Zebraciklid

#1 - 23 januari 2006 14:43
Skaffade två zebraciklider igår och idag när jag vaknade så var krukan full med ägg. Hur lång tid tar det tills att äggen kläcks? Zebrorna går ensamma i ett kar så när som på några corydoras som håller dem lite sällskap. Borde man flytta yngeln eller inte är de väl kläcks, tänkte mer så att inte föräldrarna äter upp dem, eller det borde inte va nåfra problem att ha dem kvar med dem?

En fråga till, brukar zebrorna vara väldigt skygga?, honan är i krukan och är inte så rädd, men hanen däremot. Så fort man kommer in i rummet så försvinner han in bakom en rot, eller det kanske bara är nu i början?
#2 - 23 januari 2006 16:18
Zebraciklider är bra föräldrar, ibland lite för bra, så du behöver inte ta bort äggen. Däremot kan du behöva flytta pansarmalarna, annars kan de råka illa ut.
#3 - 23 januari 2006 18:18
[quote=Micke_A]Zebraciklider är bra föräldrar, ibland lite för bra, så du behöver inte ta bort äggen. Däremot kan du behöva flytta pansarmalarna, annars kan de råka illa ut.[/quote]
Då låter jag dem vara kvar. Någon som visste hur lång tid det tar tills de kläcks och tills de är frisimmande?
#4 - 23 januari 2006 23:09
Mitt zebra-par har sin tredje kull yngel nu, till de andra fiskarnas stora förtret... fantastiskt agressiva för sin storlek.
Mina brukar hitta en lämplig grotta som de preparerar ett par dagar, när de lagt äggen så vaktar hanen grottan några dagar till och sedan vallar de ynglen. Vänta ett par dagar och se.
Jag skulle tro att föräldrarna betraktar ynglen som mat när de slutat valla dem, så har iaf mina kullar slutat.
Ta ut hälften till ett yngelkar om du vill vara säker.

mvh
M
#5 - 23 januari 2006 23:39
tror inte du behöver göra någonting, zebrorna e supertuffa och bra pärn... mina la 3 st 300 kullar på 2månader och jag hade värsta invationen... hade 14 st discus som var inträngda i en tredjedel av karet av zebrorna och det var inget märkbart bortfall på ynglen. jag var tvungen att håva ur yngel hela tiden för det var ingen som vågade äta dom.... värsta pesten.... hela karet var randigt...
#6 - 24 januari 2006 14:38
[quote=inoki]Mitt zebra-par har sin tredje kull yngel nu, till de andra fiskarnas stora förtret... fantastiskt agressiva för sin storlek.
Mina brukar hitta en lämplig grotta som de preparerar ett par dagar, när de lagt äggen så vaktar hanen grottan några dagar till och sedan vallar de ynglen. Vänta ett par dagar och se.
Jag skulle tro att föräldrarna betraktar ynglen som mat när de slutat valla dem, så har iaf mina kullar slutat.
Ta ut hälften till ett yngelkar om du vill vara säker.

mvh
M[/quote]
Hos mig är det så att honan vaktar äggen hela tiden. Hanen är så rädd så fort någon kommer in i rummet så han sticker in under en rot. Honan däremot stannar kvar i krukan hos äggen hela tiden. Sitter man kvar en stund framför karet komer dock hanen fram och kollar till honan, samt gräver lite framför krukan.

Föresten, växer de små liven snabbt sen?
#7 - 24 januari 2006 17:14
Äter sebrorna (eller ciklider med ägg i största allmänhet) mindre? Mina äter i stort sätt ingenting alls. La i ca 10ciklidpelletsstavar för över en timme sedan och de har inte rört det överhuvudtaget. Är det normalt??
#8 - 24 januari 2006 23:07
mina åt i skift...
#9 - 25 januari 2006 09:07
Mina åt oxå i skift, hanen glufsade i sig medans honan vaktade äggen och när de kläckts så turades de om.

Konstigt att han e så skygg Eken, mitt par har tagit över halva 500litarn de går i, de resterande 10 firrarna får bo på andra halvan.

Det var tillochmed så att när de hade sin första kull och hanen var typ 4-5cm så bet han mig varje gång jag skulle greja i akvariet. Kaxig..
#10 - 25 januari 2006 12:43
[quote=inoki]Mina åt oxå i skift, hanen glufsade i sig medans honan vaktade äggen och när de kläckts så turades de om.

