Zebraciklid

#1 - 23 september 2008 09:52
Kan man ha pansarmal och ancistrus ihop med zebraciklid om det finns rötter och stenar som gömställen?
Är ett kar på ca 120 l för litet med 1 par zebraciklider i ? :confused:
#2 - 23 september 2008 09:58
Ja, bara de inte är för små (du kan dock få räkna med att de blir jagade några varv runt akvariet med ibland).

120 liter räcker skulle jag säga. Jag hade ett par i 100 liter som stormtrivdes och ynglade av sig med jämna mellanrum.
#3 - 23 september 2008 10:18
Skulle nog inte rekommendera pansarmalar, de kommer att få fenorna söndertrasade förmodligen. Har haft lekande paletter som har gjort så med pansarmalar.
#4 - 23 september 2008 10:26
Ska hämta 1 par zebraciklider som går ihop med flera andra och dom är inte så stora än, hur kan man avgöra om dom är ett par när dom går i grupp med flera?
#5 - 23 september 2008 10:55
Det kan vara svårt. Enda sättet är att stå och iakta dem några minuter och försöka se ifall det möjligtvis finns två som håller ihop och verkar ha bildat ett par.
#6 - 23 september 2008 12:40
Mina zebror gick inte att ha med några som helst andra fiskar,varken ciklider eller annat. Pansarmalarna jag testade med dom fukade inte alls! Så dom fick bo ensamma i ett kar (med ancistrus som gick bra). Men ett annat par zebror jag har funkar utmärkt med andra ciklider, ancistrus & praktbotior. Beror nog på individerna...
#7 - 23 september 2008 12:53
Vi får nog konstatera att det som så ofta beror på individerna. Jag har bra erfarenheter av zebraciklider tillsammans med olika typer av malar och bottenlevande fiskar (självklart blev de jagade ibland, men aldrig skadade). Det verkar dock som andra haft problem, så vill du vara helt säker bör du alltså skippa pansarmalarna.
#8 - 23 september 2008 13:20
Då får det bara bli ancistrus och funkar inte det får dom "hoppa":) över till ett annat kar.
#9 - 25 september 2008 16:55
Jag hade fått Zebraciklidyngel och Farsgubben kom hem med nyköpta Neontetror som han pyttsa i. Neonisarna var nog nära dubblet å stora men blev hakelök ändå.
Jävla mördarfiskar tyckte Farsan

Annons