Zebra pleco tips på odling och erfarenheter

#1 - 25 september 2010 12:26
Är intresserad av att få veta lite om hur ni gått till väga på att odla zebra pleco L-046, försökt läsa till mig lite på nätet men hittar inte hur gamla och stora dom brukar vara när dom är könsmogna är det någon som vet detta:confused:

Har hört att dom behöver vara runt 4 år men vet ej hur detta stämmer[:o]

Berätta gärna lite erfarenheter eller bra att veta grejor om denna fisken all info är välkommen:)
#2 - 4 oktober 2010 14:54
Ingen som har någon erfarenhet eller lite vetande om denna fisk:confused:
#3 - 4 oktober 2010 15:01
Kan tyvärr inte hjälpa dig, Solis men vill bara säga att den är en jäkligt snygg:)
Såg dessa i verkligheten hos Åleds i somras :D De skapar ett víll ha-begär....
#4 - 4 oktober 2010 15:04
Visst gör dom, har 5 st själv och skulle vilja ha lite info, har kollat lite på nätet men tycker ibland att när folk berättar vad dom vet så får man veta lite mer.
#5 - 4 oktober 2010 15:52
Vackra och dyra malar! Har du några bilder?

Tror du får bäst svar genom att fråga på malforum, tex...

http://www.goc.se

http://www.loricariidae.se/

http://www.planetcatfish.com/
#6 - 4 oktober 2010 16:03
Tack för trådarna ska kolla igenom dom och fråga där:), kan ta några bilder ikväll vid matning har inga bilder kvar på datorn sen vi totalrensade datorn:(
#7 - 4 oktober 2010 16:08
Stämmer det att dem ligger på ca 2000:- ? Fick höra det av en kompis idag.
#8 - 4 oktober 2010 16:49
Jag betalade 300 kr cm hos han som jag köpte dom av och han odlar L-046, jag har 2 som är perfekta men 3 som har lite fel på fenorna som är från ett annat par(han sa att dom varit i ett kar där han trodde att det inte fanns några yngel och hade mörkt vatten eller något där så därför trodde han att dom blivit såna)men dom fick jag mycket billigare.
#9 - 4 oktober 2010 17:00
På Falskogs kostar dom runt 3200kr/st har jag för mig.
#10 - 4 oktober 2010 17:25
Har själv ett gäng 46or, dock inga erfarenheter runt odling och så då mina är för små än. Priserna skiljer sig ju lite beroende på om det är butik eller privat och även om det är en "perfekt" eller en "mupp" (fula fenor el. trubbnos) så de finns väl från ca. 200kr och uppåt ungefär men då är ju de billigare just "muppar".
Ynglen blir tydligen "muppar" om det t.ex inte är tillräckligt syresatt vatten och även om de råkar utsättas för t.ex nitrit eller nitrat i liten mängd sa en odlare jag pratat med några gånger.
#11 - 4 oktober 2010 18:00
Herre min skapare, 3200:- det är ju ingen fisk, det är ju en simmande plånbok ! Jag tycker den är extremt fin, jag titta på plecosen med gula prickar häromdagen, och fråga vad en sådan gick på och han sa 450:- höll på att tappa hakan bara över den summan, haha ! Men hade man hittat en privat odlare som du säger solis, så hade jag också slått till !
#12 - 4 oktober 2010 18:04
Här är lite kort på mina muppar och nån bra, tyvärr så blev det inga bra kort, korten är på 3 av dom jag har.:)
[ATTACH]37832[/ATTACH]
[ATTACH]37833[/ATTACH]
[ATTACH]37834[/ATTACH]
[ATTACH]37835[/ATTACH]
[ATTACH]37836[/ATTACH]Min favo svår att fota
[ATTACH]37837[/ATTACH]samma favorit
[ATTACH]37838[/ATTACH]
[ATTACH]37839[/ATTACH]
#13 - 4 oktober 2010 18:13
Han bor i närheten så det var jättebra, jag kom i kontakt med honom när jag köpte mitt 310 literskar av honom.
#14 - 4 oktober 2010 18:14
Var minsann inte illa ! Sånt flyt skulle jag också vilja ha :)

