zebraciklid och sajica?

#1 - 25 maj 2005 21:14
Kan man ha de i samma kar?
Jag har köpt men zebra hanen och honan jagar sajicorna hela tiden. Nu har jag flyttat zebra hanen. Zebra honan har ju yngel men jagar inte de lika ofta som hanen.
Så är jag tvungen att ta bort honan också? Vad tror ni?
#2 - 25 maj 2005 21:35
Hur stort är akvariet??
Dom ser nog varrann som inkräktare eftersom dom är så lika och man rekomenderar också att iinte hålla dessa ihop då dom korsar sej me varrann.
Tobbe
#3 - 25 maj 2005 21:53
Karet är på 375l och jag har nicaragua ciklider och hantel ciklider men inte jagar hon de lika mycket som sajicorna???
#4 - 25 maj 2005 21:58
Nej o de kan vara anledning av va ja skrev ovanför:)
Oj nu när ja läser ordentligare såg ja att honan har yngel o där har vi svaret zebra cikliderna är dom värsta föräldrarna ja skådat inom fiskar dom kör iväg firrar som är dubbelt så stora.....

är sajjicorna och försöker käka ynglerna eller har dom revir brevi varrann?
#5 - 25 maj 2005 22:10
nej, utan filtret är längst till vänster och zebra honan är i mitten av karet men ändå kan hon simma ända ut i filtret och jaga bort dem eller bita de i stjärtfenan. Ena sajican har blivit rejält biten i fenan.
Sajicorna försöker inte äta ynglarna
#6 - 25 maj 2005 22:12
Oki min erfarenhet är att zebran är en av dom tuffaste cikliderna ja stött på vid lek.
Skulle tro att sajjicorna är lite närgången honan..och att honan ser dom som rivaler eftersom domär så olika varrann.
Tobbe
#7 - 25 maj 2005 22:18
Ist för att ta upp zebrorna skulle ja valt att ta upp sajjicorna för att låta honan o hanen avsluta sin yngelkull och se om honan kommer bli lika bitsk mot nån av dom andra du har.
Tobbe hoppas det löser sej på ett bra sätt:)
#8 - 26 maj 2005 13:55
hur länge har du haft zebra ciklid paret ? jag kan starkt rekomendera dig till att släppa tillbaka hanen. min erfarenhet av zebraciklider är stor. flyttar du isär ett par längre än en vecka så blir dem som främlingar mot varran och det slutar med att den starkare slår ihjäl den svagare även om dem varit ett par innan.
mitt tipps är att flytta sajicorna. zebrorna har intressantare betenden än sajica. men det är mitt tycke. trust your instinct
#9 - 26 maj 2005 23:53
Jag har lagt tillbaka hanen före jag såg inlägget, jag tyckte så synd om honan och ynglarna stackars den gömde sig så länge att den inte ens åt mat nån gång. Så hanen är där nu och har hittat sin hona och ynglarna. Så nu simmar de fritt och honan känner sig trygg igen och behöver inte gömma sig.
Sajicorna får vara kvar i karet, Om de lever så är det bra men jag låter inte sajicorna gå före zebracikliderna. Dör de så dör dem, jag gillar zebrorna bättre.
Men det kan bli bättre med sajicorna och zebrorna när ynglarna blir äldre.
Vi får se
#10 - 27 maj 2005 16:19
du gör som du gör med sajicorna. jag skulle köpt ett nytt/beg. 40-70l akvarium och haft sajicorna i. har inte uppfattat till 100% men du är nyägare av zebror ?
försök inte spara alla yngel. tillslut räcker inte platsen till för alla avkommor. så låt bara ynglena gå kvar i karet. när zebror väl börjat leka så börjar dem konstant sen. tillslut är karet fullt av avkommor. som sagt dem är ju inte så poppulära med andra ord, svår sålda

Annons