Zebra Pleco - Var finns de att köpa?

#1 - 12 december 2004 17:43
Är det någon som vet var man kan få tag på zebra pleco, vi har frågat i zooaffärerna i trakten men ingen vet. Tänker ex om de går att beställa nånstans ifrån, kanske att man kan tipsa zooaffären åtminstone och de bara säljer till såna.
#2 - 12 december 2004 17:54
l-malen ? den ovan? jakobsbergs djuraffär har ett par med dessa. 1500 st.
#3 - 12 december 2004 17:57
http://discus.ms/default.asp dom har.

akvarie hobby i uppsala har 750 kr/st
#4 - 12 december 2004 17:57
tack för svaret, m en jag måste fråga... har dom 1500st malar, eller kostar dom 1500kr/st??
#5 - 12 december 2004 18:03
Tack nu vet vi!
#6 - 12 december 2004 18:23
Ursprungligen skickat av lottiz

tack för svaret, m en jag måste fråga... har dom 1500st malar, eller kostar dom 1500kr/st??

De kostar 1500:-/st.
#7 - 12 december 2004 18:24
Jättedyr fisk!
#8 - 12 december 2004 18:25
de blir väll fridlysta efter nyår? då kommer priset att stiga till skyhöga nivåer.
#9 - 13 december 2004 00:58
1400 kronor på Hornbach i Göteborg!!
#10 - 13 december 2004 01:04
1000kr på zoomässan 2 mil söder om göteborg
#11 - 13 december 2004 06:41
Dyra lite känsliga och inte så bra algätare skulle föreslå clownplecon betydligt billigare och tåligare.
#12 - 13 december 2004 12:32
Det hela började med en förälskelse över hur vacker zebran var, men förväntade oss inte mer än 3-400kr för en. Vi var helt chockade över priserna vilket dock fick helt fel effekt. Istället för att tappa intresset har jag nu läst allt som finns att läsa om denna firre och har fått upp ett rejält intresse för zebran.

Mina tankar går nu till priset. Vad gör denna fisk så dyr? Tillgång och efterfrågan i all ära, men vad jag förstått av min läsning är den ändå förhållandevis lätt att föda upp i kar - eller är jag felinformerad?

Ciklider har man ju haft ett bra tag nu och blivit noga med vattenvärden osv, även skaffat en hel bunt med kar och odlat en del. Då funderar jag ju på nu om det inte vore en bra ide att köpa några zebror och odla dessa? Om nu efterfrågan är så stor borde det inte vara helt omöjligt att sälja?

Eftersom jag hävdar att all avel ska vara mycket genomtänkt och föras med bred avelsbas förutsätter detta naturligtvis att man köper in flera från början och sedan med jämna mellanrum breddar och byter ut. Detta är en ganska ansenlig summa som får läggas ut i början och då vill man ju ha pejl på att detta är ett projekt som lönar sig.

Finns det några tankar och kommentarer till detta? Är jag helt fel ute redan från början?
#13 - 13 december 2004 12:40
475:- i Danmark. Danska pengar altså...
#14 - 13 december 2004 13:24

vad jag förstått av min läsning är den ändå förhållandevis lätt att föda upp i kar - eller är jag felinformerad?

Problemet är nog att de får små kullar och att dessa sedan växer långsamt. -Mycket jobb för att få fram ett fåtal fiskar alltså.

Om nu efterfrågan är så stor borde det inte vara helt omöjligt att sälja?

