artregister, kunna lägga in foton direkt m m. Men det måste nog finnas en stor betalfri avd. som lockar in nybörjarna. Det är ju väldigt ofta barn som inte har speciellt mycket pengar att röra sig med. Det är många som lägger av det spirande intresset för att fiskarna dör och algerna tar över. Då är det helt suveränt att kunna hitta basfakta och ha tillgång till forumet. Tänk om Zoopet funnits då jag började för 25 år sen. Den där idén som Smisker hade var ju helt toppen, men det är väl för krångligt att genomföra. Tänk att kunna testa om akvariet med befintliga innevånare "tål" en speciell firre till. Det där med ideélla styrelser brukar väl inte funka så himla bra. Det brukar finnas någon/några eldsjälar. När dom sen av någon anledning slutar så faller allt som ett korthus. Och skulle det börja dyka upp "pop-up" fönster så slutade jag direkt gå in på sidan. Jag blir helt vansinnig på sånt, men det är jag det.
#70 - 11 juni 2004 11:49
Mickes idé är jättebra. För 500 kr per år är tveklöst för mycket för min studielön och då skulle jag tyvärr tvingas välja mellan NCS eller "Zoopet-plus". Det bästa vore helt klart om man kunde gå med i "Zoopet-plus" och få NCS-medlemsskapet på köpet eller tvärtom. Eller också att man kunde få ett "Zoopet-plus" medlemsskap för 200 kr och årets alla Ciklidblad för 100 kr till... 300 kr totalt alltså. Vore fullkomligt lysande. ;)

Mvh Fredrik
#71 - 11 juni 2004 12:01
Ofta blandas ciklid.se in i diskutionen,varför? ncs är väl en ideel organisation? zoopet en komersiell? som drivs i vinst syfte,för ingen kan väl tro att det görs helt gratis i längden? Tycker att det är som alla andra företag,man säljer något,sen är det kunden som avgör om det är värt det,ni får väl prova o ta betalt,på ica frågar ingen om jag tycker det är för dyrt,utan jag avgör,skulle det va för dyrt,så handlar jag någon annanstans,för något annat finns det alltid.Jag tror att det inte går med medlems avgifter,utan det är företagen som ska köpa in sig här,undrar varför dom inte gör det?verker lite korkat faktiskt,med tanke på kvalitet o besökare.
#72 - 11 juni 2004 12:44
Jag är villig att betala för:

* Mer artiklar, gärna av personer med internationellt erkänd stor kunskap inom området (Gary Lange - rengbågsfiskar, Ad Konings - Riftlakeciklider , Juan Miguel Artigas Azas - Mexikanska ciklider , osv osv osv) men även fler artiklar "in general"

* Fler och bättre artbeskrivningar, Fler foton (ungdjur,hane,hona,lekdräkt osv) , vart i akvariet fisken simmar (tex att cyp´s föredrar den övre 1/3 delen medans snäcklekare föredrar den undre 1/3 delen) , tid innan könsmognad , svårighetsgrad att odla

* Q&A med akvarister - behöver inte vara kända personer utan bara personer med ett väldigt speciliserat område. Tex skulle defdac kunna ha en frågestund om allt med växter och erikthur (tror det är namnet iaf) om killiefiskar osv

* Tips på "vad funkar ihop" typ mallar för akvarium liknande det cichlid-forum.com har. Tidskrävande och omöjligt att genomföra gratis men kanske möjligt om folk betalar?

Saker jag inte är beredd att betala för (vilket inte betyder att andra är det men jaja)

* Bilder i mobilien
* Bilder i forumet

Med andra ord alla icke informativa saker (ditt akvarium med en bild eller nått liknande osv)
#73 - 11 juni 2004 13:36
Ursäkta en dumfråga, men vad är avatar?
#74 - 11 juni 2004 13:49
en avatar är en liten symbol under ens namn, tex en bild på dig eller en hund eller whatever
#75 - 11 juni 2004 14:02
Njä, tror siten kommer att självdö om man börjar ta betalt. Som så många andra betalsiter - det finns så mycket gratisinformation på nätet i dag (ok, den kanske är på engelska eller annan utrikiska).
Du behöver inte ens betala för naket i dag om du inte är väldigt intresserad av något ;D.
Jag tror personligen inte på idén - men kör i gång och se vad som händer. Det är ju som sagt köparen som avgör om produkten är bra nog att betala för. Då vet ni ju.
#76 - 11 juni 2004 14:16
Jag tror på iden med olka "bonuspaket" för det mindre betalar man ca 100 kr år och får en mindre av en del matrial på Zoopet.com ,sedan kan man ju utöka dessa "paket" med mer info och pengar . På så sätt utesluts ingen . För nyfikna nybörjare tror jag detta kan vara ett bra alternativ .Och om ens intresse består och kräver mer så är det bara att utöka sitt "bonuspaket " För det finns ju faktiskt en del som kanske inte vill betala ca 300 kr för något de använder relativt begränsat . Så då är alla lyckliga och nöjda . Sms betalning tycker jag är ett bra alt .Då väldigt många har privata mobiltelefoner . El varför inte att ringa in via telefon som på "Blocket" för att sedan få det på tele räkningen . Kanske dyrt och krångligt för er ?
#77 - 11 juni 2004 14:25
En stackars mamma till fem ungar, var av tre är akvariegalningar, får frossbrytningar med tanken på att det plötsligt ligger en massa Zoopetposter på telefonräkningen!!!! Men visst är det en enkel lösning... men den kanske är kostsam???
Kjell Fohrman
Administrator
#78 - 11 juni 2004 16:21
<b>Förslag på nya funktioner </b>

* Mer artiklar, gärna av personer med internationellt erkänd stor kunskap inom området (Gary Lange - rengbågsfiskar, Ad Konings - Riftlakeciklider , Juan Miguel Artigas Azas - Mexikanska ciklider , osv osv osv) men även fler artiklar "in general"
SVAR: DET KOSTAR RÄTT MYCKET ATT KÖPA IN ARTIKLAR AV PROFFS OCH SEDAN SÅ SKALL DE ÖVERSÄTTAS. FÖR ATT DETTA SKALL BLI VERKLIGHET SÅ KRÄVS DET VÄLDIGT MÅNGA PLUS-MEDLEMMAR.
DÄREMOT SÅ ÄR DET LÄTTARE ATT GENOMFÖRA EN FRÅGA-KÄNDISEN AVDELNING.

