Zebraciklid kaos.

#1 - 25 april 2011 21:31
Hej.
Mina zebraciklider har gillat varandra hela tiden sen jag köpte dom och dom har även fått ett par kullar :) dock inga som har överlevt till vuxen ålder än. Vad gör jag för fel? jag låter föräldrarna sköta sitt och försöker mata dom små liven ibland. Men ändå blir dom bara färre och förre dag för dag :( vore ju kul om några kunde överleva. Några tips?

Men mitt problem egentligen är att "mamman" och "pappan" bråkar hela tiden. Allt dom har alltid simmat tsm och jagat bort övriga fiskar som kommer förnära reviret när dom har små bebisar. Men nu helt plötsligt när jag kom hem häromdagen ser jag hannen stå upp i ett hörn och se livrädd ut och honan sommar med bebisarna. Sen så helt plötsligt så attakerar hon honom? Oo Vad har hänt? hur ska jag få dom att bli "vänner" igen? möblera om så att ingen har ett revir? Dock äre ju så att honan vaktar ungar just nu... tror jag. Jag såg några få stycken i morse. Och då tänkte jag tt man kan ju inte möblera om om dom har yngel... Vad tycker ni jag ska göra.
#2 - 25 april 2011 21:56
Jag antar att det är Amatitlania nigrofasciata du har http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=212&SOK=1 .
Hur stort akvarium har du?
Hur är det inrett (bild kanske)?
Vilka andra fiskar har du?
Min erfarenhet är att det kan vara bra med någon annan fisk de kan mota med.
Ofta är det hanes jobb att hålla inkräktare borta från rom och yngel medan honan tar hand om dem.
Att honan motar bort hanen kan bero på att han käkar yngel för at hon skall bli mogen för lek igen.
#3 - 26 april 2011 20:45
Jajamen det är det.
Ca 240 har jag för mig att det var :O
Bild kan jag försöka fixa :) Men det är en stock med växt bredvid som dom lagt ägg i... sen massa stenar i mitten som bildar grotor sen en STOR sten på vänster sida som man knappt ser för att växten har vuxigt och spridigt sig så mycket. Sen små växter här och där. (aldrig upplevt det problemet alla snackar om, problemet att zebrorna ska vara sjukt svåra att ha växter med.)
Jag har en stor mal på 15 cm och ca 10sebrafiskar i karet. + zebraciklidparet som tråden handla om.
Antar att jag skulle behöva att ett par störe fiskar än sebrafiskarna?
Så elakt att äta upp ungarna Oo han vill alltså bara ha det roliga och inte ta ansvar för konsekvenserna :)
#4 - 26 april 2011 23:58
Lenaja skrev:
Jajamen det är det.

Ca 240 har jag för mig att det var :O

Bild kan jag försöka fixa :) Men det är en stock med växt bredvid som dom lagt ägg i... sen massa stenar i mitten som bildar grotor sen en STOR sten på vänster sida som man knappt ser för att växten har vuxigt och spridigt sig så mycket. Sen små växter här och där. (aldrig upplevt det problemet alla snackar om, problemet att zebrorna ska vara sjukt svåra att ha växter med.)

Jag har en stor mal på 15 cm och ca 10sebrafiskar i karet. + zebraciklidparet som tråden handla om.

Antar att jag skulle behöva att ett par störe fiskar än sebrafiskarna?

Så elakt att äta upp ungarna Oo han vill alltså bara ha det roliga och inte ta ansvar för konsekvenserna :)

Ja, jag skulle testa med lite fler fiskar som inte är "galna" i yngel och tål lite stryk. Kanske några svärdbärare?
Vi män har en tendens att gilla förarbetet till barnproduktion men inte efter arbetet....
Edit: Du kanske kunde testa med lite andra ciklider, typ eldbuk. Inga garantier dock på att det funkar och att dina växter får vara i fred.
Vad har du för mal?
#5 - 27 april 2011 20:55
Skulle det funka med ett till zebraciklid par? :) Dom är ju så fina :)
Men kommer flera fiskar lösa problemet med att dom bråkar? för nu har jag inte sett några yngel sen igår vid lunch och honan är fortfarande arg och attackerar hanen. :(
Jag har en leopard pleco :) det var iaf det dom sa att det var när jag köpte den i djuraffären. Sökte på den när jag kom hem dock och min har inget orange längst ut på fenorna.
#6 - 27 april 2011 23:14
Lenaja skrev:
Skulle det funka med ett till zebraciklid par? :) Dom är ju så fina :)

Men kommer flera fiskar lösa problemet med att dom bråkar? för nu har jag inte sett några yngel sen igår vid lunch och honan är fortfarande arg och attackerar hanen. :(

Jag har en leopard pleco :) det var iaf det dom sa att det var när jag köpte den i djuraffären. Sökte på den när jag kom hem dock och min har inget orange längst ut på fenorna.

Med lite tur kan det funka. Men alla CA ciklider är individuella och det är ju charmen med dom. Varför inte testa? Jag skulle nog prova med 2 par till och sedan kolla med affären om du får lämna tillbaks om det inte går. Det kommer att bli lite bråk i början men efter ett par dagar borde det lugnat sig.

Annons