Zebra pleco L046

#1 - 4 oktober 2006 14:19
Hej!
Är det någon här som odlar fram L046, eller någon som vet var man kan få tag i några exemplar i södra sverige?
Mvh Sandra
#2 - 4 oktober 2006 14:30
Det gäller att ha fet plånbok jag har för mig att någon pratde om Åled´s och pris på runt 2000kr men det var ett tag sedan.

Thomas
#3 - 4 oktober 2006 14:36
Ojdå de har gått upp lite i pris de senaste åren då.
ja de får nog vänta ett tag då, bli ett framtidsprojekt men tack för svaret
Mvh Sandra
#4 - 4 oktober 2006 15:09
Det såldes en del zebramalar på diskusmässan i duisburg nu när jag var där för mellan 100 och 149 euro ;)
#5 - 4 oktober 2006 15:26
Finns det någon annan mal som är lite lättare att få tag på som är lite roligare i färgen, har ett 325l akvarium som jag håller på att planera hur det ska se ut. såg en för lite sedan Golden Nugget L018 tror jag att den hette, vet inte hurdan den är. rätt svårt att få fram fakta om dessa lite "ovanliga" malar
Mvh Sandra
#6 - 4 oktober 2006 15:51
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Här kan du läsa mer om malar http://www.goc.se/[/COLOR][/FONT]
#8 - 4 oktober 2006 17:15
sasa skrev:
Finns det någon annan mal som är lite lättare att få tag på som är lite roligare i färgen, har ett 325l akvarium som jag håller på att planera hur det ska se ut. såg en för lite sedan Golden Nugget L018 tror jag att den hette, vet inte hurdan den är. rätt svårt att få fram fakta om dessa lite "ovanliga" malar

Mvh Sandra

På PlanetCatfish (som ansjo länkade till) finns information och bilder på många malar. Här är en lista på de L-malar de har inlagda:
http://www.planetcatfish.com/catelog/family.php?family_id=4
Och där hittar man bl.a. L018: http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=153
Guest
#9 - 4 oktober 2006 17:37
sasa skrev:

Mvh Sandra

om du ska försöka att odla någon L-mal så är nog inte golden nugget att rekommendera. finns tre arter som heter golden nugget L18, L81 och L177.

en bra sida om malar på svenska är www.goc.se
#10 - 4 oktober 2006 18:31
Tilläggas kan att här i stockholmstrakten kostar de flesta medelstora & attraktivare L-malar från 350:-/st och uppåt, förutom _Peckoltia vittata_ som man kan hitta för kring hundringen. Det är i affär; privatodlade fiskar finns billigare.
Att över huvud taget hitta ovanligare malar är rätt knepigt i stockholm, utbudet är mycket dåligt och det som finns är som sagt dyrt.
#11 - 4 oktober 2006 19:16
Tänke, precis som ansjo rekomendera L-134! Riktigt fin liten mal!

/Hans
#12 - 4 oktober 2006 19:33
Jag känner till ett par odlare av den sorten L46. Har presis själv fått tag i två st. Smakar det så kostar det. :)
#13 - 5 oktober 2006 10:11
Tack tack för alla svar, nu vet jag var jag ska söka vidare.:)
L134 ser riktigt fin ut tack för tipset!
#14 - 5 oktober 2006 10:44
Jag tycker att L204 Panaque sp. är den klart snyggaste L- malen, möjligen i konkurrens med den blå L128 Hemiancistrus sp. och den gröna Hemiancistrus subviridis (som förut hette L200). Kolla bland artbeskrivningarna på Zoopet, Planet Catfish och www.goc.se förstås.

Annons