* Fler och bättre artbeskrivningar, Fler foton (ungdjur,hane,hona,lekdräkt osv) , vart i akvariet fisken simmar (tex att cyp´s föredrar den övre 1/3 delen medans snäcklekare föredrar den undre 1/3 delen) , tid innan könsmognad , svårighetsgrad att odla
SVAR. FLER FOTON OCH FLER ARTBESKRIVNINGAR JA - I ÖVRIGT SÅ SKULLE DET TA FÖR LÅNG TID ATT GÖRA OM ALLA ARTBESKRIVNINGAR ENLIGT OVAN.

* Q&A med akvarister - behöver inte vara kända personer utan bara personer med ett väldigt speciliserat område. Tex skulle defdac kunna ha en frågestund om allt med växter och erikthur (tror det är namnet iaf) om killiefiskar osv
SVAR. KANSKE DET - MEN DESSA (OCH ANDRA) KUNNIGA PERSONER SVARAR JU REDAN IDAG I FORUMET.

* Tips på "vad funkar ihop" typ mallar för akvarium liknande det cichlid-forum.com har. Tidskrävande och omöjligt att genomföra gratis men kanske möjligt om folk betalar
SVAR. TITTAR PÅ MÖJLIGHETEN - MEN BETÄNK ATT DET KRÄVER RÄTT MYCKET ARBETE. OM MAN LÄGGER IN 10 OLIKA AKVARIEMODELLER, 10 OLIKA AKVARIEMÖBLER, 10 OLIKA BAKGRUNDER, 10 OLIKA BOTTENMATERIAL, 20 OLIKA STENAR OCH RÖTTER, 10 OLIKA AKVARIEVÄXTER OCH 30 OLIKA FISKARTER. INTE SÅ MYCKET KANSKE MEN BARA DETTA 60 MILJONER OLIKA KOMBINATIONER - EN HIMLA MASSA JOBB BLIR DET.

<b>Andra Synpunkter</b>
"tror att det kommer drabba Ciklidsällskapet negativt. Det kommer nog finnas några som väljer att lägga en slant här istället för ett medlemskap där, trist i så fall."
SVAR: Tror jag inte alls på - när zoopet startade så sa många att nu var det slut med ciklid.se. Det var helt fel - tvärtom efter zoopets start så har antalet besökare på ciklid.se fördubblats många gånger om.
På den tiden som det fanns flera akvarietidningar i Sverige så hade NCS som flest medlemmar.
Tvärtom är det så att ju fler akvarietidningar, ju fler websidor desto större blir akvarieintresset och ju fler medlemmar får NCS.

"Vi får väl hoppas att NCS-medlemmar får rabatt, då finns det ju ytterliggare ett starkt skäl att vara medlem i NCS."
samt
"Det bästa vore helt klart om man kunde gå med i "Zoopet-plus" och få NCS-medlemsskapet på köpet eller tvärtom. Eller också att man kunde få ett "Zoopet-plus" medlemsskap för 200 kr och årets alla Ciklidblad för 100 kr till... 300 kr totalt alltså. Vore fullkomligt lysande"
SVAR: Inte så lysande för oss kanske eftersom iden med en delvis betalsida är ju att dra in pengar och det gör det ju inte på detta sätt.
Men visst kan man kanske diskutera en rabatt till NCS-medlemmar - rabatten blir väl i så fall lika hög som NCS erbjuder Zoopet plus-medlemmarna[;)]

"Njä, tror siten kommer att självdö om man börjar ta betalt. Som så många andra betalsiter"
SVAR: Det är möjligt - men annars är fakta att det är just betalsajterna som växer idag och annonssajterna som går tillbaka.
Oavsett vilket om Zoopet skall utvecklas som sajt så är detta enda möjligheten.

"Jag tror på iden med olka "bonuspaket" för det mindre betalar man ca 100 kr år och får en mindre av en del matrial på Zoopet.com ,sedan kan man ju utöka dessa "paket" med mer info och pengar. På så sätt utesluts ingen ."
SVAR: Oavsett vilken summa som sätts så kommer en del medlemmar att automatiskt försvinna. Sedan är det ju trots allt som så att även i fortsättningen så kommer mer än 90% (eller något liknande) av dagens Zoopet att vara gratis. Sedan tror jag inte att man skall krångla till det alltför mycket med en massa betalningsnivåer - då kommer vår tid att gå till att administrera sidan istället för att utveckla den och det tror jag vore negativt.

"Sms betalning tycker jag är ett bra alt .Då väldigt många har privata mobiltelefoner. El varför inte att ringa in via telefon som på "Blocket" för att sedan få det på tele räkningen . Kanske dyrt och krångligt för er?"
samt
"En stackars mamma till fem ungar, var av tre är akvariegalningar, får frossbrytningar med tanken på att det plötsligt ligger en massa Zoopetposter på telefonräkningen!!!! Men visst är det en enkel lösning... men den kanske är kostsam???"
SVAR: DET HELA HÄNGER JU PÅ HUR MYCKET BETALNINGSFÖRETAGET DÅ BEHÅLLER - OM DE TAR 50% AV SUMMAN SÅ BLIR JU DET HELA RÄTT MENINGSLÖST. STORA FÖRETAG SOM "BLOCKET" HAR SJÄLVKLART SPECIALAVTAL MED BETALNINGSFÖRMEDLARNA OCH BETALAR BARA EN BRÅKDEL AV VAD VI SKULLE FÅ BETALA.
DESSUTOM SER JAG DET SOM EN FÖRDEL OM MAN ÄR SERIÖS OCH KLART OCH TYDLIGT ANGER EN FAST SUMMA SOM MAN KAN TA STÄLLNING TILL. MAN SLIPPER OBEHAGLIGA FROSSBRYTNINGAR NÄR MAN I EFTERHAND FÅR TELEFONRÄKNINGEN[;)]
#79 - 11 juni 2004 16:37
Zoopet anhängare får ursäkta...men jag lägger hellre mina pengar på NCS och ciklid.se än vad jag gör på Zoopet.com. Däremot inte sagt att något alternativ är dåligt...bara det att NCS och ciklid.se är så mycket bättre och passar mig som en "Fisk i vatten"...[:D]
#80 - 11 juni 2004 17:33
Sen jag hittade zoopet, så är jag varje dag här och surfar.
Tycker att det är en jätte bra sajt.

