Zebra snäckor.

#1 - 14 mars 2007 22:19
Tja!
Hade tänkt att köpa ett par zebra snäckor, och har hört att dem bara käkar alger. Då undrar jag, om algerna tar slut i karet, hur matar jag dem då? Algtabletter?:confused:

/Fredd
#2 - 14 mars 2007 22:31
de måste de väl äta så det borde gå
#3 - 14 mars 2007 22:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Vi har två snäckor på 54 liter och algerna verkar aldrig ta slut...;) För än så länge lever de och har hälsan. (Sedan 6 månader minst) Förbered dig på att du kommer hitta små vita ägg exakt överallt med/efter denna snäcka. :p [/COLOR][/FONT]
#4 - 14 mars 2007 23:01
hehe okej soft. Jag har 2 kar utan växter i som är lite åt tanganyika biotop hållet (snäcklekare). Så det blir rätt mycket alger på rutorna och på snäckskalen.

Tänkte även på det, vill zebra snäckorna också ha ett par cm utan vatten? Som äpplesnäckorna vill?
#5 - 15 mars 2007 00:04
wicked1 skrev:
Tänkte även på det, vill zebra snäckorna också ha ett par cm utan vatten? Som äpplesnäckorna vill?

Nej äpplesnäckorna vill ha det för att kunna gå ovanför ytan och lägga sina ägg. Zebrasnäckorna lägger sina ägg under vattnet.
#6 - 15 mars 2007 05:45
wicked1 skrev:
Tja!

Hade tänkt att köpa ett par zebra snäckor, och har hört att dem bara käkar alger. Då undrar jag, om algerna tar slut i karet, hur matar jag dem då? Algtabletter?:confused:

/Fredd

Jag har hört att algtabletter ska funka för en del, men mina har aldrig visat intresse för dom. Du behöver nog som tidigare sagts inte orora dig för algbrist, om det inte är så att du köper för många. Två stycken klarar sig i mitt 190 liters, men jag är tveksam om det hade räckt till en tredje.
#7 - 15 mars 2007 10:04
okej. Jag får väl köpa ett par stycken och testa. Tack för hjälpen :)
#8 - 15 mars 2007 10:10
Nu är jag ingen expert på zebrasnäckor, men om jag fattat saken rätt så är risken stor att dom svälter ijäl om det inga alger finns.

Jag har provat med algtabletter till mina men dom bryr sig inte om dessa.
#9 - 15 mars 2007 10:40
okok. Jag kan ju börja med 1-2 stycken bara å se hur effektiva dem är.
#10 - 15 mars 2007 11:32
Men äter de inga andra saker då? Typ sallad eller något?

Annons