Hej, jag har en nätpåse med zeolit som jag köpte för några år sedan, jag beställde zeoliten utan att uppmärksamma att den inte kunde användas tillsammans mes salt, så jag har alldrig provat.
Jag har min innedamm i gillestugan i källaren ett filter står bredvid dammen med vatten utsläppet strax över dammkanten, det andra står nere i dammen under vattnet, dom filterna använder jag i utedammen på sommaren, så till våren tar jag ut ett av filterna när jag startar dammen så när jag tar ut fiskarna är vattnet färdigt, en sak lärde jag mig i höstas, då jag tog in filtret 14 dagar före fiskarna, det var för lång tid, bakterierna i filtret svalt ihjäl i brist på näring, och vattnet blev dåligt och bakteriekulturen i filtret förstördes. Det där med de goda bakterierna är något jag funderat på hur det fungerar det är inte bara nitriten som de tar hand om utan de gör massor av saker med vattnet, för mina filte rengör jag vår och höst och det är inte mycket slam i filterna, så bakterierna bryter ner fisksk.... också.
Jag trodde att det var här på Zoopet jag läst om biofilter men det kan var varsom helst på nätet.
Mina planer var att bygga ett som det kallas droppfilter över halva min innedamm, en 2 meter lång en halv meter bred balja och där ha filtermatta och grus där växter kunde vara som skulle ta upp näring från vattnet, det finns flera blommor som kan stå med rötterna under vattnet, men då var det det där med ljuset för växterna som jag är osäker på hur det ska vara, så det har inte blivit mer än planer av det.
Om du ska ha tunnan på golvet så måste du ha ett tryckfilter.
Jag har bara slangklammer till slangarna till filtret det blir alldrig något tryck på vattnet när det kommer in uppifrån sjunker genom filtermassan till botten av filtret där vattnet stiger i röret och rinner ut i dammen, om inloppet är mindre än utloppet blit det inget tryck.
i fiterna har jag lavasten och blå filtermatta, aquarock och biobollar.
Biobollar är nog något som man hittat på för att vi ska köpa en sak till.
En sak jag borde göra är att ha en luftpump som syresätter luften inne i filtret mellan vattennivån och locket, på så sätt får bakterierna i filtret mer syre, tror jag, någon som vet kan rätta mig.
inför nästa vinter så får jag nog bygga en större damm inne.
2x3,5 meter med 60 cm djup, efter som jag antagligen kommer att behålla 8 koi från i sommrast. Det gäller bara ja, det är inte bara att övertala hustrun.
Luftfultigheten är inget problem så länge som vattnet inte är varmare än luften i rummet. Bio filter länken är http://hem.passagen.se/jostein/akvarie/biofilter.html
I Kramfors är det ljust och vackert