Zmhi 2011-2012

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 1 januari 2011 15:02
[INDENT]Den 10/4 2002 skrev GooGoo det första inlägget i tråden - ZMHI=Zoopets Meterologiska & Hydrologiska Institut.
Under 2002 skrevs sedan 1668 inlägg i denna tråd.
Under 2003 fortsatte tråden med ytterligare 2087 inlägg
Under 2004 fortsatte tråden med ytterligare 1071 inlägg
Under 2005 fortsatte tråden med ytterligare 1677 inlägg
Under 2006 fortsatte tråden med ytterligare 1443 inlägg
Under 2007 fortsatte tråden med ytterligare 440 inlägg
Under 2008 fortsatte tråden med ytterligare 346 inlägg
Under 2009 fortsatte tråden med ytterligare 88 inlägg
Under 2010 fortsatte tråden med ytterligare 150 inlägg
Även om det uppenbarligen inte längre är riktigt lika intressant att prata väder på Zoopet så lever i alla fall tråden vidare och totalt är det nu uppe i 8970 inlägg

Vi stänger nu ZMHI 2010 och startar en ny tråd för 2011
Ni som vill kolla in alla inlägg från 2002 kan [COLOR=#0033cc]klicka här[/COLOR]
Ni som vill kolla in alla inlägg från 2003 kan [COLOR=#0033cc]klicka här[/COLOR]
Ni som vill kolla in alla inlägg från 2004 kan [COLOR=#0033cc]klicka här[/COLOR]
Ni som vill kolla in alla inlägg från 2005 kan [COLOR=#0033cc]klicka här[/COLOR]
Ni som vill kolla in alla inlägg från 2006 kan [COLOR=#0033cc]klicka här[/COLOR]
Ni som vill kolla in alla inlägg från 2007 kan [COLOR=#0033cc]klicka här [/COLOR]
Ni som vill kolla in alla inlägg från 2008 kan [COLOR=#0033cc]klicka här[/COLOR]
Ni som vill kolla in alla inlägg från 2009 kan [COLOR=#0066cc]klicka här[/COLOR]
Ni som vill kolla in alla inlägg från 2010 kan [COLOR=#0066cc]klicka här[/COLOR]

Alla Zoopetare önskas ett riktigt bra väder under 2011 [:-174]
[/INDENT]
#2 - 1 januari 2011 15:06
Här hemma i Linköping hade vi plusgrader för första gången på 38 dagar några timmar kring tolvslaget (då det regnade), men nu är det minus igen...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 1 januari 2011 15:13
Idag på nyårsdagen har vi haft nollgradigt och solsken här i Jonsered
#4 - 1 januari 2011 15:14
Årets första dag bjöd på några minusgrader och strålande solsken. Perfekt promenad väder endast några få tappra själar ute.
#5 - 1 januari 2011 16:16
Nyåret startade med regn och blåst :( så tråkigt när det har varit så gnistrande och fint på dagen.
Idag på dagen var det soligt och fint men just nu har det börjat att frysa på igen så smått så nu är det väl skridskobana ute, ortopeden får nog att göra ;)
#6 - 1 januari 2011 16:29
Belek idag 28 grader o strålande sol Tror jag skiter i o åka hem till gamla svedala. :):)
#7 - 2 januari 2011 13:48
Ensiffrigt (äntligen) och lite moln :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 9 januari 2011 15:42
Igår och idag har det varit några plussgrader här i Jonsered och det är bassänger överallt eftersom snön har smällt. Hoppas bara nu att det fortsätter att vara plussgrader i ytterligare några dagar så att snön hinner smälta bort.
Om det blir kallt nu så är risken för en "katastrof" stor - det kommer att bli glashalt överallt för såväl de som går och kör vilket kommer att innebära många trgedier för människor och kosta mängder med pengar för en redan hårt ansatt sjukvård. Dessutom blir det svårt för djuren eftersom det kommer att bli en skare översst på snön som gör att många lite tyngre djur kommer att skära sönder sina ben och bli lätta byten för rovdjur.