Jag tycker att det låter bra med en "plus" avdelning, till en kostnad 250-300kr per år.
Jag tycker att det har kommit upp många bra förslag vad den skulle kunna innehålla.

* tex. fler bilder och nya artbeskrivningar.
* tävling av medlemmarnas bilder, såsom månadens fiskbild
* lotteri bland medlemmarna

Tack för en bra sajt!
MVH Annika
#81 - 11 juni 2004 18:44
Jag måste bara kommentera svaret på Smiskers förslag

Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

29 - Jag har funderat på en avdelning där alla användare kan "lägga upp" sina egna akvarium, med bilder och fulla beskrivningar.

.... Här kan jag också fylla i typ och styrka på belysning och pump, filter, m.m. ... Sedan väljer jag att "installera" lite fisk. .... Nu kan jag se att det optimala pH-värdet för fiskarna är 6-7.5.

Optimal temperatur är 25-26 grader ....Jag väljer att "installera" lite växter och laddar eventuellt upp mitt planteringsschema. ...Jag går och gör lite vattentester och skriver sedan in mina mätvärden för t.ex pH, kH, NO2, NO3, FE, PO4... Jag lägger upp några schemalagda aktiviteter, t.ex byter jag 30% vatten en gång i veckan, och blir meddelad via SMS/E-post när det börjar bli dags. ....Jag går till Budget-sidan och antecknar att jag köpt fiskmat för 103:-och reflektorer till detta akvarium för 300:-. Efter ett tag kan jag se hur mycket varje akvarium har kostat mig totalt och hur mycket det kostar per månad/år. (Detta inlägg är avkortat).

SVAR: VISST VORE DET EN DRÖM OM NÅGOT SÅDANT FANNS, MEN ATT SKAPA DET DU VILL SKULLE HANDLA OM ÅRATAL MED ARBETE. JAG HAR SETT EN DEL SOM FÖRSÖKT NÅGOT LIKNANDE SOM DET SOM DU FÖRESLÅR MEN KANSKE BARA MED 1-2% AV INNEHÅLLET OCH DET BLIR DÅ GANSKA FUTTIGT.

JAG HAR SJÄLV TIDIGARE HAFT FUNDERINGAR PÅ EN BETYDLIGT ENKLARE VERSION SOM MER SKULLE FUNKA SOM VÄGLEDNING NÄR MAN KÖPER ETT AKVARIUM GENOM ATT MAN KOMBINERAR IHOP OLIKA SAKER SOM A) FOTON PÅ OLIKA AKVARIEMODELLER B) FOTON PÅ OLIKA AKVARIEBAGRUNDER C) NÅGRA OLIKA GRUPPER MED VÄXTER SOM MAN KAN PLANTERA D) OLIKA FISKKOMBINATIONER (MALAWI, TANGANYIKA, ASIEN, SÄLLSKAP SYDAMERIKA, DISKUS ETC.)

SEDAN KAN MAN TITTA PÅ HUR OLIKA KOMBINATIONER SER UT - ÄVEN DETTA SKULLE KRÄVA VÄLDIGT MYCKET JOBB, MEN ÄR I ALLA FALL PRAKTISKT GENOMFÖRBART.

Jag tror inte detta är omöjligt. Det är möjligt att det tar för mycket av er tid om det måste vara just ni som idag är ansvarig för zoopet som gör jobbet med webapplikationen, men jag misstänker att det finns flera frivilliga kunniga zoopet medlemar som skulle kunna tänka sig hjälpa till med detta. Det är inte omöjligt för jag har gjort en relativt enkel web applikation som driver min egen hemsida där jag kan lägga upp mina akvarium och registrera vilka fiskar jag har i dem samt en inköpslista med möjlighet att få statistik över inköp/månad, inköp/kategori, e.t.c. Den innehåller dock inga som helst analysfunktioner.
Visst har den tagit ett antal timmar att utveckla men definitivt inte flera år.

Jag tycker dock att man i sådana fall skall börja med en enkel variant där man kanske bara kan lägga upp information om alla sina akvarium och fiskar i dem på ett strukturerat sätt.

Fördelen man att lagra det strukturerat istället för bara som dagens fritext beskrivning man kan lägga in i sin profil är att det går att göra det möjligt att söka på diverse olika sätt, t.e.x.
- personer som har en viss fisk
- personer som har en viss typ av utrustning
- e.t.c.
Sen så kan man väl bygga på den med mer funktioner av mer analys karaktär i ett senare skede.

Men är ni inte intresserade av att inblanda någon mer i jobbet med själva hemsidan så kan jag förstå om detta känns som ett för stort jobb och då är det nog bättre att lägga krutet på andra funktioner som kanske inte kostar så mycket utvecklingstid.
#82 - 11 juni 2004 18:45
En smärre summa per år är väl ingtet problem, men jag hävadar fortfarande ; ta betalt av de som vill sälja sina beggade prylar här på siten t.ex 10-20 kronor per annons , träffbilden för akvarieprylar här är ju bättre än någon annanstans , tex blocket. Så en hundring om året med lite utökasde funktioner och en "selma" för varje införd "!sälj" annons skulle jag gladeligen betala. har inte läst hela tråden så detta är kanske på tapeten sen gammalt. betänk som någon skrev att det finns studenter,ungdomar familjer med många zoopetare...... men att avstå en tjuga vid försäljning för en tusing känns inte för någon
#83 - 11 juni 2004 19:05

El varför inte att ringa in via telefon som på "Blocket" för att sedan få det på tele räkningen . Kanske dyrt och krångligt för er ?

Ja tro det eller ej med många har ens inte vanlig telefon idag. Jag har tex. inte haft fast telefon sen 98. Känns otroligt onödigt när mobilen är gratis och alla har internet.
#84 - 11 juni 2004 19:55
Har inte läst igenom alla inläggen, men en hel del bra idéer finns det! Huvudsaken, tycker jag, är väl att forumet och artbeskrivningarna förblir gratis. Jag har det inte så jäkla bra ställt, men skulle gladeligen betala 2-300 kr <b>per år</b>(!!!) enbart för att kunna lägga in bilder direkt i inläggen.

tack för ordet [:)]

Mvh. Martin
#85 - 11 juni 2004 19:55
Gosatta kan man inte ringa betalnummer från din mobil då ???? :-)
Kjell Fohrman
Administrator
#86 - 12 juni 2004 08:10
Andra förslag:

Svar till erland:
Jag var inne och kollade på "webbapplikationen" på din sida och att skapa en sådan tycker jag inte skulle vara omöjligt.
Det är ju något helt annat än det förslag som smisker lägger fram eftersom ditt förslag inte innehåller några analysfunktioner och det är ju dom som tar en oerhörd tid att skapa.
#87 - 12 juni 2004 09:58
Om man aldrig har gjort sånt tidigare så tar det säkert oerthört lång tid att färdigställa en sådan applikation, men det finns ju forummedlemmar som sysslar med liknande programmering dagligen och skulle ni sammanföra en liten projektgrupp som fick i uppgift att fixa en sådan "produkt" så behöver det nog inte ta så länge.

