Zebra trubbel idag..... :(

#1 - 28 november 2009 10:43
Har en av mina äldsta zebraplecohanar som är i lite trubbel med hälsan.
Såg ut så här igår när ljuset gick på.
Har säkert fått stryk av alfahanen i tanken men sen har han oxå en bula på huvet som jag inte blir klok på vad det är.
Har dock haft det några månader.
Frågan är dock om nån med lite koll kan säga på rak hand vad detta kan vara och om jag kan medicinera han med nånting.
Spontant så funderar jag på lite salt för att kanske lindra infektionen han verkar ha på bakkroppen.
Men jag misstänker att jag måste ha nån medicin till att få han bra om det ens går.
Den simmar i en arttank med 5 andra som är helt krya (som tur är) och går i 30 grader,ph 7.2 och microsiemens 400 i kranen.

Tips någon ?:confused:
#2 - 28 november 2009 13:52
Nu har det blitt så att den slitne hanen fick dyka över i ett eget nystartat akvarie endast för han och så har jag tillsatt Aquafuran från Akvarium Münster.
Fick detta råd på ett malforum så nu hoppas vi på det bästa.
#3 - 28 november 2009 13:52
Kan ju vara värt att lägga några kronor på medicin när det är en så pass kul och snygg och ovanlig firre som e sjuk ;)
#4 - 28 november 2009 14:10
Ja faktiskt kan det vara värt *:), en av mina malar hade en gång en infektion vid gälarna, och då svullnade de upp även där på huvudet...det gick faktiskt över efter att jag hade höjt temperaturen något, ökat filtreringen och tillsatt Easy Life's FFM...bytte även vatten var annan dag i en vecka... simmar fortfarande friskt runt nu c:a 6 månader senare!!

Hoppas det går bra för din krabat!!
#5 - 28 november 2009 16:29
Håller alla tummar jag har för den lille krabaten!
#6 - 28 november 2009 18:29
Inte en aning om vad det kan vara, men det ser inte så värst bra ut med varken konditionen på fisken eller bulan på huvudet...:(!
#7 - 28 november 2009 19:21
Bulan har den dock haft några månader och den har bara kommit men inte växt mer än som den är nu.
Kanske nånting allvarligt det lär visa sig.
Nu simmar den i eget kar med medicin och jag håller tummarna att han repar sig, gör han det inte så gråter jag inte över det men trist ändå.
Kunde varit en ancistrus ju :(
#8 - 28 november 2009 23:22
aww stackars lille fisken:(

Får man fråga vad prislappen på dessa skönheter ligger??

Hoppas allt går bra, vad är det för medicin du använder?
Uppdatera om hur det fortskrider;) Och lycka till
#9 - 29 november 2009 07:15
drd skrev:
Nu har det blitt så att den slitne hanen fick dyka över i ett eget nystartat akvarie endast för han och så har jag tillsatt Aquafuran från Akvarium Münster.

Fick detta råd på ett malforum så nu hoppas vi på det bästa.

Aquafuran Karrokajja ;)

Runt 1500 -2 tusen är den nog värd kanske lite mindre.
#10 - 29 november 2009 10:19
aha. oj missade att läsa det...

Det är ju lite pngar får verkligen hoppas att det går bra.
#11 - 29 november 2009 10:25
Framförallt så är den igentligen ovärderlig så den tillhör dom malar som inte får fångas vilt och föras ut ur brasilien så vuxna såna här är inte helt lätta att hitta.
Varje exemplar är viktigt att ta hand om.
Denna är en första generations efter VF föräldrar som jag köpte av en odlare utanför köpenhamn ifjol juni.
#12 - 6 december 2009 12:14
Hur mår malen i dag ?

Annons