Apropå att vädret kan ställa till med problem - igår skulle grabbens lag spela innebandy mot ett lag från Karlstad: Men det rengnade in så mycket i hallen att matchem inte kunde genomföras så motståndarna fick åka tillbaka hem till Karlstad utan att få spela.
admin
Christian Alfredsson
#9 - 9 januari 2011 15:52
Har fått skotta rent ingången 3 gånger idag från snöras från taket + en snövall vid vägen.
#10 - 24 februari 2011 10:04
Hade -24 i morse runt 6 snåret och nu ligger tempen på -17. Börjar mulna på och det har snöat av och till under förmiddagen. Snorhalt på vägarna runt Kolsva.
#11 - 28 februari 2011 18:45
oemotsägligen ett tungt vårtecken

Oemotsägligen ett tungt vårtecken - jag såg ett sångsvanspar på väg norröver i Nässjö idag - bland all is och snö vill säga.... Men imorgon är det ju den första vårmånaden eller hur?
:d
#12 - 3 mars 2011 20:40
-1,6 i Västerås, känns långt till cruisingsäsongen...
#13 - 3 mars 2011 20:43
Jag gillar vinter och så men nu får det snart vara nog, snön får gärna försvinna :( Vi har haft snö sen i november.

Vi har fortfarande ca 30 cm snö på gräsmattan och i omgivningarna.:(
#14 - 18 mars 2011 07:17
15 cm nysnö. Vart tog våren vägen?
#15 - 22 mars 2011 12:49
Strålande sol och plusgrader i Göteborg... =)

(undrar vad jag gör inomhus, men är trött efter arbetspasset...)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 22 mars 2011 13:10
ja nu verkar våren ha kommit, eller!
Solen skiner i alla fall och det är 10 grader varmt
#17 - 22 mars 2011 13:57
Jovisst är det vårlikt här vid södra vätterviken. +12 och endast enstaka små snöfläckar kvar. Det gick fortare än jag trodde efter snöattacken 4 dagar tidigare. Blåsten har säkert hjälpt till.
:)
#18 - 22 mars 2011 14:09
Premiär för lunch ute på altanen idag. Riktigt skönt att höra fiskmåsarna tigga mat igen. Mycket lättare att jobba sista timmarna.
#19 - 22 mars 2011 18:39
Det har tagit bra på snön dessa senaste dagarna men vi har fortfarande snö på gräsmattan, ca 20 cm...

Men våren är på väg, gott!
#20 - 22 mars 2011 18:59
I malmö så har det varit 10 + grader och satt och åt min lunch vid havet idag i limhamn :D.
#21 - 23 mars 2011 08:22
Igår hade vi 11 grader som varmast!! Wohoo!! Våren verkar äntligen på G! Natten till idag hade det frusit på och var bara +1 grad vid 07.30. Men temperaturen stiger i alla fall nu. Solsken och några slöjmoln på himmelen.
#22 - 2 april 2011 18:51
+10, snart kan man ut o cruisa...
#23 - 20 april 2011 13:23
Idag skulle det regna lite men ack så fel dom hade, här är 20,5 grad och solsken men lite moln då och då och kvavt är det.
#24 - 18 maj 2011 07:37
SMHI har ju redan deklarerat sommar för stora delar av Sverige. Man var var svalorna då? En svala gör ingen sommar men igår såg jag minst tre vid Ingsbergssjön i Nässjö. Imorse tio (!) små vettskrämda andungar. Så trots det något kylslagna vädret blir det alltmer sommar iaf.
:)
#25 - 18 maj 2011 12:42
Och idag på em fanns det betydligt fler svalor på G. Och sex nykläckta gässlingar...
:D
#26 - 24 maj 2011 07:04
I Kolsva skogarna är det 10 grader med blåst och regn. Grått så långt ögat kan nå...
#27 - 31 maj 2011 20:57
Måste varit årets varmaste dag hittills. säkert upp mot 30 grader... Men nu på kvällen faller temperaturen snabbt. Vattnar trädgården med dubbla vattenspridare och vädrar korsdrag igenom huset... 10 grader varmare inne än ute... *puh*
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 31 maj 2011 20:59
Ja vi får hoppas att sommaren håller i sig - hoppas kan man ju alltid[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 4 juni 2011 11:56
Det har nu varit fantastiskt väder under några dagar - solsken, svaga vindar, 23-24 grader[:-174]
Det kan inte vara mycket bättre :D
#30 - 4 juni 2011 12:04
mjo... det blir för varmt i mitt 54L kar..... finns det doppvärmare som är doppkylare istället? jag vill inet ha 28 grader i karet... mina otocinclus vill nog ha max 25 grader så jag får lägga i isklampar....
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 4 juni 2011 12:43
Grossisten Akvarieteknik säljer faktiskt små fläktar (märke Dymax) som är avsedda för småakvarier - kolla med någon affär som handlar av dom
#32 - 5 juni 2011 17:04
fläktar? skall den vara monterad så den fläktar ner mot ytan eller ut mot ytan? luften i lght är ju inte så sval... därav att karet bli lite varmt.

