Zebraciklid terror!!!

#1 - 7 november 2008 23:31
har i mitt 250l
2st Zebraciklider

som går med
5 st blå ciklider (3 små)
2 hantel ciklider

problemet är att Zebracikliderna har hela akvariet för sig själva och alla anndra är på ett hörn typ.
och ändå är dom minst i karet! mycket mindre. men dom är kaxiga så det finns inte!!

vad ska jag göra för att få lugn o ro i karet?

har ett 200l med 1st gulsömm samt ett par Eldbukar.
och det är väldigt lugnt i detta kar.
kanske skulle kunna ta och ha i zebrorna i detta karet??
fast känns trång redan iofs.

Hjälp mig!
#2 - 7 november 2008 23:46
jag hade samma problem. ett par zebror i ett 170 liters. de tog över hela karet. sen förökade de sig så snabbt också! lösningen för min del? jag gav bort varenda en!!!
#3 - 8 november 2008 12:52
Zebror är extremt aggressiva vid lek.

Enda tipset jag har är egentligen att dubbelkolla hur du inrett, och var zebrorna tagit revir. Ha aldrig lämpliga boplatser mitt i akvariet, utan se till att de alltid endast finns vid kortändorna. Ha också nån form av insyns-skydd så fisken inte kan se hela akvariet från sin grotta.
#4 - 8 november 2008 12:58
Azur skrev:
Zebror är extremt aggressiva vid lek.

Enda tipset jag har är egentligen att dubbelkolla hur du inrett, och var zebrorna tagit revir. Ha aldrig lämpliga boplatser mitt i akvariet, utan se till att de alltid endast finns vid kortändorna. Ha också nån form av insyns-skydd så fisken inte kan se hela akvariet från sin grotta.

Haha låter som att Zebra cikliderna är som vår sura grannkärring, håller koll på alltihopa från "sin lilla grotta", och sätter skräck i allt hon ser från den. ;)
#5 - 8 november 2008 13:27
Placera dem hos guldsömmen o eldbuken du:D
Kör själv med den kombon o det funkar bra.
#6 - 8 november 2008 13:42
@ciklidcollector: blir det inte terror när zebrorna leker? Spontant känns det inte som om särskilt eldbuken skulle ha så mycket att sätta emot ett leklystet zebrapar...
#7 - 8 november 2008 13:49
Nja, då han skrev guldsöm o eldbukspar så tror jag det kan gå ändå.
Lite tackvare att guldsöm är stridig o eldbuken brukar ju inte bilda par förrens de har lite storlek(har aldrig varit med om att eldbuken bildat par när de varit under 6cm stora).
Å då har jag haft eldbuk o andra arter ur det släktet i snart 8år med lek av varje art minst 2ggr/år.

Konstigt nog så har jag varit med om att guldsöms hanen faktiskt kommit tutande o jagat bort zebracikliderna precis vid eldbuks revir, troligtvis för att zebran avger så pass mycket vibrationer vid sin ettrighet i vattnet som guldhanen reagerar på.
#8 - 8 november 2008 17:11
Å då har jag haft eldbuk o andra arter ur det släktet i snart 8år med lek av varje art minst 2ggr/år.

Har du haft aureus? Erfarenheter?
#9 - 8 november 2008 18:32
Micke A- ja det har jag haft tills enså där 5veckor sedan då jag dumt nog bytte lekparet mot ett lekpar salvinis och rödskuldrade hantelpar.

Hade dem cirka 2år och de levererade några riktigt fina kullar.

Är enligt mig en lätt skött ciklid med mera guldaktigt skimmer än elliottin och mera sävligare än båda.
Dock har jag råkat ut för att om de får en stor yngelkur så kan vissa yngel av någon anledning stanna i tillväxt o då hjälper inte någe jag testat, varken mera proteinrikföda, konstantvattenbyte, mindre belastning i akvariet, storlek på karet.
Oftast så tynar dessa yngel bort eller blir uppätna av sina större syskon.

Men ett råd att få lyckad lek och kvalitetsyngel är att mata med högkvalitets räkmix eller musslor o räkor samt gröna ärtor samma mixade samt fishtamin.
Detta då föräldrarna kan bygga upp styrka direkt efter äggläggningen för att kunna ta hand om sina yngel senare.

Triggning av lek för artern har jag bäst uppnått med oxhjärta, räkor, grönspenat mixat.
Dock att tänka på är att man bör ha minst 28grader i karet eftersom oxhjärtat annars gör mer skada än nytta.
Sen får man göra ett byte med riktigt kallt vatten, jag använde 8gradigt vatten för lektriggning, dvs 28grader ner till cirka 16grader.
Sen höjning till 22grader.
#10 - 8 november 2008 18:42
Micke A- ja det har jag haft tills enså där 5veckor sedan då jag dumt nog bytte lekparet mot ett lekpar salvinis och rödskuldrade hantelpar.

Hade dem cirka 2år och de levererade några riktigt fina kullar.

Är enligt mig en lätt skött ciklid med mera guldaktigt skimmer än elliottin och mera sävligare än båda.

