Zebrasnäckor ägg

#1 - 19 augusti 2007 15:18
Zebrasnäckor har lagt många ägg (vita prickar) överallt på roten.
De kläcks aldrig i sötvatten, men jag undrar om det går att flytta
dem till saltvatten så kläcks de? Någon här som har testat det?
#2 - 19 augusti 2007 20:46
Det var väl ingen som hade lyckats med det?
#3 - 19 augusti 2007 20:55
Larverna växer upp i saltvatten, ja, och zebrasnäcka är såvitt jag vet ännu aldrig odlad i fångenskap, nej.
#4 - 19 augusti 2007 22:01
Men abbimicke kanske blir den första som lyckas. :) Man vet aldrig..
#5 - 19 augusti 2007 22:24
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag hade hoppats att jag skulle bli den första att lyckas med att få bort äggen från: glas, rötter och annan inredning...:( Men jag ger upp... det är HOPPLÖST!! [:-124][:-118]Lämnar härmed över stafettpinnen till nån annan... De sitter som berget de små jäklans äggen!!! :mad:[/COLOR][/FONT]
#6 - 19 augusti 2007 22:26
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag hade hoppats att jag skulle bli den första att lyckas med att få bort äggen från: glas, rötter och annan inredning...:( Men jag ger upp... det är HOPPLÖST!! [:-124][:-118]Lämnar härmed över stafettpinnen till nån annan... De sitter som berget de små jäklans äggen!!! :mad:[/COLOR][/FONT]

Men de kanske vill gosa..
#7 - 19 augusti 2007 22:29
maria_ skrev:
Men de kanske vill gosa..
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Förstår inte hur du tänker nu :confused::confused: Stenhårda små vita prickar mellan filterhålen på filtret? Vita små stenhårda prickar på glaset?? Hur dekorativa är de?? Å hur mycket gos kan ett stenhårt litet sketet jämrans sebrasnigell ägg ha?? Va?? Jag bara undrar??? :p;)
[/COLOR][/FONT]
#8 - 19 augusti 2007 22:39
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Förstår inte hur du tänker nu :confused::confused: Stenhårda små vita prickar mellan filterhålen på filtret? Vita små stenhårda prickar på glaset?? Hur dekorativa är de?? Å hur mycket gos kan ett stenhårt litet sketet jämrans sebrasnigell ägg ha?? Va?? Jag bara undrar??? :p;)[/COLOR][/FONT]

Men med varandra. De kanske är rädda att du ska försöka skilja på dem, så att de inte ens får dö tillsammans. Usch, vad sorgligt! :(
#9 - 19 augusti 2007 23:01
Jag försökte flytta hela stenar med äggkapslar på till saltvatten, men det verkar som om de inte kläcks. Möjligen måste larverna kläckas i sötvatten, och sen hamna i saltvatten.
#10 - 20 augusti 2007 04:58
Men de kläcks inte i akvariet:( de små skitromprickarna:p.
Och som sagt hur roligt är det att ha dessa vita prickar överallt i karet som inte ens fiskarna äter;)? Skulle gärna vilja ha dessa snäckor i mitt kar hemma med, men det räcker att ha dem på jobbet!
#11 - 20 augusti 2007 05:04
Svårt att ta bort prickar? vi tog bort prickar som sitter på rötter och det var inte alls så svårt. Kanske det är svårare om det är på glaset?

Vi får väl testa med olika metoder och se om vi lyckas få äggen kläcks!
Det måste vara väldigt svårt eftersom ingen lyckas odla zebrasnäckor.
#12 - 20 augusti 2007 13:33
Men ingenting är omöjligt. :)
#13 - 20 augusti 2007 20:28
Ja just det ingenting är omöjligt! Kanske det finns en mycket enkel lösning för att ägg ska kläcks utan att någon som vet om det :D
#14 - 21 augusti 2007 19:29
Jag tar bort de som sitter på glaset med en isskrapa
#15 - 21 augusti 2007 20:13
Min sambo tog bort det med naglar. Har ni testat det också?
#16 - 21 augusti 2007 21:16
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Våra sebraägg gick inte bort ens med rakblad från rutan...:( Å pumpen i det akvariet (en aquaball) är totlatapetserad med snygga små rader av ägg. Nä, jag har långa, hårda "klor" som naglar och det har inte hjälpt... Antar att vi har fått en supersnigel hemma som lägger superägg??[/COLOR][/FONT]
#17 - 21 augusti 2007 21:33
Finns det ett S på skalet på dina? ;)

Annons