Mvh Fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#88 - 12 juni 2004 10:16
Pratar du om erlands eller smiskers förslag Fredrik?
Om du menar smiskers förslag så är det väl inte att skapa programmet som sådant som är den stora stötestenen utan att föra in alla analysfakta som kommer att matas in i programmet.
Dvs - ange optimal temperatur och pH för olika fiskkombinationer, räkna ut CO2 nivå vid olika kombinationer, lägga in varningar när nitrathalten blir för hög och CO2-halten låg, blir det ett fel så skall programmet tala om var det finns text att läsa om hur man kommer tillrätta med just dessa problem etc.

Dvs det är att gå igenom och analysera och lägga in alla kombinationer som finns som kommer att ta tid - jag gav tidigare i denna tråd ett exempel på ett betydligt simplare system med mycket färre valmöjlighter som skulle kunna vara genomförbart - och detta oerhört förenklade valsystem innehöll 60 miljoner kombinationer bara det.

Men tar någon på sig att göra detta så är det helt OK för min del - vi tackar och tar emot.
#89 - 12 juni 2004 11:15
Ingenting är omöjligt, som Gunde skulle ha sagt hehe ;)
Skämt åsido, jag måste erkänna att jag inte hade läst smiskers idé så grundligt men jag ser nu att den var lite mer avancerad än jag trodde... Men det kanske kan fungera att börja med en simpel variant och sedan uppgradera den allt eftersom? Eller också kan systemprogrammerarna hitta någon genväg att använda de befintliga artbeskrivningarna till att få in datan på något sätt? Nej jag vet inte, bra idé var det i alla fall även om den kanske var lite komplicerad.

Mvh Fredrik
#90 - 12 juni 2004 13:14
Dvs - ange optimal temperatur och pH för olika fiskkombinationer, räkna ut CO2 nivå vid olika kombinationer, lägga in varningar när nitrathalten blir för hög och CO2-halten låg, blir det ett fel så skall programmet tala om var det finns text att läsa om hur man kommer tillrätta med just dessa problem etc.

Vet inte om det framgick av mitt inlägg, men att räkna ut t.ex optimal temperatur och pH-värde är ju inte så svårt för en applikation som vet vilka fiskar användaren har i akvariet, och som dessutom kan kolla i zoopets artregister mellan vilka värden som arten bör trivas i.
Här är poängen med att integrera detta i zoopet: Artregistret har i stort sett all data som behövs för att räkna ut sådant här.
Självklart är det omöjligt att någon sitter och skriver ner optimala värden för alla möjliga fiskkombinationer.

Varningar för hög nitrat- och co2-halt behöver ju inte vara speciellt avancerade heller, det finns ju ganska klara generella riktlinjer för vilka halter som är för låga för växterna och vilka halter som är skadliga för fiskarna.

När användaren väl har matat in sitt data är det bara lite matteformler som behövs. Kan man räkna ut sådant här för hand eller med hjälp av tabeller så kan självklart ett program göra det lika bra.

Men tar någon på sig att göra detta så är det helt OK för min del - vi tackar och tar emot.

Det kan bli problematiskt i och med att zoopet blir mer "kommersiellt".
Jag vet inte om zoopet+ är tänkt att få zoopet att gå med vinst, eller om tanken bara är att finansiera en utbyggnad, till allas glädje.
I det första fallet är det självklart svårt att få folk att ställa upp gratis.
I det andra fallet är det möjligt att folk vill hjälpa till med programmering, tips om formler, förbättring av artregister på fiskar/växter.

Men det är självklart svårt för Kjell och Christian att släppa in vem som helst som utvecklare. Det krävs rättigheter, åtkomst till databaser osv för att kunna utveckla något sådant här, och det går ju inte att ge ut hur som helst. Dessutom kanske personen skriver slarvig kod som öppnar upp säkerhetshål, eller inför buggar som inte upptäcks förräns långt senare när den personen inte finns tillgänglig längre. Tänk om säg, fem frivilliga personer har varit delaktiga i ett projekt, och ett år senare slutar något att fungera.

Att hyra in konsulter är självklart också en ekonomisk omöjliget för zoopet.

Det blir definitivt svårt om all utveckling ska hänga på en person, det har inte jag något förslag på hur man kan lösa.
Kjell Fohrman
Administrator
#91 - 12 juni 2004 13:14
Apropå betalningar av småsummor via sms så städade jag just undan lite skräp på kontoret och råkade då få ögonen på en artikel i tidningen Internetworld maj 2004 om kostnader för sms-betalningar.

Rubriken på artikeln var - <b>Sajter rasar mot dyra sms-betalningar</b>.

En tabell i artikeln visar att om vi tar 10 kronor för en tjänst och vi får in 1.000 sms i månaden så får vi för varje sms betala 13.70 dvs minus 3.70, får vi 5.000 sms i månaden så får vi behålla 4.10 och sms-företaget behåller 5.90
Om vi istället tar 30 kronor för en tjänst och får in 500 sms i månaden så får vi för varje sms betala 30.70 dvs minus 70 öre, får vi in 1000 sms blir det 9.10 till oss 20.90 till sms-företaget.

Sammanfattning - betalning via sms (åtminstone på småsummor) är helt uteslutet.
#92 - 12 juni 2004 14:47
Jag betalar gärna. Det är kul med ett bra internetställe som VÄXER och det är värt varenda krona! Nu har jag i ärlighetens namn inte orkat läsa alla sex trådar i ämnet.. så jag kan ju slå in öppna dörrar - men jag tycker det vore bra med flera som jobbar med sajten - tex flera olika moderatorer för forum delen, någon har hand om artiklarna o.s.v. Så funkar det på ett annat ställe där jag är aktiv och det avlastar huvudägarna nåt enormt.

