Zebror i Borås? L046, L098, L173

#1 - 22 januari 2010 13:57
Jag har utvecklat en nästa sjuklig fetich för "den lilla randiga" men den verkar inte finnas att köpa i min direkta närhet(men så bor jag i skogen också! =) )... Är det någon som har eller känner någon som har dem runt om Borås, GBG, Falkenberg, Varberg eller så...? :confused:
#2 - 22 januari 2010 14:12
Vilka affärer har du kollat i, har du kollat Falskogs i Rångedala? De hade rätt mycket malar för ett tag sen, vet dock inte vilka sorter.
#3 - 22 januari 2010 14:13
Kent i Nol har. Ciklidhobby.com
#4 - 22 januari 2010 14:25
Bara nyfiken..vad kostar dessa malar på ett ungefär?
#5 - 22 januari 2010 15:38
Mycket :P

Falskog kan nog ta in åt dig om du vill ha, tipsade honom om att ta in några L046 som ett intressanta visningsdjur i något kar, vet inte om det blev någonting av det tock
#6 - 22 januari 2010 15:46
PiaJo skrev:
Bara nyfiken..vad kostar dessa malar på ett ungefär?

L046 kostar mellan 200-300:- per cm.

#7 - 22 januari 2010 18:18
Gummiankan skrev:
Jag har utvecklat en nästa sjuklig fetich för "den lilla randiga" men den verkar inte finnas att köpa i min direkta närhet

*skratt* jag kan också skriva under på det där!
Är det nån som sett dem i nån affär i trakterna Uppsala-Sthm-Västerås-Gävle? det är ungefär så långt _jag_ har möjlighet att åka för att få tag på en handfull såna... :D
#8 - 22 januari 2010 19:18
Nästan omöjliga att hitta i butik, sätt in köpesannons på malforum eller liknande.
#9 - 22 januari 2010 21:44
ha ha, pris per centimeter, festligt! Man får räkna med att det går åt en del pengar vid inköpet, sen så är det säkert en eller så som inte trivs och dör (folk gråter för mindre), av de som blir över kanske alla är hanar och då blir det vanligtvis inga yngel... och lagom till du vet det måste du hitta en eller flera honor i matchande storlek och ju större dessto dyrare. Det är ett jävla meck och innan man inser det har man spenderat så mycket pengar att det nästan hade varit billigare att åka till djungel i sydamerika, fiska upp dem med akvariehåv och smuggla hem dem i sambons småbyxor... Fast det är ju inte bra att utrota fisk i dess naturliga habitat...
Men men, det kan ju inte vara lätt alltid! Tack för tipsen!
#10 - 22 januari 2010 21:49
Förresten, kan de leva ihop med lekande ancistrus? OM min listiga plan att föda upp dem lyckas skulle det vara trevligt att ha alla minisugisar i samma akvarium så att de får vara ifred från diverse annat som kan äta upp dem...
#11 - 22 januari 2010 23:37
Ursäkta om jag spinner vidare off topic, men är inte L046 redan utrotade i naturen?
#12 - 23 januari 2010 00:04
Gummiankan skrev:
Förresten, kan de leva ihop med lekande ancistrus? OM min listiga plan att föda upp dem lyckas skulle det vara trevligt att ha alla minisugisar i samma akvarium så att de får vara ifred från diverse annat som kan äta upp dem...

Ett tips innan du köper dessa otroligt trixiga och känsliga små krabater är att se till att ha väldigt mycket erfarenhet av akvariestik i allmänhet tidigare. Tänker du försöka odla zebror kan du börja med andra L-malar som är snäppet enklare att hålla och odla innan du ger dig på $$$$$.
#13 - 23 januari 2010 09:42
Gummiankan skrev:
ha ha, pris per centimeter, festligt! Man får räkna med att det går åt en del pengar vid inköpet, sen så är det säkert en eller så som inte trivs och dör (folk gråter för mindre), av de som blir över kanske alla är hanar och då blir det vanligtvis inga yngel... och lagom till du vet det måste du hitta en eller flera honor i matchande storlek och ju större dessto dyrare. Det är ett jävla meck och innan man inser det har man spenderat så mycket pengar att det nästan hade varit billigare att åka till djungel i sydamerika, fiska upp dem med akvariehåv och smuggla hem dem i sambons småbyxor... Fast det är ju inte bra att utrota fisk i dess naturliga habitat...

Men men, det kan ju inte vara lätt alltid! Tack för tipsen!

Jag har åtta st. L046, ingen har dött... låter som du ska pyssla med något annat.

