Zeolit = Kalceolit ??

#1 - 5 maj 2003 21:18
Hejsan... var på akvarielagret i stockholm för en tid sendan och såg att dom hade några vitaktiga stenar som dom påstod "renar vattnet"...
Dom kallade stenarna för Kalceolit, eller Calsiolit eller något i den stilen....
Såå... till min fråga... är detta samma sak som Zeolit ??
vad jag kunde förstå så har det iaf samma egenskaper, dom påstod att den absorberade nitrat.. (vilket zeoliten iofs inte gör, men den absorberar juh ammonium, som efter några led till blir nitrat, så det tar juh bort källan) Om nu dessa stenar som akvarielagret hade var zeolit så var det iaf otroligt bra pris om man jämför med att köpa zeolit som filtermaterial (brukar väl då vara i "grusform", vad jag har förstått)... eftersom det då brukar kosta bra mycket per liter, kommer inte ihåg exakt vad dessa stenar kostade, men det var inte så många tior per kilo....
Hur som helst köpte jag några stenar av detta, och skulle vilja veta om det finns någon anledning att använda dessa i filtret...

Såå, någon som kan reda ut om det är zeolit jag köpt, eller om det bara är något "påhittat dundermedel"...?

MVH.
//Cyruz
#2 - 5 maj 2003 21:57
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hejsan... var på akvarielagret i stockholm för en tid sendan och såg att dom hade några vitaktiga stenar som dom påstod "renar vattnet"...
Dom kallade stenarna för Kalceolit, eller Calsiolit eller något i den stilen....
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det var inte kalcit?
Kalcit är en kristallform av kalciumkarbonat - dvs kalksten.
Såvitt jag vet fungerar inte kalcit som jonbytare... Men vad vet jag.

Du kan göra en bildsökning på google efter calcite eller kalcit så får du massor av napp.
#3 - 6 maj 2003 19:20
Nej... det uttalades Kalceolit, minns inte stavningen bara...

MVH.
//Cyruz

Annons