zoobutik

#1 - 4 januari 2006 16:52
vad tycker ni konsumenter är viktigast i en akvarie affär vad gäller inredning snygga saker eller annat.obs bara inredning stora kar kunnig personal etc.etc är självklart.behöver lite ideer och inspiration till renovering av lokal så fram med läckra och annorlunda förslag
#2 - 4 januari 2006 17:10
Ingen genial inredningsidé precis, men jag kan irritera mej på affärer som har ljusramper som bländar kunden! Det är väl det dummaste av dumt. Man står där och ska kolla på fiskarna och så faller ljuset rakt i ögonen från översta raden av akvarier. Urdåligt!
Så det är mitt tips - se till att inte blända kunden.
#3 - 4 januari 2006 17:13
Bra information på karet om invånarna! Händer hur ofta som helst att det inte står vad det är för fiskar, storlek osv.
#4 - 4 januari 2006 17:19
hej tack för tipset med rampen ska tänka på det.jag hade tänkt mig en liten hörna med stolar och fisklitteratur och växtböcker där man kan sitta och läsa och planer sitt inköp tror ni att det skulle nyttjas eller är vi för stressade nu för tiden.akvarier i tre på höjden åsikter tack
#5 - 4 januari 2006 17:39
Jättebra idé.
Men - kedja fast böckerna!
#6 - 4 januari 2006 17:41
Helst bara två kar i höjd men det är nog svårt. Du måste nog utnyttja utrymmet...
#7 - 4 januari 2006 18:00
ja det är många som missar den nedre raden om det är tre på höjden. Och det blir jobbigt om man nu vill se dom. Är 15 år och är 1.90 lång och får redan ont i ryggen av att sitta ner böjd och titta på dom fiskarna. Men det finns ju ställningar som är betydligt högre som t.ex Arken i kKalmar har men dom som inte är så långa missar ju fisken i dom övre akvariumen
#8 - 4 januari 2006 18:14
Jag håller med. För oss med progressiva glasögon är det i det närmaste omöjligt att se de nedersta akvarierna om man inte är väldigt smidig.
#9 - 4 januari 2006 18:27
Bra lysrör och svart sand. Det höjer intrycket mycket mer än det kostar.
#10 - 4 januari 2006 18:36
Bra information om varje fiskart tycker jag är viktigt, tex artinformationen från zoopet. Samt tydliga namn och priser utskrivna och att dessa uppdateras när fiskarna flyttas runt! Samt personal med erfarenhet av de fiskar man säljer!
#11 - 4 januari 2006 18:37
HEJ TACK FÖR ALLA BRA TIPS.ställningarna byggs som jag vill ha dom ska tänka på att få upp höjden på den nedersta.är lite svårjobbat för oss ochså om det är för lågt.har bara två på höjden nu men vill få in mer kar dock är tak höjden gigantisk.svart sand har jag inte nu hade tänkt mig brunröd men får pröva med olika och se.vilka lysrör tycker ni ger ett behagligt ljus ej växt rör
#12 - 5 januari 2006 14:16
[QUOTE=scooby]...vilka lysrör tycker ni ger ett behagligt ljus ej växt rör[/QUOTE]
Akvarierören, t.ex. Aquarelle och Aquastar är nog oöverträffade att göra fiskarnas utseende säljande (men själv föredrar jag vitt ljus).

Man bör inte heller ha för stark belysning på fiskarna, i svagare ljus trivs de bättre och får finare färger.

Akvarier med växter kan däremot ha starkt ljus, gärna vitt, då riktigt lyser det gröna mot en.

Man måste anpassa takbelysningen så att det är lagom ljust. Och var försiktig med fönster som kan ge reflexer i akvarierna, speciellt när det torkat vattendroppar på glaset.
#13 - 5 januari 2006 16:09
Tror en hörna med böcker skulle vara riktigt uppskattat!
Har själv tänkt på att en dator med zoopet i akvarieaffärer skulle vara grymt när man ska köpa sina fiskar
#14 - 5 januari 2006 16:37
Det är oerhört irriterande när infon på karen inte stämmer med innehållet. Kanske kan man designa ett slags kortsystem, där karets nuvarande invånare presenteras på ett litet kort (typ spelkort) som sitter i en plastficka på eller bredvid karet. Lätt att byta ut när innehållet ändras, plasta korten så kan priset skrivas på dem med OH-penna. Dessutom får du plats med en bild (så att vi som inte vet så mycket vet vilken fisk som bär vilket namn) och lite info (maxstorlek, ursprung etc).

Lite mippligt blir det väl att göra korten första gången, men skapar du bara en mall i typ Word så borde det gå ganska fort sedan.
#15 - 5 januari 2006 16:47
Klart du bor i Stockholm. [:(!]
Skulle vara bra med en zoopet-affär här i närheten...:)

Ska man vara akvarist så ska man bo i en storstad...[V] :D
#16 - 5 januari 2006 19:05
tack igen för bra tips en sista fråga vad uppskattas mest som stort visiningsakvarium växt eller malavi eller diskus får nog bara plats med ett 500-600l visning resten måste vara försäljningskar
#17 - 5 januari 2006 20:32
Jag tycker det hänger på vilket utbud du kommer att ha. Ska du ha mycket växter, malawi eller sydamerika? Visningskaret borde vara inspiration och innehålla saker man kan få tag i i butiken.
#18 - 5 januari 2006 22:54
Jag tycker att akvariumen ska vara fräscha och att fiskarna ska se ut som de trivs. Det vill säga inte massor av döda fiskar i akvariet och växter som flyter med rötterna upp i vädret (gäller inte flytväxter givetvis). Finns så många zoobutiker som kallar sig professionella o så ser fiskarna i karen halvdöda ut(eller i vissa fall döda). På sådana stället vill man ju inte handla.

Annars så tycker jag att akvariumen ska vara lite inredda, inte helt kala som vissa har det. Vet inte hur genomförbart det är.. Men jag har sett inredda akvarier på flera ställen. :)
#19 - 6 januari 2006 02:51
nåt jag saknat är visning av akvariesand.

det är väldigt svårt att se på bilder på nätet hur sand/grus egentligen ser ut.
de gruset ja har nu ser väldigt blekt ut på dom bilder jag sett men i karet är det färggrant.

avskyr när det är typ 30cm mellan akvariern att gå i.

akvariet längst ner på golvet kan du ju ha växter i och fiskarna högre upp men bör nog inte gå högre än 1.60 med tanke på kortväxta.

Annons