solis skrev:
Han bor i närheten så det var jättebra, jag kom i kontakt med honom när jag köpte mitt 310 literskar av honom.
#15 - 4 oktober 2010 18:15
Det var nog något av det du skrev som som hänt dom 3.
#16 - 4 oktober 2010 18:18
MM jag vet ju vart jag ska vända mig om jag vill köpa fler, han är noga med att det är seriösa köpare som köper dom med.
#17 - 4 oktober 2010 18:19
Kan jag absolut förstå, fantastiskt fin fisk som enligt mig verkar vara ganska så sällsynt då jag inte sett den i någon butik, har varit i en hel del här runt om i skåne.

solis skrev:
MM jag vet ju vart jag ska vända mig om jag vill köpa fler, han är noga med att det är seriösa köpare som köper dom med.
#18 - 4 oktober 2010 18:46
Tack för dom fina bilderna. L46:orna är fantastiskt vackra!

Ska ge mig på och odla dom själv så snart vi fått köpt hus.
#19 - 4 oktober 2010 18:57
Visst är den sällsynt som jag har förstått (rätta mig om jag har fel)tror dom är utrotningshotade i sin natur och när man odlar dom så måste dom vara några år efter som dom växer sakta + att dom inte ger så många yngel per kull och då blir det klart inte så många till försäljning heller, som jag skrev rätta mig gärna om jag fattat fel.
#20 - 4 oktober 2010 19:00
Peter1904 skrev:
Tack för dom fina bilderna. L46:orna är fantastiskt vackra!

Ska ge mig på och odla dom själv så snart vi fått köpt hus.

Varsågod men direkt fina var korten inte, får se om dom blir mer sammarbetsvilliga någon annan dag.

Skriv gärna hur det går med odlingen när du börjar.:)
#21 - 4 oktober 2010 19:01
Fick också höra innan idag att dem var utrotningshotade, så kan nog stämma !

solis skrev:
Visst är den sällsynt som jag har förstått (rätta mig om jag har fel)tror dom är utrotningshotade i sin natur och när man odlar dom så måste dom vara några år efter som dom växer sakta + att dom inte ger så många yngel per kull och då blir det klart inte så många till försäljning heller, som jag skrev rätta mig gärna om jag fattat fel.
Bilagor:
#22 - 4 oktober 2010 19:03
Deras naturliga miljö kommer om inte annat att förstöras då det ska byggas en stor damm där.
#23 - 4 oktober 2010 19:08
keen-eyed skrev:
Deras naturliga miljö kommer om inte annat att förstöras då det ska byggas en stor damm där.

Har också hör detta, vi får börja odla för fullt så det finns några kvar här i världen:)
#24 - 4 oktober 2010 19:10
Hallander skrev:
Fick också höra innan idag att dem var utrotningshotade, så kan nog stämma !

Skönt att få lite bekräftelse.
Bilagor:
#25 - 4 oktober 2010 19:13
Ja det behövs fler odlare av dessa :) Drömmer om att hitta en färdig lekgrupp som kan slå till på, tar väl antagligen ett tag innan mina är tillräckligt stora. De 2 största börjar kanske bli uppåt 6cm nu ungefär.
#26 - 4 oktober 2010 20:36
Visst hade det varit kul med en lekgrupp men man hade nog blivit fattig också, man får nog spara då.

