Zebraciklider verkligen nymfomaner?

#1 - 31 augusti 2009 18:54
Ja, nu har jag haft två Zebraciklider i ett par veckor, men ännu inga tecken på yngel. Säljaren i Zoobutiken menade på att de ynglar av sig hejdlöst och att problemet med den snarare var att bli av med alla yngel än att inte få några.

De verkar trivas gott ihop o gräver gropar lite härovar i sanden. Ett tag bodde de tillsammans i en av grottorna o grävde även inne i den.

De äter ivrigt när maten kommer, och simmar försiktigt fram o kikar på mig om jag hukar mig framför akvariet. Lilla honan något tuffare än stora hannen.

Är jag för ivrig, eller är det något som inte stämmer tro?
#2 - 31 augusti 2009 19:15
Mitt par jag hade nyligen tog väl nå´n månad eller så på sig innan de lekte, och var faktiskt rätt lugna när de väl gjorde det.
#3 - 31 augusti 2009 19:19
jag hade 2 par som lekte efter ett par dagar. men det bros nog på individen själv.
Bilagor:
#4 - 31 augusti 2009 19:36
Micke_A skrev:
Mitt par jag hade nyligen tog väl nå´n månad eller så på sig innan de lekte, och var faktiskt rätt lugna när de väl gjorde det.

- Okey, hur många bebisar överlevde?
#5 - 31 augusti 2009 19:37
macke_fisk skrev:
jag hade 2 par som lekte efter ett par dagar. men det bros nog på individen själv.

- Ja det var vad jag hade hoppats på också. Särskilt med tanke på att de byggt gemensamt bo o allt.
#6 - 31 augusti 2009 19:59
perfetto skrev:
- Okey, hur många bebisar överlevde?

Tror det är 15 ungar kvar nu, de är nå´n cm. De överlevde till den storleken i ett ganska tättbefolkat sällskapsakvarium.
#7 - 2 september 2009 18:26
Jag undrar...hur ser Zebraciklidens ägg ut egentligen?

Såg att honan flyttade något från ena gropen i sanden till en annan, och försökte kika på vad det var för något. Såg bara något som såg ut som lite små alger eller annat i grönmörk färg.

Gör de så att de flyttar ägg ibland, genom att ta in dem i munnen o "spruta" ut dem på annan plats sedan?
#8 - 2 september 2009 18:59
När de ligger i sanden, och föräldrarna flyttar dem då och då, är de redan kläckta, och håller på att förbruka gulesäcken innan de blir frisimmande. Man kan se att de rör sig i sanden.
#9 - 2 september 2009 19:23
Micke_A skrev:
När de ligger i sanden, och föräldrarna flyttar dem då och då, är de redan kläckta, och håller på att förbruka gulesäcken innan de blir frisimmande. Man kan se att de rör sig i sanden.

- Ahaaa, tackar. Då ska jag kika noga o se om det rör på sig där : )
#10 - 2 september 2009 20:13
det ser ut som en uppsamlingsplats med viftande pytte svansar...
Roligast är o se de små fiskarna försöka simma för första gången o sen se när föräldrarna plockar upp de som kommit på av vägar i munnen o spottar tillbax i yngelstimmet.
#11 - 2 september 2009 20:27
det ser ut som en uppsamlingsplats med viftande pytte svansar...

Roligast är o se de små fiskarna försöka simma för första gången o sen se när föräldrarna plockar upp de som kommit på av vägar i munnen o spottar tillbax i yngelstimmet.

- Hur lång tid tar det innan de simmar omkring med föräldrarna?
#12 - 2 september 2009 20:32
perfetto skrev:
- Hur lång tid tar det innan de simmar omkring med föräldrarna?

Det tar ca tre dagar för äggen att kläckas, se´n ytterligare ca fem dagar tills de är frisimmande.
#13 - 3 september 2009 16:55
Jojo, nog är det små miniyngel där i grävda gropen vid roten till en växt. Det finns alltså fem perfekta stengrottor i varierande storlek och placering i akvariet, men nog tusan valde de att gräva sig ner i rotsystemet invid en växt o släppa sina bebisar där : )

Undrar just om föräldrarna kommer äta upp dem? Skönt att akvariet är 150 cm och övriga invånare är små och timida, för jag har inte sett någon hyperaggressivitet från pappan ännu. De turas om att hålla sig nära de pyttesmå som gör små utflykter på max ett par cm ännu, o jagar inte efter de andra fiskarna i tanken.
#14 - 3 september 2009 16:58
Ja, mitt par var ganska lugna under hela yngelvården, jämfört med vad som brukar sägas om dem. Hade dem med bl.a regnbågsfiskar, eldbukar, och multispinosa.

Annons