Zeolit för och nackdelar

#1 - 31 december 2006 14:20
jo jag googlade lite ang Zeolit..
kom till en sida (ciklidernas)
där var det en ganska häftig debatt ang varför och hur och vad olika tyckte om att använda det...

så nu undrar jag vad är vad:confused: bra till dåligt för mm ja ni förstår nog vad jag menar.....
#2 - 31 december 2006 15:55
malin72 skrev:
jo jag googlade lite ang Zeolit..

kom till en sida (ciklidernas)

där var det en ganska häftig debatt ang varför och hur och vad olika tyckte om att använda det...

så nu undrar jag vad är vad:confused: bra till dåligt för mm ja ni förstår nog vad jag menar.....
det är ett biologiskt filtermaterial och ger en dålig mekanisk rening. använder det inte själv utan jag kör med filtermatta och porösa makaroner (som har förmågan att minska nitratet)
#3 - 31 december 2006 16:06
Zeoliter är en grupp ämnen som huvudsakligen består av kisel, syre och aluminium. De används oftast i katlysatorer och i tex kolonner inom kemi industrin. Anledningen till att de används inom akvariestik är att de är otroligt porösa och därmed ger en otroligt stor yta per vikt. Om du då har zeoliter som filter mtrl så blir det stor yta för bakterierna att arbeta på men samtidigt är kanalerna otroligt fina så smuts täpper lätt igen dem och då tappar de sin funktion.

Ett annat problem är att de kan fånga upp div gifter under lång tid för att sedan när betingelserna ändras släppa ifrån sig allt,
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 31 december 2006 16:06
Det finns ju som sagt lite olika åsikter om det är bra eller inte.

Jag har dock inte testat av den enkla anledningen att man ungefär en gång om året måste "rengöra" det i ett saltbad. Detta innebär ju då också att man inte kan använda salt i ett akvarium med zeolit.
Så därför har det aldrig blivit av att jag testat det - hade varit intressant annars
#5 - 31 december 2006 16:08
tack för era svar:)
flera åsikter?????

såg att flera skrev samtidigt
#6 - 31 december 2006 16:10
vad kan man använda istället då???för att få det bästa vattnet???
#7 - 31 december 2006 16:15
Det räcker knappt med en gång per år Kjell oftast är det mättat efter redan 2-3 månader och då blir det saltbad över natten. Det är väl den nackdel jag ser tycker det är super annars.
#8 - 31 december 2006 16:52
Jag brukar ha 50 l zeolit i innedammen till mina Koi men har slutat då det är jobbigt då den måste regenereras ca var 10 dag i några dagar.
Man märker att den behöver renas när det börjar bli ammonium/nitrat i vattnet.

I ett ytterfilter går det säkert bra, men mängden Zeolit bör nog med min erfarenhet var det dubbla mot vad som anses behövas.
#9 - 1 januari 2007 14:30
men det ska rena vattnet på gifter?????

men dom gifterna hur kan man annars få bort dom??vad använder ni andra:confused:
#10 - 1 januari 2007 22:09
ska jag skriva en ny tråd???? eller kan någon komma med bra förslag på att tillföra i karet så gifter renas mm:confused: :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 1 januari 2007 22:29
malin72 skrev:
men det ska rena vattnet på gifter?????

men dom gifterna hur kan man annars få bort dom??vad använder ni andra:confused:

Vad har du för gifter i akvariet?
#12 - 1 januari 2007 22:34
Vad har du för gifter i akvariet?

jo det vet jag ju inte...men jag tyckte att det fram kom i tråden ang elefanterna:confused: att stickorna visar bra men att det måste vara något fel i vattnet...därför tänkte jag ,hur gör ni för att få det bästa vattnet förutom att göra 30% vatten byte mm

det fanns ju så mycket annat tex klor mm[:o]
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 1 januari 2007 22:38
Om du vill ha tips på filtermaterial, filter etc. så är det ju bra om du talar om hur stort akvarium du har, vilka fiskar du har och hur många, om du har mycket växter, vilket filter du har nu, hur ofta du byter vatten etc.
#14 - 1 januari 2007 22:51
tack för snabbt svar:)

få se nu
450 liter
guramis
kardinaltetror
vändmalar
hajmal
korallplaty
spetsm..... nej vad heter dom nu p.d.....
vanliga sug malar

pinsamt jag har namnen i min profil[:o] [:o] kommer inte ihåg nu

ganska mycket växter men dom knipsas tyvärr av (kräftan)
ja vad heter nu filtret det står still......vanligt blått"skum"filter
#15 - 2 januari 2007 00:01
Köp aktivt kol?
Absorberar giftiga ämnen, bara att byta ut med jämna mellanrum.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 2 januari 2007 06:17
Köp aktivt kol?