Dock har jag råkat ut för att om de får en stor yngelkur så kan vissa yngel av någon anledning stanna i tillväxt o då hjälper inte någe jag testat, varken mera proteinrikföda, konstantvattenbyte, mindre belastning i akvariet, storlek på karet.

Oftast så tynar dessa yngel bort eller blir uppätna av sina större syskon.

Men ett råd att få lyckad lek och kvalitetsyngel är att mata med högkvalitets räkmix eller musslor o räkor samt gröna ärtor samma mixade samt fishtamin.

Detta då föräldrarna kan bygga upp styrka direkt efter äggläggningen för att kunna ta hand om sina yngel senare.

Triggning av lek för artern har jag bäst uppnått med oxhjärta, räkor, grönspenat mixat.

Dock att tänka på är att man bör ha minst 28grader i karet eftersom oxhjärtat annars gör mer skada än nytta.

Sen får man göra ett byte med riktigt kallt vatten, jag använde 8gradigt vatten för lektriggning, dvs 28grader ner till cirka 16grader.

Sen höjning till 22grader.

Tack för svaret :)

Jag har länge sneglat på guldeldbuken (som den hette i affären där jag köpte den, aureus betyder just guld), då jag har sett riktigt snygga bilder på den, men aldrig sett den i nå´n affär. Men häromsistens fick jag tag i fyra små, ca 3-4 cm. Har dem bl.a med Archocentrus multispinosa, och trots att dessa är några cm större, så blir de bortkörda av aureusarna (förutom det ena multispinosaparet, som har lekt nu). Tycker redan de ser ut att ha vuxit lite, och de två största är i luven på varandra titt som tätt.
#11 - 9 november 2008 16:55
har i mitt 250l

2st Zebraciklider

som går med

2 hantel ciklider

problemet är att Zebracikliderna har hela akvariet för sig själva och alla anndra är på ett hörn typ.

och ändå är dom minst i karet! mycket mindre. men dom är kaxiga så det finns inte!!

Hjälp mig!

Bytte nyligen ut alla mina andra fiskar till ett zebraciklid par, har bara en 17 cm Segelfensmal i karet nu 250 liters. Hannen är ju på honan hela tiden. Verkar inte vara någon lek för det enda som händer är att hannen jagar honan flera varv tills hon lyckas finta honom bland rötterna. Fast o andra sidan så kan dom ligga bredvid varandra i samma gömställe o det verkar gå bra...börjar undra om hannen inte är extremt religös eller någe, dom brukar ju försöka kuva sina kvinnor :P
#12 - 9 november 2008 19:58
På vissa låter det som om zebraciklider borde få sin egen "förbjud rottweilertråd" här på zoopet.
#13 - 9 november 2008 21:34
Gaffel skrev:
På vissa låter det som om zebraciklider borde få sin egen "förbjud rottweilertråd" här på zoopet.

Jag kanske lät lite anti men det var inte riktigt min poäng. Dom e skitkul o titta på. Räcker nästan med dom jag har i hela karet.:D
#14 - 9 november 2008 22:54
Väldigt vackra ciklider också; enda centralaren jag personligen tycker är snygg. De har fått lite "tråkstämpel" för att de är vanliga och lättodlade bara. Plus då att de har centralamerika-temperament.
#15 - 10 november 2008 02:53
Nu har jag själv inga zebraciklider och har heller inga planer på att skaffa några, speciellt inte efter att ha läst artbeskrivningens "Den är en aggressiv och revirhävdande fisk och passar därför inte i ett sällskapsakvarium."
#16 - 10 november 2008 03:24
Nej, det stämmer - zebror passar definitivt inte i ett vanligt sällskapskar.
#17 - 10 november 2008 09:39
Finns optioner på dessa också.

Själv har jag lyckats hur bra som helst med enstaka eller mindre lekpar tillsammans med mollys, guppy, guramis.
#18 - 10 november 2008 10:56
Kan någon säga om en stor papegojciklid skulle fungera med två zebraciklider?
#19 - 10 november 2008 16:58
Kan gå eller inte.
Papegojcikliden kan faktiskt ha gener från zebra och de brukar kunna stoppa mot zebrans attacker.

Dock får man tänka på att storfisk = slöstartad o inte lika snabb i vändningarna.

Har faktiskt haft zebrapar tillsammans med dovii en gång i tiden o zebrorna stod på sig bra trots att doviin var ca 20 cm större:D
Likaså umbreferia(tror det stavas så) hade fullt stohej mot zebrorna.

Dock så kan nog sägas att när hanarna från de båda nämnda arterna tröttnade rejält så slog de ihjäl honan av sin egna art o sen så gav den sig på zebrorna o då förstod man att zebracikliden är rena rama lunchlådan för dessa.
#20 - 10 november 2008 23:46
ska säga att zebrorna är med guldsömmen och eldbukarna nu och detta verkar funka skitbra! iaf de två första dagarna. hoppas det fortsätter så
#21 - 11 november 2008 07:08
Bra, zebra, guld har ungefär samma temprament(zebrarna är oftast mindre dock o mera ettriga), eldbuken brukar om den har en viss storlek kunna försvara sig relativt bra.

