Micke A- ja det har jag haft tills enså där 5veckor sedan då jag dumt nog bytte lekparet mot ett lekpar salvinis och rödskuldrade hantelpar.
Hade dem cirka 2år och de levererade några riktigt fina kullar.
Är enligt mig en lätt skött ciklid med mera guldaktigt skimmer än elliottin och mera sävligare än båda.
Dock har jag råkat ut för att om de får en stor yngelkur så kan vissa yngel av någon anledning stanna i tillväxt o då hjälper inte någe jag testat, varken mera proteinrikföda, konstantvattenbyte, mindre belastning i akvariet, storlek på karet.
Oftast så tynar dessa yngel bort eller blir uppätna av sina större syskon.
Men ett råd att få lyckad lek och kvalitetsyngel är att mata med högkvalitets räkmix eller musslor o räkor samt gröna ärtor samma mixade samt fishtamin.
Detta då föräldrarna kan bygga upp styrka direkt efter äggläggningen för att kunna ta hand om sina yngel senare.
Triggning av lek för artern har jag bäst uppnått med oxhjärta, räkor, grönspenat mixat.
Dock att tänka på är att man bör ha minst 28grader i karet eftersom oxhjärtat annars gör mer skada än nytta.
Sen får man göra ett byte med riktigt kallt vatten, jag använde 8gradigt vatten för lektriggning, dvs 28grader ner till cirka 16grader.
Sen höjning till 22grader.
Tack för svaret :)
Jag har länge sneglat på guldeldbuken (som den hette i affären där jag köpte den, aureus betyder just guld), då jag har sett riktigt snygga bilder på den, men aldrig sett den i nå´n affär. Men häromsistens fick jag tag i fyra små, ca 3-4 cm. Har dem bl.a med Archocentrus multispinosa, och trots att dessa är några cm större, så blir de bortkörda av aureusarna (förutom det ena multispinosaparet, som har lekt nu). Tycker redan de ser ut att ha vuxit lite, och de två största är i luven på varandra titt som tätt.