Zebraciklider Ägg hur länge vad göra

#1 - 25 april 2007 14:44
Vet inte var jag skall posta detta inlägget så jag lägger i båda.

Jag har ett kar med zebraciklider som nu har lagt ägg för tredje gången.
Nu har jag lite frågor
Hur ser jag om dom är befruktade och hur länge är det ägg innan det blir yngel??

SKall jag lägga över dom i ett yngelkar när dom kläcks eller vad??
Och vad skall jag mata ynglerna med. Helt enkelt vad skall jag tänka på och vad ska jag göra?

mvh
Sebbe
#2 - 25 april 2007 14:55
Om äggen är vita så är de inte befruktade, men om de är lite gyllengula eller något åt det hållet så ska de vara befruktade. Har du bara sebraciklider i karet? hur många? Hur stort akvarium?

Jag tror inte du behöver lägga över de till ett odlingsakvarium om du inte har några andra fiskar som äter upp dom. De kan matas med artemia, det borde funka. Helst nykläckt om fiskarna är jättesmå. Men det borde funka med fryst.
#3 - 25 april 2007 15:04
jo jag har andra fiskar i. både zebraciklider någon sorts mal och någon annan fisk.
hur stort det är vet jag inte.. jag köpte det begagnat med alla ddom fiskarna i.
FÅr jag fråga vad artemia är??
#4 - 25 april 2007 15:23
det är pytte, pytte små räkor som är ett bra foder för små fiskar. Man kan antingen köpa det fryst eller kläcka äggen själv

om du vill försöka kläcka äggen så köper du artemiaägg i en akvarieaffär och sen kan du kolla länken här....http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=287&Itemid=206

Du kan också köpa fryst i djuraffären men de fodret är större än nykläckt.
#5 - 25 april 2007 15:32
ok tack för svaren.

Annons