jag har ett 54L Aquael med plastlock. och i det plastlocket så är det en liten 4kantig lucka. skall man försöka montera fläkten där?
me dont get it hehe
#33 - 6 juni 2011 15:09
Vätterns påverkan

Vättern påverkar Jönköping/Huskvarna mer än man tror. Det är inte bara det att vi har växtzon 2 och någon mil bort blir det zon 5. I förrgår var det drygt 28 C, igår knappt 22 C och idag närmare 30 C. Skillnaden är vindriktningen. Den något nordliga vinden igår hämtar in så pass mycket kyla från Vättern att temperaturen tydligen minskar med 5-10 C.
#34 - 6 juni 2011 18:47
27 grader ungefär vid laholm idag :). Gött men varmt!
#35 - 7 juni 2011 13:43
fy f*n viket [:-177]väder det var igår natt ! [:O]
det blixtrade och åskade helatiden fram till ca kl :03:00. det var då jag gick och försökte sova så jag vet inte om det höll på längre. ;)
#36 - 7 juni 2011 13:56
Det blixtrade och hade sig med här vid 23.30 tiden. Men idag så har det varit 22 grader i kävlinge :).
#37 - 7 juni 2011 14:03
ja, här i Bara är det också varmt. sådär "klibbigt".
jag gillar det inte alls, är det över inomhustemperatur ute så är det för varmt tycker jag.
#38 - 7 juni 2011 14:41
Här utanför laholm så slog blixten ner bara en liten bit från huset så det small i el och teleuttagen och började lukta bränt, tur att jag hann dra ut det mesta.
Hos grannen så stod det lågor ur proppskåpet.
#39 - 7 juni 2011 15:01
solis skrev:
Här utanför laholm så slog blixten ner bara en liten bit från huset så det small i el och teleuttagen och började lukta bränt, tur att jag hann dra ut det mesta.

Hos grannen så stod det lågor ur proppskåpet.

Oh fy fasen, tur att ni hann dra ut sladdarna annars så kanske det hade slagit lågor kanske i ert proppskåp med :/.
#40 - 7 juni 2011 17:26
Konstigt nog så gick inte säkringarna hos oss vi har knappsäkringar, hon har dom gamla säkringarna och där lågan slog ut gick proppen, hon sa att hon aldrig varit så rädd för åskan som inatt och hon är inte heller rädd för åskan i vanliga fall.
Det lustiga som hon sa var att tvn funkar bättre än någonsin och den hade hon inte stängt av vid det tillfället haha, jag kollade mot huset efter smällen och blev förvånad över att det fortfarande lyste i hennes tv rum.
tyvärr så har det slagit ut telefonerna så att det funkar bara ibland får hoppas telebolaget fixar det snart.
Här var över 30 grader igår var var du någonstanns i laholm där det var ca 27?

På dagen har det varit kvalmigt och runt 27 grader idag men nu har det äntligen blivit runt 18 grader så nu ska man bara lyckas kyla ner huset med.
#41 - 7 juni 2011 17:48
solis skrev:
Konstigt nog så gick inte säkringarna hos oss vi har knappsäkringar, hon har dom gamla säkringarna och där lågan slog ut gick proppen, hon sa att hon aldrig varit så rädd för åskan som inatt och hon är inte heller rädd för åskan i vanliga fall.

Det lustiga som hon sa var att tvn funkar bättre än någonsin och den hade hon inte stängt av vid det tillfället haha, jag kollade mot huset efter smällen och blev förvånad över att det fortfarande lyste i hennes tv rum.

tyvärr så har det slagit ut telefonerna så att det funkar bara ibland får hoppas telebolaget fixar det snart.

På dagen har det varit kvalmigt och runt 27 grader idag men nu har det äntligen blivit runt 18 grader så nu ska man bara lyckas kyla ner huset med.

lyckost! här är det skitvarmt och det är så fuktigt att man typ blir blöt av att bara gå igenom huset!
okej, kanske inte så man blir blöt men det är riktigt fuktigt iallafall ;)
#42 - 7 juni 2011 17:56
Visst är jag, jag har varit i ditt läge för inte så många timmar sen och det var inte mysigt, igår när jag gick och trimmade gräskanterna så rann svetten så man såg var min sele till trimmern hade varit och då var det svettigt haha (såg nog inte så fräscht ut)orkade inte trimma färdigt heller för den delen hehe
#43 - 7 juni 2011 18:01
för att sänka tempen i karen så frös jag en pet-flaska och stoppade i filterhörnan. HA! den smälte på 5 min! ingen idé när det är såhär varmt. får ha locken öppna för det är nog det enda som funkar.
#44 - 7 juni 2011 18:06
Brukar frysa 5 liters dunkar och lägga i karet den brukar räcka längre.
#45 - 7 juni 2011 18:10
solis skrev:

