Zebrasnäckas ägg?

#1 - 2 januari 2008 21:38
Har köpt en snigel till mitt 200l kar nyligen. I affären stod det zebrasnäcka, men min e typ tråkigt brun med lite vitt (ser typ missfärgad ut)?

Den äter bra och rör sig som blixten :D. Ena stunden är den på en kortsida sen helt plötsligt är den på andra?

Min fråga är nu: det har kommit små vita "prickar" lite överallt i karet. Är detta snigel ägg? Har aldrig sett liknande förut?? Fans inte innan jag skaffade snigeln. mina fiskar rör dom inte så det kan väl inte vara fisk ägg?

[:-152] = liknar min snigel :)
#2 - 2 januari 2008 21:48
Låter som snäck-ägg
#3 - 3 januari 2008 00:46
Det är säkert ägg från snäckan. De är svåra att få bort, fiskarna äter inte dom, och de utvecklas inte i sötvatten.
#4 - 3 januari 2008 01:04
mmm, det där är anledningen till att jag aldrig skaffar neriter igen, de där ***** äggen -.-
#5 - 3 januari 2008 18:07
Hej jag har fått snigelägg, vet inte vad min snäcka heter eller dom...dom e typ oranga lite ljusare kanske...
Jo, dom har lagt ägg uppe vid rampen nästan. Dom e torra och kanske 200 stycken. i två högar.. Den har lagt ägg två ggr. Det ser ut som små högar eller korvar en kokong typ med ägg. Några ägg e vita o nägra lite gula. WTF va gör man nu ? med äggen kan man kläcka dem på nåt sätt?
Ska man hjälpa till/låta det vara?
Blir det lätt ägg i kvariet?
alltså utvecklas äggen i sötvatten?
Mvh Linda Aka Litenapa
#6 - 3 januari 2008 20:49
Jens A. skrev:
Det är säkert ägg från snäckan. De är svåra att få bort, fiskarna äter inte dom, och de utvecklas inte i sötvatten.

Utvecklas inte i sötvatten? Men snäckan är väl en sötvattenslevande snigel? Lever den i både salt och sött vatten? Kan äggen vara kvar eller är det bra att ta bort dom?

Need some help heere?? :p
#7 - 3 januari 2008 20:53
1litenapa skrev:
Hej jag har fått snigelägg, vet inte vad min snäcka heter eller dom...dom e typ oranga lite ljusare kanske...

Jo, dom har lagt ägg uppe vid rampen nästan. Dom e torra och kanske 200 stycken. i två högar.. Den har lagt ägg två ggr. Det ser ut som små högar eller korvar en kokong typ med ägg. Några ägg e vita o nägra lite gula. WTF va gör man nu ? med äggen kan man kläcka dem på nåt sätt?

Ska man hjälpa till/låta det vara?

Blir det lätt ägg i kvariet?

alltså utvecklas äggen i sötvatten?

Mvh Linda Aka Litenapa

Det är äpplesnäckor du har och de utvecklas i fuktig men inte blöt miljö. De brukar kläckas efter några veckor.
#8 - 3 januari 2008 22:37
kitkat skrev:
Utvecklas inte i sötvatten? Men snäckan är väl en sötvattenslevande snigel? Lever den i både salt och sött vatten? Kan äggen vara kvar eller är det bra att ta bort dom?

Need some help heere?? :p

du kan ta bort dem (om du kan) för de kommer bara att förbli små fula/störiga prickar.

Annons