Med ett lite lägre pris är dom säkert väldigt lätta att sälja.
#15 - 13 december 2004 13:27
De är oftast vildfångde och de som odlas i europa är små och dyra med, ph 6,5-7,5 temp 24-28 bra cirkulation och lite konkrrans på maten har lätt för att tunna ur.
#16 - 13 december 2004 13:27
Det som gör den så dyr är att den är väldig sällsynt i naturen och är svårodlad. Lyckas man odla den lägger den bara omkring 5 ägg som sedan med lite tur och bra mycke tid kan bli nya små zebror.
#17 - 13 december 2004 13:36
Tillgång och efterfrågan styr priset, tillgången blir lägre varefter tiden går, dessutom, så är det en Hypoancistrus art som växer mycket långsamt i förhållande till andra L-malar så det gör det tidskrävande att föda upp dem i de fall de inte är viltfångade, Zebran får ett fåtal dvs allt från 6-20 rom medans de flesta andra icke hypoancistrus arterfår en hel massa allt från 50 till flera hundra romkorn vid lek.

Leken är inte så svår att komma igång med utan det är alltså att få yngel att bli stor som är sporten egentligen.... deär känsliga för det mesta verkar det som!

De är Carnivore malar vilket i princip gör att de är helt ointresserade av allt vad alger heter, de konkurerar dessutom ganska dålig om maten i akvariet - det är sällan jag ser mina äta alls.. det skulle vara om man släcker och chocktänder som man se rdem ute o äta!

Men helt klart så borde denna mal och odling uppmuntras! det är en vanlig misstolkning(pga dess prislapp) att man skulle tjäna storkovan på dem, de som är ute efter att dra in en massa pengar på dem blir snart varse att det är många timmar som går för väldigt lite yngel - för de som ens kommer så långt ;)
Men de är inte så svåra att odla, med ganska enkla förutsättningar så får man igång dem till lek.

med 3 par så borde du kunna få ett ganska brett spektrum på gener, chansen att man skulle få syskon om man köper VF är minimal så då har man alltså iallafall 9 olika genkombinationer.. som man i sin tur kan byta med andra odlare för att bredda mycket långt.

Se länk i signatur med om du kommer så långt att du gör verklighet av det :) (dock är det lönlöst att leta efter folk som säljer Zebra malar där!!)
#18 - 13 december 2004 14:01
Kommer precis från Akvarie Hobby i Uppsala, han har Zebra Pleco men inte till salu. Så ingen åker dit och kommer hemm tomhänt
#19 - 13 december 2004 14:32
Om jag köper ett gäng zebror så är jag först och främst ute efter att få inköpspengarna tillbaka genom några kullar, och även om man får ligga ute med dom pengarna ett tag så verkar man ju ändå kunna få tillbaka dom i sinom tid...

Mitt andra mål skulle vara att skapa en bred avelsbas och avla på starka och tåliga individer, och kanske kunde man så småningom bidra till att priset sänks och kvaliten och tåligheten höjs på dessa sötisar. Även om den är en ovanligt dålig algätare är den en prydnad för varje kar, och avel i högre grad skulle även minska risken för utrotning av den vilda formen.

*tänker vidare*
#20 - 15 december 2004 08:12
Jag pratade häromdagen med min akvarieaffär, och jag skulle titta på L-malar, så han gav mig en bok att titta i, och på framsidan var just denna zebramal, och han berättade att priset på dessa ligger på ca. 1500:-
Detta beror på att denna art är väldigt sällsynt, och det finns ett ganska litet utbud över hela världen.
När ni pratar om odling också så nämnde han att 95% av alla malar är vildfångade. Varför sa han inte.
Kan också nämna att denna kille är tämligen snuskigt påläst..
#21 - 15 december 2004 22:24
Jag har sett zebra plecos på zoomässan i Kungsbacka samt Herkules zoo i Göteborg...De tar cirka 1100 kronor styck för dom..
#22 - 16 december 2004 08:16
Tillgång och efterfrågan styr. Dom är dyra för att det finns få till salu OCH för att nästan alla akvarister vill ha såna. Hade dom varit gråa och tråkiga hade dom förmodligen varit mycket billigare.
MVH
Magnus
#23 - 17 december 2004 12:14
Mallespesialisten tar fortsatt mot bestillinger på L46
http://www.mallespesialisten.com/l-046.shtml

Annons