Zebraciklider och yngelvård

#1 - 17 april 2010 12:38
I ett dumt, svagt ögonblick för tre veckor sen köpte jag två zebraciklider. De hade precis ynglat av sig i butiken. Jag tog hem dem och dagen efter åkte jag iväg två veckor över påsk. När jag kommer tillbaka ligger där små, små ägg i en håla så tydligen hade de lekt återigen. Dessa fiskar vrkar kunna yngla av sig i ett badkar om man skulle testa. Tyvärr stämmer det också att de blir rejält aggressiva under denna period.

Så jag hivade upp äggen från deras håla med en håv och alla nykläckta yngel jag kunde se och hivade över i ett annat akvarie. De var så små så de knappt gick att se. Nu, två dagar senare är de flesta (~60-70st) runt en halv centimeter.

Nu till min fråga. Kan jag förvänta mig att dessa yngel kan överleva på egen hand, utan föräldrar, eller är det bara en tidsfråga innan de dör? I akvariet finns förutom ynglen inget annat än 100-200 äppelsnäckor och två ottosar.
#2 - 17 april 2010 14:01
De behöver inte föräldrar för att överleva, men fundera vad du ska göra med dem om de växer upp. De är svårsålda generellt.

Du kan behöva mata dem med smulad mat eller ännu bättre artemia, men växer de nu antar jag att de får mat så det räcker.
#3 - 17 april 2010 21:33
Jag har haft Sajica yngel, och när de gick i yngelkaret så matade jag med micropellets och fryst Cyclops.
#4 - 22 april 2010 15:20
Herregud. Nu har dem täckt en hel rot med ägg. Säkerligen hundra stycken. Nu är jag en erfarenhet rikare. Vad brukar folk göra med dessa fiskar som producerar yngel på löpande band? Tar ni bort äggen, eller väntar till de kläcks och använder som föda?

Efter att ha kollat lite närmre är där iofs runt 400 ägg.
#5 - 22 april 2010 16:04
jag låter dom vara..ynglena blir frisimannde o sen tillslut äter resten av fiskarna i karet upp ynglena. o så börjar det om igen. mina multisar lägger äg typ var tredje vecka ungefär.

Annons