Zebraciklider

#1 - 4 juni 2011 10:36
Jag har fått ta över mammas kar nu när hon gått bort. det är 150L med zebraciklider. dom har ju lyckats föröäka sig skm bara den.... vad är lagom antal att ha i....
jag har lyckats banta ner det från 22(!!) till 16 st.... 2 dog och 4 gav jag bort till en kompis. men tänkte sälja av lite flera så det inte är så förbannat överbefiskat!

men vad är lagom? och hur mkt skall jag ta per par eller per fisk? dom leker ju hela tiden så där är nästan jämt rom.
#2 - 4 juni 2011 12:11
I ett 150-liters bör du nog inte ha mer än ett par (det är väl i minsta laget för zebror egentligen). Om du tar dem till en butik kanske de tar emot dem för att vara snälla. Just för att de är så lättlekta, och är aggressiva när de leker, så brukar nog butiker inte vara särskilt intresserade av dem. I "min" affär tar han emot dem, men inte med ett leende, om man säger så. Men de är ju rätt intressanta ciklider, så du kan nog bli av med dem, men du får nog inte mycket för dem, tyvärr.
#3 - 5 juni 2011 17:01
hmm... undra vad det är för idioter som har lurat på våra bekanta detta kr och zebraciklider då... mamma köpte fiskarna och karet av gemensamma bekanta.

men priset på fisken undrade jag om det är 5?10?15?20? kr stycket eller vad kan jag ta tror du?
jag tänkte mig inte djuraffären utan privatpersoner :)
#4 - 5 juni 2011 17:27
Tja, i "min" butik så kan man få väl få 5-10:- styck för dem om man lämnar in dem, och han tar 39:- för fullvuxna. Var faktiskt där igår och idag, och såg att han hade fått in rejäla zebror (stora randiga, och lite mindre vita), och jag köpte faktiskt två par (ett randigt och ett vitt), då jag tycker att de är rätt häftiga i den storleken. Den stora randiga hanen jag köpte är väl ca 15 cm, har nästan svarta fenor, och en pannpuckel. Han i butiken håller med om att de är fina, och intressanta är de, men som sagt, man blir inte rik på att odla dem.

Om du har stora och fina exemplar, och säljer dem till privatpersoner, så kanske du kan få 50-60:- per par eller nå´t så´nt, är osäker, säljer aldrig privat själv, utan åker med dem till butiken.
#5 - 8 juni 2011 19:44
jag skall höra avd min butik säger :)
jag måste ju bli av med några.....
#6 - 8 juni 2011 19:50
Ja, fråga kan du ju alltid göra :)
La in några bilder på mina nya.

Annons