Så lycka till!
#22 - 11 november 2008 16:45
Kan gå eller inte.

Papegojcikliden kan faktiskt ha gener från zebra och de brukar kunna stoppa mot zebrans attacker.

Dock får man tänka på att storfisk = slöstartad o inte lika snabb i vändningarna.

Har faktiskt haft zebrapar tillsammans med dovii en gång i tiden o zebrorna stod på sig bra trots att doviin var ca 20 cm större:D

Likaså umbreferia(tror det stavas så) hade fullt stohej mot zebrorna.

Dock så kan nog sägas att när hanarna från de båda nämnda arterna tröttnade rejält så slog de ihjäl honan av sin egna art o sen så gav den sig på zebrorna o då förstod man att zebracikliden är rena rama lunchlådan för dessa.

Ang att arterna ger sej på honorna, jag har två zebraciklider och en segelfensmal i ett 250 kar (bara dom tre)just nu och har ett litet problem med att zebra hannen hela tiden jagar runt honan som är mycket mindre. Hon ser lite sliten ut så jag funderar på om det du säger inte skulle hända om jag la till en stor papegojciklid ikaret. Hon skulle bli sönderstressad och dö till slut. Synd att det ska bli sånna effekter. Man ser henne nästan inte för hon ligger o gömmer sej hela tiden så det enda man ser i karet är en stor manl som slurpar i sej alger för glatta livet och EN zebra hanne i mitten på karet som stirra ut på en :(
#23 - 11 november 2008 16:51
Bra, zebra, guld har ungefär samma temprament(zebrarna är oftast mindre dock o mera ettriga), eldbuken brukar om den har en viss storlek kunna försvara sig relativt bra.

Så lycka till!

Va nice att du nämnde guld ciklid. Läste lite om den och tittade på bilder o dom var ju fin fina krabater. Vet du vart man kan få tag på dom och vad dom kostar. Jag hade tänkt att ha något med klara färger (gulaktiga) i karet med mina zebror och om det är som du säger så skulle ju ett par Guld ciklider fungera med zebror :)
#24 - 11 november 2008 18:30
Jo vart man hittar dessa guldsöm som jag menade så brukar de finnas att få tag på ganska frekvent.
Guldsöm o zebra funkar bra detta eftersom de är relativt lika revir hävdande.
Dock så brukar bara guldsöms hanen vid vuxen storlek efter lek bara lojt simma runt i karet o jaga ibland. vilket betyder att honan ofta får försvara sina yngel själv.
Bäst är att man köper flera honor till en hane.
Då brukar han iallafall titta till varje hona när dessa har ägg o yngel o jaga lite mera.

Ska du satsa på en snygg art som dock kräver space så är svartbandad ciklid eller carpintis ett bra alternativ åt zebrorna.
#25 - 12 november 2008 12:42
Nu har jag gjort slag i sak och fixat till mitt mindre 70 kar åt Zebra honan, hon börjar se luggsliten ut och stog o flämtade vid ytan...tills hannen jagade bort henne...som vanligt:( Nu har hon ett kar för sej själv att ta det lungt i :). Måste skaffa fler honor innan jag släpper tillbaka henne till det större karet så hon inte ensam måste stå ut med att bli jagad hela tiden. Kan inte vara nitrit som gör att hon flämtar eftersom hannen inte gör det o malen verkar som vanligt vara i sin egen värld under rötterna. Har tillsatt Aquasafe, ammo lock och stresscoat i lilla karet så nu vore det konstigt om hon inte myser därinne...och medans jag skriver detta så utförskar hon nu sitt nya hem utan att bli jagad..OCH har slutat flämta...tjoho :D
#26 - 12 november 2008 19:54
har i mitt 250l

2st Zebraciklider

som går med

2 hantel ciklider

Hjälp mig!

zebra ciklider är agresiva fiskar du skulle ha de med lika tuffa fiskar i det 250 liter om den skulle inte funka möblera om karet nogra gånger om det behövs till det blir lungt i karet och det hoppas jag
#27 - 13 november 2008 20:56
det bästa med flytten för mig är att zebrorna är mycket lugnare nu.
i förra karet så var dam alltid på någon eller något och förde oreda med sig.

den ena var lite kaxig mot guldsömmen ett par gånger men den insåg väll sig besegrad o började tänka på annat.
#28 - 19 november 2008 10:35
Någon som har några bra tips på hur man ska dela upp ett hörnakvarium så att en revirhävdande hanne inte känner att han måste försvara reviret hela tiden. Har möblerat om några gånger men hannen verkar inte bry sej utan sätter efter honan så fort han får se henne. Hennes tillfälliga lösning är nu en grotta som hannen inte kan komma in i och inte kan se honan i. Tips vore snällt :)

Funderar på att köpa något som kan avgränsa karet från mitten (en vägg) som hindrar hannen från att se andra sidan om han inte simmar över till den sidan dvs.

Annons