Zebra pleco, Zebra Peckoltia, L046

#1 - 25 juni 2006 18:24
Någon som vet var man kan få tag på denna art någonstans i göteborgstrakten? vad brukar de kosta? Någon som har någon erfarenhet av dem?

Tror att de skulle liva upp stämningen för ögat i mitt kar.:)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 25 juni 2006 18:38
Eftersom det pga miljöskäl råder importförbud på dessa och den är relativt svårodlad (små kullar och ynglen växer långsamt) så finns det väldigt få exemplar på marknaden.
Om man har tur och hittar dom så brukar de kosta en bra bit över 1000 kr stycket.
#3 - 25 juni 2006 19:56
åleds hade några 900 kr st, tror dock de går snabbt.
#4 - 25 juni 2006 20:12
När jag var på Zoomässan i Kungsbacka sist hade han svenskodlade hemma, men det var för två veckoor sedan.
#5 - 26 juni 2006 07:01
"Tror att de skulle liva upp stämningen för ögat i mitt kar"

det där brukar inte vara en så uppskattad mening på forumen..."dom" flesta som köper 46or brukar köpa dom för avling =) har tom sett påhopp på personer som inte har för avsikt att odla.

dock har jag inget emot det, skulle vara fina i vårat akvarium också men lite för dyra för mig. =)

ps. tänkt på vad Kjell sa...odling på dom är inte helt fel.

// SeanChai
#6 - 26 juni 2006 16:31
[QUOTE=Kjell Fohrman]Eftersom det pga miljöskäl råder importförbud på dessa [/QUOTE]

Det er ikke importforbud på L46. Det er exportforbud fra Brasil. De går for opptil 4000 i butikker her i Oslo nå. Dyrt, men så kan de også leve i 20 år ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 26 juni 2006 16:58
[quote=Nina Bergerud]Det er ikke importforbud på L46. Det er exportforbud fra Brasil. [/quote]
Nåväl eftersom arten bara finns i Brasilien så är det i praktiken samma sak - se denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90458
#8 - 26 juni 2006 18:23
[quote=Kjell Fohrman]Nåväl eftersom arten bara finns i Brasilien så är det i praktiken samma sak - se denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=90458[/quote]
så om jag hämtar en ällar flera i danmark så gör jag nogot fel
mvh janne
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 26 juni 2006 18:33
[quote=janne dansk]så om jag hämtar en ällar flera i danmark så gör jag nogot fel
mvh janne[/quote]
Ja om det är nyligen vildfångade så är du ett miljösvin:p oavsett var du köper in den ;)
#10 - 26 juni 2006 19:04
ok men nu menade jag att köpa uppdrättet,, vilfångat av denna art är förkastligt att köpa tyckar även jag :p :mad:
mvh janne
#11 - 26 juni 2006 19:06
[quote=Nina Bergerud]Det er ikke importforbud på L46. Det er exportforbud fra Brasil. De går for opptil 4000 i butikker her i Oslo nå. Dyrt, men så kan de også leve i 20 år ;)[/quote]
det var dett som jag avser med mit svar innan
mvh janne
#12 - 26 juni 2006 19:53
[QUOTE=janne dansk]så om jag hämtar en ällar flera i danmark så gör jag nogot fel
mvh janne[/QUOTE]

Hvis de er viltfanget gjør du noe moralsk galt, men ikke ulovlig. Hvis du kjøper VF som er smuglet ut av Brasil er du med på å opprettholde markedet for ulovlig fisk, men hvis det ikke var du som eksporterte de har du ikke brutt noen lov.

Det kommer nok ganske snart mange L46 fra Israel, hvor det da ikke er forbudt å eksportere fra/importere til. (oppdrettet selvsagt :)

Det er ikke ulovlig å imortere/exportere fra noen andre steder enn Brasil. Men det kan jo fort endre seg om de kommer på CITES liste, da kan det jo fort bli en helt annen sak.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 26 juni 2006 20:03
Hvis de er viltfanget gjør du noe moralsk galt, men ikke ulovlig. Hvis du kjøper VF som er smuglet ut av Brasil er du med på å opprettholde markedet for ulovlig fisk, men hvis det ikke var du som eksporterte de har du ikke brutt noen lov.

Nu är det väl i och för sig inte någon här som påstått att det skulle vara straffbart att köpa vildfångat utan däremot att man då är ett "miljösvin":p

Hur som helst - köp inte vildfångade och bojkotta affärer som säljer den typen av fisk (gäller även rockor från Brasilien som ni kan läsa om i tråden jag länkar till ovan).
#14 - 26 juni 2006 20:13
[QUOTE=Kjell Fohrman]Nu är det väl i och för sig inte någon här som påstått att det skulle vara straffbart att köpa vildfångat utan däremot att man då är ett "miljösvin":p
[/QUOTE]

Det er jeg helt enig i, jeg bare så at det sto ulovlig å importere og det er jo ikke riktig.

Jeg hadde akkurat en lengre samtale med en butikk her i Norge som solgte 4cm VF. Dette er helt klart en ulovlig fisk, da disse fiskene ikke var født da forbudet trådte i kraft 1.1.2005......

