Zeolith

#1 - 3 februari 2004 16:30
Jag blir inte klok på det här med zeolith. På aquainteriör's sida står där mycket info om den. Bla att man en gång i månaden bör regenerera zeolithen genom att lägga den i en stark saltlösning. Samt att salt aldrig får användas i ett kar som filtreras med zeolith.

Men samtidigt får jag ett mail från Amtra(som också har zeolith i sitt sortiment) där dom påstår att deras zeolith inte behöver regenereras och kan användas i princip hur länge som helst. En del använder det t.o.m i saltvattenskar.

Finns det olika former av zeolith eller?
#2 - 4 februari 2004 19:41
Vad jag vet och tror så behöver nog all zeolith regenereras (fan va jobbigt att stava till...). Zeolithen är när man köper den ofta mättad med natriumjoner som efterhand byts ut till andra positiva joner som ammonium eller kalciumjoner t.ex. Men eftersom zeolithen inte själv bryter ner kväveföreningarna så kan där ju till slut byggas upp en hel del.

Anledningen att inte använda salt i karet (vid tillfällig medicinering t.ex.) är att när du gör det så kan ammoniumhalten i akvariet höjas väldigt snabbt(om zeolithen har använts ett tag), med katastrofala följder som du förstår. Men använder man salt kontinuerligt i karet så ska det nog inte vara några problem eftersom man inte får den snabba höjningen av ammonium.

MVH Kalle
#3 - 4 februari 2004 20:07
Den som svarade på min förfråga på Amtra var en som det stod "Dipl. Biol" före personens namn. Det låter ju som en rätt respektingavande titel (utan att veta vad den står för). Jag tycker det är märkligt att jag fick svaret att Amtra-zeolithen inte behöver regenereras. Kanske trots allt då bara ett försäljningstrick.

Enligt vad jag också läst på andra sidor om zeolith så släpper den ifrån sig det bundna Ammoniumet när det kommer i kontakt med salt. Kommer det hela tiden i kontakt med salt så borde stenen inte kunna binda Ammonium överhuvudtaget. Och därför inte fungera i ett kar med salt. Och ännu sämre i ett riktigt saltvattens kar.

Men ändå har jag sett att en del använder detta i saltvattenskar. Kan det då enbart vara att det används som vilket biologiskt filtermaterial som helst? Det är ju ett material som borde ha stor yta för de vanliga nedbrytningsbakterierna(som bryter ner nitrit).

Men du menar att zeolith fungerar som det är tänkt(att binda ammonium) även i ett kar som det alltid finns salt i.
#4 - 4 februari 2004 20:26
Jag vet att zeolit som används i tvättmedel är i förväg mättat med natriumjoner. Om dessa skulle binda sig till zeoliten så mycket starkare än andra positiva joner så skulle ju hela vitsen falla eftersom inget jonutbyte skulle ske. I tvättvattnet sker det ett utbyte av natriumjoner och karbonat- och andra joner. Och det borde ju inte vara annorlunda i ett vatten med redan löst salt i. Där borde också ske ett utbyte mellan jonerna inblandade, men huruvida natriumhalten i vattnet gör ammoniumupptagningen mindre effektiv vågar jag inte spekulera i. Kanske är det så.

Det finns olika former av zeoliter, både naturliga och syntetiska. Det är en jättemolekyl som innehåller kisel och syre helt enkelt.

MVH Kalle
#5 - 4 februari 2004 20:46
Ok, jag tror dig. Det låter som stenen även kan fungera i kar med salt i(även om det fortfarande låter lite ologiskt i mina öron...).
#6 - 4 februari 2004 21:43
Om man har laddat en jonbytare med en natriumjon för att den vid kontakt med vattnet skall byta ut den mot en kalciumjon så kommer den jonen att bytas ut mot en natriumjon vid nästa jonbyte, när man regenererar jonbytar massa så sköljer man bort de joner man inte vill ha innan den används igen.

Tex. en avhärdare laddas med natriumjoner...vattnet passerar och natriumjonen byter plats med kalciumjonen, när jonbytarmassan är mättad sker en renspolning med nya natriumjoner varvid kalciumjonen åter byter plats med natriumjonen och spolas ut till avlopp och kvar i jonbytarmassan är natriumjonen. Efter renspolning så kopplas vattnet in så det kan passera avhärdaren igen.
Att använda sådan jonbytarmassa i ett saltvatten har jag lite svårt att förstå att det skulle fungera eftersom det inte skulle ske något jonbyte, de båda jonerna skulle byta plats hela tiden och ingen påverkan av vattnet skulle kunna ske.

Men om man regenererar med någon annan jon än natrium som inte finns normalt i det vatten man vill få ett jonbyte av så skulle det fungera.
Det svar du fått från Amtra verkar mycket konstigt, låter som ett evighetsfilter.

Verkar logiskt i alla fall men jag är inte felfri ;)

Mvh Janne
#7 - 4 februari 2004 22:10
"Det svar du fått från Amtra verkar mycket konstigt, låter som ett evighetsfilter. "

jag tycker det låter som reklam :-)

Andreas
#8 - 4 februari 2004 22:19
JE:
Du skrev i en annan tråd att zeolith troligen inte regeneraras och istället används som vilket filtermaterial som helst. Detta är också min misstanke som jag skrev om ovan.

Bjurström:
Reklam, ja troligen var det bara det och ingenting annat.
#9 - 4 februari 2004 22:36
Jag använder zeolith i mina filter till innedammarna och när den är "mättat" då blir det som vilket filtermatrial som helst.
Och jag tycker det är lite överreklamerat, det behövs mer än reklamen påstår.
Det bästa är nog om man vill ha zeolith i filtret/en är att behandla, byta och testa vattnet som vanligt.
I ett akvarium med växter är zeolith inte lämpligt.

Annons