Zebraciklid + ?

#1 - 22 oktober 2002 07:45
Vilka fiskar kan man ha ihop med Sebraciklider, eller vilka är direkt olämpliga?

mvh / Pjotr
#2 - 22 oktober 2002 08:26
Hej

Några fiskar jag tycker passar bra ihop med sebror är
Jack Dempsy, Texas, Guldsöm, Citrinellum sebran är en såpas tuff liten krabat så att även om dessa fiskar kan bli betydligt större så klarar den sig fint, se bara till att den har lite sten/ rötter att va i så tror jag till och med att du kan få yngel ihop med dessa bestar:)
Det var min åsikt, kan kanske finnas andra:)

Lycka till

//Mackan

#3 - 22 oktober 2002 09:11
håller med mackan. en kompis till mig hade en zebra tillsammans med 3 st oscars(15-20cm) och han klarade sig fint.

#4 - 22 oktober 2002 16:15
vet inte om jag skulle rekomendera alla de tuffa fiskarna som näms tillsammans med zebran...
men som sagt zebran är en tuff fisk så de e kanske inte omöjligt..
jag hade två zebror på cirka 6 cm som jag släppte ner bland mina tre oscars (20 cm stora) det dröjde 20 min sen simmade den ena oscarn med en zebra i munnen..
men den andra rörde dom inte..
så de bör nog vara cirka 10 cm inann dom släpps ner hos sådana fiskar..
men mina tips på fiskar som skulle passa är,,
eldbuk,,citrinellum som nämns innan, Nicaragua ciklid,,även texas funkar nog,
men jag ser oscarn, guldsöm, och jack dempsey som direkt olämplig..
min åsikt,,
mvh: Andreas

Andreas Olsson
#5 - 22 oktober 2002 17:06
Hej

Cyroz att släppa ner 6cm stora sebror i ett helt nytt "för dem" akvarium med 20cm stora oscars är ju dömmt att misslyckas.
Hade du däremot gjort tvärt om så är jag nästan säker på att det funkat utmärkt.
Skaffar man tex sebra och Jack D samtidigt fungerar det perfekt i alla fall hos mig, men man måste ju tänka på att det finns ju olika temprament på fisk av samma art, vissa ex är ju aggresivare än andra. Hos mig annfaller sebrorna 6-7cm min stora guldsömms hane 25cm, inte för att han bryr sig men det säger en del om dessa individer, tror dom klarar att va hos dom flesta tuffa fiskar.

Vore kul att höra vad "gurun" :) har att säga.

Mvh Mackan

#6 - 22 oktober 2002 19:19
Mackan:
jo jag vet att det var ganska idiotikst att släppa ner dom där,,men eftersom jag fick dom av en tyckte jag det var värt ett försök,,,
men som du säger att ha zebrorna ett tag först o seddan släppa ner typ jack D kan säkert funka,,,
det e ju helt olika,,,
finns fiskar som många experter aldrig skulle rekommendera som funkar utmärkt, och andra fall inte,,,
så är det för mig,,,,
vad tros om zebra ihop med flaggciklid eller möjligen hantelciklid,,kanske kan funka? ingen av de zebror jag haft har alldrig någonsin varit aggresiva inte äns vid lek,,, så jag kunde har fisk som eldbuk och även fjärilsciklid med mina...
som sagt min åsikt,
men finns säkert argument mot det jag sagt,,
mvh Andreas

Andreas Olsson
#7 - 22 oktober 2002 23:18
Hej,
Jag tycker nog att man kan hålla zebran ihop med i princip vilka andra "sydamerikaner" som helst om bara akvariet är stort nog. Jag har själv hållit dem tillsammans med Jack D, Oscar, eldbuk, blåciklid, hantel, nyckelhålsciklid, nicaraguense, chokladciklid, Faeste mm. Med andra ord väldigt skiftande typer av ciklider (jag höll dock inte alla dessa samtidigt). Jag upplevde att zebran var förhållandevis fredlig så länge andra fiskar höll sig utanför dess revir (även mina händer) men detta var som sagt ett relativt stort ak´varium, 600l.

Mvh/Gaston

#8 - 24 oktober 2002 07:53
Gaston:
har du haft Jack D med eldbuk med blå ciklid?
jag är sugen på att ha ett par Jack D i mitt kar men har alldrig vågat,, dom ska ju vara grymt aggresiva har jag hört...
skulle d funka tillsammans med 3 oscar tre guldsöm och två blå tillsammans med ett par Jack D tror du?
äkvariumet ligger på 540 l och ingen fisk är mindre än 12 cm
Mvh Andreas

Andreas Olsson
#9 - 24 oktober 2002 12:02
Hej Andreas,
Problemet med Jack D är inte större än hos någon annan storciklid, de hävdar sitt revir men är annars ganska fredliga, inga terrorister iallafall. De stora problemen kommer vid lek, när storciklider leker blir de ruskigt aggresiva och i och med sin storlek kan de skada andra fiskar alvarligt, detta problem finns dock hos samtliga storciklider jag haft. Den enda fisk som jag inte kan med pga. dess aggresivitet är Texas som ständigt jagade och mobbade alla andra fiskar.

Mvh/Gaston

#10 - 24 oktober 2002 12:16
okej,,,
men då kanske de är värt ett försök med Jack D då...
fast kanske ha för mcyket fisk redan eller tror du de går att trycka in ett par Jack D oxå?
jag har
3 oscars (15cm)
3 guldsöm (10cm honorna, 20 cm hanen)
2 blå ciklid (10 cm)
1 gibeceps (30 cm)

Andreas Olsson
#11 - 24 oktober 2002 23:11
Svårt att säga men när jag hade ciklider så strävade jag efter att hålla enbart ett par av varje art, på så sätt så undviker man till stor del problem med slagsmål i och med att ciklider oftast är mer aggressiva mot artfränder. Du skulle ju kunna plocka bort en Oscar och en Guldsöm exempelvis.

Mvh/Gaston

#12 - 25 oktober 2002 07:01
okej,,,
jo skulle jag kanske
men ett problem se inte skillnad på hone och hane på mina oscars...

Andreas Olsson

Annons