zebrasnäcka-ägg

#1 - 31 juli 2006 07:38
Jag misstänker att min zebrasnäcka, Neritina natalensis, har lagt ägg. Så jag har ett par frågor.

Lägger dom ägg ovan eller under ytan, det skiljer ju sig mellan arter har jag läst.
"Äggen" är vita och sitter fast på roten under vattnet.
Den enda andra snäckan i karet är en Neritina sp. Kan dom ha korsat sig?
Jag tror att jag såg dom para sig för sisådär 3 dagar sen, låter det troligt eller var det bara en "krock" dom emellan?

Det här är en länk till den ena arten:
http://www.interaquaristik.de/catalog/xanario_pinfo.php?xP=Gelbe_Rennschnecke_Neritina_sp&xC=Schnecken__Muscheln-Rennschnecken&sessID=309b569ad979e18ffe9a1563b5e1227e
#2 - 31 juli 2006 07:44
Jag vet inte hur troligt det är att dom korsat sig, men jag vet att det inte är troligt att du får några ungar, den vanliga zebrasnäckan lägger ofta ägg, men dom brukar inte utvecklas i sötvatten, Om det räcker med bara bräckt eller om de behöver saltvatten för att utveckalas kan jag inte säga säkert, men jag tror det är ganska starkt bräckt som gäller.
#3 - 31 juli 2006 07:50
[quote=Erik...]Jag vet inte hur troligt det är att dom korsat sig, men jag vet att det inte är troligt att du får några ungar, den vanliga zebrasnäckan lägger ofta ägg, men dom brukar inte utvecklas i sötvatten, Om det räcker med bara bräckt eller om de behöver saltvatten för att utveckalas kan jag inte säga säkert, men jag tror det är ganska starkt bräckt som gäller.[/quote]

Jaså.. Vad synd..

Jag googlade just lite på den och såg att den inte kan överleva någon längre period i bräckt vatten. Men det kanske är som med amanoräkor då så ungarna måste flyttas till bräckvatten..?
#4 - 31 juli 2006 07:59
Vart såg du det? jag har tänkt att jag skulle leta upp mer information om förökningen av zebrasnäckan, så jag är intresserad av att läsa det du läste.
#5 - 31 juli 2006 08:19
Är det zebrasnäck ägg som ser ut som vita...ja ägg... som sitter fast på rötter och dyl? Någon sorts ägg ser det klart ut som och de andra snäckorna i karet är sådana där små oönskade som omöjligt kan ha lagt så stora ägg.

Skulle det gå att flytta själva roten de sitter fast på till ett akvarium där man ordnar bräckvatten?...ja att det går fattar jag ju...men alltså om de kläcks då :)
Någon som hittat mer om deras förökning?
#6 - 31 juli 2006 08:37
[quote=Eurydike]Är det zebrasnäck ägg som ser ut som vita...ja ägg... som sitter fast på rötter och dyl? Någon sorts ägg ser det klart ut som och de andra snäckorna i karet är sådana där små oönskade som omöjligt kan ha lagt så stora ägg.

Skulle det gå att flytta själva roten de sitter fast på till ett akvarium där man ordnar bräckvatten?...ja att det går fattar jag ju...men alltså om de kläcks då :)
Någon som hittat mer om deras förökning?[/quote]

Det där med flyttandet av själva äggen har jag funderat på, men efter vad jag har läst ska de vuxna snäckorna också trivas bättre i bräckvatten, (det är därför jag blev lite konfunderad av miiaoo's inlägg) om det är bräckvatten som är bäst för både vuxna, ägg och ungar så borde förökningsfrågan vara löst snart.
#7 - 31 juli 2006 08:44
Fast då är det ju konstigt att de ens lägger ägg i sötvatten? Eller?
#8 - 31 juli 2006 08:50
[quote=miiaoo]Jag googlade just lite på den och såg att den inte kan överleva någon längre period i bräckt vatten.[/quote]Huh? Vuxna zebrasnäckor överlever hur länge som helst tillochmed i fullt marin salthalt - en av mina gick i ett halvår i ett kar med saltvatten. Däremot tror jag inte den nånsin lade några ägg där.