Det var det i sandvad. Litet, litet samhälle med några hus utanför laholm. Inte långt ifrån vallberga.
#46 - 7 juni 2011 18:18
solis skrev:
Brukar frysa 5 liters dunkar och lägga i karet den brukar räcka längre.

lägger du dom då direkt i karet, på ytan? blir det då inte för kallt runt dunken. om en fisk då simmar för nära får den då inte en chock av det kalla?
om det är ok så kan jag ju få i lite mer än en pet flaska. en 5 liters dunk går liksom inte ner i filtret ;)
#47 - 8 juni 2011 19:42
freddi36 skrev:
för att sänka tempen i karen så frös jag en pet-flaska och stoppade i filterhörnan. HA! den smälte på 5 min! ingen idé när det är såhär varmt. får ha locken öppna för det är nog det enda som funkar.

ahaa skall jag låta locket vara uppe nu när jag skall vara borta? (skall vara borta lördag em till onsdag kv'll, har kallat ute en fiskvakt på måndag som kan kolla lite. skall jag hålla lampan stängd och locket uppe? har otocinklus, äppelsnäckor, pansarnamalar, guppys och molly i det varma karet på 54L
#48 - 9 juni 2011 11:14
Varmt som fasen + åskregn här i Värmland.

Tycker det bästa sättet att kyla är att hänga en vanlig fläkt på sidan av akvariet och låta den blåsa på sidan eller ännu bättre på vattenytan.
#49 - 9 juni 2011 11:53
åskväder här med. varmt är det också
#50 - 9 juni 2011 11:56
15+ och duggregn åh villken underbar dag(att hålla sig inomhus;))
Jag använder en 5 litersdunk för avkylning i karet eller kallvattenbyte:)
#51 - 9 juni 2011 11:57
Ingen åska i stockholm strålande sol och varmt utav bara den:)
#52 - 9 juni 2011 13:18
I Kolsva, Västmanland, är det kvavt, 21 grader varmt och det kom en regn skur under fm och en bit in på em med lite åskmuller. Fortfarande mulet så lång ögat kan nå och lätt vind.
#53 - 9 juni 2011 17:12
ahaa så bäst är att palla upp min bordsfläkt och öppna locket på mitt lilla kar så att det blåser lite lätt på ytan?

ingen risk att snäckorna rymmer?
vore väldans bra å veta då jag skall vara borta några dagar nästa vecka.... jag åker lör em och kmr hem ons kväll. men har en som kan kolla till karet på måndag åt mig.

eller sidan och sidan.. har så man kan blåsa från det hållet där jag tagit kortet. där har jag ett kar som man kan palla upp en fläkt på. skulle det funka?
#54 - 24 juni 2011 11:47
Glad Midsommar!

Här i Huskvarna tämligen vanligt midsommarväder om man får gnälla litet. Lite sol, någon regnskur och bara 15 grader. Och senaste tiden har det ibland regnat tämligen rikligt. Den damm som jag för några veckor sedan undrade om den sprungit läck är nu bräddfylld liksom övriga utomhus burkar. Dammen ja - förutom kabbelekan på våren är det numera bara två näckrosor som sprider någon glädje - och en ensam iris-blomma. Borde starta om dammen egentligen och hade nog gjort det om jag skulle stannat hemma i sommar. Jag har fått tillbaka första säsongens trådalger dessutom...

[:-20]
#55 - 26 augusti 2011 08:59
Hela veckan har det vart riktigt tjock dimma i Kolsva om kvällar och morgnar. Nu under förmiddagen har dimman fortfarande inte riktigt släppt sitt tag. Molnigt men solen glimtar igenom då och då. Kvavt i luften och 18 grader.
#56 - 30 december 2011 17:59
Näst sista dagen innan nyårsskiftet så har här åter frosten kommit. Har regnat föregående dagar så det är antagligen snorhalt ute på vägarna här omkring Kolsva. Kvällstemperaturen ligger på -8 grader och det är stjärnklart.
#57 - 5 februari 2012 01:54
Hur ser det ut runtom i landet nu?? Så här trivsamt var det nån mil söder om Mellerud tidigare ikväll.... ;)

[ATTACH=CONFIG]51203[/ATTACH]
#58 - 5 februari 2012 04:08
Det va ganska så "varmt" i Gävle i jämförelse.
Endast -24 här vid 22 tiden...
#59 - 5 februari 2012 08:20
Inte så kallt hos mig riktigt men mamma uppe i Piteå låg på -34.

Annons