Svärmor
Kjell Fohrman
Administrator
#93 - 12 juni 2004 15:04
Kort svar till svärmor - hela förslaget med en delvis betalsida bygger på att många kommer att bidra med foton, artiklar, videos etc. - det är med detta vi kommer att behöva massvis med hjälp.
Sidan kommer att byggas om helt så att det blir betydligt lättare för oss att administrera sådana saker - så som den är uppbyggd idag så tar det väldigt mycket tid för oss att administrera sådana saker.

Redan idag så efterlyser också Christian då och då hjälp i olika datafrågor och det kommer säkert att behövas ytterligare sådan hjälp i samband med ombyggnaden.

SLUTLIGEN FÖR ATT ÅTERGÅ TILL DET VIKTIGASTE MED DENNA TRÅD - KOM MED FÖRSLAG PÅ NYA FUNKTIONER PÅ ZOOPET SOM NI SKULLE VARA BEREDDA ATT BETALA EN LITEN SLANT FÖR VARJE ÅR.
#94 - 14 juni 2004 12:33
som på ciklid.se att det går att ha sin MSN som ikon högst upp på inläggen...
#95 - 14 juni 2004 13:25
AkvarieGuiden har väl nått stödmedlems pryl, såg att det var typ 75 st registrerade stödmedlemmar och det är ju inte så mycket på 6200 st registrerade "vanliga" medlemmar. Värt att fundera på...
Kjell Fohrman
Administrator
#96 - 14 juni 2004 13:42
AkvarieGuiden har väl nått stödmedlems pryl, såg att det var typ 75 st registrerade stödmedlemmar och det är ju inte så mycket på 6200 st registrerade "vanliga" medlemmar. Värt att fundera på...

Sorry det finns ingen som helst anledning att fundera på detta[;)]
av följande anledningar dessa anledningar
1/ Betydligt fler är aktiva på Zoopet än på Akvarieguiden - senaste dygnet skrevs t.ex. mer än 400 inlägg i Zoopets forum, senaste dygnet skrevs 28 inlägg i Akvarieguidens forum. Alltså 14 gånger så många inlägg på Zoopet och om 14 gånger fler (dvs 1050) blir medlemmar på Zoopet så är vi mycket nöjda[:-34]
Dock med statistik kan man bevisa vad som helst och....
2/ ... alldeles oavsett detta så handlar det ju främst om vad man får för de pengar man betalar. Detta är anledningen till att jag i denna tråd främst efterlyser synpunkter på VILKA YTTERLIGARE FUNKTIONER SOM BORDE FINNAS PÅ ZOOPET.
3/ Därefter kommer jag och Christian att sammanställa dessa och sätta ihop ett förlag. Med detta förslag gör vi sedan en gallup om Zoopets medlemmar är intresserade - om tillräckligt många är det så genomförs projektet, om inte fortsätter vi som det är nu.
Kjell Fohrman
Administrator
#97 - 15 juni 2004 07:56
MISSA INTE MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA - IMORGON (ONSDAG) SKALL JAG OCH CHRISTIAN TRÄFFAS OCH GÅ IGENOM ALLA INKOMNA FÖRSLAG PÅ YTTERLIGARE FUNKTIONER OCH SAMMANSTÄLLA DESSA.
#98 - 15 juni 2004 08:59
låt folk betala via internetbank kvartalsvis, kanske 40-60 kr, för studenter och ensamma mammor kan flera hundra samma månad säkert vara jobbigt ibland, man kanske hellre köper lite fisk eller en växt för pengarna? enkelt att bara skicka med sitt inloggningsnamn på betalningen, kostar inget att göra den heller. och helt säkert.
fast själv använder jag helst visakortet, det är helt säkert om man använder rätt tjänst till det. Och, skulle nu nån sno ditt visanummer (vilket är ovanligt faktist vid säker överföring) så är det bara att gå ner till banken och säga till så för de pengarna tillbaka till ditt konto igen, och om det företaget som dragit pengarna inte kan bevisa att du verkligen betalat för nåt så stannar pengarna på ditt konto.
Jag tycker annars det är en bra ide.
men att ta "en selma" som nån sa, för en annons är lite väl mycket. ofta handlar det om att man vill sälja ett par små fiskar för en struntsumma..man vill ju inte gärna döda dem för att det e dyrt & sätta in en annons?
låt de som är betalande medlemmar sätta in annonser utan kostnad, och de som ej är betalande medlemmar och bara vill sätta in annons betala 20 kr t.ex.
ett annat råd är att inte göra reklam för "betalsiten" för mycket, utan gör ett utskick till befintliga medlemmar. låt nya medlemmar komma underfund med det sakta, annars kommer ni skrämma bort folk som inte varit på zoopet innan. om det första man ser är att man skall betala brukar man ofta leta vidare. Zoopet kommer ju garanterat vara ett bra ställe även för de som inte betalar även i framtiden!
och... varför inte be om hjälp med utveckling av webapplikationer av medlemmarna? jag skulle gärna vara med och utveckla en del om jag t.ex. fick gratis medlemskap som betalning.. =)
MVH joakim
Kjell Fohrman
Administrator
#99 - 15 juni 2004 11:40
låt folk betala via internetbank kvartalsvis, kanske 40-60 kr, för studenter och ensamma mammor kan flera hundra samma månad säkert vara jobbigt ibland, man kanske hellre köper lite fisk eller en växt för pengarna?

Håller med men samtidigt så blir det också för oss en avvägning eftersom varje betalning innebär extra administrativt arbete för oss (t.ex. bokföring och att skicka ut nya mail). Sannolikt kommer det dock att finnas även halvårsbetalning.

Jag tycker annars det är en bra ide.

men att ta "en selma" som nån sa, för en annons är lite väl mycket. ofta handlar det om att man vill sälja ett par små fiskar för en struntsumma..

För de som är "plus-medlemmar" kostar det inget extra.

Zoopet kommer ju garanterat vara ett bra ställe även för de som inte betalar även i framtiden!

och... varför inte be om hjälp med utveckling av webapplikationer av medlemmarna?

Det "tekniska" överlämnar jag till Christian att besluta om - behöver han hjälp så är vi självklart tacksamma för all hjälp vi kan få.
Vad gäller själva innehållet på sidan, som det är jag som står för, så hoppas jag att jag kommer att få hjälp med massor av foton artiklar, videos etc. från medlemmarna.

ett annat råd är att inte göra reklam för "betalsiten" för mycket, utan gör ett utskick till befintliga medlemmar. låt nya medlemmar komma underfund med det sakta, annars kommer ni skrämma bort folk som inte varit på zoopet innan.