Konstigt att han e så skygg Eken, mitt par har tagit över halva 500litarn de går i, de resterande 10 firrarna får bo på andra halvan.

Det var tillochmed så att när de hade sin första kull och hanen var typ 4-5cm så bet han mig varje gång jag skulle greja i akvariet. Kaxig..[/quote]

Så är det inte alls här. Trotts att de är helt ensamma i karet så är han skygg. Han ligger bara vid sin rot så fort man kommer in i rummet. Att vakta äggen har helt fallit på honan. Om man sitter ett tag så ser man att han går fram till henne och är där en stund, men han har aldrig hand om den själva.

Var iväg och köppte två andra sorters mat idag, tänkte att det kanske var det som var felet, men inte, de äter fortfarande inte. Eller om maten yr ner till dem så tar de den, men inte om den är vid ytan. Har någon något tipps på mat som kommer ner till dem? Det jag har flyter bara...
#11 - 25 januari 2006 14:39
[quote=Eken]Trotts att de är helt ensamma i karet så är han skygg.[/quote]

Det kan kanske vara det som är felet, att de är ensamma. En del fiskar kan bli skygga då, för att de tar avsaknaden av annan fisk som att det är nå´t farligt i närheten, t.ex en rovfisk.
#12 - 25 januari 2006 14:57
[quote=Micke_A]Det kan kanske vara det som är felet, att de är ensamma. En del fiskar kan bli skygga då, för att de tar avsaknaden av annan fisk som att det är nå´t farligt i närheten, t.ex en rovfisk.[/quote]

De hade några corydoras hos sig tills igår, var tvungen att ta bort dem då deras fenor etc var helt bortgnagade. Finns det något som de inte ger sig på så gärna. Borde man kanske ha en tredje individ av samma art så att de verkligen får ngt att försvara sina ägg och yngel mot?
#13 - 25 januari 2006 15:09
Har aldrig haft tre zebror, men jag tror att någon kommer stryka med om du testar. Mina eldbukar står på sig bra mot zebrorna trots att de ännu e små, de håller sig liksom utom trubbel till skilnad mot synspilorna som ofta bara hänger i mitten tills de blir bortjagade.

Bry dig inte så mycket om fodret, de klarar sig länge utan käk och de kommer att äta om de måste. De har nog annat att tänka på bara;)
#14 - 25 januari 2006 17:11
[quote=inoki]Har aldrig haft tre zebror, men jag tror att någon kommer stryka med om du testar. Mina eldbukar står på sig bra mot zebrorna trots att de ännu e små, de håller sig liksom utom trubbel till skilnad mot synspilorna som ofta bara hänger i mitten tills de blir bortjagade.

Bry dig inte så mycket om fodret, de klarar sig länge utan käk och de kommer att äta om de måste. De har nog annat att tänka på bara;)[/quote]

Hehe, okej. Ska försöka sluta oroa mig för det =). Gör så nu att jag inte matar överhuvudtaget på några dagar så att de verkligen blir hungriga. (Kan inte ha en massa mat som bara flyter omkring överallt.)
#15 - 25 januari 2006 19:00
By the way, skaffa inte sajica´s om du inte har ett stort kar, de tror att de är samma sort så det blir bara att jäkla jagande plus att de kan korsa sig. Testa eldbuk däremot om du hittar.
#16 - 25 januari 2006 19:08
Eldbukar kan också korsa sig med zebracikliden, har sett bild på en så´n korsning i en gammal bok. Och har sett en fisk som förmodligen var en korsning mellan zebraciklid och Jack Dempsey. Men har man ett stabilt zebrapar så håller de sig nog till sin rätta partner.
#17 - 25 januari 2006 19:30
:)
ja det är väl inte alltid som man själv är ihop med en optimal partner[:I]
#18 - 25 januari 2006 20:52
De två sebrorna går nu i ett 112 liters kar. Känns lite mkt med att lägga ner två eldbukar också, eller?
#19 - 25 januari 2006 22:44
det är det nog... om du vill prova att se om dom äter så tina lite röda mygglarver och häll i, äter dom inte det så äter dom nog inte alls.....
#20 - 26 januari 2006 20:06
Nu är äggen kläckta iaf. Honan har laggt alla yngel i ett hörn inne i krukan. Ska dessa små matas med något spec.? Äter de ngt innan de är frisimmande?
#21 - 27 januari 2006 09:14
Jag har inte behövt ge ynglen mat, har räckt med att jag matat de andra fiskarna så har de hittat lite rester på botten. Testa att smula ner lite käk ovanför krukan så att de små liven har något att tillgå, ifall föräldrarna ännu inte äter..
#22 - 27 januari 2006 13:58
[quote=inoki]Jag har inte behövt ge ynglen mat, har räckt med att jag matat de andra fiskarna så har de hittat lite rester på botten. Testa att smula ner lite käk ovanför krukan så att de små liven har något att tillgå, ifall föräldrarna ännu inte äter..[/quote]

