Zebraciklid med scalarer och diskus?

#1 - 29 februari 2004 10:27
Ska snart starta upp mitt 250L och tänker ha scalarer och diskus i. Funderar på vilka andra fiskar som kan passa in. Kan man ha zebraciklider ihop med dessa fiskar eller kommer dom att tugga på fenor och jaga bort scalarerna och diskusarna? Om detta inte är någon bra kombination, vilka arter från Amazonas tycker ni vore lämpliga att ha som sällskap till scalarer och diskus (vet att zebror inte är från Amazonas men tänkte att dom verkar väldigt vackra)? Vore tacksam för synpunkter, tips och förslag!
#2 - 29 februari 2004 10:31
Zebra ciklider går inte. Testa en större grupp corydoras och ett större stim av någon lugnare tetra, citrontetra?
MVH
Magnus
#3 - 29 februari 2004 10:40
Vilken sorts corydoras menade du, fick upp en träfflista på flera kilometer...?
#4 - 29 februari 2004 11:08
Det är inte någon större skilnad på Corydoras när det gäller storlek och sätt. De är alla (som jag känner till) små och snälla mot andra fiskar. Samt en stimfisk, ju fler desto vackrare (10 stycken är riktigt snyggt).
#5 - 1 mars 2004 12:18
Nja, då jag knappade in Corydoras i sökfältet på fiskavdelningen fick jag upp ett 50-tal träffar, allt från pansarmalar till diskus. Så jag förstår fortfarande inte riktigt vilken slags fisk eller mal ni menar. Citrontetror är förvisso vackra men är de inte lite väl små med tanke på att jag ska ha diskus (blir väl utmärkt som levande foder)? Några fler som har förslag på lämpliga Amazonasciklider/fiskar som jag kan ha ihop med scalarer och diskus (alltså inte malar utan fiskar)?
#6 - 1 mars 2004 12:22
Nej nej ingen zebraciklid i den burken ta hällre någon apistogramma.
#7 - 1 mars 2004 12:33
Nej, zebraciklid har jag redan uteslutit.
#8 - 1 mars 2004 23:24
Efter att ha läst lite noggrannare har jag kommit undefund med att corydoras är malar. Hum, det jag frågade efter var förslag på ciklider eller andra fiskar som sällskap till scalarer och diskus, men tack ändå, nu har jag lite lättare att bestämma mig för vilka malar jag ska ha. Apistogramma verkar ju vara en riktigt läcker liten ciklid! Någon som har fler förslag?
#9 - 2 mars 2004 07:08
scalarer är stimfiskar så även discus räcker det verkligen inte med dom cikliderna i ett 250L ??
#10 - 2 mars 2004 11:37
Förvisso, men jag tänkte det kunde vara skoj med en helt annorlunda fisk som bryter av "mot mängden", så jag totalt får 3 olika fisksorter + malar i karet. Svärdbärare kanske kunde "bryta av" rätt bra, om de nu vill ha samma vattenvärden vill säga? Som sagt, kom gärna med fler förslag!
#11 - 2 mars 2004 19:07
enligt många diskusexperter går inte scalarer och diskus ihop, speciellt inte i en liten 250litersbytta
#12 - 2 mars 2004 19:20
Fjärilsciklider eller någon annat sorts sydamerikansk dvärg brukar gå ypperligt. Bryter av ganska skoj med i och med att dom är såpass mycket mindre!
#13 - 3 mars 2004 08:25
Ursprungligen skickat av kampfisken

Citrontetror är förvisso vackra men är de inte lite väl små med tanke på att jag ska ha diskus (blir väl utmärkt som levande foder)? Några fler som har förslag på lämpliga Amazonasciklider/fiskar som jag kan ha ihop med scalarer och diskus (alltså inte malar utan fiskar)?

Citrontetrorna är som jag skrev stora tetror och är både snygga och för stora för att ätas av diskus eller scalare. Du vill ha något som bryter.... då tycker jag att citrontetror är en bra idé. Annars så är dvärgciklider en bra idé, både fjärilsciklider och apistogramma. Jag tycker dock att du skall nöja dig med diskus och skalarer och kanske till och med ta bort en av dom.
MVH
Magnus
#14 - 4 mars 2004 14:22
Mot bakrund av att du gärna vill ha flera olika fiskar (ciklider), så kanske du skulle utesluta diskusarna. De flesta som håller de relativt dyra diskusarna, har dem i speciella artakvarier, för att optimera just deras behov.
Kanske skulle du istället titta på "fattigmans-diskusen" Hantelcikliden.
#15 - 4 mars 2004 14:38
hantlar blir för stora för 250L
#16 - 4 mars 2004 14:45
Det blir väl egentligen Scalare och diskus också, men men

Annons