Får väl se lite hur vi gör men självklart ligger det väl en hel del i vad du säger.
Ett utskick till alla registrerade blir det självklart men även en viss information på "Första sidan" eftersom vi vill informera om vilka fördelarna blir.
Kanske också ett "Pop-upp" fönster med info FÖRSTA gången man besöker Zoopet.
Vi får dock se hur det blir - vi är ju långtifrån där än - ger inte gallupen ett tillräckligt bra resultat så skippas hela idén.

#100 - 15 juni 2004 20:51
jag kom bara å tänka på en sak nämligen att, använda mindre storlek på bokstäverna i signaturen. det kanske inte är en så jätte viktig betal funktion. men det tar mindre plats iaf. =)

sen var det en sak till jag kom på men jag har glömt det nu (det var nog inte så viktigt ändå). =/
Myzco
#101 - 16 juni 2004 11:58
hey dude! nej, länken fungerar inte. gå in på din zoon. sen kopierar du heeeela adressen där uppe. håller med om att signaturen skall ha mindre storlek som standard....jämt!, plus att man bara får skriva ett visst antal rader i den. (så att det inte blir för mycket.)
#102 - 16 juni 2004 12:10

Kanske också ett "Pop-upp" fönster med info FÖRSTA gången man besöker Zoopet.

pop-ups kommer ganska snart att vara väck med tanke på att service pack 2 av XP inehåller en inbyggd popup killer för alla dom som ännu inte har någon så ganska snart kommer iaf dom flesta ha det.
#103 - 16 juni 2004 13:50
Rent reflexmässigt ryggar jag för betalsajter men zoopet är ju en väldigt bra sida som jag skulle kunna tänka mig att betala för (vilket jag troligen ändå inte kommer att göra, fattig student som jag är finns det viktigare hål att stoppa de hundralapparna i) Jag tror, som flera har nämnt tidigare, att det är risk för att många försvinner om det känns som man missar en massa och då kommer även betaldelen bli sämre eftersom det inte bara är de oseriösa som försvinner..

//Jenny
Kjell Fohrman
Administrator
#104 - 16 juni 2004 14:03
Jag tror, som flera har nämnt tidigare, att det är risk för att många försvinner om det känns som man missar en massa och då kommer även betaldelen bli sämre eftersom det inte bara är de oseriösa som försvinner..

Det är möjligt att du har rätt, det får framtiden utvisa.
Dock kommer sidan med 100% säkerhet att bli sämre om inte förutsättningarna för en betalsida finns eftersom den idag går med förlust och vi är tvungna att spara som det är nu. Så det blir väl i så fall att välja mellan pest eller kolera[:(]
#105 - 16 juni 2004 20:38
Mina synpunkter...

Gratis:
*Läsa forumet
*Artbeskrivningar

Betala:
*Skriva inlägg i forumet
*Egen användarprofil (bättre än den som finns idag)
*Annonser
*Artiklar

En rekomendation är att skaffa samarbetspartner, som ger medlemmar rabbat på deras sortiment. Fungerar ypperligt i andra klubbar. Ger många nya medlemmar.
Att ta betalt för att skapa en användarprofil och kunna skriva inlägg/frågor är nog något som kommer att få de flesta att betala.
Klubbshop med zoopet prylar? kan det vara nåt? Som givetvis ger medlemmar rejäl rabbat.

Så ut ragga samarbetspartner nu kjell!
#106 - 16 juni 2004 22:14
Forumet måste vara gratis, både att läsa och skriva, annars tror jag sidan skulle dö.

Det krävs dock mer än lull-lull för att få många medlemmar, det krävs lite substans, någon av de mest använda funktionerna borde helt klart flyttas till betaldelen. Dock inte forumet.

Kanske kan artbeskrivningarna ingå i betaldelen? Eller åtminstone delar av dem? Allt utom en bild och infon vid ikonerna t.ex.?
Nu idag så använder alla på ciklid.se artbeskrivningarna här på zoopet, skulle man göra så att åtminstone den mer beskrivande informationen på artbeskrivningarna flyttades till betaldelen så kanske många NCS-medlemmar också skulle gå med bara för att slippa länka till amerikanska sidor på deras forum. Lite grymt för NCS kanske men artbeskrivningarna håller samma klass som de i böcker för 500 spänn så det är nästan konstigt att de är gratis.

Mvh Fredrik
#107 - 17 juni 2004 01:29
Kjell: Jag har inga önskelmål förutom att kunna posta en bild med inläggen.
Snälla ta inte bort sajten vad än gör!![:-28][:-16]
#108 - 17 juni 2004 02:06
Låt forumet vara orört och lägg en eventuell betalfunktion på artiklar, annonser och andra "plusfunktioner". Glöm inte att det är många unga människor som inte har så mycket pengar att röra sig med som är aktiva på Zoopet.
#109 - 17 juni 2004 06:21
Jag har ingen lust att betala för att kunna skicka in bilder/visa bilder i forumet.
Länkning fungerar ju utmärkt.

Har inte sett något intressant i denna tråd som skulle motivera mig att lägga pengar på betalsidan på Zoopet.
(Se på Ciklid.se, där finns ju medlemstidningen som bara den är värd medlemspengarna).
Så något annat måste det ju finnas.

Detta är en bra sida och det är ju trist att den inte går ihop.
Kjell Fohrman
Administrator
#110 - 17 juni 2004 08:09
Forumet kommer under alla omständigheter att vara fritt för alla och Zoopet kommer inte heller att läggas ner.
#111 - 17 juni 2004 15:43
Ok det är ju bra, för jag kommer nog inte pröjsa för artbeskrivningar. Därimot hade jag betalat för att kunna använda forumet. Var ju bara en tanke...
Fick inte svar på vad du tyckte om samarbetspartners?? Gör att fler blir villiga att betala, då de kanske tjänar på att vara medlem.
Kjell Fohrman
Administrator
#112 - 17 juni 2004 17:08
Klubbshop med zoopet prylar? kan det vara nåt? Som givetvis ger medlemmar rejäl rabbat.

Så ut ragga samarbetspartner nu kjell!

Fick inte svar på vad du tyckte om samarbetspartners?? Gör att fler blir villiga att betala, då de kanske tjänar på att vara medlem.

