Lite åsikter i frågan... Observera att detta endast är mina personliga erfarenheter, och andra kan mycket väl uppfatta dessa affärer på andra sätt.
Herkules zoo på Herkulesgatan, Hisingen, har stort sortiment och bra priser. Dock tycker inte jag att man ska rådfråga personalen för viljan att sälja verkar gå före allt annat. Inte sällan ser man felaktig märkning av fiskarna. Dessutom är jag själv skeptisk emot att denna affär säljer t ex ballongmolly och andra sjukligt deformerade fiskar, och paroonhajar till små akvarier, men det är ju en smaksak vad man vill stödja. Dödligheten bland de fiskar jag köpt härifrån är betydligt större än annars, vilket kanske kan bero på att dom har en stor omsättning och inte har möjlighet att ha fisken i karantän.
TROP akvariefiskimport vid Kaggeledstorget är också en butik med stort sortiment. Men tyvärr går viljan att sälja före allt annat här också enligt min egen erfarenhet. Här kan man också ofta hitta sjukligt deformerade fiskar, t ex glasaborrar med injicerad färg, och det vill inte jag stödja om jag kan undvika det.
Nols ciklidhobby ligger i Nol, en bit utanför Göteborg, men affären är såpass bra att det lönar sig att åka dit. Här finns mycket ciklider men även ett ganska stort utbud av andra fiskar och akvarieprylar. Jag tycker man får bra hjälp, fisken är av ypperlig kvalite och priset är oftast oerhört bra. Ägaren är månne lite rörig, men han gör verkligen sitt bästa för att hjälpa kunderna och han har ett stort kunskapsförråd.
Ciklidkällaren i Lerum har jag bara besökt vid ett tillfälle, men då blev jag ganska imponerad. Stort sortiment, bra priser och både trevlig och kunnig ägare kan aldrig slå fel.
Majornas zoo Ciklidkällaren på Älvsborgsgatan är en "uppstickare" bland göteborgsbutikerna som verkligen är intressant. Ägaren är mycket seriös och vill hellre ha nöjda kunder än en fet dagskassa. Han säljer heller aldrig fisk om han inte är säker på att den är felfri. Dock är sortimentet än så länge ganska litet, så ska man ha tag på något speciellt är det nog bäst att ringa och kolla först. Dock håller denna affär på att bygga ut, så det blir större och större sortiment efter hand.
Femmans zoo är svindyra och personalen är inte särskilt kunniga. Här har jag tyvärr många gånger sett extremt många döda, deformerade och skadade fiskar till salu.
Godhemsgatans zoo i korsningen Kungsladugårdsgatan / Godhemsgatan är hyfsat billiga, men med en ägare som inte är särskilt kunnig eller intresserad. Fiskarna har varit i varierande kvalité, från kar med tetror med bara krökta ryggar i till kar med fantastiskt fina pirayor. Utbudet är ett standardsortiment, men då och då dyker det upp lite mer ovanliga arter här.
Zoomässan i Kungsbacka får ofta bra kritik, men de gånger jag har varit där har jag fått dåliga råd och jag har sett dåligt skötta kar med mycket döda eller deformerade fiskar. Men eftersom jag bara varit där vid ett par tillfällen kan det mycket väl vara bättre annars. Sortimentet är i alla fall rätt stort.
Gubbero zoo (tror jag den heter) på Gubberogatan i Gbg är hyfsat bra vad gäller kvalitet och pris, men de gånger jag har varit där har jag stött på mycket dåligt (o)utbildad personal. Det är möjligt att det är bättre nu, men tidigare har dom knappt kunnat skilja en tetra från en guppy. Utbudet har tidigare varit ganska dåligt, men det har funnits ett "standardsortiment" i alla fall.
Det var de jag kunde komma på just nu...