Hvis de virkelig var VF da...
#15 - 26 juni 2006 20:50
instämmar helt . men hur skal jag se skillnad påvf , o opdrättat
mvh janne
#16 - 26 juni 2006 20:59
Eneste måten jeg kan tenke meg er at du spør selger. Og at fisken er voksen. Det finnes ikke ungfisker som er lovlige VF, de er alle voksne nå.
#17 - 26 juni 2006 21:09
[quote=Nina Bergerud]Eneste måten jeg kan tenke meg er at du spør selger. Og at fisken er voksen. Det finnes ikke ungfisker som er lovlige VF, de er alle voksne nå.[/quote]
så måste du lita till säljaren
mvh janne
#18 - 27 juni 2006 06:06
Det finns just nu en lekgrupp på 24 djur till salu just i danmark. De är 8-12 cm stora o begärt pris 25 000 Dkr. Bara att hoppas att de också säljs som grupp o inte delas då de leverat ca 140-180 yngel iår. http://www.l46-forum.de/viewtopic.php?t=1918
I tyskland finns också fortfarande en del o tillgå priserna är dock ungefär som hemma. http://www.l46.de/l46/Preise/Preise.html När det gäller Brasilienexporten är jag rätt enig med de övriga skribenter.
#19 - 27 juni 2006 08:35
Undrar om Calle sett den annonsen Kaj ?

Annars lär väl dom malarna snart hamna i blekingetrakten...hehehe :)
#20 - 27 juni 2006 08:38
[quote=Nina Bergerud]Det er ikke importforbud på L46. Det er exportforbud fra Brasil. De går for opptil 4000 i butikker her i Oslo nå. Dyrt, men så kan de også leve i 20 år ;)[/quote]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy]Heyyy...McEve how nice of you to drop in :)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy]Allt väl med dina randiga malar hoppas jag ?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy]Tittar på dina webkameror med jämna mellanrum och ser ibland smått på yngelkameran.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=navy]Grattis men du är väl storodlare vid det här laget va ? ;) [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
#21 - 27 juni 2006 09:47
[QUOTE=kaj.p]Det finns just nu en lekgrupp på 24 djur till salu just i danmark. De är 8-12 cm stora o begärt pris 25 000 Dkr. [/QUOTE]
Inget man impulsköper precis...
#22 - 27 juni 2006 11:13
heh, storodlare er vel å overdrive en smule, men i år har vært et godt år så langt :)

Fint å høre at du har glede av webcamene! :D
#23 - 27 juni 2006 13:54
[quote=drd]Undrar om Calle sett den annonsen Kaj ?

Annars lär väl dom malarna snart hamna i blekingetrakten...hehehe :)[/quote]

Klart, betaler du dem så kan vi vara fodervärdar:D

Har tomma kar, så vad väntar du på??

//Calle
#24 - 27 juni 2006 15:13
Hehe....nä men fan ska vi dela gänget mellan oss å slå till ?

Har extra mycket kvar på skattmasens återbäring så det blir nice och köpa lite malar för stålarna.....:):):)
#25 - 27 juni 2006 15:15
[quote=drd]Hehe....nä men fan ska vi dela gänget mellan oss å slå till ?

Har extra mycket kvar på skattmasens återbäring så det blir nice och köpa lite malar för stålarna.....:):):)[/quote]

Har du det så gott ställt är det väl bara att slåtill och komma hit med dem!

Inte för att jag fatta hur 3.500€ kan bli 24.000kr !?

//Calle
#26 - 27 juni 2006 15:43
3500 euro ....hmm.....24000 danska stålar kanske det var eller ?
#27 - 27 juni 2006 18:18
[quote=amazonfarmen]Har du det så gott ställt är det väl bara att slåtill och komma hit med dem!

Inte för att jag fatta hur 3.500€ kan bli 24.000kr !?

//Calle[/quote]

Skrev faktiskt 25000 Dkr men 25 % överkurs för danska kronan är väl petiteser för er glidare.:D
Guest
#28 - 28 juni 2006 14:55
[quote=Kjell Fohrman]
Hur som helst - köp inte vildfångade och bojkotta affärer som säljer den typen av fisk (gäller även rockor från Brasilien som ni kan läsa om i tråden jag länkar till ovan).[/quote]

Kjell ja hoppas du bara menar vildfångade L46
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 28 juni 2006 15:07
[quote=Lutt]Kjell ja hoppas du bara menar vildfångade L46[/quote]
Jag har ju skrivit vildfångade så varför skulle jag mena något annat :confused:
Guest
#30 - 28 juni 2006 15:12
ok ber om ursäkt...
blev lite fundersam när du skrev den typen av fisk...jag trodde att du menade även andra malar från brasilien
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 28 juni 2006 15:19
[quote=Lutt]ok ber om ursäkt...
blev lite fundersam när du skrev den typen av fisk...jag trodde att du menade även andra malar från brasilien[/quote]
Står angivet att jag också menar rockor från Brasilien
Guest
#32 - 28 juni 2006 15:49
jajamen det såg jag...om det råder importförbud för en fiskart tycker ja att man kan bojkotta den för då göder du en illegal marknad,
annars tycker ja att vf är bra hur skulle då akvaristiken se ut idag
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 28 juni 2006 17:16
[quote=Lutt]jajamen det såg jag...om det råder importförbud för en fiskart tycker ja att man kan bojkotta den för då göder du en illegal marknad,
annars tycker ja att vf är bra hur skulle då akvaristiken se ut idag[/quote]
Det är inte nåt fel att köpa odlade exemplar - det är knappast fel att det odlas på en art som är ovanlig i naturen, tvärtom så är det bara bra
Guest
#34 - 28 juni 2006 17:24
[quote=Kjell Fohrman]Det är inte nåt fel att köpa odlade exemplar - det är knappast fel att det odlas på en art som är ovanlig i naturen, tvärtom så är det bara bra[/quote]

instämmer helt i ditt svar...helst skulle jag vilja se en invasion av odlade L46 i sverige men det ser inte bra ut, en döende art:(
#35 - 28 juni 2006 19:32
[QUOTE=Lutt] en döende art:([/QUOTE]

Det kommer ikke til å skje. Det er folk som avler de, fler og fler får det til hele tiden, kanskje http://www.zebrapleco.com har bidratt litt til dette? :)

Annons