Då är dina ganska stora mina är väll rbara mellan 3,5-4,5 cm så jag har ett tag kvar innan mina är stora, hur gamla är dina och hur länge har du haft dom?
Bilagor:
#27 - 5 oktober 2010 15:21
De första köpte jag för ca. 1,5år sedan, så de borde väl vara ungefär 2,5 år gamla iaf.. De mindre har jag inte riktigt koll på hur gamla de är, har köpt dem vid lite olika tillfällen :)

Lägger väl upp en av mina favorit bilder också :)
#28 - 5 oktober 2010 18:45
Fick lite bättre kort idag när jag plockade väck lite grejor när jag jagade pansarmalar;)
[ATTACH]37891[/ATTACH]
[ATTACH]37892[/ATTACH]
[ATTACH]37893[/ATTACH]
[ATTACH]37894[/ATTACH]
Bilagor:
#29 - 5 oktober 2010 18:45
keen-eyed skrev:
De första köpte jag för ca. 1,5år sedan, så de borde väl vara ungefär 2,5 år gamla iaf.. De mindre har jag inte riktigt koll på hur gamla de är, har köpt dem vid lite olika tillfällen :)

Lägger väl upp en av mina favorit bilder också :)

Vacker zebra
#30 - 5 oktober 2010 21:01
Hoppas jag ska få till lek på mina zebror här hemma.. Har 4 vuxna, 2.2, samt 5 småttingar som går på tillväxt.. Ena vuxna hanen har haft besök av en av honorna i sin grotta vid ett par tillfällen, men det har inte blivit något än.. Men det är väl bara att ha tålamod och hålla tummarna.

Solis, vet inte om det är vinkeln bara, men jag tycker den vänstra zebran på första bilden ser lite mager ut? Kan som sagt vara vinkeln som luras, men om det är inte är det, försök hålla lite koll så att den får i sig mat när du matar dom. :) Tråkigt att bli av med en såpass dyr fisk. ;)
#31 - 5 oktober 2010 21:13
Hoppas att du får lek på dom, det hade varit jättspännande,

Jag upptäckte det häromdagen att en var lite mager och konstigt nog är det den som vågar vara mest framme när maten kommer som är mager, tänkte börja mata nattetid till dom och hoppas att den tjocknar på sig.
#32 - 5 oktober 2010 22:05
Ja, det hoppas och tycker jag med.. ;)

Låter bra.. Vad matar du med?
#33 - 5 oktober 2010 23:00
Det är verkligen ett extremt vackra fiskar ! Hoppas du får lek på dem hade varit riktigt kul ! Attans att dem är så dyra :(
#34 - 6 oktober 2010 05:46
HenkeP skrev:
Ja, det hoppas och tycker jag med.. ;)

Låter bra.. Vad matar du med?

Jag matar med sjunktabletter oftast algwaffers men ibland med någon annan som jag tror är kött som jag fick av han som odlar dom.
Läste någonstanns att dom behöver alg mer när dom är mindre.
#35 - 11 oktober 2010 15:47
Har för mig att de är mer köttätare än algätare. lite frysfoder och liknande ska tydligen vara bra...
#37 - 11 oktober 2010 17:23
Tack för länkarna har skummat igenom artiklen och den verkar jättebra, ska läsa lite bättre när jag har mer tid.;)
Tack:)
#38 - 11 oktober 2010 19:22
Har för mig at DRD har odlat på dessa...finns snygga bilder på hans "galleri"....A.Lycka till.
#39 - 11 oktober 2010 19:46
Ska ta en titt, tack.
#40 - 26 oktober 2010 23:33
Matar mina med lite av varje.. Dom äter D50-flingor, alg-tabletter, "cory-tabletter", gurka, artemia, musselkött och nått "högprotein-foder" eller nått liknande.. Har gjort mig av med alla ancistrusar i karet nu med, så nu får förhoppningsvis zebrorna ha grottorna ifred så dom kan komma igång med "arbetet"... ;)

Hur går det med den lilla magra Solis? Köttar han på sig något?
#41 - 27 oktober 2010 17:37
Den har köttat på sig lite sen sist, hoppas lite på att den äter gurka för jag lade ner den presis vid deras bo nu.

