Zebraciklider attackerar vad som helst

#1 - 6 februari 2011 22:17
Tjena, Har 3 zebraciklider , 2 honor 1 hane , en av honan är riktigt aggresiv och hänger alltid med hanen, den andra honan blir utesluten av dessa två, den jagas hela tiden av den andra honan.
Den e så aggresiv att den bet mitt finger när ja planterade växter xD, nån som vet varför den gör så? den attackerar gulsömscikliderna också.

Hur leker dessa par? , har inte sett nått annat än att dom bara hänger tillsammans. Ibland så gräver den aggresiva honan bottnet på ett torn som ja har , plockar ut stenar ur den.
Den attackerar alla i karet förutom hanen som den simmar runt med.

Har 2 krukor, 2 kokkos skal , några stenar i akvariumet , tror ni att det räcker för dom att de lägger ägg?
#2 - 6 februari 2011 22:33
1) Den gör så för att den är en zebraciklid. De är såna.

2) Det är möjligt att de redan vaktar ägg eller yngel, annars gör de det snart. När de leker kommer du att märka kraftigt ökad aggressivitet.
#3 - 6 februari 2011 23:27
Alla zebraciklider är inte mördarmaskiner, hade ett par för ett tag se´n som födde upp en kull i ett sällskapskar, där det även gick ett eldbukspar och ett multispinosapar, och diverse annan fisk. Multispinosorna var de dominanta vad jag kunde se. Zebrorna höll sig med ynglen hela tiden till höger i karet, under en stor, förgrenad rot, och gjorde aldrig några grövre attacker på de andra fiskarna, ibland blev det lite hotdisplayer med eldbukarna och multispinosorna, men oftast var det rätt lugnt. Tror att det har lite med inredning och så att göra, om de känner sig trygga, och har gömställen, så blir de nog lugnare. Har ett zebrapar nu också, en randig hona och en vit hane, som än så länge kommer hyfsat överens med ett par mindre eldbukar, ett par mindre blåciklider, några malar, och 6 siamensis.

De leker oftast på skyddade ställen, i grottor (som de mer än gärna gräver ut själva om de måste), under överhäng, och liknande. Men de leker även utan inredning, då leker de på glaset istället.
#4 - 7 februari 2011 06:25
Det är ciklider. Förvånad att dom är agressiva;)?

Troligtvis lek på gång eller så har de redan lekt. Plocka bort den utstötta Zebraciklidhonan, annars kommer det sluta dåligt för henne
#5 - 7 februari 2011 13:50
Tja, att alla ciklider slår ihjäl allt de ser är en myt. Se´n såg jag nu, frågan ligger under afrikanska ciklider, menar du den centralamerikanska zebran, eller rödzebran, från Malawi?
#6 - 7 februari 2011 14:11
Centralamerikanska zebran kan det vara , visste bara inte vart dom tillhörde.
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=198
EN sådan.
#7 - 7 februari 2011 14:16
Japp, det är centralamerikanen. Som sagt, två honor är en för mycket, om inte akvariet är stort. Honan som leker lär inte vilja ha henne i närheten.
#8 - 7 februari 2011 14:20
Ja det är de den inte vill.
Brukar dessa zebraciklider lägga ägg redan när dom e typ 4-5 cm stora? ,
#9 - 7 februari 2011 14:29
Ja, det kan dom
#10 - 7 februari 2011 14:40
Ännu tidigare.
Jag har dock inte sett zebror som jagar annat än vid dags för lek. Om det sura honan har äggläggningsröret synligt brukar det kunna kopplas mot ökad aggressivitet. Detsamma med grävbeteende. Jagar de andra fiskar? Om inte så är det deras sätt att flörta och stressen för honorna ökar när de måste konkurera med varandra. Om du tar bort den utstötta honan kan de andre minska trycket på hannen. Hannen kan också då koncentrera sig på den enda honann och ge bättre gensvar på flörten och därmed lugnare. Hur stor är akvariet?
#11 - 7 februari 2011 16:21
Akvariet är 112liter, asså jag vet inte hur ni menar med de där röret under fisken, finns det ingen bild som ni kan lägga fram?
Den aggresive honan gräver alltid på ett ställe , i bottnet på ett ihåligt torn som ja har. den tar ut stenar inifrån. Hanen och honan jagar jämnt de andra fiskarna också.
Tack för svar
#12 - 7 februari 2011 16:48
Jag ser typ ett gråaktigt rör i den aggresive honans anal öppning som sticker ut lite grann, är det de ni menar för äggrör? Jag ser inga ägg på nån sten eller kruka men den gräver ibland på ett ställe.
#13 - 7 februari 2011 16:50
Jag tippar på att ded förbereder lek. Ett 112 liters är för litet för så många fiskar. Jag anserr dock att ett par zebror går att ha utan problem om du inte har några andra fiskar. Jag tror detta är grundproblemet (akvariestorleken i kombination med fiskbesättning)
#14 - 7 februari 2011 16:51
Senerunal skrev:
Jag ser typ ett gråaktigt rör i den aggresive honans anal öppning som sticker ut lite grann, är det de ni menar för äggrör? Jag ser inga ägg på nån sten eller kruka men den gräver ibland på ett ställe.

Det är röret jag talar omoch det syns tydligare då det är lekdags och då är de surare.
#15 - 7 februari 2011 17:04
Hur långt brukar det röret vara? så som den nu är? ungefär 2.5mm? , och hur länge väntar man tills den lägger ägg ? , tycker redan att den är jätte aggresiv mot alla redan nu.
#16 - 7 februari 2011 17:25
Det kan ta lång tid om cden inte kommer till ro och det är svårt i ett 112 liters. Sedan börjar ännu mer aggressivitet. Får du sedan frisimmande yngel så kulminerar aggressiviteten då.
Bilagor:

Annons