Detta har diskuterats tidigare i tråden - därför tog jag inte upp det igen.
Rent allmännt kan jag dock säga att vi inte har ambitionen att börja sälja en massa prylar då skulle det inte bli tid över till att jobba med sidan.
Men visst en viss mycket begränsad försäljning är möjlig i framtiden.

#113 - 20 juni 2004 12:00
der fins väl statestik hur många som besökar sidan om man grovt räknat tar bort hälften så går det väl att räkna fram hur mycket man behövar att betala pr år skicka ett inbetalnings kort så betalar jag för att få tillgång till hela sidan
#114 - 21 juni 2004 11:47
Något som jag glatt hade betalat för redan idag är en förbättrad sökfunktion för forumet. I nuläget blir vissa sökningar hopplösa. "Diskus" blir automatiskt trunkerat?= så att varje inlägg med ordet "diskussion" kommer med. Söker man på "lek" får man träff på "akvariestorlek"...
Dessutom söker den i profilerna så att en sökning på praktbotia ger snedträffar för att alla inlägg av någon som tagit med den i signaturen hamnar på träfflista. Kort sagt vansinnigt svårsökt!

Intressant hade det även varit att få mer information om odling, könsskillnader och lek för fiskarna. I artbeskrivningen och/eller i artiklar. Gärna tillgång till fler bilder som betalande medlem.
#115 - 21 juni 2004 17:37
Varför inte lägga ut ett postgironummer & låta folk själva betala in det de tycker sidan är värd? allt mellan 10 & 100 spänn..
det låter som många har olika åsikter om vad det skulle beyda för dem, så de som tycker att de använder sidan mer kanske vill betala lite mer? & de som inte har råd, kan väl få surfa på de andras bekostnad? jag som ofta är här hade gärna slängt in en slant.
det borde ge lite pengar till en fortsatt utbyggnad av sidan & sen kanske det finns substans nog på sidan för att ta betalt reguljärt för det? Som det är nu är det väl egentligen bara artbeskrivningarna som det går att ta betalt för? och möjligtvis annonserna.
Kjell Fohrman
Administrator
#116 - 21 juni 2004 17:52
Något som jag glatt hade betalat för redan idag är en förbättrad sökfunktion för forumet. I nuläget blir vissa sökningar hopplösa. "Diskus" blir automatiskt trunkerat?= så att varje inlägg med ordet "diskussion" kommer med. Söker man på "lek" får man träff på "akvariestorlek"...

Vid införandet av en ev. betalsida så kommer forumet att helt byggas om.

Dessutom söker den i profilerna så att en sökning på praktbotia ger snedträffar för att alla inlägg av någon som tagit med den i signaturen hamnar på träfflista.

Den söker inte i profilsignaturerna idag.

Intressant hade det även varit att få mer information om odling, könsskillnader och lek för fiskarna. I artbeskrivningen och/eller i artiklar. Gärna tillgång till fler bilder som betalande medlem.

Framförallt så kommer det att bli betydligt fler artbeskrivningar. I övrigt så beror det till största delen på medlemmarnas aktivitet.

Varför inte lägga ut ett postgironummer & låta folk själva betala in det de tycker sidan är värd? allt mellan 10 & 100 spänn..

Det är olagligt att starta en insamling utan registrering av skattemyndigheten att man är en ideell förening med stadgar, styrelse och godkända revisorer.
Dessutom så innebär arbetet att bygga om sidan flera månaders heltidsjobb + en hel del kostnader att köpa in program. Detta är vi inte beredda att ta på oss om vi inte vet med oss att det finns tillräckligt med intresse.

Som det är nu är det väl egentligen bara artbeskrivningarna som det går att ta betalt för? och möjligtvis annonserna.

Syftet med hela denna tråd är ju att efterlysa synpunkter på vilka ytterligare saker som man skulle kunna vara beredda att betala en slant för.

#117 - 21 juni 2004 18:17
Jag har lite svårt att se någon enstaka sak som jag skulle betala 200-300 kr per år för utan jag tror för min del att det är helheten jag skulle kunna betala för. Framför allt smidigheten att ha allt samlat på ett enda ställe.

Här kommer i alla fall ett antal ytterligare saker som skulle kunna bidra till att helheten blir bättre.

1. Bättre beskrivning av sjukdomar och framför allt mer bilder, gärna flera bilder på samma sjukdom så man lättare kan avgöra vilken man har.

2. Bättre beskrivning av olika alger på exempel på bilder på hur dessa ser ut. Gärna också förslag på åtgärder på lösning och i vilken ordning man skall införa åtgärder. Det som finns idag beskriver ju möjliga åtgärder men inte i vilken ordning man bör applicera dem vad jag kan se.

3. Beskrivning på olika näringsbrister på växter och hur man skall gå tillväga för att komma till rätta med dem.

4. Lista över mediciner och möjlighet för medlemmarna att kommentera om den har hjälp eller ej. På detta sätt skulle man enklare kunna avgöra vilken medicin som är bäst och inte bara köpa första bästa som man(jag) ofta göra idag.

5. Artbeskrivningar med tips på passande arter att ha en art tillsammans med. Min tanke var inte att ni skulle sätta er och lista passande arter utan istället att man skulle bygga någg liknande system som amazon.com. Det måste med andra ord bygga på att medlemmarna har möjlighet att ange arter som har passat ihop med en viss art och sen sammanställa denna statistik. Som exempel på vad jag menar så kan man på amazon.com leta efter en bok och sedan får man se en lista på böcker som köpare till den aktuella boken också har köpt.

6. Recensioner på akvarieböcker, gärna med möjligheter för medlemmarna att kommentera recensionerna och även ange egna recensioner. Jämför med kommentarerna man kan lägga in på artbeskrivningarna.

7. Detta tror jag har nämnts tidigare, men en sak som jag ofta saknat är beskrivning på könsskillnader på en viss art och framför allt med bilder där man kan se skillnaden på hane och hona.