Zebra är inte trixigare än någon annan L-mal, bara en myt.
#14 - 23 januari 2010 11:28
Jag hittade små 3-3½ cm´s zebror i källaren på Tropiska fiskimporten i göteborg igår ;)

Ska dit imorrn innan hemresan här uppifrån och hämta 2 stora gröna maldamer till mina hanar av L200 :D
#15 - 23 januari 2010 19:18
Ouscazz skrev:
Jag har åtta st. L046, ingen har dött... låter som du ska pyssla med något annat.

Zebra är inte trixigare än någon annan L-mal, bara en myt.

jaha, nej om du säger det så. Jag får väl börja med perenner istället då...?
#16 - 23 januari 2010 19:22
drd skrev:
Jag hittade små 3-3½ cm´s zebror i källaren på Tropiska fiskimporten i göteborg igår ;)

Ska dit imorrn innan hemresan här uppifrån och hämta 2 stora gröna maldamer till mina hanar av L200 :D

se där! tack!
#17 - 23 januari 2010 19:32
Som sagt, börja odla någon billigare Lmal först, förutom Ancistrus då.
#18 - 23 januari 2010 19:42
Sultanen skrev:
Som sagt, börja odla någon billigare Lmal först, förutom Ancistrus då.

alltså, jag vill inte verkar tyken på något sätt för jag förstår ju att du menar väl. MEN du måste väl förstå att jag jag försökte uttrycka mig lite skämtsamt, jag beklagar verkligen om det inte gick ända fram. Självfallet skall jag ta det här på största allvar. Enligt någon annan(se ovan) som delar din åsikt om att jag borde skippa det här så är det bara en myt att zebror är besvärligare eller känsligare än någon annan L-mal.

Jag är långt ifrån en expert, långt ifrån, så tack för alla tips.:p
#19 - 23 januari 2010 19:55
Nej, jag menar att du behöver lära dig mer innan du tar dig an L046. Jag anser verkligen att man skall ha bra koll på akvariestik innan man ger sig på en av de dyraste malarna man kan få tag i som privatperson. Tror säkert att du kommer ge 100% på det här men faktum kvarstår fortfarande att detta inte ger erfarenhet, du kan få teoretisk kunskap men de praktiska missarna får Zebrorna lida för.

Vet inte vad du har för erfarenhet av akvariestik men iom. att du lägger ribban högt och tänker försöka odla dem så tycker jag som sagt att du skall börja med något annat, finns en bra anledning till att malarna är så dyra.. De är inte så enkla att få avkomma på.
#20 - 23 januari 2010 20:14
Se hur det gick för en tjej som köpte ett par zebror i höstas eller när det nu var och inte fixade det , synd om fisken om man själv klantar lite i onödan kanske.
Som föregående skrivare skrev så se till att ha bra koll innan köpet av dessa söta fiskar.
#21 - 23 januari 2010 20:32
no worries, det känns ju inte direkt kul längre... jag är djurvän ut i fingerspetsarna så jag vill absolut inte att något plågas hos mig.
#22 - 23 januari 2010 21:35
Ge inte upp det, Zebror är det "ultimata" för många, ha det som ett mål men ge det tid och skaffa dig erfarenhet så kommer du inte ha några problem. Det är dock just denna biten av erfarenhet som man inte kan köpa men som är det viktigaste man kan få. :)
#23 - 23 januari 2010 22:07
Det här var ju egentligen bara totala nybörjarfel men detta är hon DRD syftar på iaf:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=135005&highlight=zebra
#24 - 23 januari 2010 23:31
Nols Ciklidhobby lovar jag dig har en massa :D När jag var akvarieintresserad köpte jag alltid dit, åker ibland med min mamma dit även nu :) Han har haft L-046 vet ej om han har det nu. han är grymt duktig o kan tja typ allt. Han har väldigt många malar så om jag va du skulle jag verkligen gå dit :)
#25 - 24 januari 2010 09:48
Kent hade inga zebror hemma igår när jag var där men har oxå hört att han brukar ha dom hemma.
Prislappen sa 1250:- st för dom så det är väl det han tar för 3-4 cm´s ;)
#26 - 24 januari 2010 09:50
Alltså om man bara läser lite om L 46 så kan vem som helst ha dom hemma men dom ställer lite högre krav på ägaren än guldfisk o guppys så att säga ;)
Som mina och många andra så simmar dom i ett eget kar utan andra fiskar förutom en eller 2 algätande malar som ancistrus eller liknande.
Dessutom har jag enorm overkill på filtreringen.

Annons