Såvitt jag vet har ingen lyckats odla dem, trots att många försökt. Larverna är mycket små och tros behöva växtplankton & salt vatten för sin utveckling.
#9 - 31 juli 2006 08:53
[quote=Eurydike]Fast då är det ju konstigt att de ens lägger ägg i sötvatten? Eller?[/quote]

Jag är inte förvånad, alls, massor av fiskar lägger ägg även om de inte kan utvecklas i det vattnet, neontetror till exempel.
#10 - 31 juli 2006 08:55
[quote=Azur]Huh? Vuxna zebrasnäckor överlever hur länge som helst tillochmed i fullt marin salthalt - en av mina gick i ett halvår i ett kar med saltvatten. Däremot tror jag inte den nånsin lade några ägg där.

Såvitt jag vet har ingen lyckats odla dem, trots att många försökt. Larverna är mycket små och tros behöva växtplankton & salt vatten för sin utveckling.[/quote]

He he, jag hoppades lite att du skulle dyka upp i tråden, äggläggingen har jag fått för mig beror mycket mer på födotillgång. Var det snålt med alger i ditt saltvatten?
#11 - 31 juli 2006 09:00
[QUOTE=Erik...]Jag är inte förvånad, alls, massor av fiskar lägger ägg även om de inte kan utvecklas i det vattnet, neontetror till exempel.[/QUOTE]
Jag tänkte närmare på det du sa att vuxna djur också skulle föredra bräckt vatten. Lägger de ägg borde de ju trivas menar jag. Sen kan ju äggen behöva annat för att utvecklas. Men det är ju en annan sak.
#12 - 31 juli 2006 09:00
Japp, framförallt fanns det ingen Cladophora alls i saltvattenkaret, medan det är deras favoritmat i sötvattenskaret:

Plus att det bara var _en_ snäcka i saltvattnet.

Önskar jag kunde få tag på fler zebror, jag har bara en kvar nu (jag hade fem från början, men de andra dog när jag hade en krasch i akvariet i vintras), så här års är det ju lätt att få tag i massor av Cladophora (grönslick ur östersjön!) och jag har ett tomt 30-liters som jag skulle kunna göra ett odlingsförsök i.
#13 - 31 juli 2006 09:08
aha, en massa svar i tråden medan jag käkade frulle..:p

Jo här är länken med att dom inte vill ha bräckvatten:
http://www.interaquaristik.de/catalog/xanario_pinfo.php?xP=Gelbe_Rennschnecke_Neritina_sp&xC=Schnecken__Muscheln-Rennschnecken&sessID=309b569ad979e18ffe9a1563b5e1227e
#14 - 31 juli 2006 09:13
Men då kan vi förvänta oss att du gör ett odlingsförsök när de finns att köpa i butikerna igen när säsongen kommer igång?

Är det pelagiska larver alltså? Vet du hur stora de är när de kläcks?
#15 - 31 juli 2006 09:18
[quote=miiaoo]aha, en massa svar i tråden medan jag käkade frulle..:p

Jo här är länken med att dom inte vill ha bräckvatten:
http://www.interaquaristik.de/catalog/xanario_pinfo.php?xP=Gelbe_Rennschnecke_Neritina_sp&xC=Schnecken__Muscheln-Rennschnecken&sessID=309b569ad979e18ffe9a1563b5e1227e[/quote]

Jaha. Det gällde inte natalensis, och det var interaquaristik som var källan, dubbelt värdelös information. Tack för länken iaf:)
#16 - 31 juli 2006 09:28
[quote=Erik...]Jaha. Det gällde inte natalensis, och det var interaquaristik som var källan, dubbelt värdelös information. Tack för länken iaf:)[/quote]

hmm...Jag klantade visst till det med länken:

http://www.snailshop.co.uk/html/nerite_snails2.html
#17 - 31 juli 2006 09:39
[quote=miiaoo]hmm...Jag klantade visst till det med länken:

http://www.snailshop.co.uk/html/nerite_snails2.html[/quote]

Ok, ungefär lika dålig källa till information, tyvärrr. I princip är alla större neritida snäckor salt eller bräckvattenslevande, och många kan tolerera sötvatten, framförallt om det inte är mjukt.

