zebrasnäckor

#1 - 27 augusti 2007 13:56
Jag vill väldigt gärna ha zebrasnäckor i mitt afrika-kar.
Men, jag har tidigare haft dessa (http://akvaforum.no/images/animal/neritina_sp_02.jpg) som är nära besläktade och har haft problem med att de lägger föga dekorativa och väl synliga ägg, som bekant aldrig kläcks i sötvatten (och sitter som sten), på mina rötter. Och de lägger Massor av dem.

Gör zebrorna samma sak och i samma utsträckning? de skulle passa perfekt i det karet men jag vill inte ha mina rötter förstörda.

Om de gör det, skulle det gå att flytta äggen till saltvatten och få dem kläckta på något vänster?
#2 - 27 augusti 2007 14:46
Jag har tre zebror och har också massa kritvita prickar överallt på rötterna...så det är nog ingen skillnad på snäckorna..:( Visst borde det gå att flytta en rot med ägg..det tycker man ju men jag tror inte det är någon som lyckats..inte vad jag läst mig till iallfall.. Tror det var något i stil med att äggen kläcks i sötvatten,sen spolas larverna iväg till saltvatten..typ.. :D
#3 - 27 augusti 2007 15:44
Våra rötter ser ut som hamburgarebröd pga zebrasnäckor :-/
Vet inte om någon lyckats odla zebrasnäckor men det är helt klart intressant att veta.
#4 - 27 augusti 2007 15:59
Nix, ingen har hitintills lyckats odla zebrasnäckor (såvitt jag vet i alla fall).
#5 - 27 augusti 2007 16:01
suck, de hade ju varit perfekta : /
#6 - 27 augusti 2007 16:04
Köp amps och måla om dem så att de ser ut som zebrasnäckor ;)
Nääää skojar bara
#7 - 17 september 2007 17:17
Jag har hört talas om en tysk som lyckats med att odla dem.
#8 - 18 september 2007 10:59
Jag tror att jag överlämnar algätandet till physorna, kanelbullarna och malaysarna, de verkar klara det gallant

Annons