Absorberar giftiga ämnen, bara att byta ut med jämna mellanrum.

Jo men det finns ju som sagt inga giftiga ämen i akvariet så det är tämligen onödigt att spendera pengar på nytt filtermaterial var 14:e dag.

ganska mycket växter men dom knipsas tyvärr av (kräftan)

ja vad heter nu filtret det står still......vanligt blått"skum"filter

Kräftor och växter är ingen bra kombination.

Är det ett inner eller ytterfilter du har?
Varför står det still?
#17 - 2 januari 2007 12:01
nej det var i mitt huvud det stog still[:o] kom inte på vad filtret heter...

jag är då dålig på pumpar lägger till en länk på pumpen....där inne finns det blåa filtret:confused:
om det finns gifter vet jag ju inte visar inget på dom vanliga testerna men där var det ju så mycket som inte syndes..och att fiskarna dör ibland ja det gör dom ju:(

http://www.odla.nu/album/data/malin72/5435_p61539.jpg
pumpen heter EHIEM och detta är baksidan nej hur la man till länk nu då??????????
#18 - 2 januari 2007 18:43
du har ett eheim 2252 och den kan du bara använda filterpatroner i... det funkar bra att endast ha filtermatta, det viktigaste är att det är tillräckligt mycket! om du har plats på höjden så finns det påbyggnadssats till ditt filter så du får ytterligare en filterpatron eller att du skaffar ett komplett filter till... det kan kanske behövas till din fiskbelastning!
#19 - 2 januari 2007 23:34
jaha kan jag bygga mera???den har två filter alltså 2 hållare för filter
#21 - 5 januari 2007 12:41
åheim skrev:

aha tack men hur är den i vanliga fall då...som jag skrev så har jag ju 2 på nu alltså vad jag tror en extra för jag kopplar loss och gör rent 2 filter som det är nu.....det är ju jätte bra att man kan bygga på...om jag nu skulle köpa en extra,kan man lägga pumpen lite på sniskan då eller så att den får plats med en 3:e eller är det inte bra för pumpen:confused:
#22 - 5 januari 2007 23:46
Till ett 450L kar är ett litet Eheim 2252 alldeles förlitet som biologisktfilter.
Är ju knappt ingen filtervolym o det.

Till ett sådan kar skulle jag skaffa ett rejält ytterfilter.
Till vårt 565L har vi ett Eheim 2080, och det är lagom.

//Calle
#23 - 6 januari 2007 10:05
malin72 skrev:
aha tack men hur är den i vanliga fall då...som jag skrev så har jag ju 2 på nu alltså vad jag tror en extra för jag kopplar loss och gör rent 2 filter som det är nu.....det är ju jätte bra att man kan bygga på...om jag nu skulle köpa en extra,kan man lägga pumpen lite på sniskan då eller så att den får plats med en 3:e eller är det inte bra för pumpen:confused:
filtret går bra att lägga lite på sniskan men du har ganska mycket fisk så du ska kanske överväga att skaffa ett ytterfilter också... eller innerfilter, beror på hur noga du är med det estetiska useendet i karet!

Här är två exempel på bra filter!

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/bluwave-09-p-4746?osCsid=93663049e00b4462aa8ff649526c50f0

http://www.pwss.se/product.php?productid=2481&cat=308&page=1
#24 - 6 januari 2007 14:58
tack för era svar.....jag funderar på att köpa en sådan pump jag hade förut...det var en modell som stog på golvet som renade och gjorde allt på en gång(har ingen anig om vad det kan ha hetat)
stort och dyrt var det iallafall:p

Annons