Sen slutligen en fundering kring nått som du Kjell skrev i ett tidigare svar. Du skrev att forumet kommer att göras om helt, är anledningen till detta att förenkla administrationen eller är det bara för att lägga till lite nya finesser ?
Om det är för att förenkla administrationen förstår jag behovet för då innebär det att ni får mer tid till annat än att administrera forumet. Om det däremot bara är en massa nya finesser som skall läggas in i forumet så är jag lite mer tveksam, då ser jag personligen hellre att ni lägger tiden på andra förbättringar för forumet tycker jag redan nu fungerar riktigt bra.
Kjell Fohrman
Administrator
#118 - 21 juni 2004 18:45
1. Bättre beskrivning av sjukdomar och framför allt mer bilder, gärna flera bilder på samma sjukdom så man lättare kan avgöra vilken man har.
SVAR: FOTON SAKNAS OCH JAG VET ATT ÄVEN DE SOM ÄR ALLRA DUKTIGAST I PÅ FISKSJUKDOMAR VÄGRAR ATT STÄLLA EN DIAGNOS UTIFRÅN FOTON.

2. Bättre beskrivning av olika alger på exempel på bilder på hur dessa ser ut. Gärna också förslag på åtgärder på lösning och i vilken ordning man skall införa åtgärder. Det som finns idag beskriver ju möjliga åtgärder men inte i vilken ordning man bör applicera dem vad jag kan se.
SVAR: DET FINNS JU REDAN EN BESKRIVNING PÅ ÅTGÄRDER VID OLIKA ALGPROBLEM - VAD SOM SAKNAS ÄR ALGFOTON - JAG HAR DOCK FÅTT NÅGRA SÅDANA FRÅN AZUR OCH FÖRHOPPNINSGVIS SÅ KAN DE ÅTGÄRDSBESKRIVNINGAR SOM FINNS KOMPLETTERAS MED AZURS FOTON + EVENTUELLT YTTERLIGARE FOTON.

3. Beskrivning på olika näringsbrister på växter och hur man skall gå tillväga för att komma till rätta med dem.
SVAR: JAG HAR INTE KOMPENTENSEN ATT GÖRA NÅGOT SÅDANT - MEN DET FINNS JU FLERA SÅDANA SOM DELTAR I FORUMET OCH JAG SKULLE VÄLKOMNA ARTIKLAR FRÅN DOM I ÄMNET.

4. Lista över mediciner och möjlighet för medlemmarna att kommentera om den har hjälp eller ej. På detta sätt skulle man enklare kunna avgöra vilken medicin som är bäst och inte bara köpa första bästa som man(jag) ofta göra idag.
SVAR: ÅTERKOMMER TILL VAD JAG SKREV OVAN - INTE ENS SVERIGES BÄSTA EXPERTER I DETTA ÄMNE SKULLE ENS MED ÅR AV FORSKNING BAKOM SIG TA PÅ SIG ATT GÖRA EN SÅDAN SAMMANFATTNING.

5. Artbeskrivningar med tips på passande arter att ha en art tillsammans med. Min tanke var inte att ni skulle sätta er och lista passande arter utan istället att man skulle bygga någg liknande system som amazon.com. Det måste med andra ord bygga på att medlemmarna har möjlighet att ange arter som har passat ihop med en viss art och sen sammanställa denna statistik. Som exempel på vad jag menar så kan man på amazon.com leta efter en bok och sedan får man se en lista på böcker som köpare till den aktuella boken också har köpt.
SVAR: FISKAR ÄR INDIVIDER OCH DET FINNS HUNDRATALS MED FAKTORER SOM SPELAR IN FÖR OM EN KOMBINATION SKALL FUNKA (AKVARIESTORLEK, GÖMSTÄLLEN ETC. ETC.) OCH JAG ANSER ATT DET VORE DIREKT FEL ATT GÖRA EN SÅDAN LISTA EFTERSOM MÅNGA DÅ KAN FÅ FÖR SIG ATT FÖR ATT FISK A PASSADE IHOP MED FISK B I ETT AKVARIUM SÅ FUNKAR DET ÄVEN FÖR ANDRA.
HUR MÅNGA SKRIVER T.EX. INTE HÄR I FORUMET ATT DE FISKAR DE HAR VISST TRIVS ÄVEN OM DE GÅR I EN 8 LITERS SKÅL BARA FÖR ATT TA ETT EXEMPEL.
KUNDE FISKAR PRATA OCH SKRIVA SÅ SKULLE KANSKE DE KUNNA GÖRA EN SÅDAN LISTA - MEN TYVÄRR HAR VI ÄNNU INTE KOMMIT DÄRHÄN.

6. Recensioner på akvarieböcker, gärna med möjligheter för medlemmarna att kommentera recensionerna och även ange egna recensioner. Jämför med kommentarerna man kan lägga in på artbeskrivningarna.
SVAR: BRA IDÉ

7. Detta tror jag har nämnts tidigare, men en sak som jag ofta saknat är beskrivning på könsskillnader på en viss art och framför allt med bilder där man kan se skillnaden på hane och hona.
SVAR: SÅ ÄR DET TÄNKT, MEN MYCKET HÄNGER OCKSÅ PÅ ATT VI FÅR IN FOTON.

Sen slutligen en fundering kring nått som du Kjell skrev i ett tidigare svar. Du skrev att forumet kommer att göras om helt, är anledningen till detta att förenkla administrationen eller är det bara för att lägga till lite nya finesser ?
SVAR: BÅDE OCH - FRÄMST DET FÖRSTNÄMNDA.

#119 - 21 juni 2004 19:10
Jag har bevakat den här tråden då och då...
Jag tillhör de där gamla entusiasterna som tycker att internet skall vara gratis i alla fall när jag vill använda mej av det.
Men av alla förslag jag skummat genom tycker jag ändå att det här med "zoopet-gadgets" i alla fall kan vara något även om du Kjell redan avvisat förslaget. Vrålsnygga T-shirts till exempel...
Kjell Fohrman
Administrator
#120 - 21 juni 2004 19:38
Vrålsnygga T-shirts till exempel...

Den sämsta "affär" Nordiska Ciklidsällskapet gjort någom gång vara att trycke upp ett antal T-shirts.
Den nästsämsta att trycka upp en poster.
Däremot skulle man kankse kunna ta fram ett antal "mallar" med fiskfoton som man kan ladda ner till sin dator - spara på en CD och sedan själv kunna gå till ett företag som trycker enstaka T-shirts.
#121 - 22 juni 2004 17:03
Det låt som en bra ide istället!!
[:-106]
Kjell Fohrman
Administrator
#122 - 23 juni 2004 12:16
Tråden låses och diskussionen fortsätter i denna tråd http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27880 där Kjell ocxh Christian har lagt in ett konkret förslag utifrån diskussionerna i denna tråd.

Annons