Små neritida snäckor kan vara rena sötvattens arter, Azur skriver om en på sin hemsida, Theodoxus fluviatilis, men den arten blir ca en cm, i bästa fall, så den behövs ett antal för att göra "samma" jobb som en zebrasnäcka. Jag har dom och dom förökar sig långsamt.
#18 - 31 juli 2006 11:49
[quote=Erik...]Men då kan vi förvänta oss att du gör ett odlingsförsök när de finns att köpa i butikerna igen när säsongen kommer igång?

Är det pelagiska larver alltså? Vet du hur stora de är när de kläcks?[/quote]Japp, jag kommer att göra ett försök. Har blivit så pass inspirerad att jag förmodligen smäckar upp ett saltvatten med 15-20 promille salthalt & sten ur östersjön idag, så det hinner "sätta till" sig.

Jag har själv aldrig sett larverna, men enligt uppgift på wirbellose.de's mailing-lista skall de vara cirka 0.25mm, planktoniska, och positivt fototaktiska (dvs man borde kunna göra som man gör med artemia, dvs ljus + artemiasåll, om man vill flytta larverna). Förmodligen behöver larverna växtplankton som foder, men det är också tänkbart de inte äter alls i planktonstadiet.

Ett möjligt problem med odling kan vara att få larverna att settla, det är rätt vanligt att snäcklarver helt vägrar att settla tills de får rätt trigger. En kvalificerad gissning att Cladophora-alger eller röda kalkalger är trigger för settling.

Återigen är en kvalificerad gissning att larverna efter att de settlat tillbringar de första månaderna nere i sedimentet - det verkar vara standard bland neritider. Tillochmed Theodoxus' larver verkar göra det (de förökar sig långsamt i mina akvarier, men jag har aldrig sett en helt nykläckt Theodoxus på glaset).

Det kom en rapport om lyckad odling av N. natalensis för några månader sedan, men han som skickade ut den tog sen tillbaks den, så om det inte hänt nåt nyligen är N. natalensis aldrig odlad i fångenskap.
#19 - 31 juli 2006 12:26
Finns ett gäng av zebrasnäcka på Troppen i Gbg.. men det hjälper la kanske inte dig ....
#20 - 31 juli 2006 13:15
Nej, men det betyder att det kan löna sig för mig att kolla lokala affärer. Tyvärr brukar jag 9 gånger av 10 bara hitta tomma skal när affärer haft dem inne, men till slut borde jag ha tur...
#21 - 31 juli 2006 23:23
Tack för den intressanta informationen Azur!

Jag har gått i tankar att försöka föröka natalensis, men dom exemplar jag hade hade jag i rent sövatten, och de slutade att lägga ägg så fort algerna var slut, en tid senare kröp ur akvariet, det är efter vad jag förstått ett vanligt problem i rent sövatten.

Det låter som om dom skulle kräva en del engagemang för att få dom att funka. Även om chansen att bli först än så länge finns med natalensis tror jag att jag ska lägga energin på att för egen del testa Caridina japonica när jag väl letat fram mina salt-tillbehör, den verkar lättare. Fast det är klart, jag skulle ju kunna stoppa i några natalensisar i samma bytta om jag hittar några.
#22 - 1 augusti 2006 04:48
Vill bara flika in att mina fortsätter att lägga ägg trots att algerna är slut. I det ena karet....i det andra är det inga ägg alls. Men det kanske bara är samma kön i det iofs.
Matar dem med squasch.
#23 - 29 augusti 2006 08:21
Mina neritider har lagt massor med ägg. Det verkat inte hindra att det inte finns alger för dom äter ärtor och maltabletter.
Sen har jag sett en, vad jag är ganska säker på, är en neritid unge!! Jag har sett den två ggr med ett antal veckor emellan och nu har den vuxit ett par mm sen sist. Den kan bara ha kommit via ägg eftersom den inte var med i någon påse med nya snäckor. Plus att det inte finns något annat nytt i karet förutom räkor.
Jag kan ju dock inte svära på att dom faktiskt har förökat sig i rent sötvatten men jag ska hålla utkik efter fler ungar.