Ska påbörja fiskning i det karet någon gång när det är lite lugnare och när jag kan bestämma mig för om jag ska sälja ancistrus ynglen(eller vad man ska skriva för en del av dom är ju stora nu:d)eller bara flytta dom och spara dom:confused:
#42 - 27 oktober 2010 17:51
Auktion i Göteborg om en månad....kanske kunde vara något?
#43 - 27 oktober 2010 19:45
Kanske det,om man bara hade lite mer pengar men man vet aldrig kanske pengarna kommer på beställning:)
Finns det någon tråd om det så man kan läsa lite.
#44 - 27 oktober 2010 20:05
solis skrev:
Kanske det,om man bara hade lite mer pengar men man vet aldrig kanske pengarna kommer på beställning:)

Finns det någon tråd om det så man kan läsa lite.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142986
#45 - 9 december 2010 20:56
Solis, hur går det för den som var lite mager? Äter/växer han något?

Har lagt upp bilder i min projekt-tråd oxå, men tänkte jag kan lägga upp en här med.. Fick syn på den här lilla krabaten när jag tände ljuset förut.. :D Vet inte om den är ensam eller om det gömmer sig fler i karet.
[ATTACH=CONFIG]40128[/ATTACH]
#46 - 9 december 2010 21:27
Jo den äter, jag hade 2 som var magra men den ena dog när jag hade massdöd i karet 5 sewellior och en l 46 som tur var så var det den som hade mest defekta fenor som dog(tur i oturen)
Får hoppas att dom hittar mat igen för nu har jag gjort om i det karet så nu ser jag dom inte lika lätt men ska hålla ett vakande öga.
Fördelen när man gör om lite är att man faktiskt får se dom på andra ställen i karet än bara på samma plats.

Verkligen grattis till den nya(förhoppningsvis dom nya)
Kul att se att det funkar för dig.
Kul att du lade upp en bild här.
#47 - 9 december 2010 21:28
Glömde skriva så fruktansvärt söt den är vill också ha småttingar, men om något år kanske förhoppningsvis
#48 - 9 december 2010 22:04
Tråkigt med dödsfall.. :( Hoppas resten växer och blir stora å fina yngel-producerare.. ;)

Tack, det var faktiskt inte helt väntat.. Men det är väldigt kul. :D
Ibland kan en om-möblering vara det som behövs.. En grotta hamnar i perfekt vinkel till vattenströmmen, nya territorier, och massa annat som man kanske inte tänker på.. Har inga planer dock på att ändra något i detta karet i nuläget, mer än kanske flytta några yngel-ätare.. Typ fjärilarna och kanske vinkeltetrorna.. Känns lite onödigt att mata dom med zebrayngel.. :D Ancistrus-yngel var väl ok.. :p Har ett 350 tror jag det är, som står tomt och som antagligen kommer bli zebra-kar så småningom när lägenheten är klar..
#49 - 10 december 2010 06:24
Vad har du som grotta till dina zebror?
Där är 4 kvar ivarjefall av mina.
Gillar dom mycket flås?
Hur stora ungefär var dina första gången dom ynglade(äggade)?
#50 - 10 december 2010 10:55
Jag kör med skiffergrottor, halvkass bild finns här..

Jag har stor filterkammare och powerhead, kommer dock inte ihåg hur mycket flås det är i den.. Dock är ut-vattnet riktat snett uppåt.
Sen verkar det inte spela nån större roll med cirkulationen i karet, inte för dom här iafl, eftersom dom har lekt i ett kar i butiken vid något tillfälle, och dom kör ju med luftdrivna bottenfilter, så där är ju inget flås alls.. Sen vet jag ju inte om det gäller alla zebror, eller om dom här bara har anpassat sig väldigt bra.

Det är fullvuxna zebror, som har lekt förut..
När jag köpte dom hoppades jag på iafl en eller två lekar på dom, eftersom jag inte vet exakt ålder på dom.. Dom är ju som jag har skrivit i min projekt-tråd viltfångade, INNAN exportförbudet trädde i kraft.. Och det är ju några år sedan..
#51 - 13 december 2010 09:27
Har också haft fundering på att göra skiffergrotta får se vad som faller mig in.
#52 - 18 december 2010 15:36
har inga själv men de är fantastiskt fina ( har dock aldrig sett några i verkligheten ) ja det är som du säger de är utrotningshotade i naturen så det är exportförbud på de kan vara en av många anledningar till att de är så dyra.

Annons