Nä de äter fortfarande inte, ska iväg och handla lite röda mygglarver och så nu i eftermiddag så vi får de om det faller dem i smaken. =)
Bilagor:
#23 - 27 januari 2006 14:04
Räkmix ger ja mina zebrayngel.fungerar fint, dom får även vanligt flingfoder o mygglarver. [:P]
#24 - 29 januari 2006 09:39
Tack för alla svar, mygglarverna gjorde susen, de äter som bara den nu!
#25 - 30 januari 2006 16:46
En fråga angående yngel. När börjar de simma runt i akvariet och när börjar de ta foder? (Blev visst två frågor, men men..:))
#26 - 30 januari 2006 22:57
De kommer hålla sig runt föräldrarna en tid framåt, även om ett och annat modigt yngel kommer ge sig ut på upptäcksfärd. Antar att de börjar käka så fort de börjar simma. Men jag har som sagt aldrig behövt "punktmata" ynglen och de har hängt med i en månad nu.
#27 - 1 februari 2006 11:40
[quote=inoki]De kommer hålla sig runt föräldrarna en tid framåt, även om ett och annat modigt yngel kommer ge sig ut på upptäcksfärd. Antar att de börjar käka så fort de börjar simma. Men jag har som sagt aldrig behövt "punktmata" ynglen och de har hängt med i en månad nu.[/quote]

Då jag upplever att föräldrarna tar all mat som kommer ner i akvariet så har jag idag börjat punktmata dem med mygglarver och pellets som jag mixar vädligt smått och sedan blandar med vatten. Detta suger jag sedan upp med en pipett och sprutar ut i mitten av yngelklungan. Måste säga att det fungerade perfekt!
#28 - 1 februari 2006 15:01
Smart! Jag har just langat över större delen av ynglen till ett yngelkar, så det skall bli lite lugnare i det stora. Matar ett par ggr om dagen med flingor och småpellets och nu ser jag dem faktiskt käka:)
#29 - 1 februari 2006 15:05
[quote=inoki]Smart! Jag har just langat över större delen av ynglen till ett yngelkar, så det skall bli lite lugnare i det stora. Matar ett par ggr om dagen med flingor och småpellets och nu ser jag dem faktiskt käka:)[/quote]

Jag har också planer på att lägga över en del yngel i ett yngelkar. Mestadels för att jag är lite orilig för att föräldrarna ska löpa amock och käka upp dem. Om man häver upp låt säga hälften, kommer föräldrarna då ta hand om de resterande eller man borde isf ta upp alla?
#30 - 1 februari 2006 15:21
Jag har håvat upp kanske 2/3 av ynglen och föräldrarna var såklart rasande men de tar hand om de andra som om inget har hänt nu. Jag kan nog ha haft fel angående att föräldrarna kommer att käka upp sina barn, har dock sett ett bli uppätet;) Har inte riktigt hjärta att spola ner dem så jag drar upp en kull och går till en akvarieaffär med dem.
#31 - 1 februari 2006 16:05
[quote=inoki]Jag har håvat upp kanske 2/3 av ynglen och föräldrarna var såklart rasande men de tar hand om de andra som om inget har hänt nu. Jag kan nog ha haft fel angående att föräldrarna kommer att käka upp sina barn, har dock sett ett bli uppätet;) Har inte riktigt hjärta att spola ner dem så jag drar upp en kull och går till en akvarieaffär med dem.[/quote]

Jo, det var min tanke det också, att dra upp en kull. Detta är första gången som detta paret leker hos mig (tog över dem som fullvuxna så de har lekt innan) och jag vill ha kvar några från den första kullen så därför vill jag säkra att en del överlever. (hehe, kanske lite fåfängt, men alltid kul att ha några från första leken kvar...) Sedan hädanefter tänkte jag att föräldrarna ska få göra som de vill med sina kullar.

Annons