zebraciklid ägg

#1 - 14 juni 2008 17:05
Hej !
Mina zebra ciklider har laggt ägg som kläcks imorgon.
Ska jag då ta ut ynglena i ett annat akvarium eller ska jag låta de va kvar ?
#2 - 14 juni 2008 19:38
Vad har du mer för fisk i karet?
Har föräldrarna lyckats freda rommen så länge så låt dem vara kvar, även om det blir några yngel uppätna så får du snart fler än du kan bli av med;).
#3 - 14 juni 2008 20:18
ansjo skrev:
Vad har du mer för fisk i karet?

Har föräldrarna lyckats freda rommen så länge så låt dem vara kvar, även om det blir några yngel uppätna så får du snart fler än du kan bli av med;).

jag har:

4 goldenciklider
3 rostciklider
2 juvelciklider
3 Labidochromis sp. "hongi"
+ 2 malar och en pakistan botia
#4 - 14 juni 2008 20:39
Zebraciklider är grymma, och jag menar grymma, på att försvara sina yngel. Kan dominera ett överbefolkat kar totalt... Så låt dom vara kvar så ska du se att en hel del klarar sej ;)
#5 - 15 juni 2008 05:42
mitt unga zebrapar bor i ett 160L med sällskap av en kakaduahanne och en gibbiceps.
Karet är väl inkört och det finns gott om mat till yngel på botten.

och så fick mitt par en kull på ca 30-40 yngel nu efter 2 veckor finns bara 5st kvar av dem.

Ville bara inflika att alla zebror kanske inte klarar att få yngel att överleva, dock är detta mitt pars första lek
#6 - 15 juni 2008 09:27
såg idag att zebracikliderna hade ätit upp alla äggen varför gör de så ????[:-28]
#7 - 15 juni 2008 09:56
Är det ett nyblivet par? unga fiskar? så kan de va att dom behöver några kullar på sig att lära sig hur man tar hand om yngelna.
Som PlatyYngel sa så är Zebra ciklider grymma på att ta handom sina yngel och framförallt skydda dom från andra fiskar.
#8 - 15 juni 2008 11:00
Kenny89 skrev:
Är det ett nyblivet par? unga fiskar? så kan de va att dom behöver några kullar på sig att lära sig hur man tar hand om yngelna.

Som PlatyYngel sa så är Zebra ciklider grymma på att ta handom sina yngel och framförallt skydda dom från andra fiskar.

Det är första kullen och de kanske e 7-10 cm stora
#9 - 15 juni 2008 18:58
Tänkte det... Ge dom lite tid så ska du se att dom kommer att ta över ditt kar och ha bättre yngel vård. ;)

Annons