zebraciklid å zebrafisk

#1 - 14 januari 2006 23:53
hej
har nyinförskaffat ett par av zebraciklider, de är i ett 45 l kar med stor grotta, finsand och växter, de har varit väldigt "blyga" i början å vi vet inte riktigt vad som händer inne i grottan. hoppas ju att de skall yngla snabbt.
i dag när vi skulle mata dom såg vi att pappan grävt å donat i grottan, han var inte intresserad av mat utan honan åt de mesta.
skall dom till å leka?
är intresserad av de mesta som går att veta när det gäller odling av zebran.

så till zebra fiskarna.. vilket beteende har de när de leker?
har separerat till mindre kar och gör allt jag läst att jag skall göra men har svårt att se om det är hona-hane och om dom leker..
tacksam för alla svar
#2 - 15 januari 2006 10:50
hej

när mina zebraciklider leker brukar de också göra så att hanen gräver ut grottan sen leker de i grottan.Honan stannar i grottan och vaktar ynglena medans hanen vaktar reviret.Den är en lättodlad art.
men 45 l låter väldigt lite.Det kan hända att de äter upp ynglerna när de är så litet akvarium.:( om du har något större akvarium ledigt tycker jag du skall flytta den dit...[:-3]

sebrafiskar sprider romen blan växter.Sen äter de upp romen så man måste flytta dem.;)

/Rasmus
#3 - 15 januari 2006 11:42
honan är nu tre cm å hanen fem. är det för litet då?
de kommer ju att växa och då behöva större längre fram.
flyttat zebra fiskarna tillbaka till de stora akvariet i dag men den jag trodde var honan ser lika rund ut trots 2 1/2 dag i lilla karet...tror inte det blir nåt där...
#4 - 15 januari 2006 17:49
oj, är de så små? [:-9]

då går det säkert att ha dem i ett 45 liters NU. :)

Jag tvivlar dock på att de leker i den storleken. :cool:

/Rasmus
#5 - 15 januari 2006 23:48
hur stora är de när de leker då?
#6 - 17 januari 2006 15:03
7cm och 5cm minst tror jag :cool:
#7 - 17 januari 2006 15:10
Min har lekt när dom var cirka 5cm. både hon och hane. Om du vill ha fler så kan du få alla jag har. Haha trött på dom nu ynglar hela tiden...

Annons