Dock så har mina fina malaysiska sandsnäckor "snäckat" av sig. Massor med små minisnäckor.. :D :D
Bilagor:
#24 - 29 augusti 2006 08:58
Det finns ett antal neritider som förökar sig i sötvatten (t.ex. mina Theodoxus), men majoriteten, däribland Neritina natalensis, gör det inte.
#25 - 12 oktober 2006 13:38
hejsan alla glada... Om inte affären (djur) har zebra snäckor hemma, be dom kolla om akvarieteknik i filipstad har hemma! dom har oftast året runt... Är själv försäljare i zoolog handeln så jag vet att dom har!
#26 - 16 november 2006 13:01
Är det någon som har gjort ett seriöst försök med att odla natalensis sedan tråden var igång i somras?
#27 - 24 januari 2007 19:15
Jag undrar också. Jag skulle vlija ha en snäcka till mitt tanganyika kar (102l) med snäcklekare och Jullar. Det blir antingen Neritina natalensis eller nån Ampullaria som inte är guldig (färg) utan liknar mer Zebran... Nån som vet vart det finns i göteborgstrakten?
#28 - 25 januari 2007 20:10
Hej!

Har du kollat på Zoomässan? (Har du säkert) Där är mina köpta och de brukar ha någon form av Neritina inne.

Lycka till! :)
#29 - 26 januari 2007 07:28
Halloj,

kika in Donyas inlägg på http://www.applesnail.net/. Hon har äntligen efter mycket försök lyckats odla Neritina (virginea el reclivata). Gå in på sidan, klicka på discussions, gå sedan till söksidan och klicka i Neritina som sökord. Hennes senaste inlägg är det första som (åtminstonde i min sökning) dyker upp i listan. Hon har även gjort flera tidigare inlägg i ämnet så sök runt på sidan så kommer du att hitta mycket intressant. Kanske tom bli snäckbiten på riktigt allvar ;-)?

MVH

Sabina
#30 - 26 januari 2007 13:32
Jo Zoomässan har Zebrasnäckorna, men jag köpte 5st på ett annat ställe för 16kr/st istället för 50kr/st!
Jag har inte sett dom sen jag la ner dom i växtkaret (med CO2) och då hade de inte rört sig efter 30min :S hoppas dom klarar sig i 2-3veckor tills jag startat tanganyika karet =)

Vet ni vart man kan få tag i bruna Ampullaria då?

Tack för länken Sabina!

Äppelsnäckor är alltså alla sorters snäckor på hela den sidan, Zebrasnäckor och Ampullaria är båda Äppelsnäckor. Egentligen hade det vart kul om snäckorna också kom från Afrika, det gör ju Neritina (zebrasnäcka), men inte Amullaria (Amazonas väl?).
Tror ni att Zebrasnöckorna kommer överleva i mitt kar? Hur många ska jag köpa? Jag har 5st så länge. Tror ni dom funkar bra i ett växtkar (ph 6.2, KH3) med CO2? En del gödning i, kanske inte är bra med för mycket PO4, NO3, m.m. eller?
#31 - 26 januari 2007 15:11
Ett pH under 7 kan på sikt skada snäckans yttre proteinhölje på skalet. När detta försvinner så kan det blottade kalket i skalet lösas upp. Generellt bör äppelsnäckor ha pH > 7,4 för att skalen skall hålla sig fina och vattnet böra vara kalkrikt och hårt. Snäckan kan i vissa fall klara sig i vatten med lägre pH men som sagt kan den få skador och påverkan på skalet, det brukar endast vara ett problem i betraktarens ögon men det kan ju bli så pass mycket skador att det blir ett genomgripande hål i skalet. Det överlever inte snäckan.

MVH

Sabina

ps. på bilderna ses en gammal bridgesi med eroderat skal och en med välmående skal (bilder fr www.applesnail.net). d.s
#32 - 26 januari 2007 16:00
Tack för din hjälp Sabina!

Då är det väl ingen höjdare att ha nån snäcka i mitt växtkar med CO2, med pH mellan 6-6.5 och KH på 3-4. Dom verkar ju vara perfekta till det ändamål jag tänkt: tanganyika biotop, och därifrån kommer ju också Neritina! Det får nog bli några sånna och köpa på mig några stycken från början och inte räkna med att dom ynglar av sig ;) Hur många Neritina natalensis ska man ha? 6-10st i ett 102 utan andra enormt algätande djur.
Jag köpte Cladophora aegagropila, äter dom sånt? Jag tänkte annars ha de + Anubias som enda växterna i karet, så det blir ju ingen stor konkurans för algerna sen =) Bra med några snäckor då!

Annons